Kan ett par inotoppar vara rätt för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 13:06

Ja men dåså, då äe ju i6 högtalaren för dig, men om du tyckte att diskanten hos Hasse va vass så lär du uppleva i6 på samma sätt misstänker jag.
Därav tyckte jag att du skulle ha dom ytterligare lenare diskanterna i i14/pi60 :)
Så slipper du allt vad vasshet är ! :P

Men om du lyssnar på i6 och käner att dt fungera bra så är det ju super, spar du ju massor av pengar :D
Då kan du ju köpa profundusX-2 till dom och något slutsteg till modulerna och dela i recivern så länge :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 13:15

Distar glr det absolut inte, och min analoga mätare är det inget fel på. jag tycker bara inte om att lyssna hemskt högt. jag har suttit i rum med säkert 100db, men det är hemskt för öronen. vid 70db så hör man fortfarande varandra prata om man höjer rösten en smula, vilket är realisiskt. vi har äben en silent-dammsugare då jag verkligen inte klarar av dammsugarljud. den lever rövare i 49. Rätt behagligt. suget från golvet är mycket högre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-04 13:15

DVD-ai skrev:Allt beror ju på krav...
Jag anser att piP är för små för att behöva köras delade alls från först början!
Alltså, diskanterna börjar hårdna ungefär samtidigt som basen börjar sätta stopp till det mesta musiken.
Så att dela dom hjälper föga...

Du får faktiskt (partiellt) medhåll härifrån. Jag skriver "faktiskt" för jag har
ju konstruerat dem och har basmoduler till dem och skulle kunna förväntas
ge reservationslösa rekommendationer av en sådan kombination.

Men precis som du antytt är piP primärt avsedd att vara en fullregister-
högtalare, en liten en, som jag försökt optimera för välljud upp till en viss
ljudnivå. Räcker den inte så behöver man i huvudsak större högtalare. Det
är mer än en Ino-ägare som inte håller med mig och menar att man kan
spela avsevärt mycket starkare med basmoduler, och jag säger inte att
de som är av den uppfattningen har fel, bara att vinsten kanske inte är så
stor som den kan vara i andra fall. I registret precis ovanför delningen är
ju fortfarande piP en begränsning.

Men - det som gör att jag ändå menar att basmoduler till piP kan vara i allra
högsta grad relevant, är att det ju finns film också, inte bara musik. Och i
filmens värld så kan basinformationen lägga 10 dB över den i alla de andra
kanalerna, och då händer det saker...

Att gå från att mixa in .1-kanalen till ett par piP, till att dela av piP under
80 Hz OCH ge .1-kanalen helt och hållet till basmodulerna - ger en synner-
ligen stor avlastning för piP!

Men för musiklyssning - inte så stor vinst. För att basmoduler till piP skall
vara en stor vinst så behöver man dela mycket högre än 80 Hz.

Kort sagt - i det stora hela håller jag med dig, faktiskt. ;)

DVD-ai skrev:Ne ska man köra delat system så anser jag nog att i6 är minsta högtalare som bör köpas!
IP delade spelar ju bara extremt marginellt högre än piP odelade, innan det börjar låta högtalare om dom...
Och det är ändå mitt mål, att det inte någonsin ska låta högtalare! Då är jag nöjd :)

Jag tror att det du behöver är i14, jag får den känslan av det du skriver.
piP är helt fel högtalare för dig !
Tyvärr...

I14 eller pi60 ska du ha, jag slår ett slag för den sisstnämda :)
Med pi60 så har du en diskant som får med allt utan att någonsin visa några tendenser till att hårdna :P
Det är jag övertygad om, att det är den bästa Ino högtalaren för dig :)

Om du då inte ska ta steget upp till den ytterligare underbarare pi60s!
Men det är ju inte pryo1 om du kunde tänka dig att dela mot moduler senare.
Bättre att spara pengar till det kommande modulinköpet då :)

Är du verkligen säker på att han behöver sådan ljudtryckskapacitet?

Jag själv sitter ju nöjd med mina pi60s för precis all musiklyssing och jag
tycker nog att jag spelar rätt så högt ibland.

(För film så räcker de inte helt dock.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 13:52

Hmm, njaa men om jag utifrån det har skriver om hur han uppfattade Hasses anläggning så tokar jag det som att han skulle behöva ha dom än mer kompetenta diskanterna ?! :)
alltså dom med försvinnande låg disst, men som jag också skrev förrut så tycker jag att han ska lyssna mer och bilda sig en stadigare uppfattning om vad han behöver.

Jag tippsade ju om i6 först, men tyckte att kanske i14 eller pi60 kunde vara bra trots allt !
Då han redan lyssnar till diskanten som sitter i i6 och upplevde den som lite för "på" eller hur man ska säga...
Jag tippsar då om den diskanten som jag upplever borde ge honom total frihet från detta beteende, nämligen diskanten i i14 och pi60 :)

i6 är en skojsig liten högtalare som låter mycket ra och är "lagom" för dom flesta, om man dessutom råkar höja delnignen till ca >100Hz så vinner man massor !
Och kan då spela på riktigt bra innan dom börjar att "låta högtalare".
Och innan dom börjar dissta fult har man ytterligare några dB.
det är en fin kombiantion :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-04 13:55

Men då är det ju inte diskanten du har problem med utan b67?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 13:55

zartok skrev:Distar glr det absolut inte, och min analoga mätare är det inget fel på. jag tycker bara inte om att lyssna hemskt högt. jag har suttit i rum med säkert 100db, men det är hemskt för öronen. vid 70db så hör man fortfarande varandra prata om man höjer rösten en smula, vilket är realisiskt. vi har äben en silent-dammsugare då jag verkligen inte klarar av dammsugarljud. den lever rövare i 49. Rätt behagligt. suget från golvet är mycket högre.

Ja men då så :)
då är väll i6 högtalaren för dig ? :)
piP kan ju vara tillräckligt, men om du har så svårt för vass diskant som jag får intrycket av så är i6 ett bättre val.
iP/piP diskanten kan hårdna till ganska fult om man är lite elaka mot dom någon gång, men lite för hög ljudnivå och redan från början ljust programmaterial.
Så om du är känslig för det så är ju i6 ett bättre val, då du ändå hade planer på delat menar jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 13:59

schmutziger skrev:Men då är det ju inte diskanten du har problem med utan b67?

Ja men det är en helt annat disskusion... :D

100hz är bara ett allmänt tipps till i6 för att ge dom möjlighet att verkligen briljera, om man kan placera modulerna vettigt då såklart, så att det inte låter konstigt med 100Hz delnignen :)

i6 diskanten ger upp först i i6 med 100Hz delning och "vanlig musik".
alltså, det är den som upplevs börja dissta först i det läget, men med 80Hz delning så upplevs b67/boomern börja dissta först :)

iP och piP dock så är det alltid diskanten som jag upplever förjar dissta först, piP i fullrange känns väldigt balancerade, med musik så brukar diskanten börja hårdna samtidigt som basen börjar att nå sitt max.

så att dela piP menar jag på är ganska onödigt...
dom kan lika gärna få spela fullrange :)

Det är liksom för att informera TS m att jag anser piP vara en "dålig grund" att bygga vidare på, alltså...
ingen större ide att köpa till moduler till dom utan då bättre att dirrekt gå på i6 som har kapacitet att växa med ett tag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 14:03

Saken är den att jag hört den diskanten i ett par krispiga filmscener i hasses mycket höga ljudvolym. betänk att jag primärt lyssnar i 70db eller under så är det klart att mina öron får en liten chock. Sammantaget så skulle det vara lysande att komma och lyssna på en öhmandemo, men det är ju tyvärr endel som ska klaffa.

Det låter onekligen som att det finns nog kraft även i mindre högtalare, men det ska ju också lyssnas. jag har nu rätt varmfärgande högtalare, vilket är mycket trevligt i mina öron. hur inosarna låter i min volymlyssning skulle vara hemskt givande. man kanske tom får ta med en cd eller två till herr Öhman där man kan höra hur diskanten beter sig i det rummet så att skriva.

Nåväl, tanken är just nu att invänta tiden och se om det kan passa med en demo hos herr Öhman. Det är lite problem att fara en vardag då jag har hundar att ta hand om. men skulle det vara på en fredagskväll eller helg och jonas hänga på så skulle det se mycket ljusare ut så att skriva :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-12-04 14:10

Vill bara få sagt att det man ofta tror är diskanten så är det fortfarande basen/mellanregistret som spelar.

zartok: Så högt ni lyssnade, är det nivåer som är intressanta?
lät det bra på för dig vettiga volymer o lite till?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 14:12

Jaden lilla detaljen tog jag inte till mig, att du fakiskt såg filmen i mycket högre ljudnivå än vad du är van vid :)
Aja jo men då kan det säker fungera med i6 eller även mindre med tanke på vilja ljudnivåer du normalt ligger på!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-04 14:14

schmutziger skrev:Vill bara få sagt att det man ofta tror är diskanten så är det fortfarande basen/mellanregistret som spelar.

Det kan nog aldrig sägas ofta nog.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 15:48

Jo vist e det så ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-12-04 16:50

Jag hade rekommenderat pi60. Dessa klarar att spela den nivån du är ute efter och om du vill ha mer tryck i basen kan du alltid skaffa moduler i efterhand. Att köra på ett delat system direkt funkar också men det tar mer plats, kostar mycket mer och det blir krångligare då du skall ha externt delningsfilter, speciell delning, placering av allt, slutsteg till basarna osv, osv. Men å andra sidan slutar det väl alltid med basar så det beror väl lite på hur mycket du är villig att punga ut på direkten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-12-04 18:04

Nattlorden skrev:
schmutziger skrev:Vill bara få sagt att det man ofta tror är diskanten så är det fortfarande basen/mellanregistret som spelar.

Det kan nog aldrig sägas ofta nog.

Då säger jag det en gång till! ;)

Men med reservation för att olika människor förstås tror olika och det
kan säkert finnas någon som tar fel i andra riktningen.

Sen skall man kanske skilja mellan register och element också.

Jag som "hör lite mera objektivt" än de flesta, hör vilken frekvens något
som låter har och tar inte fel på register, men jag kan ju likväl ta fel på
vilket element det är som spelar det om jag inte känner konstruktionen
och vet vilka delningsfrekvenserna är, eller rättare sagt hur övergången
mellan elementen ser ut.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 18:11

till alla: fortsätt skriva! :)

schmutziger: vi lyssnade bara på nivåer som ligger typ 30 db högre än vad jag är van vid, så det var rätt högt, minst sagt, och aldrig någon volym som jag någonsin kommer att lyssna musik eller se film på, om jag ska vara ärlig. hasse, komorok och bakerman måste vara döva hela gänget ;)

däremot så är jag rätt tvärsäker på att det är diskanten. jag har tidigare haft dalis concept 8, några högtalare som verkligen hade vassa diskanter. där märktes det direkt när diskanten tog i, sånt upplever jag att jag hör väldigt tydligt. när det iiii-ar och ssss-ar iväg, då är det diskant. exempel: glas krossas. där har vi ett filmljud som jag har svårt för, och där jobbar disktanten oftast, då det ska låta häftigt. min upplevelse av det iaf :)

pi60 hade varit intressant, men då ska det ju först till att demon klaffar för mig. sen så ska man ner en andra gång och hämta (känner tyvärr ingen i stockholm) och endel annat som ska klicka rätt. klart att pi60---förutsatt att jag tycker om det jag hör--- hade varit hemskt trevligt. men vad gör jag med mina akustiska viennor då? =D sen om jag aldrig kommer använda kapaciteten (över 100 db? forget it!) så ser jag ingen anledning att ha ett så otroligt kraftigt system. mina förstärkare får aldrig svettas.

kan säga att när vi blindtestade förstärkare här i umeå så vred vi i ett litet rum på upp till 93 db. tokhögt med min rotel, men det lät ändå ok. det skar inte i öronen även om det gjorde ont som fan. när vi sen körde en svag förstärkare i samma nivåer så gjorde det ont som fan, det skar och mitt högra öra var jag tom tvungen att hålla för (mitt extra känsliga öra). samma nivåer. men sen small det till i högtalaren, ett högt *POP*. det var smått skitläbbigt.

i övrigt så förstår jag inte riktigt hur man kan ha såna öron att man obehindrat kan lyssna på så extremt höga nivåer som 90 db, och av denna anledning så skrev jag 90 db, för jag vet att där uppe kommer jag aldrig att braka på.

vet inte om jag skrev det, men idag poppade jag friskt på i 70 db, det är riktigt högt det med. för mina öron.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-04 18:33

Om du anser att 90dB är "tokhögt" så kommer i6 att duga utan problem för jag spelar bra mycket högre än så med mina.

men min tips är som alltid att lyssna och avgöra själv.
lycka till :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 19:07

90 db är tokhögt med galenfart till =D
jodå, jag är helt och hållet inne på att lyckas komma och lyssna hos herr Öhman. det hade varit riktigt spännande faktiskt.

en kille som köpte en gammal dac jag har ägde faktiskt ett par pip, var lite ironiskt att jag skulle träffa en sån individ idag :) han sa att jag hade kunnat få komma och lyssna hans pip i ett helt obehandlat rum. det skulle iofs vara en fördel då det faktiskt kommer att vara lite mer representativt till mitt rum, då jag bara har tjock matta och ett par akustiktavlor :)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-12-04 19:18

Vet att jag är ganska ensam att tycka detta (eller så är mina i6 annorlunda) men jag anser att i6 går att spela högre än de flestas behov och framförallt mina behov och jag har suttit i bilar som spelar 150db + och gillat det (förutom diskantljud såklart).

Ett flertal gånger har jag haft folk här hemma (de flesta onyktra av de som velat spela riktigt högt) och när jag vridit upp ordentligt har samtliga fått haksläpp och komenterat med "satan!!!" "jävlar!!" osv.

I mina öron är det inte mellanrigistret som stör vid extremt högt utan diskantljudet, jag kan inte avgöra om diskanten i sig spelar illa eller om det är så pass högt att öronen inte pallar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-04 19:27

Fredrikb72 skrev:Vet att jag är ganska ensam att tycka detta (eller så är mina i6 annorlunda) men jag anser att i6 går att spela högre än de flestas behov och framförallt mina behov och jag har suttit i bilar som spelar 150db + och gillat det (förutom diskantljud såklart).

Ett flertal gånger har jag haft folk här hemma (de flesta onyktra av de som velat spela riktigt högt) och när jag vridit upp ordentligt har samtliga fått haksläpp och komenterat med "satan!!!" "jävlar!!" osv.

I mina öron är det inte mellanrigistret som stör vid extremt högt utan diskantljudet, jag kan inte avgöra om diskanten i sig spelar illa eller om det är så pass högt att öronen inte pallar.

Ja att i6 räcker för de flesta "vanliga" personer tror jag med, men de flesta här är inte så vanliga :D

Jag upplever också att det är diskanten som är största problemet med i6. Speciellt om man delar lite högre.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-04 19:30

henrikwiklund har varit otroligt generös (!) och ska troligen kika förbi med sina pip hos mig någon gång nästa vecka.

Självklart hade jag gärna lyssnat hos honom (vi tar det en annan kväll? :) ) också, men för att få göra en bra jämförelse mot mina Audiovector så är det ju naturligtvis optimalt att lyssna i samma rum & förutsättningar.

Ska jag höra av mig till dig zartok när henrik kollat vilken dag som passar honom så ser vi om du kan komma?

Detta ska bli spännande :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 20:44

Jonas, det kan du gärna göra. Nästa vecka kanske jag skulle iväg och höra pip obehandlat, men det får vi se.
Det kan hända att jag ska till hasse och höra hans system med musik, då får jag ju en bra bild av hur det ska låta med ino. Men men, vi ser vad som händer. Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-04 20:47

zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom :)

Den hänger inte med r68es, dock. 8)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2012-12-04 20:58

Nattlorden skrev:
zartok skrev:Pip skulle vara riktigt spännande att höra då många kallar den en av världens bästa stativare. Till småpengar dessutom :)

det gör inte mina öron heller :D

jag är hemskt hoppfull. Jag kom och tänka på att dom flesta inos specar bättre än blade. 90db 0.5% dist någon? :)
Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-04 20:59

Nattlorden skrev:

Ny högtalare ??? finns ej med i prislistan men däremot så finns r64s.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-12-04 21:00

zartok skrev:
Nattlorden skrev:

det gör inte mina öron heller :D

jag är hemskt hoppfull. Jag kom och tänka på att dom flesta inos specar bättre än blade. 90db 0.5% dist någon? :)
Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.

Dist vad är det för något.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-04 21:04

boom skrev:
Nattlorden skrev:

Ny högtalare ??? finns ej med i prislistan men däremot så finns r64s.

Jag tror samtliga Inos större toppsystem går att få i studiovariant.
Så iom att i68es finns lär r68es finnas med. Det är nog bara så att ingen någonsin köpt ett par vilket gör att det inte finns något stående pris.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-12-04 21:17

Fredrikb72 skrev:Vet att jag är ganska ensam att tycka detta (eller så är mina i6 annorlunda) men jag anser att i6 går att spela högre än de flestas behov och framförallt mina behov och jag har suttit i bilar som spelar 150db + och gillat det (förutom diskantljud såklart).

Ja absolut !
i6 är bre grejer :)
synd att man ska vara så skadad att man tycker dom disstade störande i ett 11kvm stort rum och ca 90dB... :oops:
MED 100Hz delningen dessutom !

aja... det blir ordning på det snart igen :)
dissten ska bort :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-04 21:18

zartok skrev:Eller att dom rullar vid typ 28, det är nästan så pip gör det.

I mitt rum upplevdes piP gå linjärt till 20 på testtoner, men det har jag förstått vara en udda företeelse.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-12-04 21:50

JonasW skrev:henrikwiklund har varit otroligt generös (!) och ska troligen kika förbi med sina pip hos mig någon gång nästa vecka.

Självklart hade jag gärna lyssnat hos honom (vi tar det en annan kväll? :) ) också, men för att få göra en bra jämförelse mot mina Audiovector så är det ju naturligtvis optimalt att lyssna i samma rum & förutsättningar.

Ska jag höra av mig till dig zartok när henrik kollat vilken dag som passar honom så ser vi om du kan komma?

Detta ska bli spännande :)

Det vi måste komma ihåg är ju att pip kanske främst är byggd för lite mindre rum. I min förra väldämpade bio på 2,8x4m och ett sittavstånd på 2,2m till öronen spelade de på som tusan. Jag har själv upplevt att de bli lite för små för större rum och fram för alltså ett längre sittavstånd.
Till film (på hygglig volym) är basarna ett måste.

Jag valde faktiskt pip framför audiovector (hette ev. s3), elac (247) & genelec (8040) som var seriösa konkurrenter. Men jag upplevde det då att ino har ett helt annat ljud. Ett ljud som kändes mindre konstgjort & påklistrat. Jag tyckte att ljudet lät mindre som en högtalare men också fylligare. Givetvis kan pip inte tävla i ljudnivå men för mina dåvarande behov var piP helt rätt. Jag är dock lite rädd att jag kan behöva en uppgradering när mitt rum växer med nästan 10kvm.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-12-04 22:31

Absolut, förväntar mig inte att de kan fylla vilket rum som helst. Mina 21m2 är väl lite hårigt. Men för att jämföra högtalarna i sig, men speciellt diskanterna så räcker de säkert gott. Vi behöver ju inte spela 100dB :)

Sitter idag på rätt så exakt 3m avstånd.
Ska som sagt bli väldigt intressant, misstänker att de kan överraska en positivt.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino