Moderator: Redaktörer
Lite OT, men det finns en svensk firma som gör rörljud (och andra ljud) digitalt.http://www.softube.com/index.phpIngOehman skrev:Ibland känner jag att jag skulle vilja ha både en rörförstärkare och en trisse-dito, för rörförstärkare är så himla bra på att spela när man spelar svagt. Jag brukar ju säga att de är så bra på att domesticera ljudet. Alltså anpassa det till den miljö man har hemma, där man kanske inte alltid spelar lika starkt som på konserthuset.
Har av ett skäl som jag inte kan gå in på mera, lite nyliga erfarenheter av att lyssna på helt syntetiserad distorsion (vad nu det betyder, men genererad i den digitala världen i varje fall) och det är märkvärdigt vad mycket mera närvaro och fyllighet man kan åstadkomma på det viset, om man gör det rätt.
Tusan vet om jag inte tycker att förstärkare som inte använder rör då istället borde ha en "domesticeringsknapp". Har idag rätt så klart för mig hur överföringsfunktionen för en sådan effekt skulle åstadkommas, och att göra det genom att härma rör är bara second bäst!
Släpper man alla konventioner och går nya spår finns mycket intressant att hitta!
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, loudnesskurvorna är linjära manipulationer, som jag inte kan försvara på något sätt överhuvudtaget. De är bara fel.
Det jag talar om är olinjära manipulationer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det jag talade om var att åstadkomma domesticeringskurvor - förutsättningslöst, alltså utan att ha rörförstärkare som utgångspunkt, att utgå ifrån det enda som vi vet kommer att finnas där att ta hänsyn till - vår hörsel.
Vh, iö
mrGaskill skrev:Jag vet inte vad de gjorde med min Onkyo tx-sr 707 sen den blev lagad i Tyskland (?). I Oberberg eller nåt.
Nu låter det helt fantastiskt. De har förmodligen bara satt i ett nytt "HDMI-kort" (det står på följesedeln att de bytt ett kort) och uppdaterat FW och därigenom nollställt alla inställningar. Undrar om jag ställde in något tokigt förut. Allt verkar ju ha ställts in som förut. Högtalarna excellerar i alla fall. Woof! Lät det så här trevligt förut? Inte vad jag minns.
IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.
Vh, iö
andershelin skrev:IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.
Vh, iö
Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?
/Anders
IngOehman skrev:andershelin skrev:IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Vh, iö
Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?
/Anders
Två sorters maränger, grädde kryddad med socker, kummin och kanel, en nedkramad apelsin (bara grovt inrörd) och till sist förstås riven mörk choklad på toppen.
Ingen glass eller såser på tub, strössel eller några andra vulgariteter.
Vill man så kan man dock röra in antingen lite Cointreau eller om man inte har det Grand Marnier, i grädden. Dock bör det hanteras som med den nedkramade apelsinen - inrörningen skall inte vara noga utan grov.
- - -
När det gäller mängder går jag nog bet. Jag har ingen vidare koll på sådant, men mängden maräng och grädde är nog nära 1:1 när grädden är vispad. Volymmässigt alltså. Kryddningen med kummin och kanel skall vara väldigt försiktig jämfört med mängden socker (som många snålar med i grädden). Och sockret kan gärna tillföras i två doser, en flera timmar i förväg i den ovispade grädden, så det hinner smälta i grädden före vispning, och en andra efter vispningen, så det inte hinner smälta. En hel apelsin kramades nog ned, men det var ju en gigantisk anrättning. För en mera normalstor handlar det nog snarare om 1/4 apelsin.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster