Baltatzar skrev:sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är.

Håller med!
Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.
Enkla svar är aldrig sanna svar, sanna svar är sällan enkla. Så ett sant svar på hur olika länkars betydelser bör vägas mot varandra finns inte.
I det enskilda fallet kan ju vilken del som helst vara den dominerande/sämsta.
Med det sagt kan verkligheter som är enskilt komplicerade och oförutsägbara, tittas på statistiskt, och då finner man enklare sanningar!

De är även ofarliga så länge man bara diskuterar dem med människor som förstår vad statistisk betyder och vilka slutsatser man kan dra ifrån sataristiska fakta.
De som inte känner att de gör det - hoppa till ett annat inlägg, bortse ifrån detta.
Till dem som förstår vad statistik är: Min erfarenhet är att det statistiskt finns så stor påverkan från högtalare och rum att de andra länkarna i kedjan (om de inte är drivna utanför sin maxprestanda) nästan kan försummas!
Om man lägger 91% av sin energi på att optimera val av högtalare och optimering av rummet, så blir de återstående 9%:en typiskt (vi talar statistik här) mycket mer än man behöver för att välja rätt när det gäller resten av anläggningen.
Eller man kan vända på det: Den som lägger X timmar på att välja kablar och CD-spelare och förstärkare... kommer troligen att behöva lägga typ 10*X timmar på högtalare och rum - om de vill få valuta för pengarna och tiden redan nedlagd*.
Och igen - verkligheten är komplicerad. Det finns säkerligen inte något enda enskilt fall där det är EXAKT som jag just beskrev det. Men för det mesta är det enskilt dyraste i en god anläggning högtalarna, och det som är näst dyrast men som man behöver lägga mest tid på, är rummet.
Vh, iö
- - -
*Sen finns det dom som sitter med högtalare och rum som inte har några förutsättningar att bli bra, hör problemen och försöker lösa det med nya interconnectksblar eller till och med en fin kräm att smörja in proppskåpet med. Ibland blir de arga när vänliga människor försöker hjälpa dem. Tyvärr.
PS. Det förtjänar även att nämnas att förhållandena kan bli lite olika beroende på om man diskuterar ljudkvalitet eller ljudtryck. Ljudkvalitet i förstärkare går t ex att uppnå för förhållandevis lite pengar, men ljudkvalitet OCH jätteuteffekter kostar som regel mycket mera.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).