Varför låter röster lite nasala genom piP (hemma hos mig)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 08:26

dimitri:
hoppas att din antydan om att kasta pärlor för svin inte syftar till att antyda att jag, Frutti eller någon annan skulle vara ett svin 8O
Men det tror jag i och för sig inte :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-29 11:00

pingvinlakrits skrev:dimitri:
hoppas att din antydan om att kasta pärlor för svin inte syftar till att antyda att jag, Frutti eller någon annan skulle vara ett svin 8O
Men det tror jag i och för sig inte :wink:

Jag reagerade också på det men jag tror inte heller det. Tror han syftar på den fantastiska mängd energi Öhman historiskt sett lagt på att svara utförligt och korrekt. Ibland har det ju visat sig att han inte haft någonting för det nämligen.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 12:02

Frutti:
Ja, det var min tolkning det med. Men eftersom jag var lite osäker så frågade jag lite försiktigt. Jag förutsätter att Dimitri är en sansad person.
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 12:55

Jag skriver det igen: Nu får ni ge er!

Jag skrev ett inlägg som falskciterades, och sedan tolkades på ett sätt som det inte var avsett, när det kom reaktioner så korrigerade jag mig. Där borde detta ha slutat.

Pingvinlakrits: Läs dina senaste krior, och projcera det du skriver på dina egna texter - din kritik passar perfekt till ditt eget beteende. Jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter, men om du inte vill varken be om ursäkt eller ens försöka se min sida, så kan du väl i varje fall hålla med om att det räcker nu?

Frutti: Du har rätt i att jag kanske inte minns vem du är (fast det är förstås svårt att veta utan att ha varken ett namn eller ett ansikte att kolla om man känner igen :wink: ), men jag kan säga att jag känner stor sympati för personer som kan se saker från flera håll, som du och Svante visat att ni kan.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-29 12:55

Det är en alldeles korrekt tolkning.
Talesättet "pärlor för svin" avser varken pärlor eller svin, som ni ju mkt väl förstår.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 15:01

Callisto skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren 8O.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?

Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar 8) .

Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.

Hej Callisto!

Ber om ursäkt att jag missade ditt inlägg.

Nej härdningen är inte färdig på ett helt ospelat element, oavsett dess ålder. Det är nämligen så, att väldigt många limmer (araldit och andra expoxierande (härd-)limmer i synnerhet) med sin naturliga härdning når en väsentligt mindre hårdhet, styrka och temperaturtålighet än de klarar efter en kompletterande ugnshärdning. I många fall når man de bästa resultaten först efter flera cykler, med vila emellan.

Ett högtalarelement kan man av olika skäl inte hetta upp till många hundra garder i en ugn, eftersom andra delar riskerar att ta skada. Däremot kan man spela musik på den, och få värmen precis där den behöver vara!

Genom att spela musik precis som vanligt åstadkommer man en utmärkt inspelning av högtalaren. Inspelningssignaler avsedda för ändamålet tycks undantagslöst ha utformats av människor som inte har en aing om hur en sådan signal borde se ut. :o 8O

Det går i själva verket inte ens att få in en optimal inspelningssignal på en CD, eftersom en sådan signal bör vara flera hundra timmar lång, varav aktiv tid uppgår till sisådär 40 timmar, och innehålla diskontinuiteter på många timmar.

Som tur är finns helt vanligt musik-CD, och spelar man bara dem, precis som vanligt, blir allt väldigt bra. :P 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. De enda högtalare på Ino Audios program som visat sig vara rejält svåra att spela in är i56s, i64z och i68es. Svårigheten är att nå de nivåer som behövs för att inspelningen skall nå sin verkan. Jag brukar därför råda ägarna av dessa system att spela med dem utan HP-filter (80 Hz) och utan basmoduler de första i varje fall sisådär 10 timmarna.
Senast redigerad av IngOehman 2005-10-30 12:52, redigerad totalt 1 gång.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 15:34

OK, Ingvar.
Jag var inte ute efter bråk och är uppriktigt ledsen att det skenade iväg. Vi tänker nog ganska lika i sak men har olika sätt att uttrycka det.

Vi drar ett streck över det här, iallafall från min sida. Tack för ditt faktainlägg, fann det mycket intressant.

Mvh Henrik
Inaktiv

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-29 16:26

egentligen är det väl inte så konstigt. statista kroppsrörelser är ju tex väldigt skadliga för människor. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-29 16:50

Kompisar igen alltså Pingvinlakrits? :P

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-10-29 20:22

Hoppas vi aldrig var ovänner på riktigt, Öhman. Man får ju ta att missförstånd uppstår och att det kan brusas upp en smula och storma i ett vattenglas.
Kompisar igen, definitivt!
:wink: Vh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-10-30 02:12

Henke är kompis och jag, Robin, är också kompis. Sov gott allesammans!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-31 22:32

IngOehman skrev:
Callisto skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:Mayro:

IngOehman skrev:
mats skrev:Ingvar, hur är skillnaderna mellan en brusinspelad (som du säger man inte skall göra) och en som inte är det utan på ditt sätt??

De tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt.

Vh, Ing. Öhman

Har inte limmet och lacken redant härdat när man börjar spela på högtalaren 8O.
Hur stora temp. förändringar uppstår som du påstår?
Hur har du undersökt den kristallina strukturen?

Det var några frågor som dök upp när jag läste inlägget, tacksam för svar 8) .

Önskar fortfarande svar från Ingvar på dessa uttalanden, tack.

Däremot kan man spela musik på den, och få värmen precis där den behöver vara!

Vh, iö

- - - - -

Hej Ingvar,
Ursäkta mitt korta klipp men jag är intresserad av att veta hur många graders påslag det blir vid limningen av elementet (upphängningen) pga av inspelning.

vh

Callisto

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-01 20:42

Hej Callisto!

Först och främst: "Upphängningen" är ingen entydighet. Den består av minst två delar, nämligen en spider (den veckade textilen som är limmad nära konens nacke) och en främre upphängning som kan vara av papper, textil, foam, plast eller gummi (för att ta de fem vanligaste materialen).

Den uppvärmning jag har nämnt, även att den har med elementets effekttålighet att göra och i viss mån med distorsion, har dock i princip INGENTING med fjädringslementens inspelning att göra.

Utan det handlar uteslutande själva talspoletrådens fixering på bobinen samt bobinens inlimning mot membranet.

Dessa limpunkter har stor betydelse för hur kraften kan färdas från talspoletråden till membranet.

Däremot är det faktiskt så, att även upphängningarna blir uppvärmda.

Den undre (spidern) blir förstås lite uppvärmd från talspolen, eftersom dess inre limning oftst är mycket nära limningen mellan bobin och membran (ibland är spiderlimningen till och med närmare talspolen än konlimningen) men de krafter som den limningen utsätts för är blygsamma (vid rimliga membranutslag) jämfört med limningen till membranet.

Låt oss ta ett exempel: Ino pi60s som drivs av en NAD 208 med dynamisk musik och spektral fördelning som inte övermotionerar Xmax, spelandes vid full uteffekt.

Typiskt utsätts då limningen till spidern för krafter på lite drygt 2,5 newton i de extremaste rörelsepeakarna. Membranlimningen utsätts dock för i storleksordningen 150 newton i de extremaste ljudtryckspeakarna! Sextio gånger mera alltså...

Som alla säkert förstår dominerar således olinjära elasticeranden från den sistnämnda oerhört mycket över allt som har med upphängningarna att göra i det massastyrda frekvensregistret. Mycket riktigt är det i hela det jättelika massakontrollerade frekvensområdet som inspelningseffekterna från lim-kureringen uppvisar sina hörbara vinster.

Den övre (främre) upphängningen, blir dock för det mesta (i hifi-element) märkbart uppvärmd den också, trots det stora avståndet till talspolen, men det beror inte på värmeledning från den sistnämnda, utan det beror på friktiva förluster inuti upphängningens material.

All högtalarelement, i alla fall alla kvalificerade element avsedda för ett större frekvensområde än den lägre basen, är försedda med en främre upphängning med viss andel mekaniska förluster. Det är nämligen nödvändigt för att membranets resonanser skall kunna kontrolleras/elimineras.

På grund av dessa förluster värms även den främre upphängningen upp, men här behövs inga limkureringseffekter, så denna upphängningsuppvärmning är i de flesta fall, ehuru nödvändig, inte ett egenvärde. Tvärtom kan den vara problematisk i de fall materialet inte är termiskt stabilt (om det ändrar egenskaper med temperatur). I princip är upphängningsförlusterna försumbara för mellanregisterbruk, men hos baselement försedda med främre upphängning i högförlustgummi (som nästan alltid är termiskt instabilt) kan detta var ett signifikant problem.

Utöver den värmekurering av kritiska limfogar som nämnts består inkörning av ett högtlarelement av flera saker. Det som väl de flesta tror är den viktigaste manövern under inspelningen är uppmjukningen av den inre och yttre (främre) upphängningen.

Om denna proess finns inte så mycket att orda. Den går till ungefär som de flesta nog föreställer sig, men det finns några saker som kan vara bra att minnas, och det är hur felaktig inspelning kan översträcka spidern innan den är "förberedd" för det. Och detta kan leda till att spidern i sig skadas till att få ett hysteresbeteende, som kommer att få elementmembranets mittposition att vilja snedställa sig. Spiders med sådana skador har rent tekniskt fått en fjäderkonstant runt nollgenomgången som har ett negativt värde!

Återigen: Alla problem med konstlad inspelning undviker man genom att så fort som möjligt glömma allt dumt man läst om behovet av speciella inspelningsprocesser/ritualer.

1. Spela aldrig in högtalare på annat sätt än att spela på dem när du vill lyssna på dem. Glöm alla dumheter om att lämna dem med radion på, eller att ställa högtalarna mot varandra kopplade i motfas (så du skall kunna spela högra på dem utan att det hörs), eller placerade i ett rum med stängd dörr...
. Använd dem precis som vanligt - från att de är nya: Spela musik på dem! Om det leder till att du (när de fortfarande är, och låter, lite råa) spelar lite svagare på dem i början, så prima!

2. Använd ALDRIG speciella inspelningssignaler. Bortsett ifrån att aldrig är bra för det objekt som skall spelas in är dom inget kul alls att lyssna till. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Glömde svara på själva frågan. :oops:

Limfogen mellan bobin och membran kan bli över 200 grader varm. Själva talspolens kurering kan ske vid tempteraturer överstigande 250 grader! Men i en sund inkörningsprocess (läs spelning av musik, precis som vanligt) går man helst inte på de temperaturerna direkt. Det tål elementet nämligen för det mesta inte. :o

Främre upphängningen blir sällan varmare än ett tiotal grader över rumstemperaturen, ens vid extrem hårdkörning.

Det kan man lätt kalkylera (eller på ett ögonblick inse intuitivt) genom att inse att membranhastigheten typiskt max uppgår till sisådär 4 m/s (eftersom hastigheten är fallande över 100 Hz, och maxslag är säg 7 mm en ledd, vilket ger maxderivata (derivatan på läget är hastighet) om 7*(2pi) * 100 Hz = 4398 mm/s, alltså 4,4 m/s) och med en upphängningsdämpning om säg 1 Ns/m får vi en effektförlust om sisdär 19,36 W.

Ett annat sätt att lista ut precis samma sak är att tänka sig ett element som drivs med 100 W (eller rättare sagt 28,3 volt) på sin resonansfrekvens (där impedanstoppen kanske är 40 ohm) och då faller vid en telspoleresistans om 6 ohm: 28,3 * 34/(34+6) = 24,055 volt, vilket blir en "R+-förlust" om 24,055^2 / 30 = 19,29 W. 8O

Turträff förvisso, men där har ni storleksordningen i varje fall. Som alla förstår är medeleffekten som utvecklas i upphängningen lägre än denna maxeffekt som ju är ett specialfall.

Någon annan får redovisa hur stor yta en svartkropp behöver ha för att stråla ut den nämnda effekten till omgivningen med tio graders temperaturhöjning. :wink:

Det finns ju många kloka fysiker här på faktiskt. :P

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-01 21:29

tackar Iö.. Då förstog man ingenting med ändå lite till.. Ska läsa detta flera ggr så man fattar exakt vad du säger.

För du och konstruktören av mina burkar säger exakt samma sak.. Endast musikspelande o nöt.. Inget annat..

Tackar igen ..även jag frågade ju om detta..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-01 23:41

Det ovanstående var bara lite enkel fysik (knappt ens gymnasial nivå, snarare högstadienivå).

Tyvärr är det mesta i högtalarkonstruktionsvärlden väldigt, väldigt mycket mera komplicerat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-02 00:03

Jag tror tyvärr Ingvar har lite för höga tankar om skolan idag. :)
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2005-11-02 00:11

Jensevik:

Topp ! :)

/ Laila

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 00:32

Matematiken i exemplet ovan var iofs inte mer avancerat än derivata, vilket man läser andra året på gymnasiet, såvida man läser en utbildning som innefattar MaC. Inte alltför avancerat d.v.s.!

Att förstå fysiken bakom högtalarelementet är dock lite meckigare, finns dock en bra studie av detta i två delar i en bra musiktidning, har jag hört! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 00:45

Kul det är så många som kan sånt här.. Men för mig var infon totalt ny.. DVS att inbränningsskivor kan skada en högtalare under inspelandet...

Vad man märk är att efter man spelat inbränningsskivor så tar det nåt dygn innan dom låter bra igen.. Men detta har genom åren alltid hetat att det "skall vara så" då man blåst ur dom...

Så där ser man.. man kan alltid lära nytt.. Ska lära mig mer om detta så snart man kommer hem igen som sagt.. Oavsett om det anses banalt enkel kunskap...

Men klart.. Att förlöjliga nån som inte gått skolorna.. eller som ens gått ur skolan alla år är på forumet rent normala företellelser..

Ni uppvisar här igen exakt hur det går till då folk som inte kan teknik blir oförmögna att igen fråga något via era rätt nersättande inlägg..

Jag pallar med er besserwissrar.. och skiter i era ord.. En del skulle INTE göra detta tyvärr..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 00:50

Mayro: Det tror jag är för att de inte läser inläggen, utan läser in saker i inläggen.

Ingvar skriver att det är enkel fysik. Korrekt! Jag tar ett exempel.

Jag är på besök på en restaurang som lagar gudomligt god mat. Jag frågar kocken hur det går till när han lagar maträtten jag just proppat i mig. Han svarar att han efter att han flamberat filén så griljerar han den i folie, kanske, vad vet jag - jag kan inget om matlagning! :)

Det kocken säger kan vara väldigt enkel matlagning, men för en novis som mig så är det inte enkelt på något sätt, förrän någon förklarar detta. Det många, tror jag, gör är att de istället tror att inläggsförfattaren menar att de är ointelligenta/korkade eftersom de inte kan enkla ting. Men, hur många av oss här är egentligen bra på matlagning? :wink:

Kasst exempel måhända, men min tanke är god, hoppas jag. Godare än min egenlagade mat iaf, antar jag! :wink:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-02 00:51

Kan vi inte börja utgå ifrån att alla menar väl med det de säger. Det blir så mycket trevligare då.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 01:03

jodå..
men jag kan ju i inläggen alltid lägga in text som säger tex..

"Jag uppfattade si o så. men med era kunskaper så förstår ni väl mer antar jag".. till slut så slutar det som mellan mats o Iö där iö lessnar.. då han tar det som rena trakaserierna för att mats där skriver i formen att iö briljerar..

Båda gör fel o rätt..

fattar man inte detta så ..att folk tar illa vid sig om dom skall utläsa att man snudd inte ens har grundskolekompetens så känna det nog inte så skoj att fråga nått igen..

till o med jag fick fundera om jag ens skulle skriva nåt igen.. Så förlöjligad kände jag mig ärligt talat..

ÄVEN om jag är hårdhudad o erfaren..Jag ville knapp fråga mer o framstå mer som okunnig o outbildad..

Kanske går ett ljus upp här ..kanske inte.. men jag bjuder på mina känslor så kanske ni fattar..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 01:07

Fast, Mayro, det är väl inget att skämmas över att man inte är välutbildad? På samma sätt som att man inte behöver skämmas om man inte är i bra form, inte har ett fint ansikte eller inte kan cykla enhjuling? :wink: Man ska vara stolt för den man är, och inte skämmas för saker man inte kan, utan istället försöka ta till sig nya saker!

Visst, IÖ kanske hade kunnat uttryckt sig på ett annat sätt, men han har fortfarande inte fel. Jag är inte alls med på hans uträkningar, förutom de matematiska sambanden. Varför högtalare fungerar som de gör, det kan jag inte, men jag är glad över att de gör det och att IÖ vet varför! :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-11-02 01:22

IÖs räkneexempel, särskilt inte det andra, är som vissa redan konstaterat inte få fasligt komplicerat.

Däremot är det inkastat utan redovisning av använda formler, eller några särskilda förklaringar över själva elläran, och då kan det te sig som djäkligt besvärligt om man själv inte har stenkoll på det.

Själv tittar jag på siffrorna, konstaterar att jag skulle kunna följa tankegången om jag ville, men ids inte bry mig närmare eftersom jag då skulle vara tvungen att ägna mer tankemöda åt problemet än jag har tid och lust med. 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-02 01:30

Mayro, jag tycker du gör en onödigt negativ tolkning. Jag hoppas verkligen att ingen avstår från att skriva p.g.a. inlägg som de ovan. Jag tycker inte heller att det handlar om någon besserwisserattityd. Jag själv är t.ex. helt på läktarn när det gäller matte, klarar knappt den mest grundläggande lågstadiematte (nej, jag skojar faktiskt inte, konstigt nog verkar jag faktiskt ha lättare för mer avancerade saker...). Det är väl inget jag är stolt över, men jag skäms inte för det heller, det bara är så liksom. Det enda tråkiga är att det gör det svårt som f-n att hänga med i många tekniska resonemang, eftersom de ofta bygger på matte.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2005-11-02 12:44

Ha ha, Mayro - du verkar gå in för att ta illa vid dig! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:11

Nu vill jag säga en sak här. Jag har mer än grundskola och har en IQ på 126 (när jag var 5 år åtminstonde :D ) Men jag är totalt rudis när det gäller sådana tekniskafysiska saker, kan ju också ha att göra med att jag tycker det är stentrist.

Ingvar kan sina saker det betvivlar jag inte (är inte man för det :lol: precis)

mats, skärpning! Nästa gång du skriver så dumt mot stackars Ingvar, så blir du avstängd, kommentar raderad av mats
Senast redigerad av matså 2005-11-02 13:15, redigerad totalt 2 gånger.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-02 13:12

mats: Det är din tolkning och definitivt inte Ingvars intention.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-11-02 13:13

beyond skrev:Ha ha, Mayro - du verkar gå in för att ta illa vid dig! :)

svar Ja... Så man kan påvisa saker som gör att en del INTE skriver eller frågar ...

Så liiite spetsade jag till det. Observant av dig min vän..

Men budskapet gick fram som du ser i alla fall... :)

sticker nu.. Så ha en fin debatt... Ska nu spela in högtalare med MUSIK vid lagom volym 24 timmar om dygnet i några dagar här... Och skippar inbränningsskivorna.. 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-02 13:18

men oj! Jag som trodde att man var tvungen att spela in högtalare med rosa brus i minst 500 timmar. Om nu Ingvar har rätt och det hoppas jag så har jag tydligen gjort rätt. För jag har bara spelat in dom med musik.

Konstigt för det där med rosabrus är ju välkänt även av dom som kan sina saker.

Ups är trött så jag svamlar mycket idag :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino