Hur bäst driva ett top+bas system ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Ett Ino Audio topp- och bassystem skall drivas:

Med ett slutsteg per höger resp vänster kanal
2
9%
Med ett slutsteg per topp resp bas
21
91%
Vill inte svara.... motveras förslagsvis med något vettigt ;)
0
Inga röster

Antal röster : 23

Användarvisningsbild
Bamsefar

Hur bäst driva ett top+bas system ?

Inläggav Bamsefar » 2006-02-05 17:08

Så jag har ett topp- (iP) och bassystem (Infra-X). Igentligen skall det vara ett par i64:or, men de har inte kommit än...

Jag driver detta system med två NAD208THX. Dessa är ju då kopplade som stereoslutsteg (det går åt 4 kanaler för att driva ett topp/bassystem). Frågan är nu, skall ett slutsteg få driva respektive kanal (alltså ett steg tar hand om toppen på ena kanalen och den basen på andra kanalen) eller skall topparna få dela ett slutsteg och basarna det andra slutsteget.

Det hela handlar om crosstalk (om det nu finns någon mätbar) mellan bas / topp vs höger / vänster.

Vad tror DU, och varför ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-05 17:47

är egentligen inte detta en fråga om hur starkt du vill spela?

2 nad 208 borde väl kunna driva dessa fullt ut eller? det borde iofs vara ganska lätt att räkna ut

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-05 18:07

För största stereoseparation så skall man ju rimmligtvis använda ett slutsteg per kanal dvs vänster topp+basmoduler respektive höger topp+basmoduler

men..

slutsteg brukar (om jag inte minns helt tokigt) tycka om jämn belastning på sin högra respektive vänstra kanal varvid ett slutsteg bör ta topparna och det andra basmodulerna. Det är också på detta viset som professionella installationer (läs PA) vanligtvis är uppsatta.

Personligen tror jag inte du märker eventuell degradering i stereoseparation av att köra stegen som du gör idag, varvid det torde vara acceptabelt för dig samt det bästa för slutstegen.

/magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-05 18:49

Det enda viktiga i den här frågan tror jag gäller likheten i ljudkvalitet mellan vänster och höger kanal i topparna, vilket jag tror talar för alternativ två.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-02-05 19:51

Läskigt det här, jag postade just denna frågan i Teknikdelen!

Så jag bevakar med stort intresse denna tråd!

Återgå till Wänner af Ino