pIP utan basstöd/basmoduler, ingen större hit?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

pIP utan basstöd/basmoduler, ingen större hit?!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 07:41

Slänger ut denna brandfackla för diskussion då jag läst en del omdömmen från Gignos-mässan (vilken jag själv inte besökte), som delvis konfirmerar mitt eget tyckande om denna lilla stativhögtalare. Jag har hört den utan basstöd vid ett par tillfällen och ingen gång har några större känslor svallat, med basstöd - däremot - har jag tyckt att den låtit alldeles fantastiskt. Min slutsats är därför att pIP inte är mitt förstaval om jag skulle satsa på en stativhögtalare utan "sub" i framtiden. Planerade jag däremot för basstöd så vore den given - men då kan man ju å andra sidan fundera på om inte en golvhögtalare ändå är det vettigaste alternativet, trots allt... Den tillspetsade slutsatsen blir alltså: Vad skall pIP egentligen användas till?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 08:15

Bra brandfackla!

Jag har ju Pip på väg så att säga, och jag har hört den enbart utan basstöd, måhända i lokaler som absolut gjorde sitt bästa för att främja upplevelsen. Och där en basmodul enbart skulle kunna främja högre ljudtryck, ej för att öka basinnehållet i musikförmedlingen. Pip kräver sin placering, och sin lokal. Det är inte rimmligt att förvänta sig att kanonljudet från 1812 förmedlat genom ett element som är mindre än kanonkulan som avfyras förmedlas korrekt ;-)

Skäl för Pip:

1) Du vill ha en liten högtalare som tjejen släpper in genomdörren, men som samtidigt gör ett ypperliggt arbete (i de lokaler jag hört den)

2) Du vill på ett smidigt och relativt billigt sätt optimera återgivningen från ett litet system/lokal genom optimal placering av såväl topp som basstöd

3) Du vill ha riktigt bra ljud på landet och har ingen gaffeltruck till förfogande...

Skäl mot Pip:

1) Det finns bättre alternativ om lokalen/plånboken kräver/kan hantera det

2) Du tycker den är en ful ankunge

3) Du har ingen möblering att ta hänsyn till och tycker att golvhögtalare är sexigare. En golvhögtalare har alltid större möjligheter att förmedla högre dynamik..iallafall om de konstruerats någorlunda förnuftigt.

Kanske var lokalen Pip spelade i för stor?

/Magnus
.. som återkommer med info vad som händer med Pip i ett totalt oförbättrat vardagsrum med parkettgolv och 3.20 i takhöjd, dvs en del kubikmeter luft...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-07 09:00

Tycker det största problemet är att folk är vana vid alltför bastung återgivning pga kraftiga baslyft i rummet. piP själv spelar inte mycket annorlunda i basen än vad en rumskorrigerad högtalare (typ Canton Digital 1.1) gör.

(Eftersom jag har båda sida vid sida, så tycker jag att jag bör vara kvalificerad till att säga så)

Vill man inte lära om, så kan det ju vara dags att lägga på en bas.
Det är dock inte djupet som fattas, ej heller nivån - men den fysiska mängden luft som flyttas skiljer dock, så det blir inte frågan om att soffan darrar även om ljudet är där.

Skruvade upp volymen lite och körde en testinspelning med bastoner (1Hz för varje sekund - finns på LTS hemsida) och jag börjar höra output från piP redan under 20Hz!!! Till skillnad från farsans Voighthorn som ger en ganska massiv fysisk basåtergivning, men som inte ger ifrån sig ett pip under 40Hz...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 09:17

Nattlorden skrev:Tycker det största problemet är att folk är vana vid alltför bastung återgivning pga kraftiga baslyft i rummet.

..och jag tycker det största problemet är att folk är vana vid alltför fyllig gitarråtergivning pga kraftiga baslyft i gitarrlådan. :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-07 09:19

piP har en bra fördel för den som har "känslig" WAF att ta hänsyn till: Den kräver mer eller mindr att den står upptryckt intill väggen, vilket ger flera fördelar som bättra återgivning av det lägre registret, den tar inte onödigt golvutrymme (en golvhögtalar av snittfabrikat måste ju stå någon meter ut eller så - inte alltså så snyggt om du fråga mig), och den är fysiskt lite.

Men den som inte gillar den, av ett eller flera skäl, är inte heller tvingad att köpa den ;) Man måste t.ex. stå imot grupptrycket att Ino Audio är fel :lol: vilket flera vill hävda...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-07 09:23

Hetsporren skrev:
Nattlorden skrev:Tycker det största problemet är att folk är vana vid alltför bastung återgivning pga kraftiga baslyft i rummet.

..och jag tycker det största problemet är att folk är vana vid alltför fyllig gitarråtergivning pga kraftiga baslyft i gitarrlådan. :wink:

Nu blandar du äpplen och päron... :wink:

Jag menar självklart när det blir för mycket pga att många högtalare inte är designade för rum med så stora baslyft som de väl hamnar i.
I värsta fall har de inte ens designats med tanke på att rum lyfter basen! 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 10:00

Nattlorden skrev:Jag menar självklart när det blir för mycket pga att många högtalare inte är designade för rum med så stora baslyft som de väl hamnar i.
I värsta fall har de inte ens designats med tanke på att rum lyfter basen! 8O

.. vilket är mer vanligt än man tror eftersom de fina kurvorna i salesbroschyren ser så lustiga ut annars. TYp mycket sämre än vilken bandspelare som helst som klarar 20-20Khz...

/Magnus

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-07 10:34

Jag har ju som sagt piP & Pp2 men för en vecka sedan så kopplade jag bort basmodulerna och bara lyssnade på piP, som vanligt så blev jag lika imponerad av dessa :D Jag tycker de spelar fantastiskt bra själva och med riktigt bra bas :D .
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 10:47

Kribban skrev:riktigt bra bas :D .

:?: Vad skall du då med Pp2 till? :wink:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-07 10:52

Ljudtrycket 8) :wink:
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 10:54

Intressant det där med ljudtryck kontra bas, för det är förmodligen just ljudtrycket - snarare än djupbasförmågan - jag oxå blir så impad av hos andra högtalare än pIP?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 11:45

[snip från annan tråd]

OlA-68 skrev:När vi var på mässan i fjollträsk i helgen dök det upp ett par piP i veteranhifi´s rum det lät förbaskat bra om dessa och Mr dirty himself
AKA don Nyström fr. Dirty music lyssnade och blev förbaskat imponerad för att senare få reda på att det var ett par piP så det får man väl anse vara ett av de bästa betyg map hur inlyssningen skedde...
Min kommentar är bara det lät förbaskat bra eller för att travestera Karl-Bertil Johnssons fader det var förbaske mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades... skitbra jobbat IÖ
all cred
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Verkar som det fanns de som tyckte de klarade sig rätt bra på egen hand..

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-02-07 12:24

Så, Hetsporren - vilken stativhögtalare utan sub skulle du köpa istället för pi P då?

Kanske vore bra med lite perspektiv.
Pi P är ju otroligt bra med tanke på prestanda, pris och storlek.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 13:27

Ljudkrav skrev:Så, Hetsporren - vilken stativhögtalare utan sub skulle du köpa istället för pi P då?

Nån med större element, t ex QLN Signature... :wink:

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-02-07 14:51

He hee, skall nog få Hetsporren in på annat spår inom kort ;)

Har ju spelat in mina piP.ar för länge sedan & dom spelar enligt mig underbart :)

Väntar dock fortfarande på min CDi10/Primare som inte hade dykt upp på Radiolagret idag heller :oops: När den väl dyker upp kommer en Trio goa gubbar hem till mig beståede av: Hetsporren, Sanny X & Mike34. Hoppas få små alternativa placerings tips & andra små tweek´s så anläggningen blir optimerad.

Vi återkommer med lyssningsintryck, var så säkra :)

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-02-07 15:47

Hetsporren; visst har piP sina drawbacks men gör man som man "skall" med att ställa dem på rätt höjd nära, helst dämpad, bakvägg så spelar de klart över sin storlek och mycket övertygande.

Att de inte överdriver något i sin återgivning ser jag bara som ett +
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 16:14

pingvinlakrits skrev: helst dämpad, bakvägg

Fram/bak, hur var det nu?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 16:19

Bakvägg... bakom högtalarna fast det borde kallas framvägg, framför lyssnaren ;-)

/Magnus

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-07 16:32

Dämpad högtalarvägg (eller vägg bakom högtalarna, om man föredrar att vara ultratydlig) trodde jag var närmast ett krav.

Hetsporren,
Tror du att det är som så att du vill kunna spela lite starkare än piP klarar? Dvs, låter den precis som du vill när volymratten står på myspys?

Mvh E*(n som tycker att begreppen fram- och bakvägg kan avskaffas/undvikas - dock ej hetvägg)
Senast redigerad av E 2006-02-07 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 16:34

Hur stor dämpskiva, minst, skall det vara bakom varje piP?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-07 16:38

Minsta storlek för att uppnå vad? Hygglig återgivning? Optimalt resultat?

Jag tror på minst så stor som man har råd med - helst 90% av väggen (+ uppemot halva sidorna).

Eller gäller det bara större högtalarsystem?

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-07 16:57

E skrev:Minsta storlek för att uppnå vad? Hygglig återgivning? Optimalt resultat?

Jag tror på minst så stor som man har råd med - helst 90% av väggen (+ uppemot halva sidorna).

Eller gäller det bara större högtalarsystem?

Mvh E*

Jag menar de minsta som behövs för att inte närheten av väggen skall vara ett större problem än för högtalare som står på rumsellipsen.
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 17:20

Du behöver inte mycket mer än nån kvadratmeter bakom högtalaren

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-07 17:45

Affald skrev:Vi återkommer med lyssningsintryck, var så säkra

Japp, det gör vi! :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-07 17:58

Det räknar vi med!

(pojke snart med Pip men som redan funderar på basstöd)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-07 18:22

8O

Är inte piP baskapabla?

8O

Jag tycker snarare att man blir totalt chockad av att en så liten högtalare kan ge sådan bas. :D

-3dB ligger ju vid 34Hz, vad kan man egentligen begära av högtalare i den storleksklassen.

Jag har aldrig någonsin hört några andra stativhögtalare med sådan bas, så i så fall är väl svaret:

Vad skall stativhögtalare användas till, köp pi60 i stället. :wink:

Om basen fortfarande inte räcker, då vill du ha väldigt djup bas, eller så är det så att du vill ha förhöjd bas, men det är en annan sak.

Och jodå, soffan kan skaka ordentligt, sätt på Bach's toccata och fuga för orgel och dra på. :wink:

Jag kanske är ute och cyklar nu, men är inte ljudnivå och mängden luft som flyttas samma sak? :roll:

Vh :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-07 18:41

paa skrev:Hur stor dämpskiva, minst, skall det vara bakom varje piP?

Nämnde inte IÖ rätt nyligen här på forumet att 0.8 kvm bakom varje piP kunde vara lämpligt?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-07 18:49

piP är en perfekt högtalare i de rum där man inte har sin stora stereo :) Jag har ett par piP vid datorn i mitt sovrum, medan jag har pi18 (med basmoduler) i vardagsrummet.

I köket däremot, där står det ett par OA14! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-07 19:52

RogerGustavsson skrev:Nämnde inte IÖ rätt nyligen här på forumet att 0.8 kvm bakom varje piP kunde vara lämpligt?

Säkert är det väldigt mycket bättre än inget alls. Fast optimalt är väl att dämpa större delen av väggen över 100 Hz, eller har jag fått det om bakfoten?!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-07 20:20

mellan högtalarna ska det vara sparsamt med dämpning

Nästa

Återgå till Wänner af Ino