Moderator: Redaktörer
adagio skrev:likaledes tycker jag att man kan kräva att en högtalare i prisklassen 10.000-40.000 ska ha lite lulllull som dyra, exklusiva kontaktdon (de kanske inte påverkar prestandan men ändå) finnish, frontyg (för att skydda elementen från klåfingriga barn och vuxna) dessutom ser det trevligare ut, mm.
adagio skrev:Jag har svårt för "hemma-hottade" bilar, den ska vara diskret tweakad från fabrik.
adagio skrev:Jag vill inte hälla vatten på den brinnande oljan här, men...
Jag har nu lyssnat till flera Inohögtalare i flera olika miljöer och fler lär det snart bli. Utan tvivel bra/korekta konstruktioner. Mina frågetecken kring högtalarna är varför dom ser ut som prototyper i fråga om lådor, kontakter mm. Det är ju enl många en högprestanda-högtalare varför kan den då inte se ut som det?
Om man tex tillverkar en sportbil med höga krav på prestanda sätter man inte in solstolar och bakelitratt, de påverkar ju ändå inte prestandan, likaledes tycker jag att man kan kräva att en högtalare i prisklassen 10.000-40.000 ska ha lite lulllull som dyra, exklusiva kontaktdon (de kanske inte påverkar prestandan men ändå) finnish, frontyg (för att skydda elementen från klåfingriga barn och vuxna) dessutom ser det trevligare ut, mm.
Vad tillverkare väljer för komponenter invändigt till filter och i kabelväg anser jag är helt upp till tillverkaren då de förmodligen har goda skäl till sina val, man kan mycket väl uppnå snäva toleranser med billiga komponenter om man selecterar dom så mätvärdena håller sig innom specarna.
Det borde dock vara lättare för en liten tillverkare att välja halvdyra komponenter med redan snäva toleranser än att sitta och mäta upp och matcha varje billig komponent, men som sagt det är upp till varje tillverkare.
Kan det vara så att Inos tilltänkta "kundkrets" skulle rata sådan lyx som jag föreslår, det är ju fullt förståligt då varje tillverkare har sin image att tänka på.
Hursomhelst är det ruskigt billiga delar som filter, basreflexrör, kablage och lådor som tex pi60 består av. Elementen lär vad jag förstår vara dyra då de tilverkas exklusivt efter Inos önskemål.
Vad är det för fel med att prestandan syns/ återspeglas i designen och valet av komponenter mm?
IngOehman skrev:Kabinetten till pi60 är snarast att betrakta som extremt dyra. Det finns massor av produktifikationer som skulle kunna tillgripas för att göra dem billigare (och snyggare, i varje fall i lackat utförande), men jag har prioriterat prestanda, trots att det gör dem signifikant dyrare.
adagio skrev:Förvisso, men för det priset borde de ingå.
adagio skrev:Jag har bara sett inkråmet på Pip och pi60 och det kostar inte så mycket.
Nattlorden skrev:Adagio har inte vänt rätt på sitt tänk... Hade det ingått hade det kostat mer utan att bli bättre. (Möjligtvis sämre). OCH VARIT DYRARE.
Tycker IÖ har helt rätt i att enbart koncentrera sig på prestanda. (Vilket också tror jag tilltalar den genomsnittlige Ino-konsumenten.)
Vill man ha något spaceat designat finns det massa annat på marknaden att välja...
Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
Mayro skrev:
100-lappar (Som blir tusenlappar i konsumentled)![]()
![]()
![]()
Här får du förklara dig en aning..tyvärr fattar jag inte..
Mayro skrev:Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
![]()
![]()
Mayro skrev:Morello skrev:Jag tycker det är uppfriskande med tillverkare som inte bränner 100-lappar (som blir tusenlappar i konsumentledet) på trams såsom rhodiumkontaker, ormoljekabel från Transplanat, svarvade basportar i rostfritt stål, 24 karat förgyllda spikes, underreden i NC-fräst syrafast stål osv osv
![]()
![]()
Naqref™ skrev:Mayro skrev:
![]()
![]()
En pryl som kostar 100kr vid tillverkningen ligger på ungefär 1000kr i konsumentled. En faktor 10. Det är en vanlig faktor som alla Japanska elektronikjättar använder sig av och gissningsvis alla High-End producenter. För mer normala branscher kanske denna siffra är runt 6.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster