Vilka element?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Grismannen

Vilka element?

Inläggav Grismannen » 2006-02-20 19:27

Vad är det för element som sitter i pi 60.
Jag efterfrågar vem som tillverkar dom.
Dom liknar Vifa P21.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-20 19:37

hoppas det är okej för ingenjörn att man klistrar upp ? :o
Bild

mvh
/Pinnick

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-02-20 19:42

Tack för bilden Pinnick. :)
Är dessa element särskilt tillverkade för Ino-Audio? Tänkte på Ino texten på elementet.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-20 19:43

Jajamensan!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-20 19:43

Dom är inte bara tillverkade för Ino, det är en 100% design av Ino Audio - dvs du lär inte hitta någon direkt "kompatibel" på marknaden...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 19:51

Bamsefar skrev:Dom är inte bara tillverkade för Ino, det är en 100% design av Ino Audio - dvs du lär inte hitta någon direkt "kompatibel" på marknaden...

kanske hos nån annan högtalartillverkare :)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-02-20 21:14

Det förklarar varför dom då är dyrare än vanliga Vifa element alltså.
Satt nämligen och pratade med en polare som är väldigt mycket mer kunnig om allt som rör hifi än vad jag är, han tyckte nämligen att elementeten som sitter i pip var väldigt likt ett Vifa.

Tack för alla svar. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-20 21:26

Det är lätt att förstå att priset blir högre när det gäller en liten special serie som fabriken ska anpassa sina maskiner för.
Ja egentligen är det ju ett helt nytt element vad jag förstår.

Vad jag inte förstår helt och hållet är varför inte fabriken kan/får/vill ? spruta ut tillräckligt många element som behövs för att priset ska hamna på lite lägre nivåer ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 21:28

dom vill säkert sälja 1miljon element...frågan är bara om iö vill eller har råd å köpa så många ;)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-20 21:29

Vi kan väl sponsra honom :wink:

För övrigt måste det ju finnas massor av hungriga högtalartillverkare som inser vad som går att åstadkomma med IÖ's kunnande och element med de specarna.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-02-20 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-20 21:32

Inte bara det. Vifa är väldigt lika Seas. När mina Vifa-basar tappade skumkanterna böt jag till ett par Seas med gummikanter, förutom kanterna såg dom identiska ut och mycket lika Ino-elementen.

Det som skiljde var att Vifa -basarna var speccade till 80W RMS och SEAS till 250W RMS samt att SEAS har sin "Dynamic Damping" i talspolen. Inget som syns precis.

Det är nog så att "Skandinaviska" element "ser" väldigt lika ut, men dom behöver inte ha några övriga likheter; andra koner, kanter, talspolar, magneter, värden etc men "ser" lika ut.

Jag blev iaf nöjd, Seas-basarna är avsevärt "snabbare" i sin basåtergivning och effekttåligheten märks, jag kunde driva Vifa-basarna in i "fladder", "bottning"och "dubbling". Seas-basarna är bergstabila och verkar tåla hur mycket effekt som helst. Trots att dom ser likadana ut.

Sannolikt kan det vara lika stora skillnader, fast på en annan skala, till Ino-elementens fördel.

Frekvenskurva och fassvar är däremot ett osäkert kort på mina högtalare numera, jag borde nog räkna på mina lådor någon gång och se om jag hör "rätt". Jag har ju brutit mot originalkonstruktionen utan vidare eftertanke. Den hörbara skillnaden förutom att det är renare och högre är att basen verkar något accentuerad numera ala JBL så sannolikt har jag krokat till frekvengången uppåt i basen. Det passar dock rätt bra eftersom jag använder stativ och elementen kan hantera ljudtrycket. Subjektivt en förbättring alltså. Och rätt lika i upplevd klangfärg hur det låter i hörlurar. Men "rätt" är det knappast.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 21:35

ofta tror jag (inte alltid) då tillverkare specialbeställer sina element är för diy inte skall sno ider därifrån o bygga snudd gratis....inte alltid. Men ofta.. Argument brukar vara att man vill ha exakt rätt parametrar osv.. :lol:

Se bara på alla dom som stoppat sin diysäljning numera.. Detta då tillverkarna av färdiga lådorna blivit förbannade...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 21:42

ino säljer ju löselement på tal om det...fast jag betvivlar starkt att man får det lika bra om man försöker själv som en färdig modell :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-20 21:48

IÖ brukar vara intresserad av att hjälpa till, i alla fall i viss omfattning, om jag förstår det hela rätt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 21:51

finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

men sedan skall dom in i lådor o filter osv.. Och till sist spela bra också.. Där brukar problemen ofta komma.. Det låter inte bra...

denna "skillnad" är det man betalar för...I alla fall jag.. :lol:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-20 21:53

Det tror jag inte är fallet då skulle knappast IÖ konstruera egna :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 21:54

på vilket sätt menar du bättre? jag ställer mig samma frågor nämligen eftersom ino elementen är så pass dyra...

har du mätt på ino och andra eller spekulerar du?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-20 22:18

Mayro skrev:finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

Jag fattar inte varför du gång på gång uttalar dig om saker du verkligen inte har en aning om. Dessutom bättre för vadå? Inte för ett par pi60s åtminstone, elementen är ju konstuerade enbart för dessa skapelser.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-20 22:28

Åldringsbeständigheten är framtestad i en del av elementen till 100år minst! 8O

Måste betyda ett eget framtaget material + konstruktion, ej att förväxla med "normala" köpe-element.

Eller?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-20 22:31

Allvarligt, är det så mycket mer än skumkanter som åldras speciellt på något element så länge man inte matar 200W likström igenom det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-20 23:03

xeizo skrev:Allvarligt, är det så mycket mer än skumkanter som åldras speciellt på något element så länge man inte matar 200W likström igenom det?

Ja, i princip allt.... förutom korgen (om den är gjord i ett någorlunda beständigt material)

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-02-21 00:04

Mayro skrev:finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna.. Så vill man ha billigare och bättre finns dom nog där ute..

men sedan skall dom in i lådor o filter osv.. Och till sist spela bra också.. Där brukar problemen ofta komma.. Det låter inte bra...

Den "uppsjön" skulle jeg likt å ha sett!! Tror ikke det ville vært mulig å drukne en katt i denne sjøen! :D :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 00:53

ni måste vara vrålkorkade.. Fattar ni inte min "poäng" i inlägget så skit i det enbart..

Ni bevisar gång på gång att ni enbart söker fel att bråka om och inte meningen i inlägg... '

men ok.. vill ni ha bråk hela tiden så är det helt ok för mig...fortsätt bara... tro mig forumet kommer bli en mycket tråkig plats för er alla om detta fortsätter här nu..jag backar inte för bråk som ni eftersöker i varenda inlägg mot mig..

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-21 01:01

finns nog en uppsjö av bättre standarelement än inos egna..

Du menar att det finns element som lämpar sig bättre att bygga eget med eller nåt i din stilen?

Men den biten med att det fins billigare och bättre förstår jag absolut inte vad du menar annat än just det du skriver.

Att sen kalla forumets medlemmar vrålkorkade är bara pinsamt då det är du som har svårigheter i att uttrycka dig och inte forumets medlemmar som har svårigheter i att förstå vettigt formulerade meningar.

Mvh

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2006-02-21 01:04

Mayro skrev:Ni bevisar gång på gång att ni enbart söker fel att bråka om och inte meningen i inlägg...

Du måste väl ändå inse att det var du som stack ut hakan nu?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 01:07

Mayro skrev:ni måste vara vrålkorkade..
Yepp, den enda som inte är korkad här är du! Eller kan det möjlivis vara så att vi har rätt och det är du som korkad? 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 01:08

förtydligar medelandet för dom korkade medlemmar som inte fattar.. Och baltazar.. Jag garanterar dig och andra att om inte tonen skärps till nu ifrån er så ska jag konsekvent exakt som ni gör sabba ställa till bråk o djävlas överallt här..överallt...

Får ni hålla på som ni gör så får fan jag också.. valet är ert.. Lägg av eller jag börjar exakt som er..

Detta är ju inget man kan stänga av mig för om inte ni blir avstängda..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 01:18

Mayro, jag anser dig långt ifrån kapabel att bedöma vad som är bra högtalarelement och ljudkvalitet, ännu mindre anser jag dig kapabel till att bedöma vem som är korkad.

Tack för kaffet.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-21 01:23

Du måste skämta? Nä, du måste bara vara vrålkorkad? Fast det kanske var en komplimang eg. bara det att vi är för korkade att förstå det?

Att "sabba ställa till bråk o djävlas överallt här.." är i mitt tycke det du gjort här. Att du sedan inte verkar inse att det kanske ibland är svårt att förstå att det du skriver och det du menar inte är samma sak är ju trist. Jag är iaf van med annat.

Sen att det dessutom är skitsvårt att sitta och gissa om du verkligen menade det du skrev eller inte, inlägg efter inlägg efter är väldigt tröttsamt.

Varför bara inte försöka förklara en gång till vad du menar istf att utgå från att folk jävlas med dig när som missförstår dig?!
Det gör som inte, men jag undrar ibland om inte du gör det. Jävlas alltså.

Go´natt!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-21 01:29

Alltså, ska det vara så svårt att diskutera som vuxna människor? Jag vill inte se medlemmar kalla andra medlemmar för korkade eller dylikt i denna forumdelen.
- Militant slacker

Nästa

Återgå till Wänner af Ino