Inbyggnadshögtalare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Inbyggnadshögtalare

Inläggav Margaux » 2006-02-27 14:21

Visst läste jag någonstans att det fanns en Inovariant för inbyggnad i vägg? Eller har jag drömt?

IÖ eller någon annan?

Jag skulle vilja ha inbyggnadshögtalare i sovrummet.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-27 14:28

Custom Cinema – cc
Ino Audios senaste tillskott är specialsystem för dold inbyggnad i hemmabion. Jag kallar dem Custom Cinema – cc.
De erbjuder en revolutionerande ljudkvalitet jämfört med normala inbyggnadssystem. Systemet blir helt dolt, det vill säga utan synliga högtalare. Om man följer monteringsinstruktionerna eller låter Ino Audio hantera installationen ingår per auto-matik all nödvändig bearbetningen av rummets efterklang i konceptet.
Ambitionen när Custom Cinema utvecklades var inte att göra ett system som liknar konkurrenternas inbyggnadssystem, utan att göra ett system av samma kvalitet som Ino Audios övriga högtalare, fast optimerat för inbyggnad.
För att lyckas har jag varit tvungen att välja helt andra lösningar än de konventionella.

Viljan, och övertygelsen att är möjligt, att göra unikt välljudande inbyggnadshögtalare var grunden för framtagandet av cc-systemet. Men konceptet kräver mer än att bara på att själva inbyggnadsmodulerna är av sällsynt kvalitet. Jag har funnit det nödvändigt att ställa stora krav på hela främre väggen där V, C och H samt basdelarna monteras. För att installera ett cc-system måste man alltså följa de av Ino Audios skräddarsydda byggnadsritningarna som tas fram för varje projekt. Resten av lyssningsrummet bör akustikregleras på normalt sätt.
Det är också nödvändigt att bygga upp systemet med aktiv delning (vanliga Ino cr8 används) om man vill få ut det mesta möjliga ur det. Som bieffekt ökar byggflexibiliteten dramatiskt. Man kan när som helst uppgradera systemet till en högre kapacitet och oavsett ingreppets storlek alltid med en enkel justering återställa en perfekt tonal balans.
I familjen ingår tre typer av högtalare, nämligen toppsystem (80 – 20 000 Hz) för frontkanalerna, ambienssystem för sur-roundkanalerna och bassystem (20 – 80 Hz). Jag kallar de tre fronthögtalarna för cc-pc (Custom Cinema – Picture Chan-nels), surroundhögtalarna heter cc-ac (Custom Cinema – Ambience Channels), och basmodulerna heter cc-bc (Custom Cinema – Bass Channel).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-27 14:43

Där ser man! Säkert fantastiskt plus att akustikbehandling av sovrummet säkert skulle ha en positiv inverkan på effekten från mina snarkningar :D

Fanns det inte någon variant av pI 18 eller motsvarande?

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 14:49

Margaux skrev:Fanns det inte någon variant av pI 18 eller motsvarande?

CC-PC-enheterna använder samma mellanregisterelement som basen i pi18 men de är inte fullregistriga. Fast om jag inte minns fel så hade någon en specialversion av piP som var gjord för inbyggnad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-27 14:58

Naqref™ skrev:
Margaux skrev:Fanns det inte någon variant av pI 18 eller motsvarande?

CC-PC-enheterna använder samma mellanregisterelement som basen i pi18 men de är inte fullregistriga. Fast om jag inte minns fel så hade någon en specialversion av piP som var gjord för inbyggnad.

piP kommer (finns?) i inbyggnadsutförande som PiVI (Versatile In wall speaker) enligt prislistan jag har. Eller har den inte med piP att göra?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 15:08

Aha. Javisstja. Har inte läst de senare bladen så noggrant.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-27 15:23

Aer det inte sa att den den piwi (osaeker pa placering av stora och sma bokstaever) bygger pa a1-ans element i en basreflexlada eller liknande? Ville bara papeka detta eftersom den kanske blir ointressant isafall..

&J
admin

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-27 15:29

UrSv skrev:piP kommer (finns?) i inbyggnadsutförande som PiVI (Versatile In wall speaker) enligt prislistan jag har. Eller har den inte med piP att göra?

Då e den "ny" då den inte finns med i prislistan 2005. Vad består "produkten" av? Låda? Baffel?

/Joachim

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-27 15:38

Margaux skrev:
UrSv skrev:piP kommer (finns?) i inbyggnadsutförande som PiVI (Versatile In wall speaker) enligt prislistan jag har. Eller har den inte med piP att göra?

Då e den "ny" då den inte finns med i prislistan 2005. Vad består "produkten" av? Låda? Baffel?

Prislistan 2005 är otillräcklig information för det är just där jag hittat den. Jag har version 21 av prislistan vilket var en av många prislistor som skulle kunna kallas "prislistan 2005".

Vet tyvärr inget mer om dem eftersom mitt Manifest (version 16) inte nämner nåt om dem.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 15:40

Slarten: det är pi-pip.

Margaux: Finns med i sista prislistan för 2005 (och bör finnas med i senare versioner oxå och var de går att få tag på tror jag du vet ;) )

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-27 18:32

Naqref:

Prislistan skrev:Fler specialhögtalare, dessa baserade på a1/F33amb
pi-pip (mäthögtalare*)
pi-VI (Versatile In wall speaker)
pi-VI-v (för vinkällare#)
pi-VI-x (utformas helt efter önskemål)

Så lite rätt hade jag allt. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-27 18:35

Slartibartfast skrev:
Så lite rätt hade jag allt. ;)

Aha! Mysteriet tätnar. Vem hade då en piP anpassad för inbyggnad?

Återgå till Wänner af Ino