placering av a[1|2|3]?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soderberg

placering av a[1|2|3]?

Inläggav soderberg » 2006-03-06 21:40

Hej.

När nu antalet a[1|2|3] högtalare har utretts i http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10443 så vore det ju finfint att få några tips på var de ska hänga också.
Alltså, vad gäller för placeringen?

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-06 21:51

Det utreds på ett utmärkt sätt på denna inspelning från ett föredrag på arken, fler delar av detta föredrag finns på LTS hemsida:
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ljud_bild_2.mp3
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-06 22:02

IÖ har taskig mikteknik! 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-03-06 22:05

Jo! 18gr framför & 18gr uppåt på båda sidor om sweetspot för första par. Sedan jämnfördelat både cirkulärt & höjdmässigt bakåt, där sb högtalarna sitter högst ( och kan även sitta närmare varandra).

Fördelning och spridning beroende på antal ambiencer.

Hoppas jag hjälpte någon nu... :oops:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-06 22:13

Typ såhär

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-03-06 22:18

Va!!! 8O bara en basmodul??? usch... :lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-03-07 23:41

Hej!

Jag har tänkt komplettera min piP med en uppsättning a1:or men placeringen utav dessa blir inte helt enkel i mitt rum (se min tjusiga skiss här nedanför :)) . Jag har en 6.1 receiver och tänkte driva 2 högtalare per bakkanal. Problemet är hur jag ska placer de 2 högtalarna för vardera höger och vänster bakkanal.

Väljer jag att placera dem enligt de sträckade linjerna så blir höger och vänster kanal symmetrisk men då kommer avståndet skilja sig ganska markant mellan de båda högtalarna för samma kanal, vilket jag antar inte kommer att funka särkilt bra.

Alternativet enligt de heldragna linjerna tycker jag verkar bättre. Här avståndet i princip det samma för de båda vänstra högtalarna och det skiljer ganska lite mellan de båda högra. Avståndet mellan höger och vänster kanal bli ju här olika men det kan man ju kompensera i inställningarna i receivern. Tyvärr hamnar de båda högra högtalarna på varsin sida om en dörröppning och den främre vänstra hamnar i båda fallen framför ett fönster.

Vilket tror ni funkar bäst? Kom gärna med förslag på alternativa placeringar också.

Bild

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-03-08 00:37

Jag skulle köra på alternativet med de heldragna linjerna...för att det är mest likt som jag har det själv. :wink:
Kan du ställa fördröjning för varje kanal individuellt så finns det inget problem om du installerar så.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2006-03-08 15:54

redrum skrev:.................
Tyvärr hamnar de båda högra högtalarna på varsin sida om en dörröppning och den främre vänstra hamnar i båda fallen framför ett fönster.

dörröppningen spelar ingen roll om du har dörren stängd. Fönstret är väl mer problematiskt ur estetisk synpunkt, men akustiskt borde det inte spela någon roll (fönster kan visserligen absorbera bas, men knappast aktuellt för a1:or).

redrum skrev:Vilket tror ni funkar bäst? Kom gärna med förslag på alternativa placeringar också.

Jag gissar att det heldragna alternativet blir bäst, i det streckade alternativet kommer främre högra runikringljudshögtalaren att spela in i väggen och reflekteras bort från lyssningsplatsen och det kan ju aldrig vara bra.

Du bör nog dock se upp med att vissa högtalare hamnar vid ett invändigt hörn och får extra mycket stöd från väggen, medans den ena hamnar i ett yttre hörn och får extra dåligt stöd från väggen. Kan kanske göra att ljud som panoreras låter mystiskt.
Knepigt rum du har förresten. Du har inte funderat på att helt enkelt flytta? :-)

Du kanske kan fundera på att vrida hela rasket 90 grader så blir det lättare att placera alla a1:or?

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-03-08 21:58

Får nog bli enligt de heldragna linjerna då. Var inne på den lösningen själv också. Det blir väl inte optimalt, men är nog det bästa som går att få till i det här fallet.

soderberg skrev:Du bör nog dock se upp med att vissa högtalare hamnar vid ett invändigt hörn och får extra mycket stöd från väggen, medans den ena hamnar i ett yttre hörn och får extra dåligt stöd från väggen. Kan kanske göra att ljud som panoreras låter mystiskt.

Är lite orolig för det. Finns ingen dörr alls mellan de båda högra högtalarna så jag misstänker att den kanalen kommer få lite lägre nivå i basen. Skulle ev. kunna placera den bakre så att den kommer ovanför dörren och får lite mer väggstöd.

soderberg skrev:Knepigt rum du har förresten. Du har inte funderat på att helt enkelt flytta? :-)

Japp! Förstår inte vad jag tänkte på när jag flyttade in här. :)

soderberg skrev:Du kanske kan fundera på att vrida hela rasket 90 grader så blir det lättare att placera alla a1:or?

Det skulle nog funka mycket bättre. Har provspelat piP:arna på varsin sida om fönstret också och framför allt basen blev mycket bättre. Tyvärr så skulle det innebära att jag tvingades byta ut det mesta utav mina möbler.

Återgå till Wänner af Ino