Kommersiellare motsvarighet till Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Kommersiellare motsvarighet till Ino?

Inläggav PerStromgren » 2006-03-15 17:09

Jag har aldrig hört en Ino-högtalare, men kan sluta mig till från diskussioner här, att det är kapabla konstruktioner. De verkar dessutom var tämligen fria från publikfrieri; konstruerade med god ingenjörsskap och baserade på sund insikt i ämnet.

Är verkligen Ino ensam om det? Det måste väl finnas andra företag som också baserar sina konstruktioner på motsvarande ideal? Eller gör det inte det? piP, till exempel, innehåller väl ingen mystik? Om den är så bra, varför gör inte alla sådana? Blir den för dyr med vanliga företags marginaler, kanske?

Jag frågar mest för att det verkar märkligt att man inte kan köpa en högtalare på "normalt" vis som med mostvarande kvaliteter.

iö, om du läser detta, se inte inlägget som kritik av ditt företag. Jag är uppriktigt nyfiken över din brist på konkurrenter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 17:11

b&w har väl hyfsade modeller även om dom är lite marknadsinriktade (nautilus modellerna förstås) 802D gillar jag rätt skarpt....men dom kostar ju lite också

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 17:21

Det är väl inte särskillt motiverat för ett vinstdrivande företag att tillverka högtalare som är bättre än vad kunderna kan tillgodogöra sig?

Det är ju inte bara ljudkvalitet som säljer. Har man bara kommit upp i en viss nivå så är det helt andra saker som avgör vad folk vill betala för. På högre nivåer så avgörs det mycket vid lyssning men man ska inte tro att folk är så kräsna att de kan tillgodogöra sig alla ljudskillnader som är bättre/sämre ur ett återgivningsperspektiv, det är så mycket tycke och smak som avgör och den avgörs i sin tur av annat förutom hur bra ljudet återges.

Så är det bistra verkligehten. Så länge mediankunden blir imponerad av feta kontakter, dyra komponenter, fina träarbeten och kolfiberlook men även "sound" osv så är inte ljudåtergivningen den ensamt avgörande försäljningskraften.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 17:27

Jag måste erkänna att jag håller med konstruktören om att diskanten i piP ser riktigt "billig" ut och det får den ju inte göra på högtalare i den prisklassen, oavsett om den fungerar bra i aktuell konstruktion.

Men jag håller med trådskaparen att det verkligen BORDE finnas en marknad för det här synsättet, och den är mig veterliggen inte överexploaterad...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 17:41

Jag skulle iaf bli skitsur om jag tillverkade högtalare i världsklass ljudmässigt och tar minimalt med betalt för det. Sedan kommer det en massa människor och klagar på det ena och det andra. "blä! de ser för billiga ut", "uäh! de låter inte som mina gamla högtalare brukar göra på mina skivor"

Man ska nog inte ta hififolks strävan efter maximal ljudkvalitet hemma så bokstavligt. Jag tror inte att det är så enkelt. Det är så mycket som påverkar vad folk vill ha vad de än själva är övertygade om att de är ute efter.

Jag tror att hindrena är för stora för att det ska konceptet ska funka bra komersiellt. Förr eller senare kommer folk vilja ha de där andra "förbättringarna" och prioriterar bort den där sista ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-15 17:51

Martin skrev:Jag skulle iaf bli skitsur om jag tillverkade högtalare i världsklass ljudmässigt och tar minimalt med betalt för det.

Menar du att det faktiskt finns en konstruktion som liknar piP till storlek och prestanda? Vad skulle det kunna vara och vad kostar dessa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-15 17:53

Nej jag har inget bra exempel men visst kan det finnas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 18:12

Med det stora antalet potentiella köpare som finns av Ino Audio och hans relativt långa leverenstider så finns det ett underlag redan där... Hade IÖ haft en annan filosofi, är jag övertygad om att hans företag hade haft ett antal anställda till och en produktionstakt som vida översteg dagens. Men att producera i högre volymer med bibehållen kvalité är svårt, mycket svårt.

Nu får ju Ino Audio, om allt går som ägaren vill, klart humanare leveranstider framöver, vilket kommer gynna såväl företaget som kunden.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-15 21:13

Nu får ju Ino Audio, om allt går som ägaren vill, klart humanare leveranstider framöver, vilket kommer gynna såväl företaget som kunden.

Kan du utveckla detta lite :? För egen del så är Ino ett alternativ bland flera när jag ska byta burkar, men sedan är det där med leverans tiderna. Eftersom jag inte vill ge mig på att skruva själv så har man bara alternativet att köpa färdiga och om då leverantiderna är lååånga så lär jag stå över.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-15 21:19

FBK skrev:

Kan du utveckla detta lite :? För egen del så är Ino ett alternativ bland flera när jag ska byta burkar, men sedan är det där med leverans tiderna. Eftersom jag inte vill ge mig på att skruva själv så har man bara alternativet att köpa färdiga och om då leverantiderna är lååånga så lär jag stå över.
Ett tips är ju att ringa Ingvar efter 1 april och fråga.

Sen tror jag faktiskt att Ino-högtalarna levereras vid normala tider, däremot har leveranstiderna varit långa.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 21:21

FBK skrev:

senast jag snackade han lät det som att dom flesta modeller skulle kunna levereras inom 8v tror jag han sa...efter 1april då

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 21:49

Framöver hoppas Ingvar kunna hålla ca 8 veckors leveranstid på produktutbudet. Stay tuned!

Det är åtminstone ett löfte att det är en målsättning ;-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 21:52

Synd man inte hinner få ihop cash till en z-modell tills April + 8v. då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-15 22:38

april + 16 v kanske funkar ;-)

Du har redan vad du behöver basmässigt grabben :-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-15 23:24

Kaffekoppen skrev:Du har redan vad du behöver basmässigt grabben :-)
Han kan ju faktiskt ha syftat på z-toppsystem (i16z, i32z, i64z) och inte Profundus Z.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-15 23:28

Rydberg skrev:Han kan ju faktiskt ha syftat på z-toppsystem (i16z, i32z, i64z) och inte Profundus Z.

Helt korrekt. Troligtvis är i32z mest intressant, 64:an är närgränsen lite för snäv mot lyssningsposition plus att de skulle sno plats från en ev. filmduk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-15 23:38

om du måste spara för att köpa känns nästan i28s mer "rätt", men det är ju vad jag tycker :oops:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-15 23:57

Sen tror jag faktiskt att Ino-högtalarna levereras vid normala tider, däremot har leveranstiderna varit långa.

Ha ha ha, vad kul du har nu Rydberg :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-16 00:01

Rydberg: Ska du vara lustiger får du göra det någon annanstans, eller komma på något mycket bättre! :wink:

FBK: Som sagt blir nog leveranstiderna kortare framöver. Det är iaf ett hett tips att åka och hälsa på Ingvar hemma i demokällaren. Mycket trevlig prick, och en enorm källa till kunskap!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-16 00:11

FBK skrev:

Ha ha ha, vad kul du har nu Rydberg :wink:

"Vi söker kassa medarbetare" och "Vi söker kassamedarbetare" betyder onekligen två helt olika saker, precis som dina leveranser och tider samt leveranstider :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-16 00:37

dawen skrev:
FBK: Som sagt blir nog leveranstiderna kortare framöver. Det är iaf ett hett tips att åka och hälsa på Ingvar hemma i demokällaren. Mycket trevlig prick, och en enorm källa till kunskap!

Jag har varit på demo hos IÖ :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-16 00:39

FBK skrev:dawen skrev:

Jag har varit på demo hos IÖ :wink:

.......men du är fortfarande i förnekelsefasen! 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 00:56

jag tror fbk gillade vad han hörde...men han är lite rädd tror jag :wink:

Användarvisningsbild
DeadPony

Inläggav DeadPony » 2006-03-16 01:18

Vad sägs om att gå tillbaka till ämnet? :)
/DeadPony

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-16 01:53

.......men du är fortfarande i förnekelsefasen!

jag tror fbk gillade vad han hörde...men han är lite rädd tror jag

Ni är för roliga :mrgreen: Tiden får utvisa vad det blir :) :wink: Nog med OT nu :oops:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-16 10:59

Om man struntar i konstruktionstankarna bakom och bara lyssnar, så tycker jag att Amphion och i viss mån även Genelec kommer ganska nära Ino i "hur det låter". Båda dessa kanske möjligtvis låter en aning ljusare, speciellt Genelec. Med Genelc kan man normalt heller inte spela lika starkt förrän det börjar dista ganska mycket (om man jämför modeller i likartade storlekar).

Om jag själv skulle välja en annan modell än t.ex. pi60 (s) så skulle Amphion Xenon ligga mycket nära till hands. De låter neutralt, kanske liiite lite ljust (kan ha fel beroende på de rum jag avlyssnat dem i), man kan spela förvånansvärt starkt med bibehållet rent ljud. Bra utsträckningen nedåt i registret. Även B&W 802D/801D är tänkbara kandidater, men de ligger ju i en helt annan prisklass. Ville jag ha något billigare än pi60 så skulle det förmodligen bli begagnade B&W 802/801 av den äldre Matrix-typen.

Vill man ha nå´t i piP-storlek så skulle jag kika närmre på Amphion Argon eller vad de heter. Jag har dock inte lyssnat på dem. Kanske inte så mycket lågfrekvent bas?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-03-16 12:53

Som Johan var inne på så är Amphion ett bra tips. Andra märken/modeller som jag tycker har liknande karaktär är Bc Acoustique och Energy Veritas 2.4i och även B&Ws dyrare högtalare som Johan nämde. Och för egen del så är det just dessa märken som är aktuella inkl. Ino vid det tänkta högtalarbytet för min del.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 16:48

FBK: Mitt råd är att du köper ett par INO högtalare i lämplig prisklass som du sedan jämför med de andra du har på din lista.

Skulle du bli missnöjd så kan du lätt sälja INO högtalarna för samma pris som du har betalt eller mer.

Om du gör tvärtom kommer du aldrig att få tillbaka motsvarande summa.

Ett ekonomiskt tips alltså. :)
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-16 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-03-16 17:10

MP skrev:Mitt råd är att du köper ett par INO högtalare i lämplig prisklass som du sedan jämför med de andra du har på din lista.

Om det är mig du menar, så var det inte det som var själva problemet. Jag undrade om det finns konkurrenter som har samma designfilosofi.

Själv sitter jag nöjd för tillfället med Quad ESL-63+Gradient SW-63.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 17:19

Hej Per
Nej det var ett tips till FBK

Sorry att jag blev OT

På din fråga kan jag knappast ge något vettigt förslag mer än det som är nämnt.
I jämförelse med pIP kan möjligen kan den gamla Audio pro A2-5 (5 liters lådor) konkurrera i avseende på en liten fullregisterhögtalare men den måste ju användas med negativ utgångsimpedans och tillhörande förstärkare så det diskvalificerar den förmodligen.
Jag tror heller inte att den låter riktigt lika bra.

NHT 3.3 är väl annars väldigt kapabla om man ska titta på någon större modell, men jag tycker nog att det du har är tillräckligt gott.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Nästa

Återgå till Wänner af Ino