modultänkande, vore det något?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

modultänkande, vore det något?

Inläggav olof » 2006-03-31 17:09

Jag kom att tänka på en sak i morse(13.30 :D ) när jag låg å drog mig i sängen. Hade det inte varit fantastiskt smidigt ifall signaturserien vore uppbyggd av en grundmodul och 2 påbyggnadsmoduler som tillsammans kunde återskapa det nuvarande sortimentet(i14s, i28s och i56s). När jag ringer till Ingvar för att ställa en massa frågor gällande potentiella system så nämner han ofta att det är bäst att köpa rätt från början "det blir så mycket billigare och enklare". Det har han helt rätt i, men sen kommer man till det där intrikata problemet gällande pengar och byte av lyssningsrum.
Om man tex är student och har ett litet rum och en mindre ekonomi så kanske man köper i14s med passande basmoduler. Faller det sig sedan så väl att man får ett jobb och börjar tjäna pengar kanske ett i28s hade varit kul, eller t.o.m. i56s. I detta läge blir man tvungen till att sälja av sina i14s för att sedan beställa det nya paret. Under tiden kanske man dessutom blir utan sitt finljud under större delen av ett år vilket inte är så roligt.
Min tanke är då att man har i14s som grund och sedan en bottenmodul (b28 kanske?) och en toppmodul (t56).

Vad tror ni?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-31 17:16

låter faktiskt som en lysande ide :) men då måste delningsfiltret vara externt för att få enkelt handhavande?

vad säger herr ingvar?

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-31 17:32

Jag delningsfiltret blir ju kanske lite av ett sorgebarn men man kanske skulle kunna tänka sig en variant där man bytte in sina gamla när man köpte ett nytt (större?) system liknande cr8-->cr80
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-03-31 22:42

Jag tror att det förmodligen skulle leda till mer jobb för Ingenjörn, vilket
i sin tur leder till större kostnader för Ino Audio, vilket i sin tur leder till
högre kostnader till kund (borde det ju göra i alla fall).

Frågan är ju om det hela skulle bli så mycket mer ekonomiskt riktigt för
den stackars studenten som just fått ett jobb?

Skulle jag varit den stackars studentet (som jag var för 4 år sedan) så skulle
jag försökt hålla mig lugn till jag fått mitt jobb, skippat i14 och köpt ett par
piP istället, för att under tiden spara pengarna och sedan när tillfället ges
köpt ett par i28s eller i56s eller i64es eller vad nu man vill ha.

Vaffördårå? Jo för att det kostar minst pengar i slutändan och det leder
till betydligt mindre arbete för konstruktören vilket i slutändan gör att det
kostar mindre pengar för den stackars studenten som just fått ett jobb :lol:

Behöver man påpeka att arbetslivs situationen här i landet inte är direkt
lika "säker" som den var för 10-15 år sedan om man fått anställning?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-03-31 23:09

Visst skulle det bli ett merarbete i själva övergångsfasen men i övrigt ser jag bara fördelar med en så pass mycket mer flexibel produkt. Troligtvis kommer det lagringsmässigt inte att vara lika skrymmande. Dessutom inbillar jag mig att kraven gällande precision på sågning minskar när avstånden krymper liksom värdet på ev. kassationer minskar. Mängden pengar som binds i lager och kredit blir även de lägre. Men framförallt så underlättar det för mig, studenten du vet :D

Förresten så har jag nog inte ett så stort problem längre eftersom jag bytte bort mitt lilla PA mot 6 st fanerade pX lådor tidigare ikväll :P
Så nu måset jag väl gå på i28s för att matcha.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-01 16:43

Tror inte det är så enkelt. Vad jag förstår så designar han sina högtalare till det yttre, fysiskt, och även elementen så de passar precis till den "helhet" som de används i. Så det kan vara så att t ex spridningsmönstret skiljer sig mellan i14s och i28s pga olika förutsättningar.
Och "modularisering" kräver ofta kompromisser för att fungera. Och Ingvar är kanske inte så mycket för komromisser... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-01 16:52

i skrev:Tror inte det är så enkelt. Vad jag förstår så designar han sina högtalare till det yttre, fysiskt, och även elementen så de passar precis till den "helhet" som de används i. Så det kan vara så att t ex spridningsmönstret skiljer sig mellan i14s och i28s pga olika förutsättningar.
Och "modularisering" kräver ofta kompromisser för att fungera. Och Ingvar är kanske inte så mycket för komromisser... :wink:

i28s är tex en halv i56s så det borde inte vara några problem

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-04-01 17:55

Fast i14s är 2,5 cm smalare så det kanske har betydelse. Fast förmodligen liten, så du har nog rätt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-04-03 11:11

Du vill väl inte bli stående med separata lådor stående ovanpå varandra? Det skulle bli både fult och större risk att något puttas i golvet.
Alltså måste man ändå byta låda i alla fall, och troligen delningsfilter.
Allt som återstår är då att återanvända några högtalarelement vid uppgradering.

Ingvar vill nog inte så gärna få massor med lådor m.m. i inbyte eftersom han tillhandahåller så många variationer av färg/faner/lack/bets....

Det är rimligen bättre ekonomiskt att sälja en komplett och bra högtalare. Ino högtalare brukar inte vara så svåra att sälja på begagnatmarknaden. Speciellt enkelt är det att sälja de som har lång leveranstid.
Om du inte vill vara utan bra ljud så väntar du förståss med att sälja högtalarna tills du har fått dina nya och bättre högtalare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 11:16

Ingvar borde samarbeta med IKEA ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-03 12:12

jag tror det skulle bli rätt snyggt med moduluppbyggnad! :)

naturligtvis måste man ju nån sorts smalare tassar emellan....

det är väl ingen som tycker tex denna högtalare är ful? om man då tänker att det skulle vara moduluppbyggnad även på basdelen:

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 12:15

Moduluppbyggnad kan minsann göras snyggt!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-04-03 12:18

Frågan är: Hur väl fungerar modulerna var för sig när de inte har stöd/påverkan från varandras lådor? Det borde ju påverka spridning et cetera avsevärt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-03 12:23

guldfisk skrev:Frågan är: Hur väl fungerar modulerna var för sig när de inte har stöd/påverkan från varandras lådor? Det borde ju påverka spridning et cetera avsevärt.

hur menar du då? om du kollar ovan så är det ju knappt nåt "glapp" och om man nu vill ha det extra baffelstödet som 1mm glapp ger så man kan )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-03 12:31

guldfisk skrev:Frågan är: Hur väl fungerar modulerna var för sig när de inte har stöd/påverkan från varandras lådor? Det borde ju påverka spridning et cetera avsevärt.
Bulta ihop dem med fyra genomgående bult med 1mm fog mellan. Jodå, det går att förbereda så det är snyggt även när modulerna inte är sammansatta.

Tror iallafall att det är svårt att få ekonomi i det för tillverkaren, mycket beroende på allt extraarbete.

IE: för konstruktören är det enklare om folk köper/säljer sina högtalare på begagnatmarknaden så att antalet kundkontakter minskas..

niclas

Inläggav niclas » 2006-04-03 13:32

Haakan_W skrev:
det är väl ingen som tycker tex denna högtalare är ful?

Jag tycker att den är ganska ful.. :oops: Första gången jag skriver det, tror jag. Wilsons modeller (som sen nästan likadana ut) är snyggare, tycker jag. :o

Bild

/Slut OT för min del nu. :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-03 13:39

hehe ja men den hade väl inte vart snyggare utan toppmodulen utan vart ungefär lika ful? det är liksom poängen med mitt inlägg :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-04-03 14:54

Jag tänkte som i ursprungsfrågan - om man först enbart har toppmodulerna på stativ med fri luft runt och sedan uppgraderar och har basmoduler stående under istället. Det borde innebära olika arbetsbetingelser för toppmodulerna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-04-03 14:57

naturligtvis byter man filter samtidigt. :)

Återgå till Wänner af Ino