anlita ino audio för akustik konsultering

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

anlita ino audio för akustik konsultering

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 15:33

någon som har fått sitt rum utvärderat av iö å kan säga hur reslutatet blev?
vad kostade det osv?

och ja jag vet att man kan ringa med detta är inget jag har planer på att göra än på ett tag, blev bara lite nyfiken.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 15:58

Jag har varit hos två personer som fått sina rum analyserade och gjort åtgärder som föreslagits. Kan bara konstatera att det låter bra nu, men hur det lät innan och vilken skillnad som blev vet jag naturligtvis inte.

Skall man ha hjälp med den här typen av frågor skall de ställas så tidigt som möjligt, om det skall bli så billigt som möjligt :-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 16:11

jo att reslutatet blir bra förstår jag men till vilken kostnad
man får ju nästan ha dit han iaf 2gågner så han kan finjustera också

å bor man som jag en bra bit ifrån täby så blir det nog dyrt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 16:21

Ingvar gör en ritning efter besöket, sedan är det bara att följa den. Återbesök och finjustering är ju inget nödvändigt..

Priset för konsultationer finns ju i prislistan..men för korrekt pris är det ju inte här du skall ställa frågan. Det är ju till konstruktören själv, dessutom är det ju fram i tiden - så det kan nog inte ens han svara på ;-) Problemet med konsultationer är att det i förväg är svårt att avgöra tidsåtgången.

Ett tips vore ju att "samla" intresserade i närområdet och på så sätt dela reskostnaderna och ev övernattning.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 16:24

k låter pratisk men känns som att det e bäst att kolla efteråt med så att allt blev som det var tänkt

vill inte ringa å störa då jag inte än på ett bra tag kommer att ha råd med tjänsten

gå ihop någa stycken e ju smart iof
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2006-04-11 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-11 16:27

Det skulle vara skönt att få ett hum om hur långt man kan komma genom
att noga studera allt som skrivits i MoLt och inreder ett tillräckligt stort rum
själv, jämfört med om Ing. Öhman får vara med från början.

Något generellt svar finns kanske inte på frågan för att vare rum är unikt?

Det senare kan ju bli både billigare och bättre i många fall, gissar jag.

Att få veta om ett rum efter en titt på det alls lämpar sig för högklassig
musiklyssning - det har jag för mig är gratis.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 16:29

Kanske inte gratis om man bor i haparanda.... ;-)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-04-11 16:29

Sen är det väl inte fel om de som har tagit hjälp av IÖ skulle ge ett utlåtande hur de tycker att före & efter blev i skillnad eller?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-11 16:29

Ring Ingvar Öhman och fråga...

I mitt fall, då jag gjort exakt det, frågat IÖ alltså, och sedemera anlitat IÖ som "byggherre", så kan jag med lätthet konstatera att resultatet såhär långt (jag är inte riktigt klar än) är över förväntan.

Matrialkostnaden enbart för akustikdelarna ligger i MITT fall runt 6000 (absorbentbygge) + 10000 (heltäckningsmatta, frakt och inlagd om jag minns rätt, finns en tråd om det någonstans). Om man enbart ser till den första kostnaden, som utan tvekan gjorde störst nytta, så är dom 6 kkr synnerligen välinvesterade.

Sedan tillkommer iofs i mitt fall färg på väggar och tak, lite armaturer, en del drapperier (och fler skall det bli) och sist men inte minst gardiner - men då dessa detaljer måste klassas som normala i vilket rum som helst så kan jag inte inkludera det i själva kostnaden (det måste ju ändå betalas...).

Hur tillvida man behöver få hem IÖ mer än en gång ? Ja jag har haft IÖ hemma 3 ggr enbart för rummet tills dags dato - men så bor jag i Stockholm också. Dock redan vid första konsutlationen fick jag ritningar i min hand över vad som behövdes göras (absorbentbygget) och tips om en hel del annat. Men visst, skall det bli riktigt bra får man nog räkna med mer än ett besök. Jag har haft 3 av det enkla skälet att det varit enkelt att be IÖ "svänga förbi" (men det är å andra sidan inte gratis om någon nu tror det - varje besök kostar).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 16:51

bamsefar: dom 2 andra gångerna han har varit förbi har ni då ändrat något som inte var planerat första gången? isf kan det ju vara bra med fler besök men om man tar dit honom å hans säger att den första planen e bra så är det ju lite onödigt

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-11 16:54

adzer man tar ju kanske saker steg för steg och analyserar vad som hänt ljudmässigt med den första justeringen osv osv....fast det går säkert att ta allt på en ggn men då är det ju inte säkert det blir lika bra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 17:03

Haakan_W skrev:adzer man tar ju kanske saker steg för steg och analyserar vad som hänt ljudmässigt med den första justeringen osv osv....fast det går säkert att ta allt på en ggn men då är det ju inte säkert det blir lika bra?

precis, som jag ser det så skulle man helst ha ett besök av iö mellan varje åtgärd men klarar men sig med 1 eller kanske 2 besök så e det ju lite mer ekonomiskt

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-11 17:04

Det först besöket var planering, det andra var instruktioner till en byggare som jag anlitade (den kostnaden har jag valt att inte redovisa då det är upp till var och en om man vill/kan bygga själv) och det 3:e besöket var för att kontrollmäta rummet.

Jag har fortfarande en lista med saker från första besöket som skall fixas. Kontrollmätningen var till för att fånga evnt förändingar som kanske skulle behövas, men det var igentligen helt i onödan för allt var som det skulle....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-11 17:07

Bamsefar skrev:Det först besöket var planering, det andra var instruktioner till en byggare som jag anlitade (den kostnaden har jag valt att inte redovisa då det är upp till var och en om man vill/kan bygga själv) och det 3:e besöket var för att kontrollmäta rummet.

Jag har fortfarande en lista med saker från första besöket som skall fixas. Kontrollmätningen var till för att fånga evnt förändingar som kanske skulle behövas, men det var igentligen helt i onödan för allt var som det skulle....

så igentligen hade du klarat dig med ett besök? om du inte hade byggt om?
får man fråga vad det var du byggde om och hur iö rekomenderade att det byggdes?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-11 17:09

Det är ju det Ingvar tar betalt för....inte sno brödfödan ;-)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-11 17:27

Kaffekoppen skrev:Kanske inte gratis om man bor i haparanda.... ;-)

Nä, jag påstod ju aldrig att resa och eventuell övernattning var gratis. ;)

Bamsefar: Vad byggde du för slags absorbent?

Är det förresten någon här som har byggt gälabsorbenter?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-11 17:37

E skrev:
Är det förresten någon här som har byggt gälabsorbenter?

Mvh E*

nej jag bygger bara lungabsorbenter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-11 17:50

Lustigfirre!

Mvh E*

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-11 18:50

Nja vad IÖ har gjort i mitt rum är en yrkeshemlighet helt enkelt. Och framförallt, inget rum är det andra likt så någon tumregeln över vad man skall / kan göra finns helt enkelt inte.

Jag kunder ha klarat mig med ett besök hitintills ja - men det blir minst ett till.... Men så är jag överdjävligt petig också....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-11 19:16

besöken ger helt klart mer valuta för pengarna än nån annan del av kedjan (förutom förstås byggandet som besöken ger :D )

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-04-11 23:11

Att få besök utav IÖ för att anpassa rummet till pi60 skulle vara den ultimata uppgraderingen. Problemet är att när jag nämner ombyggnader utav vardagsrummet till Ino-standard så sätter frun ned foten och säger "stop". Och ja, hon har varit i källaren i Täby :roll:.

Som tur är låter det redan nu riktigt riktigt bra så jag är glad ändå.
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-11 23:42

Vad är det som säger att det skall se ut som i en viss källare ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-11 23:43

ser faktiskt väldigt diskret ut hemma hos dig bamsefar....först fattade jag inte att jag var i rätt rum :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-12 07:44

Jag har bokat IÖ för att komma hit och göra en liknande operation i rummet
som Bamsefar har gjort (alltså IÖ kommer hit, ritar upp det som behövs
för att få till akustiken, och badar sedan lite bastu(?)).

Förmodligen blir det något efterbesök när jag är färdig med bygget för
kontrollmätning och justering av högtalarplaceringar etc.

Har ju det lite bökigare än Bamsefar eftersom det är ca. 25 mil enkel
resa från Stockholm och hit. 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-12 08:00

Haakan_W skrev:ser faktiskt väldigt diskret ut hemma hos dig bamsefar....först fattade jag inte att jag var i rätt rum :D

Det låter ju bra, att du inte visste att du var i mediarummet alltså :lol: Antar att man inte kan få bättre kvittens på att man lyckats, eller i alla fall är på rätt väg.

Ärligt talat: Jag har inte direkt ansträngt mig för att få det att se ut som ett vanligt vardagsrum, men visst har det hela tiden legat i bakhuvudet. Prio ett har varit ljud & bild återgivningen. Sedan ett rum som rent färgmässigt passar mina ögon (jag å färglära.....), då jag vill att det skall vara vilsam för ögonen... Så visst går det om man vill ;)
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 09:04

Håller med Håkan. Tror inte någon flickvän har något emot att vistas i Bamsefars mediarum. Iallfall inte om det vanskas film ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 09:05

Wolfie,

Vi tar med Ingvar ut på en öl och låter honom vakna upp i Karlskoga...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-04-12 10:28

Kaffekoppen: Varför inte ta med honom ut på en öl och låta honom vakna
upp i Bjurtjärn eller någon annan gudsförgäten håla? :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-04-12 10:49

Kaffekoppen skrev:Håller med Håkan. Tror inte någon flickvän har något emot att vistas i Bamsefars mediarum. Iallfall inte om det vanskas film ;-)

Det finns faktiskt ett matbord också, och där kan det ju hända att det severas något kulinariskt :roll: :roll: :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-04-12 12:44

Bamsefar skrev:Vad är det som säger att det skall se ut som i en viss källare ;)

Jag tror inte att jag sa att jag trodde att det skulle komma att se ut som i "The Källare". Däremot så är det det enda akustikreglerade rum som min fru har sett. Så jag kan förstå att hennes instinkter säger att det är läge att göra motstånd när ämnet kommer på tal. :wink: Det är ju ändå vårat mysiga vardagsrum vi talar om.

Men om jag skall få lite balans på debatten här hemma så vore det bra med bildbevis på hur fint det kan bli med akustikreglering. Finns det bilder ifrån Bamsefars lyssningsrum?
Mvh
Patrik Berglund

Nästa

Återgå till Wänner af Ino