piP i Göteborg 22/4

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

piP i Göteborg 22/4

Inläggav ekeponken » 2006-04-23 23:51

Tjena alla ino-wänner!

Jag hade min första provlyssning av piP igår, på diy-träffen. Hur anser de som var där och som vet hur en bra uppställning av piP låter att det lät?

Jag är lite ambivalent i mitt intryck av piP. Visst tappade jag hakan av den otroliga basförmågan trots högtalarnas ringa storlek, men...

...men jag blev inte helt nöjd med hur det lät, jag saknade framförallt värme.

Kanske är det jag som har mina öron feltunade, men jag tycker att det liksom lät väldigt mycket hifi, men egentligen inte så realistiskt.

För mig som gillar vinyl så är det ungefär som att jämföra vinyl med CD. Med CD kan du få det att låta väldigt "perfekt", men det är liksom något som saknas, och efter att man tröttnat på hur häftig en CD-skiva låter så sätter man på en vinylskiva för att koppla av.

Har jag fått ett rättvist intryck av piP och att det helt enkelt är så att piP inte passar min "ljudsmak" eller finns det fortfarande hopp om att även jag kan bli en Ino-vän?

Edit: inser att jag ger mig ut på ett minfält när jag använder ordet realistiskt, men jag hoppas ni ändå förstår vad jag menar.

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-23 23:56

Jag antar att det va mina gula du hörde på, men var hörde du på dom ? Dom va utlånade ett tag,,
Tycker du ska ta en lyssning till innan du bestämmer dig, dina intryck "so far" är ju helt och hållet dina så jag komenterar det inte. Men kanske lyssningsrummet och även de många andra källorna med ljud på träffen inte riktigt ger optimal lyssningskoncentration.
Inte för att försvara piP utan snarare alla ljudande alster som fans där.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-24 00:19

Jo, det var det och tack för möjligheten förresten, men hur tycker du att det lät på träffen i förhållande till hur det låter hemma hos dig eller i IÖ:s källare?

Det var bland annat madonna och någon mer som jag lyssnade på, det var nog nånstans mellan 16-17-tiden.

Nej, det är ju inte lätt att kommentera lyssningsintryck, de är ju subjektiva, jag ville bara se om det var nå'n som hade samma intryck av piP som jag hade.

Hur går det med hörseln förresten?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 09:21

Ekeponken, visst var mina högtalare bättre ;-)

Faktum är att lokalerna var absolut inte till piP´s fördel, medans det rummet jag huserade i var hyffsat bra. Visserliggen så fanns det skåp i bakre delen av lokalen som på något konstigt sätt buktade in och ut med bastonerna från "The Wall" men att det inte var parallella väggar hjälpte nog till.

När piP var utlånade stod de verkligen inte mot en dämpad bakväggg och ljudet du hörde kan inte på något sätt ses som att det gav högtalarna rättvisa. Har du möjlighet så lyssna hemma hos Micke - det tänker jag göra (vill höra piP med hans bassystem)

Edit: Har ingen aning om hur Micke hade dem uppställda

mike34

Inläggav mike34 » 2006-04-24 11:18

Mina stod nästan mot en vägg-långsida, lite invinklade.
Golvreflex till max antagligen, ingen matta, skramlande fönster och lysrörsarmaturer. Gnäller inte här på rummet, bara påpekar lite akustiska problem som kan ha grusat lyssningsintrycket.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-04-24 12:41

Faktum är att lokalerna var absolut inte till piP´s fördel, medans det rummet jag huserade i var hyffsat bra.

Förra året spelade Pip i samma rum som du hade i år Kaffekoppen. Den gången tyckte
jag och många andra att Pip var en besvikelse men nu tyckte jag det spelade väldigt
rappt och bra i rum 6 med stöd från JBL-subben.
(Personligen skulle jag nog dragit ner subben tre snäpp men det är väl en smaksak.)
Hörde Pip i rum 5 också med den lilla rörförstärkaren men det var sisådär tyckte jag.
En annan gång skulle jag gärna testa pip med min OTL.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-04-26 00:40

Det jag tänkte på var röster som jag tyckte var för ljusa, det var nog allmänt att allt kändes lite för ljust. Å andra sidan så har jag Qln Signatur hemma, mina öron är nog ganska intunade på dessa (som har en varm klang)

Är det någon som äger piP och som gillar att lyssna på klassisk musik? jag tänker dels på hur man uppfattar klangen från piano, cello, violin och röster, men även på hur väl piP hanterar en hel symfoniorkester och all dynamik den innehåller.
Jag glömde det viktigaste: Hur väl piP kan förmedla musikaliteten, det som musikerna försöker uttrycka.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-26 02:20

ekeponken skrev:Det jag tänkte på var röster som jag tyckte var för ljusa, det var nog allmänt att allt kändes lite för ljust. Å andra sidan så har jag Qln Signatur hemma, mina öron är nog ganska intunade på dessa (som har en varm klang)

Är det någon som äger piP och som gillar att lyssna på klassisk musik? jag tänker dels på hur man uppfattar klangen från piano, cello, violin och röster, men även på hur väl piP hanterar en hel symfoniorkester och all dynamik den innehåller.
Jag glömde det viktigaste: Hur väl piP kan förmedla musikaliteten, det som musikerna försöker uttrycka.

Check!

Jag tycker det gör otroligt mycket med lite dämpning - och otroligt mycket mer med ett akustikbehandlat rum! Fina, klassiska inspelningar med enorm dynamik är svåra att återge på hög volym anser jag - därför jag kör delat med pP-2 (kommande pP-4, har varit kommande sen i vintras). Då klarar man av mycket större ljudtryck helt enkelt!

Bra och liten allround högtalare - som är väldigt duktig på ljudbilder anser jag.

/J
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-26 03:00

ekeponken skrev:Det jag tänkte på var röster som jag tyckte var för ljusa, det var nog allmänt att allt kändes lite för ljust. Å andra sidan så har jag Qln Signatur hemma, mina öron är nog ganska intunade på dessa (som har en varm klang)

.

Å vilket avstånd lyssnade ni? Ino Audio piP är i kraft av sin svaga riktverkan mest lämpad för lyssning på relativt kort avstånd. För långt avstånd allena, eller ännu värre i kombination med för kort efterklangsradie, kan ge en mindre lyckad klang. :)

Korrekt avstånd och lämplig efterklang är a&o för högkalssig återgivning. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-26 07:34

Ja, beskriv optimala förutsättningar... i IÖs källare är man väl längre bort än optimalt...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-04-27 22:36

Bernt skrev:En annan gång skulle jag gärna testa pip med min OTL.

Bara att släpa över rörsläggan så får den gå en match mot NAD 208 :) . På piP då alltså.
11010000

Återgå till Wänner af Ino