piPs lyssningsintryck

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

piPs lyssningsintryck

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-27 23:04

Det är alltså dessa små skönheter det ska handla om:

Bild
Inaktiv

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-04-27 23:10

Dom ser ätbara ut :wink:

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-27 23:56

Kom igen lite nu rå :)

Hur länge ska vi behöva vänta?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 00:12

Pinsamt; skrev en låång inledning - med kaffepaus - och så hängde sig Macen!

Suuck. Mac är inte vad det var en gång i tiden...

Men då kör vi:

piPs har nu fått skruvar på (rätt) plast och fått mjuka upp membranen lite under ett par dagars "snäll" inspelning. Tyvärr har mina förra piP blivit återbördade till sin nye ägare - till hans förtjusning och min besvikelse.

Detta innebär ju att en rättmätig duell inte hann komma till skott - inte heller den planerade blindtesten där min flickvän skulle få byta mellan piP och piPs (som man måste kisa lite för att se skillnad på på håll och som man absolut inte kunde se skillnad på i ett myspysdimmat rum...)

Dessutom skall det tilläggas att jag idag spelar i ett - i mitt tycke - bättre rum och att det fixats en hel del sista tiden. Men trots allt har jag levt med piP under lång tid och är hyfsat väl förtrogen med dem och framförallt spelar jag fortfarande på Denon 2105 och Paja 668 ihopsnörat med (mini) RG62 och med EKK ut till skrammelburkarna.

Sedan förstår ju var och en som läser detta att det blir ett högst subjektivt tyck och att jag inte lutar mig mot några som helst mätningar eller kalla, hårda fakta. Så ta det för vad det är. Ok?

Har under kvällen suttit i ett tvåtimmarspass och lyssnat på en blandning av Pink Floyd, Sophie Zelmani och Chris Jones. Säkert väl kända artister för de flesta på forumet. Hur det lät? 8)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 00:26

Tja, man ska vara lite nykter realist och se saker ur sitt rätta perspektiv: det är ett par ganska små skrammelburkar. Men de levererar verkligen utöver sin storlek! 8O

Jag kan inte låta bli att bli grymt imponerad av vad de klarar av - i början satt jag lite på helspänn med en hel del sunda och osunda förväntningar men efter ett tag så koncentrerade jag mig helt på musiken och försökte dra mig till minnes tidigare lyssningar med piP.

Är det stor skillnad mot piP? Njae, ingen natt och dagskillnad direkt men det jag faktiskt tyckte att skillnaden främst låg i var att piPs känns lite mindre ansträngda på högre volym - framförallt röster kändes som ett litet - men tydligt - snäpp bättre. Nu var det inte så sent så jag pressade burkarna lite och de hade inga problem att hänga med på höga volymer.

Chris Jones spår nr 5 på Trains and Automobiles är ju ett känt HiFi-nörd spår och det hade onekligen en auktoritet som hette duga - bra rymd och djup i ljudbilden och återigen - rösterna var mycket tilltalande återgivna.

Jag kan inte påstå att jag hör någon direkt skillnad i djupbasåtergivning mot piP men jag tycker iallafall att efter en längre lyssning så fanns det mycket lite kvar att önska - fantastiska små högtalare helt enkelt!
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 00:40

Pink Floyd i cd-spelaren och låten Time och Keep Talking på hög - men njutbar volym. Här kändes det lite att det trots allt är ett par små högtalare - och att mitt förstärkeri inte är av grövsta kaliber heller för den delen.

Det låter bra men saknar lite i ljudtryck för att det ska kännas sådär "wow".

Jämfört med piP:

Jag ser fram emot att Belker kommer över med ett par piP för en holmgång så man kan få bekräftat sitt omdöme: piPs är ett snäpp närmare pi60 - inte halvvägs dit, kanske inte ens en tredjedel på vägen - men ett par små högtalare som spelar friskt och med bra grepp om alla typer av musik.

Även efter längre lyssning så kändes de aldrig ansträngande att lyssna på -
de gör sig mycket bra i mitt rum och de kommer nog få förlängt kontrakt! :wink:

Är det värt en uppgradering eller pengarna emellan vid nyköp?
Svårt att svara på... ...piP är ju de facto en av de mest prisvärda högtalarna man kan lägga vantarna på. Mellanskillnaden upp till piPs utgör ju en smärre del rent procentuellt. Om det skulle vara pengar som man kanske hellre skulle lägga på att fixa till rummet lite låter jag vara osagt - men jag tror att för många är skillnaden kanske inte så påtaglig och kanske inte kommer till sin rätta utan lite rumspyssel.

Är man piP-ägare och redan har lassat upp pengarna en gång så tycker jag nog att man kan kosta på sig en uppgradering - jag tyckte iallafall att det var värt det.
Inaktiv

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-28 00:41

låter riktigt trevligt :)
om man inte spelar väldigt högt eller har väldigt stort rum så är nog piPs perfekta, vill man ha massa bas kan man ju kompletera med basmoduler med.

att dom spelar mindre ansträngt på höga nivåer låter mycket trevligt med tanke på hur piP låter

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 00:55

Jämfört med pi60:

Är det ens en match?
När jag ägde piP och pi60 så kunde jag nästan längta efter att koppla in pi60 igen - såpass mycket bättre upplevde jag dem som - bättre på allt. Men det var hemma i det gamla rummet där egentligen ingen av dem kom till sin fulla rätt.

Men nu då?
Med piPs så kändes det inte riktigt lika angeläget att byta tillbaka. Nyhetens behag? Kanske. Men jag hade egentligen inte större förväntningar än att jag förmodade att de var minst lika bra som piP och förhoppningsvis en smula bättre. De låter alldeles förträffligt och efter ett tag så undrar man hur det ska låta med pi60 - som fått stå inaktiva och med suffletten nerfälld hela veckan...

När så pi60 fick kliva in i ringen igen så hände det en hel del grejer; ljudbilden blev bredare och större och allting kändes öppnare. Sophie Zelmani var en ren fröjd att lyssna på (nu började det bli rätt sent så det blev lite softa klubben mot slutet). Man blir liksom innesluten i en kokong med skira väggar av välljud när Sophie sjunger. Jag har iallafall aldrig haft bättre ljud hemma. Jag har hört bättre ljudåtergivning hos andra, men känner mig grymt nöjd med pi60.

Tar det här någonting ifrån piPs och dess intryck på mig? Absolut inte.
Det är två väsensskilda högtalare i storlek och form men med en relativt snarlik ljudkaraktär. pi60 känns lite öppnare och gräver förstås djupare men de är bägge förträffliga ljudåtergivare. Jag tror inte jag skulle vilja vara utan ett par piPs (eller piP) heller - de är så pass bra att jag är säker på att de kommer få många tillfällen att få glänsa (nypolerade ;) ) och ett par extra högtalare är ju aldrig fel att ha.

I mitt nuvarande rum skulle jag nästan vilja gå så långt att säga att jag absolut skulle klara mig med piPs. Men nu har jag ju pi60 och de gillar inte att stå i skamvrån.

Är mina piPs till salu? Skulle inte tro det...

:D
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 01:02

adzer; ja, jag pressade dem ganska hårt och de hängde med utan att krokna eller låta pressade.

Ska försöka komma på några svåra låtar som jag och Belker kan kräma på med...
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 01:45

1812 overture ;-)

The Wall är trevligt och money på DSOTM skivan

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-28 08:28

Trevligt med lite intryck av s.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-04-28 08:55

Bra beskrivet :)

Vad ska vi vänta på nurå!? Alla frågor är besvarade...
Jo, vi får vänta på lyssningsintryck från dem som uppgraderat med nya baselementet i pi60.
Sambon är lite sugen på ett par piP i sovrummet, men nu är det jag som bromsar lite 8O (de ska ju gå att ställa upp på något vettigt sätt, och det finnas lixom inte plats över). Hursomhelst, det blir nog inte signaturmodellen i så fall eftersom prisvärdheten inte är lika imponerande som med piP (snik) för sådana något mindre hifinirvanasökande-applikationer.

Vh
Tobbe
Senast redigerad av torbod 2006-04-28 12:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-04-28 09:22

Mycket trevligt att du tar dig tid och delger oss andra dina byggbilder och lyssningsintryck! Kommer kanske lite till? :wink:

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-04-28 09:31

Kul läsning! Verkar som om vi kommer till ungefär samma slutsatser om piP vs. piPs. Ska bli spännade att läsa om din och Belkers A/B jämförelser. Du kan inte försöka locka över någon med ett par basmoduler? :wink: Skulle vara intresant att läsa en test av piPs och bas mot pi60, så att man vet vilken uppgraderingsväg man ska gå. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-04-28 09:47

Är mina piPs till salu? Skulle inte tro det...

Vad bra! Vad ska du ha för dina stora, otympliga pi60? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-28 09:47

redrum problemet med pips + basmoduler innebär endast att det gräver något djupare...pips blir fortfarande flaskhalsen eftersom dom endast pallar kanske 107db@80hz om ens det (specen lyder 109db@140hz)

det är för mig den stora skillnaden...man ska enligt mig upp på minst i28s + basmoduler för att det ska bli riktigt njutbart när man vrider på ordentligt

mina talare ska kunna lira 123db@20hz och det är först där jag har börjat känna mig nöjd

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 09:57

Håkan,

vad har du för volym och vikt på dina Morellisar?

123db@20hz kräver sin applikation...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-28 10:06

Kaffekoppen skrev:Håkan,

vad har du för volym och vikt på dina Morellisar?

123db@20hz kräver sin applikation...

mja vad kan dom väga kanske 40kg/st @ 90L

123db är alltså vad öhman specar pP4 till

ps: tävlingshögtalaren kommer klara 117db@20hz ;)

Användarvisningsbild
redrum

Inläggav redrum » 2006-04-28 10:15

Haakan_W skrev:redrum problemet med pips + basmoduler innebär endast att det gräver något djupare...pips blir fortfarande flaskhalsen eftersom dom endast pallar kanske 107db@80hz om ens det (specen lyder 109db@140hz)

det är för mig den stora skillnaden...man ska enligt mig upp på minst i28s + basmoduler för att det ska bli riktigt njutbart när man vrider på ordentligt

mina talare ska kunna lira 123db@20hz och det är först där jag har börjat känna mig nöjd

Jodå, sidan om pi28s i manifestet är fullt med dräggelfläckar. :) Lär dock knappast vara realiserbart i min lya på 25 kvm. :cry:

Ett par Prof.P-2 till piPs:arna eller ett par pi60 skulle kunna funka dock. Som sagt en jämförelse vore kul.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-28 10:16

Haakan_W skrev:ps: tävlingshögtalaren kommer klara 117db@20hz ;)

Ah, snikbas då :D Känns skönt att jag inte behöver oroa mig för ditt bidrag 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-28 10:23

Vad klarar den@600hz då? ...eller@2300hz ;-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-28 10:27

redrum skrev:
Haakan_W skrev:redrum problemet med pips + basmoduler innebär endast att det gräver något djupare...pips blir fortfarande flaskhalsen eftersom dom endast pallar kanske 107db@80hz om ens det (specen lyder 109db@140hz)

Jodå, sidan om pi28s i manifestet är fullt med dräggelfläckar. :) Lär dock knappast vara realiserbart i min lya på 25 kvm. :cry:

Ett par Prof.P-2 till piPs:arna eller ett par pi60 skulle kunna funka dock. Som sagt en jämförelse vore kul.

precis, har man ett mindre rum så är det väll ingen fördel att köra med dom stora toppsystemen vad jag har förstått utan rätt högtalare till rätt lyssningsavstånd

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-28 10:35

Kaffekoppen skrev:
Vad klarar den@600hz då? ...eller@2300hz ;-)

bra fråga du :) men mer än dina iaf :twisted:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 11:39

petern: du bor ju i Bagis - jag bor i Skarpnäck, då kan du ju peta över någon dag kanske :)

Ska iallafall ha lite HiFi-porr-plåtning under lördagen och ska försöka anstränga mig för att framhäva detaljer :)
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 11:40

Kanske liiite väl OFF TOPIC här - gärna inskott och gliringar om piP / piPs och varianter på temat med och utan BS (alltså inte Bull Shit) kontra pi60...
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-28 12:13

Jag har ju pP i lådor samt slutsteg (även delningsfilter) om ni vill testa.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-04-28 12:21

Högintressant! piP, piPs, pP och pi60 i samma rum vid samma tid. När kör vi? :P

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-04-28 12:25

Slartibartfast: grymt!

Belker: när du är pigg och kry...
...det är ju långhelg nu i helgen och jag gör just ingenting... :wink:

Men annars kan vi ta det lämplig helg - men jag är så på man kan vara för ett grupptest! :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-04-28 13:01

Intressant. Om ett grupptest kan bli av kan jag ställa upp med ett par öron. Har nog inget övrigt att erbjuda för testet som inte redan finns i rummet (förutom ngn skiva kanske).

Vh
T

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-04-28 13:22

Usch, varför sa jag såhär för.... jag har ju varken tid eller material att fixa någon ytbehandling för basarna...

/J
admin

Nästa

Återgå till Wänner af Ino