pianolack....

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-05-17 16:53

jeppe skrev:Bland det snyggaste jag sett var en av Dali´s golvare i blå pianolack. Blå pianolack är skiten!


Jag tro ni blandar ihop pianolack med högblank konventionell lack(som sprutas) - det är inte samma sak! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-17 23:06

Morello: jag tror problemet bottnar i att begreppet pianolack har utvidgats/urvattnats till att omfatta pianolacksliknande lack.

Sedan står det ju faktiskt mer ofta än sällan pianolack när det rör sig om högblank lack och det är ju ofta svårt att veta som konsument om det rör sig om "äkta" pianolack.

Jag har en vän som har ett svinedyrt piano - som köptes på rea för drygt 33K 8O och inte fasen är det handpolerad shellackpolityr inte. Men pianolack är det.
Inaktiv

Användarvisningsbild
jeppe
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-01-19

Inläggav jeppe » 2006-05-19 14:34

Ok, fina var dom i vilket fall Dalisarna. Nästa Ino-par som jag beställer får lätt bli i någon högglansig himmelblå lack, med kolsvarta dämppaneler bakom, Mums!

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2006-05-19 22:50

pingvinlakrits: är det lack på pianot så är det pianolack :wink: Annars har du nog rätt angående begrepper pianolack det har nog för dom flesta bara blivit synonymt med blankt. Inte många som har sett äkta pianolack.

Användarvisningsbild
manger
 
Inlägg: 1931
Blev medlem: 2006-02-18
Ort: Sydkusten

Inläggav manger » 2006-05-20 01:52

Fann följande på nätet:

Steinway
Lacquer
Most, but not all, American-made pianos have lacquer finishes. They may be satin (dull sheen), semi-gloss, or high gloss.

Polyester
Most Asian and European pianos have polyester finishes in satin or high-gloss (called high polish). This material is harder and more scratch-resistant than lacquer, and best maintained by simple dusting and cleaning.


Vad jag förstått så är alltså polyesterlacken en epoxilack (2-komponents?) som även den tydligen kräver en felfri grund (slipa, slipa, slipa...)
semper simplicissima solutio

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-20 01:59

Alla lacker kräver slipa..slipa...slipa...slipa ;-)

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster