Kort om lördagens träff i Skarpnäck (INTE alls avslutad)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Kort om lördagens träff i Skarpnäck (INTE alls avslutad)

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-19 11:02

Då är det ju nedräkning inför helgens träff...
...vilket ska bli kul!

Det kommer vara en fin blandning av folk och pryttlar från imorgon lördag, kl 16 och framåt. Inte bara HiFi utan kaffe och foto kommer avhandlas när man inte sitter i sweetspot.

Förhoppningen är att de roligaste grejerna som folk har med sig kanske kan stå kvar under söndagen också.

Söndagen är lite av ett frågetecken för hur omfattande det kommer att bli med det öppna huset: flera av de som skulle komma på söndagen har ändrat till lördag så eventuellt flyttas det fram någon timma så man inte sitter här som en panelhöna och bara väntar på folk som inte dyker upp. ;)

Kanske kommer några av lördagsgästerna våga sig tillbaka för söndagen.

Men kommer det bara några stycken och det finns grejer att pilla på så blir det ju kul det med.

Ni som ska komma på söndag kan väl sms-a eller PM:a mig under dagen så jag vet att det dyker upp folk på söndagen med?

Jag är ledig hela dagen idag fredag så man kan ringa också.

Mvh Henrik tfn 0707 - 134 134
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-05-22 14:03, redigerad totalt 2 gånger.
Inaktiv

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 00:07

Vill bara snabbt säga att det var kul att träffa ett gäng trevliga killar..och en trevlig kvinna... Ni är ett gött gäng som man säger i götet!

Tack för gästfriheten, det goda kaffet (trodde inte jag skulle säga det thédrickare som jag är...men Lindroos kan sin sak), god chokladkaka av den nakna kocken Torbod, nattmacka och trevlig musik (vill ha den där fjärrkontrollen).

Imorgon kommer 20kg slutsteg till på besök...inte lika tungt som de 56kg som Bamsefar baxade in i bilen..men mycket bättre ;-)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-05-21 00:39

Håller med Kaffekoppen, det var en synnerligen trefvlig tillställning. Iofs fastnade en av katterna i mitt knä, så det vart inte så mycket lyssnade från min sida, men man kan inte få allt. Roligast var när mitt lilla slutsteg kopplades in och allt slocknade :lol:

Pingvinlakrits: Du skall ha stort tack för att du tar dig tid och står ut med oss glada galningar ;) För övrigt misstänker jag att vi alla smet precis i tid innan din sambo kom hem :)

Jag lär komma förbi imorgon också, men antagligen senare beroende på klättring och andra roliga aktiviteter....
Best Regards
Bamsefar

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-21 00:45

Hon mötte er i trappen sa hon ;)

Men ni grisade inte ner så värst - så när du kommer under eftermiddagen idag så har vi hunnit städa undan det värsta. Moms (katten) saknar dig redan ;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-21 00:50

Bamsefar skrev:Roligast var när mitt lilla slutsteg kopplades in och allt slocknade :lol:

Detsamma hände mig när Zorro, Lazy, Morello och Hanberg var här i somras med Zorros kraftverk.. ;)

Pingvinlakrids: Tack för allt - glöm inte att bjuda bort den vita chokladen (som ingen rörde 8O ) till sambon för att vi var där och stökade till lyan!

Belker: Tack för Primusskivan - lyssnar nu, den är ju verkligen sååå super! Förutom att min samling nu är full så är just denna skiva så jäkla bra och och.. Tack!

/K
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-21 00:58

Fick förhinder igår (lördag), men dyker upp idag (söndag)! Skall bara sova några timmar först...

Du sa det startar sisådär klockan 15:00?

Då kan vi ju diskutera melodifestivalen också. :) Väl mött alla som dyker upp på söndag!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-05-21 10:15

Tack Pingvinen för en mycket trevlig kväll.
Hoppas inte grannarna blev sura när profundusbasen gjorde konutslag som man trodde var omöjliga.

Det var kul att lära sig mer om kaffe och fotografering av våra egna Faktiskt-experter.

Jag får ursäkta att jag skrämt bort er från Madrugadas sköna musik med en öronskärade dålig inspelning på alldeles för hög volym.

Jag hamnade i köket mest hela kvällen och hade trevliga diskussioner, det kanske beror på att någon trevig själ hade placerat Italienska mandelskorpor där och inte i vardagsrummet :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-05-21 10:26

Kan bara tacka och hålla med. Och visst är det i köket allt händer, även på lyssningsträff 8O .

Kommer förbi en sväng ikväll och hämtar mina pi60 och Brystonsteget jag lånade ut...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-21 10:47

Belker: var de dina?
Ajdå, de blev nyss sålda på Blocket för en femhundring...
Han som hämtade dem hade hemskt bråttom och hann inte stanna och prata, men han såg hemskt glad och nöjd ut.

Stort tack till Kaffekoppen som bidrog med mer än han vet ;)

Ingvar: sov ut bara, det drar igång så sakteliga runt 15 och framåt och köket kommer igång strax efter.

Men nu får jag sitta och leka lite själv 8)
Inaktiv

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-05-21 12:19

pingvinlakrits skrev:Men nu får jag sitta och leka lite själv 8)

...med lödkolv och skruvmejsel. Jag har ett starkt minna av att Bamsefar ville ha hjälp med att separera slutstegen i sin (din...) Bryston till fyra kanaler i stället för två.

Jag tror även att Belker har tröttnat på sin fanér, så den kan du skala bort och limma fast på dina piPs i stället.

Jag tror även att Slartibartfast vill veta om basarna verkligen klarar +/- 1dm i konutslag.

Lycka till :wink:

Vh
/Tobbe

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-21 12:19

Jag undrade just vem som snodde min plånbok 8O :lol:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-05-21 12:38

Jag har ett starkt minna av att Bamsefar ville ha hjälp med att separera slutstegen i sin (din...) Bryston till fyra kanaler i stället för två.

Jag tror även att Belker har tröttnat på sin fanér, så den kan du skala bort och limma fast på dina piPs i stället.

Jag tror även att Slartibartfast vill veta om basarna verkligen klarar +/- 1dm i konutslag

:mrgreen:

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-05-21 13:18

Tackar för en trevlig dag.

Det var mycket roligt som hände både i köket och i lyssningrummet. Jag tror faktiskt att alla kunde slita sig från köket för några minuter för att lyssna på piP med pP-2. En mycket potent kombination. Även om pi60 helt klart klarade att spela högre, speciellt med det kompakta kärnkraftverket. Men det var ju helt klart rummet som satte stopp innan högtalarna. Pingvinlakrits du måste ta och dämpa den där tavlan, glaset skallarde ju. Ett par tillräckligt tunga klumpar häftmassa på väl valda ställen borde hjälpa :wink:.

Det värsta med att gå på sådan här träffar är att man kan få dyra ideer. Jag har helt klart börjat fundera seriöst över att skaffa basmoduler, framför allt för att kunna minska min problem med basen. Kanske pX-4 skulle sitta fint. Jag har mycket utrymme efter framväggen att placera basmoduler på.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-05-21 13:52

Tack för en mycket trevlig eftermiddag och kväll och ni alla trevliga och entusiastiska nördar. Jag såg någons plånbok ute i köket tillsammans med kaffemaskinen för att inte tala om de två Hasselbladarna som låg ensamma på köksbordet och en upplåst ytterdörr. 8O Subwoofrarna var typiskt intressanta tycker jag. Det skulle vara kul att testa ett par här hemma. Dom Små Genelec högtalarna som jag tog med mig spelade brallorna av er alla men ni märkte inte att ni plötsligt satt utan brallor....men det gjorde jag. :lol: :lol: Det skulle vara kul att kunna ha en sådan träff här hemma hos mig, men först nåste jag städa undan mina skivor plus annat så att vi får plats. Har redan börjat dammtorka med fuktig trasa. Vad ska man ha för trasa egentligen när man dammar .... vilken trasa är bäst i test? 8) :lol: Tack Henrik!

Ps. Vit choklad! Den såg jag inte men den bruna var mycket god...jag tog två. Ds

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-22 09:23

Nagrania: vad var det för mysko litet förstegsliknande du hade med dig?
Hann inte undersöka den närmare men den var intressant...
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-22 10:33

Vi avslutar den här tråden och fortsätter i den "OFFICIELLA HELGTRÄFFSTRÅDEN" med bilder så det inte korspostas i de tre snarlika trådarna.

:) Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-22 12:50

Vaddå avslutar?

Här kommer ju ett inlägg ytterligare: Tack för igår! Mycket trevligt var det.

Blev förutom berikad av trevligt sällskap, intressant musik och ditt extremt tjusigt färgkoordinerade lyssningsrum, även ultraimpad av Belkers piPcrt. Han har verkligen tjänsla för estetik.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-05-22 13:59

Äsch... :oops: Med så fint grundmaterial är det svårt att misslyckas. :wink:

Och vaddå avsluta tråden? Det är ju nu den börjar bli bra! 8)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-22 14:03

OKEJ okej vi fortsätter väl då...

Tänkte mest att det blir dubblering med dubbla trådar om träffen och lite svårt att hänga med...

Ingvar: tack :oops: - och jag håller med om att Belkers piP var något extra.
Inaktiv

niclas

Inläggav niclas » 2006-05-22 14:09

I ett sammarbete mellan IÖ och Belker borde en "Belker-line" kunna införas i Inos sortiment, tycker jag då. :) :wink:

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-22 15:16

Pimped by Belker® skulle den serien kunna heta eller pbB® helt enkelt...
;)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-22 15:20

...tall Belker in da House, jaa...

/J
admin

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-05-22 16:45

Låter som en bra idé att korsbefrukta skönheten och odjuret (även om jag tycker att odjuret är en skönhet oxå).

Har vi tur kan man spela 4 i rad med sina profundusbasar oxå :wink:
(För er som var med på Lördagen förstår nog detta)

Mycket trevlig lyssning blev det i söndags och nya trevliga ansikten. Dessutom tillkom en liten "beställning" när hovleverantören ändå var på plats :)

Vh
Tobbe

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-22 21:47

Jag har en intressant upptäckt att vidareförmedla!

Vid inledningsskedet av lyssningen med piP och basmoduler i lördags var det ett himla sjå att få till ljudbilden. Paradigm påpekade och flera av oss tyckte att ljudbilden kantrade ut åt vänster och trots högtalarflytt kom den aldrig riktigt på plats.

Det har visat sig att delningsfiltret var lite tokigt ställt med utnivåerna 8O vilket resulterat i att justeringen av 80Hz och nedåt istället påverkade ena kanalen i avsett frekvensområde och den andra som det skruvades på var för samma kanal fast 80Hz och uppåt :roll: så oavsett hur man ställde högtalarna så gick det liksom inte att trimma in. Galet alltså.

Vems var felet?
Tja, int ska vi kast stein i glashuis utan Jocke och jag kan dela på skammen eftersom det var Jocke som pillade på delningsfiltret medan jag tittade på... :oops:

Jocke har ju som bekant ett avigt rum och delningsfiltret var förmodligen inställt efter det - lite snett är också rätt ;) men hos mig fick uppställningen således inte arbeta under rätt förutsättningar...
Inaktiv

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-23 09:45

Jag tar på mig det - rakt av!

Men var det under eller över 80Hz som var felställt?

slash J
admin

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-23 10:19

Jocke: över 80Hz var klart svagare på ena kanalen (höger) men under 80Hz verkade det vara god balans. ;)

Men ikväll kommer en annan Ino-entusiast över (han som ledde mig in på den ljusa sidan) och då är det annat ljud i skällan...

:)
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino