Ino aco-skivor

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-03-27 20:07

Jag har haft turen att få tag på ett par akustikskivor från Ino Audio begagnat, de stora skivorna (1x1.2m). Hur ska dessa placeras korrekt?

Att de ska vara från golvet och uppåt, och från insidan av högtalaren mot den andra vet jag, men ska de vara ståendes eller liggandes?

Har kollat bildtråden och andra akustikskivetrådar men inte fått något svar på frågan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2008-03-28 01:24

IÖ har gjort någon ritning med lite olika färger som är väldigt förklarande.
Letar du så hittar du den säkert.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2008-03-28 09:15

Den finns i denna tråd, men avser endast skivan som är 1x0.8m. Eftersom jag inte anser mig kunna tänka logiskt ställde jag dem precis som den mindre skivan är ställd, på höjden. Det känns ju mest rimligt, men helt säker kan man ju aldrig vara med de här sakerna.

Är det verkligen ingen som vet detta? Kan jag ju bara inte tänka mig...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re:

Inläggav genstruktur » 2017-03-12 19:10

IngOehman skrev:
3. Går det bra att klä in skivorna i någon typ av tyg?

Ja, det går bra, och bättre och bättre ju genomsläppligare tyget är. Stickade tyger är bäst (typ högtalarfronttyg) men alla lätta bomullstyger (liknande lakansväv) fungerar.


Vh, iö


Hej!

Har sett att det skrivits i flera trådar om lakansväv. Men jag tycker inte lakansväv är så lättgenomsläppligt? Tycker det kan vara ganska svårt att blåsa genom ett påslakan till exempel. Tycker ofta linnetyg är mer genomsläppligt, eller är det vi som har tjocka lakan? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Re:

Inläggav bergggren » 2017-03-12 20:25

genstruktur skrev:
IngOehman skrev:


Hej!

Har sett att det skrivits i flera trådar om lakansväv. Men jag tycker inte lakansväv är så lättgenomsläppligt? Tycker det kan vara ganska svårt att blåsa genom ett påslakan till exempel. Tycker ofta linnetyg är mer genomsläppligt, eller är det vi som har tjocka lakan? :)


Sicken bump! Undrar faktiskt (höhö) samma sak.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino aco-skivor

Inläggav philipbtz » 2017-03-12 20:47

Jag blev rekommenderad linne-tyg av Ingvar när jag byggde mitt rum. Det sitter utanpå stenull och jag kunde även använda det utanpå Aco.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Re:

Inläggav genstruktur » 2017-03-13 10:38

bergggren skrev:
genstruktur skrev:
IngOehman skrev:


Hej!

Har sett att det skrivits i flera trådar om lakansväv. Men jag tycker inte lakansväv är så lättgenomsläppligt? Tycker det kan vara ganska svårt att blåsa genom ett påslakan till exempel. Tycker ofta linnetyg är mer genomsläppligt, eller är det vi som har tjocka lakan? :)


Sicken bump! Undrar faktiskt (höhö) samma sak.


Jepp, jag har svart bälte 8)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino aco-skivor

Inläggav genstruktur » 2017-03-13 10:38

philipbtz skrev:Jag blev rekommenderad linne-tyg av Ingvar när jag byggde mitt rum. Det sitter utanpå stenull och jag kunde även använda det utanpå Aco.


Låter inte som man var helt fel ute då! Får väl ringa IÖ "som vanligt" annars och höra lite mer kring tyger och Ino aco.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino aco-skivor

Inläggav Tumme » 2017-07-13 22:56

Någon som vet vad som kan fästa på baksidan av aco skivorna? tänkte försöka få dit någon tejp eller limma fast något för att sedan sätta dit 3M picture hanging strips. Det är kardborre men det behövs nog lite större yta för att sitta bra bakom skivorna. Den som sedan ska sitta i väggen kommer att fungera.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino aco-skivor

Inläggav Tumme » 2017-07-22 21:16

Då sitter aco skivorna på väggen. Jag använde mig av Gorilla tejp 48mm bred (hade säkert funkat med vanlig silvertejp men eftersom vi sålde dem på jobbet och den verkar ha bättre vidhäftning än vanlig silvertejp fick det bli den) och den fäste faktiskt riktigt bra på aco skivorna.
Jag tejpade 20 cm remsor i varje hörn och sedan satte jag dit 3M kardborre stripes i mitten på tejp remsorna. 3M kardborre stripes ska gå att ta bort utan att det blir märken, det var en av anledningarna att jag Ville använda dom. Om man tar bort skivorna så var det lite svårt att trycka tillbaka dom för att skivan är mjuk så det bästa hade varit om man klistrat dit något som var styvare än tejp.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Ino aco-skivor

Inläggav TomKokk » 2017-11-21 15:14

Någon i Stockholm eller annan del av landet som har vägarna förbi Haninge området kan få lägga bud på 4st av den större grå modellen.
Kanske hade fler, får kolla i förrådet. Skriv ett PM
Hörlurar..

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster