Ino aco-skivor

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Ino aco-skivor

Inläggav wintersun » 2006-05-24 05:50

Har någon koll på om dessa akustikskivor är bra (ultimata) att ha bakom sina piP?

Just nu har jag högtalarna i varsitt hörn, så långt in det går. Väggarna hörs lite för mycket tror jag, svårt att beskriva.

Användarvisningsbild
MickeA
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav MickeA » 2006-05-24 08:49

Jag skulle tippa på att dessa är ultimata, annars skulle de inte vara till salu hos honom!!
Jag tror för övrigt att man inte riktigt kan ta till sig han kunskap(ingenjörns alltså).
Man tror jämt att folk ska lura en, men jag tror inte att InoAudio är lagd åt det hållet.

Jag ska köpa de stora plattorna nästa lön.
Nu står de feluppställda -60cm stativ och utan Acoskivor MEN spelar ändå brutaljävlabra. Kanske kan bli lite mycket bas ibland.... :-)

Vad jag förstått så ska den dryga dm samt plattorna göra skillnad som natt och dag!! Tjoho ska bli kul..

Tror du förstår vad jag råder dig till, annars RING honom vettja!!
Bättre få hela handen avhuggen än ett finger i taget!!
LTS-medlem

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 09:20

Akuskivorna gör precis det de ska - och fungerar finfint.
Jag kan varmt rekommendera dem.

MEN har man problem med basbummel gör de absolut ingenting åt situationen utan då krävs helt andra åtgärder.


mvh Henrik
Inaktiv

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-24 12:46

Basbummel existerar inte trots att högtalarna är placerade i hörnen. Däremot har jag en utsläckning runt 50Hz och puckel någonstans högre tror jag. Någon som vet vad man gör åt sånt?

Ni får gärna skriva fler kommentarer om Öhmans akustikskivor. Med tanke på att jag måste köpa olyssnat så vill jag gärna höra vad det gör för ljudet (bor i Malmö).

Och ja, underbara högtalare, även med odämpad bakvägg :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-05-24 12:51

Jag ställde upp ett par piP hos en kompis och hade då med mina Aco-skivor för att kunna jämföra. Även utan skivorna lät det bra men med skivorna fick man ett signifikant lyft. Sterobilden blev betydligt tydligare i sida och även djupet infann sig på ett betydligt bättre sätt. Dessutom fick man ett helt annat lugn och en naturligare klang.

Efter lite jämförelser med och utan förstod min kompis att han var tvungen att ha ett par skivor.

Bild

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2007-05-16 22:25, redigerad totalt 2 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-24 13:09

Alltid bra med bilder!

Det är alltså inte dessa skivor man ska ha om man, som jag, har en utsläckning vid 50Hz och en enorm puckel en bit över 100Hz?

Spara en massa tid åt mig genom att skriva vad grejen heter som jag ska ha, så söker jag själv, tack :)

Antagligen så kommer jag skaffa dessa skivor också en dag. Men först är det baspuckeln som ska väck!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 13:25

Rydberg skrev:Efter lite jämförelser med och utan förstod min kompis att han var tvungen att ha ett par skivor.
Tänk om han fick lyssna på ett par ytbehandlade piP också då kanske han skulle inse att de skulle göras klara ;-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-05-24 13:37

wintersun skrev:Det är alltså inte dessa skivor man ska ha om man, som jag, har en utsläckning vid 50Hz och en enorm puckel en bit över 100Hz?
Nä, du ska ha dem för att dämpa all reflexer i väggen över 300Hz, reflexer under 300Hz i medräknade i konstruktionen. Din resonans vid 100Hz får du fixa på annat sätt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-05-24 13:38

Kaffekoppen skrev:
Rydberg skrev:Efter lite jämförelser med och utan förstod min kompis att han var tvungen att ha ett par skivor.
Tänk om han fick lyssna på ett par ytbehandlade piP också då kanske han skulle inse att de skulle göras klara ;-)
1Hz större badnbredd neråt, mao ingen större skillnad. Dessutom så är lack på g :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-24 13:54

Fast det kanske är så att han vill ha en aperiodiskt dämpad basreflexlåda .... eller vad man skall kalla ett löäckande kabinett :-)

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2006-05-24 16:49

Hej!!!

Är det Ingvars större akustikskivor som är på bilden?

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2006-05-24 17:03

americantabloid skrev:Hej!!!

Är det Ingvars större akustikskivor som är på bilden?

Med vänlig hälsning
at


Yepp, 120*100cm, finns även i 100*80cm
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-05-24 17:18

wintersun skrev:Alltid bra med bilder!

Det är alltså inte dessa skivor man ska ha om man, som jag, har en utsläckning vid 50Hz och en enorm puckel en bit över 100Hz?

Spara en massa tid åt mig genom att skriva vad grejen heter som jag ska ha, så söker jag själv, tack :)

Antagligen så kommer jag skaffa dessa skivor också en dag. Men först är det baspuckeln som ska väck!

Tyvärr är det nästan omöjligt att veta vad som är optimal åtgärd på ett rum som uppvisad de problem du beskriver. Man måste analysera det specifika rummet för att veta hur rätt tgärd bäst ser ut. Det kan vara vadsomhelst från att justera mmöbleringen till att bygga om drastiskt.

Ungefär som om någon ringer en bilmekaniker och frågar: "-Vad är den adekvata åtgärden om den gamla förgasarförsedda bilen hostar vid gaspådrag?"
Det kan ju bero på en hel massa olika saker. Det finns (som vanligt) inget tumregelsvar som är sant. I bilfallet är lösningen dock i regel väldigt mycket förutsägbarare än i akustikfallet, så möjligen kan man där komma med några tips på vad man kan experimentera med (kolla efter fel på fördelarlock, tändkablar, accpump, flottörnål, bränslepumpen (brukar vara rätt definitiva fel där dock), luftläckage i insugsgummit, tändförställningen...).

Rumsakustik är inte lika enkelt eftersom funktionen inte är så given som blanda bränsle - tänd blandningen.

Alla rum är olika, och väldigt olika ärde til och med ofta. Därutöver kan de möbleras på nästan oändligt många olika sätt. De tonkurvefel man observerar kan ha sitt utsprung i en förfärlig massa olika mekanismers verkan i rummet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-24 20:20

Tack för svar!

Blir att anlita Öhman när jag flyttar till en lägenhet som jag ska bo kvar i en längre tid. Det blir nog bäst, och billigast.

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 22:14

Wintersun: du kommer ha god nytta av akustikskivorna i vilket fall som helst.
Du får en optimering av tonkurvan för dina piP med hjälp av dem - piP är ju tänkta att stå NÄRA vägg med en lämplig absorbent bakom som tar hand om 300Hz och över.

Tanken är även - om jag förstått principen rätt - är att senarelägga väggreflexen tidsmässigt så att den tidiga reflexen inte blandas med direktljudet och grumlar till det. Örat får jobbigt att sortera ut informationen när de kommer så nära varandra i tid. Den fördröjning i millisekunder (hur mycket vet jag inte dock ) som akuskivorna ger gör att örat lättare kan sortera ut informationen eftersom direktljudet och reflexen inte kommer lika nära / hand i hand.

Dina elaka pucklar är svårare att hantera. Du kan prova att spela på andra ledden - iallafall för att se om de ändrar sig något.

Men det bästa är att peta in skivorna - de gör nytta - och sedan ta dit någon som kan rum och som kan ge dig konkreta råd om möblering / akustikåtgärder och högtalarplacering. Det spar tid - och faktiskt även pengar eftersom du då inte lägger ner pengar på eventuellt onödiga rumskorrektioner.
Inaktiv

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-24 23:31

Akustikskivor kan jag faktiskt inte ha bakom högtalarna förrän i höst, p.g.a. alldeles för litet utrymme bakom högtalarna. Kan man sätta något annat (litet) bakom högtalarna så länge? En svart duk eller mindre filt?

Baspuckeln löser sig nog när jag flyttar om någon månad. Å andra sidan lär det tillkomma andra akustiska fel, men men, det får man ta då.

Jag är hur nöjd som helst redan men... äh, jag behöver inte förklara mig för
er hifi-människor :)

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-05-24 23:56

Jamen - de är ju bara 6cm tjocka ju... ...har du inte det till övers?

Då kan du slå en bygel mellan högtalarna och använda dem som hörlurar ju...

;)
Inaktiv

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-25 00:05

Hehe, inte där problemet ligger. Till min högra högtalare har jag inte mer än 4dm vägg förrän dörren kommer ivägen.

Användarvisningsbild
rexq
 
Inlägg: 1292
Blev medlem: 2003-07-29

Inläggav rexq » 2006-05-25 00:36

Du kan ju sätta fast dämpskiva på dörren.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-05-25 01:46

wintersun skrev:Hehe, inte där problemet ligger. Till min högra högtalare har jag inte mer än 4dm vägg förrän dörren kommer ivägen.

Är dörren mellan högtalarna eller utanför en av dem?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-25 02:13

IngOehman skrev:
wintersun skrev:Hehe, inte där problemet ligger. Till min högra högtalare har jag inte mer än 4dm vägg förrän dörren kommer ivägen.

Är dörren mellan högtalarna eller utanför en av dem?


Vh, iö

Mellan... jag anar oråd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-05-25 02:20

Gör inte det. Flytta därifrån enligt planerna bara. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

wintersun
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2006-05-16

Inläggav wintersun » 2006-05-25 02:26

Hehehe... ska göra. Trivs jag där så får du ett samtal från mig :)

Användarvisningsbild
Tomat
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 2004-10-19

Inläggav Tomat » 2006-06-01 23:15

Dessa Ino-dämpskivor finns förstås inte i vitt?

Användarvisningsbild
Tank
piPig redaktör
 
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Sollefteå

Inläggav Tank » 2006-06-01 23:43

Grått, blått och rött.

Jag menar förstås grått, grått och grått. Förstår inte varför de andra färgerna finns. :? Och jag som gillar pastellfärger.
Error 42 - signature not found.

Användarvisningsbild
Huxflux
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2005-08-20

Inläggav Huxflux » 2006-06-02 21:14

Fast pastellfärgen vitt vore väldigt trevligt att ha dem i... :wink:

/Stellan

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-06-03 01:19

Man kan teoretiskt göra dem i vitt, men det blir inte långvarigt...

Det är därför de bara finns i rimligt kraftiga färger. Själva materialet guldnar nämligen, och bara med kraftig färg blir förändringen så liten att man tycker det fungerar. Faktum är att den röda (som är lätt rosa om man skall vara noga = endast för dem som är väldigt säkra på sin manlighet! Eller för kvinnor förstås, och fikusar! :wink: ) efter en halvlång exponering av solljus, går lite åt det svaga orangehållet!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2006-06-03 09:52

Hej!!!

Jag har några funderingar om Inos akustikskivor bakom Pip,

1. Hur stor är skillnaden mellan Inos två olika akustikskivor, ljudmässigt bakom Pip alltså?

2. Vilken är den rekommenderade placeringen av skivorna, skall de börja från golvet eller är det bättre att placera dem lite högre upp?

3. Går det bra att klä in skivorna i någon typ av tyg?

(Frågorna gäller alltså 1 skiva bakom varje högtalare :) )

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-06-03 11:03

americantabloid skrev:Hej!!!

Jag har några funderingar om Inos akustikskivor bakom Pip,

1. Hur stor är skillnaden mellan Inos två olika akustikskivor, ljudmässigt bakom Pip alltså?

Svaårt att svara absolut på, mn den stora är bättre. Den mindre är den minsta yta jag skulle rekommendera. Blir den mindre än så börjar det bli fel på riktigt, det vill säga desruktiva utsläckninga börjar uppstå. Fast å andra sidan finns det ju många som tycker att piP låter bra till och med utan dämpning bakom. Så frågan är inte lätt att svara på.

2. Vilken är den rekommenderade placeringen av skivorna, skall de börja från golvet eller är det bättre att placera dem lite högre upp?

De skall i regel börja från golvet och stå så att de är högre än breda. Men det beror förstås på hur stor yta man väljer att dämpa (det kan exempelvis vara bättre att ha två skivor bredvid varandra än ovanpå varandra, det varierar från fall till fall).

3. Går det bra att klä in skivorna i någon typ av tyg?

Ja, det går bra, och bättre och bättre ju genomsläppligare tyget är. Stickade tyger är bäst (typ högtalarfronttyg) men alla lätta bomullstyger (liknande lakansväv) fungerar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

niklasz
 
Inlägg: 727
Blev medlem: 2005-02-10
Ort: Uppsala

Inläggav niklasz » 2006-06-03 11:11

Som partiellt svar på fråga 3 kan jag nämna hur det löstes i mitt lyssningsrum. Jag ställde helt enkelt upp skivorna på väggen bakom högtalarna, satte upp gardinstänger högt ovanför och lät min fru köpa något tyg som hon tyckte var snyggt. Därefter var det bara att hänga upp tyget, likt en gardin som når ner till golvet.
Det ser bra ut och fungerar väl för att dämpa reflexen bakom högtalarna. WAF-faktorn är rätt hög.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster