Ino aco-skivor

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-06-03 11:12

Ännu bättre. Då blir ju tyget veckat och bättre än så kan det inte bli.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
__10
 
Inlägg: 1008
Blev medlem: 2003-09-30

Inläggav __10 » 2006-06-04 08:34

niklasz skrev:Som partiellt svar på fråga 3 kan jag nämna hur det löstes i mitt lyssningsrum. Jag ställde helt enkelt upp skivorna på väggen bakom högtalarna, satte upp gardinstänger högt ovanför och lät min fru köpa något tyg som hon tyckte var snyggt. Därefter var det bara att hänga upp tyget, likt en gardin som når ner till golvet.
Det ser bra ut och fungerar väl för att dämpa reflexen bakom högtalarna. WAF-faktorn är rätt hög.

Bild! :D

Användarvisningsbild
americantabloid
 
Inlägg: 1347
Blev medlem: 2003-11-25

Inläggav americantabloid » 2006-06-04 08:49

Tack för svaren, Ingvar och Niklasz!!!

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2007-03-16 10:10

Skulle man kunna använda Ino´s ACO-skivor i mitt rum med ett bra resultat?

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
RichardJ
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2006-07-30

Inläggav RichardJ » 2007-03-16 11:19

Hur knasiga möbleringar jag än haft så har dämpplattorna gjort underverk så nog bör du slänga in ett par där. Hade personligen satt en vid väggen som drar sig in emot tvn och hamnar delvis bakom, samt en från listen som drar sig in emot tvn och hamnar delvis bakom. Sen hade jag nog använt en till vid första reflex. Har min ena piP i ett hörn utan problem och dämpar första reflex med en dämpare kanske 15-20cm från högtalaren. Det funkar kalas, ljudet drar inte åt sidan trots att det är så nära till väggen till vänster.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:59

Är det inte dags att sätta tillbaka belysningsknappen :)

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Inläggav Kribban » 2007-03-16 12:13

Kaffekoppen skrev:Är det inte dags att sätta tillbaka belysningsknappen :)


Tjata :x 8) :oops:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2007-03-16 14:41

Innan barn/en ställer sig på piP & slickar i kablaget :cry:
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-03-17 21:07

Vad skiljer inos acu-skivar från hifikits?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1385

Varför inte köpa dem istället, då det är så mycket bekvämare? :?
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
RichardJ
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2006-07-30

Inläggav RichardJ » 2007-03-18 19:22

JeLe skrev:Vad skiljer inos acu-skivar från hifikits?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1385

Varför inte köpa dem istället, då det är så mycket bekvämare? :?


För att Öhman är en trevlig prick?

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-03-18 19:57

RichardJ skrev:För att Öhman är en trevlig prick?

Visst!
:x
Vill ha ett seriöst svar... någon? :(
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Halbermensch
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2004-03-15

Inläggav Halbermensch » 2007-03-18 21:03

http://www.jamshop.se/ har JJlabs A-Absorb mk2, paket på 4 kvm ljudabsorbent för 695:-

Någon som har provat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-03-18 22:52

De där absorbenterna från Jam har väl varit uppe tidigare här på forumet? Är de inte tunnare och inte mindre absorberande? Det finns skumplast och skumplast... Priset ser förstås bra ut. Ingvar Öhman har väl varit noggrann och kollat det mesta i vanlig ordning. Skumplasten som användes i t.ex. piP är t.o.m. märkt för vilken riktning det ska ha i lådan. Är tydligen inte helt lätt att framställa skumplast med homogena egenskaper.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3552
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Inläggav guldfisk » 2007-03-18 22:54

Jag har just köpt Jams variant. Jag har inte delat på skivorna ännu, så det står en 4,5 cm tjock 2*1 m stor slät absorbent bakom stereo och högtalare. När man delar på den blir det 1,5 cm i dalarna och 3 cm i topparna, medan Hifi-kit och Ino Audio har 3/6 cm.

Jag tror det låter bättre, men det är svårt att säga säkert. Jag kommer att köpa Inos absorbenter tillsammans med piP inom kort. De nuvarande kommer dels att förvandlas till två tavlor på 1 m2 vardera, dels monteras under diverse bord och på andra dolda ställen.

Det kan vara skillnader i densitet och kanske något annat (utöver tjocklek och profilering) mellan de varianter som Jam, Hifi-kit, Special-plast och Ino Audio säljer. Jag vet inte exakt.

Relevanta trådar:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4477
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=306
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9886
...perspektiv...

JeLe
 
Inlägg: 541
Blev medlem: 2006-10-13

Inläggav JeLe » 2007-03-19 00:23

Om man inte har möjlighet att köpa av ino så återstår ju de "kommersiella" alternativen. Vilka av "dem" passar bäst för ett par piP?
Enligt mitt tycke verka de hos hifikit väldigt lika de som ino-audio säljer.
Samma mått verkar det som, topp 6cm, dal 3cm och 100cmx100cm.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
t93pan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-30

Inläggav t93pan » 2007-05-16 09:06

Ngn som har en bild på Inos akustikskivor?
Funderar på att åka ner och köpa ett par piP i helgen, och eventuellt stativ och akustikskivor till. (Och dämpfötter, och bananer...)

Men är skivorna inte tillräckligt snygga så lär de aldrig komma upp. hemma... (pga WAF)

En annan fråga: Hur har ni som har ettåringar hemma löst det med stativhögtalare och sylt- alt. bankande fingrar?
Funderar på ett staket runt (lär inte hända) eller ngn typ av konstruktion framför som inte går att klättra på. (Idag klättrar 1-åringen upp på min Denon 2105 och bankar på plasman...är de inte för härliga...! :lol: )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-05-16 10:31

t93pan skrev:En annan fråga: Hur har ni som har ettåringar hemma löst det med stativhögtalare och sylt- alt. bankande fingrar?
Funderar på ett staket runt (lär inte hända) eller ngn typ av konstruktion framför som inte går att klättra på. (Idag klättrar 1-åringen upp på min Denon 2105 och bankar på plasman...är de inte för härliga...! :lol: )


Jag har satt staket...

Ett sådant här plus två förlängningar.
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-05-16 11:05

t93pan skrev:En annan fråga: Hur har ni som har ettåringar hemma löst det med stativhögtalare och sylt- alt. bankande fingrar?


Väntar man ett par år blir det kloka treåringar. Väntar man ett tag till, vill de ha egna högtalare...

Lugna dig en stund med saker som inte tål ettåringar, är mitt råd. Köp gärna ett par piP, men häng dom på väggen ett tag. Under tiden är du säkert där på golvet med din ettåring och har kul!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
t93pan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-30

Inläggav t93pan » 2007-05-16 20:19

Ja, det lutar nog åt ngn typ av vägghängning för att undvika att få ångest pga sabbade element...

Ingen som har en bild på akustikskivorna? Kan vara intressant ändå, kanske kan ha ngn typ av dämpning fast de är uppsatta på väggen.
Bilderna i början av tråden fungerar ju inte längre.

Iofs kan jag väl se dem på fredag, ska träffa ingenjörn då...och förhoppningsvis bli ägare till ett par piP! :D

Vilken finish av körsbär, ask och ek tycker ni är snyggast av de som kostar som industrilack?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-17 04:55

guldfisk skrev:Jag har just köpt Jams variant. Jag har inte delat på skivorna ännu, så det står en 4,5 cm tjock 2*1 m stor slät absorbent bakom stereo och högtalare. När man delar på den blir det 1,5 cm i dalarna och 3 cm i topparna, medan Hifi-kit och Ino Audio har 3/6 cm.


Man skulle ju då kunna lägga samman de från Jam (A-Absorb alltså) med en markskiva bakom och (beroende på material i A-Absorbenten) få en riktigt trevlig absorption och yta! Man måste tänka lite utanför hjärnan ibland, bara.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Inläggav RMA » 2007-05-18 16:42

Är det någon som har koll på vad som gäller bakom i28,räcker det med ino acogrå eller behöver man ett lager rockwool eller liknande bakom ino skivan? Då tänker jag bara på dimensioneringen av högtalaren & inte på övrig rums akustik.
mvh Raimo.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-05-20 00:25

1 dm mineralull bakom ytabsorbenten är mycket bra. Då fungerar den ned till ungefär 100 Hz, men bara om den är tillräckligt stor. Hur stor den behöver vara beror av massor av saker, såsom rummets gemetri och proportioner, samt högtalarnas placering däri.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2007-08-28 21:08

Hej.

Mina pIP står ca 40 cm från sidovägg (centrum element) snett vinklade mot lyssningsplatsen, bakom så hänger det moltontyg från JAM. Jag funderar på att köpa ino acu-skivor att placera bakom. Ska jag då placera skivorna så att dom svänger och bildar ett runt hörn eller ska dom stå platt emot bakväggen?

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2007-08-28 22:24

IngOehman skrev:...Faktum är att den röda (som är lätt rosa om man skall vara noga ) efter en halvlång exponering av solljus, går lite åt det svaga orangehållet!

Vh, iö
Varför är den inte vinröd istället så den matchar Symphony mattan :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2007-08-29 19:33

Grismannen skrev:Hej.

Mina pIP står ca 40 cm från sidovägg (centrum element) snett vinklade mot lyssningsplatsen, bakom så hänger det moltontyg från JAM. Jag funderar på att köpa ino acu-skivor att placera bakom. Ska jag då placera skivorna så att dom svänger och bildar ett runt hörn eller ska dom stå platt emot bakväggen?

Mvh// Matte. :)



BUMP.


Någon här måste väll veta va? :)

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Inläggav Patrik_B » 2007-08-29 21:04

Grismannen skrev:
Grismannen skrev:Hej.

Mina pIP står ca 40 cm från sidovägg (centrum element) snett vinklade mot lyssningsplatsen, bakom så hänger det moltontyg från JAM. Jag funderar på att köpa ino acu-skivor att placera bakom. Ska jag då placera skivorna så att dom svänger och bildar ett runt hörn eller ska dom stå platt emot bakväggen?

Mvh// Matte. :)



BUMP.


Någon här måste väll veta va? :)


Du ska väl prioritera så att du har dämpning på insidan av högtalaren. Om du har dämpskiva till övers så kan du väl alltid pröva att dämpa även i hörnet genom att vika runt en skiva. (Om jag inte minns fel så har väl IÖ en blå aco-skiva som viker runt hörnet bakom högtalarna; fast det kan ju förståss vara en del i en i övrigt väl genomtänkt akustikreglering...)

PS. Ska du till Täby och hämta prylar så har jag ett par saker som skulle kunna hämtas också. Hör av dig innan du drar (eller om jag som är föräldraledig hämtar grejor så kanske jag kan ta med aco-skivor till dig).
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Inläggav Iqbad » 2007-08-29 22:23

Ok, nu har jag också bestämt mig för att bygga lite dämpning bakom mina piP. Var en sväng på biltema och såg att de numera har följande produkt:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87657

Bra pris så jag köpte mig raskt två paket av denna. Så vad tror nu panelen? De är ju betydligt tunnare än övriga förslag men kanske blir lite mer flickvänsvänliga då? Kommer jag märka nån skillnad med 2 st 80*120 dämpskivor byggda av dessa med ett "luftigt" tyg spännt ovanpå?

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2007-08-30 20:34

Patrik_B skrev:
Grismannen skrev:
Grismannen skrev:Hej.

Mina pIP står ca 40 cm från sidovägg (centrum element) snett vinklade mot lyssningsplatsen, bakom så hänger det moltontyg från JAM. Jag funderar på att köpa ino acu-skivor att placera bakom. Ska jag då placera skivorna så att dom svänger och bildar ett runt hörn eller ska dom stå platt emot bakväggen?

Mvh// Matte. :)



BUMP.


Någon här måste väll veta va? :)


Du ska väl prioritera så att du har dämpning på insidan av högtalaren. Om du har dämpskiva till övers så kan du väl alltid pröva att dämpa även i hörnet genom att vika runt en skiva. (Om jag inte minns fel så har väl IÖ en blå aco-skiva som viker runt hörnet bakom högtalarna; fast det kan ju förståss vara en del i en i övrigt väl genomtänkt akustikreglering...)

PS. Ska du till Täby och hämta prylar så har jag ett par saker som skulle kunna hämtas också. Hör av dig innan du drar (eller om jag som är föräldraledig hämtar grejor så kanske jag kan ta med aco-skivor till dig).




AHH!! Jag inte kollat här sen i går kväll och nu har jag redan varit där. :(

Tack för svaret. :)

Användarvisningsbild
Patrik_B
 
Inlägg: 1593
Blev medlem: 2005-12-02

Inläggav Patrik_B » 2007-08-31 08:57

Grismannen skrev:AHH!! Jag inte kollat här sen i går kväll och nu har jag redan varit där. :(

Tack för svaret. :)


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Och jag som skall åka dit på söndag bara för att hämta ett par galler till basarna.

Jaja, det är ju kul och billigt att åka bil så varför inte åka varsin gång :x
Mvh
Patrik Berglund

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2007-08-31 21:14

Patrik_B skrev:
Grismannen skrev:AHH!! Jag inte kollat här sen i går kväll och nu har jag redan varit där. :(

Tack för svaret. :)


AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Och jag som skall åka dit på söndag bara för att hämta ett par galler till basarna.

Jaja, det är ju kul och billigt att åka bil så varför inte åka varsin gång :x



No ungar no galler till basarna. Eller. ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster