lyssning och mätning på PiP.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

lyssning och mätning på PiP.

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 16:53

Hej.
Nu har jag äntligen lånat hem ett par PiP-högtalare. Jag har lyssnat på dom på ett skrivbord vid ett tidigare tillfälle, och på DIY-träffen i göteborg. På skrivbordet lät dom fantastiskt homogena och fina. I Göteborg lät det lite mer pressat beroende på ljudvolymen :wink: . Mitt intryck av dom hemma hos mig var att de gav intryck av att ha en rejält tiltad tonkurva åt det ljusa hållet plus ganska väl tilltagen basåtergivning. Diskantåtergivningen var närmast plågsam i mina öron :(. I övrigt är mitt intryck att högtalarna låter imponerande homogent i övrigt.
Bild
Blå kurva är 5 cm framför diskanten.
Orange kurva är 1 m framför högtalaren.
Röd kurva är 1,7 m framför högtalaren.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-06 17:01

Hmm, vad har du använt för mic? och hur står högtalarna i förhållande till bakväggen?
Mina mätningar jag gjorde på piP var betydligt rakare, mätte då ca en meter eller lite mindre rakt framför.
Att de låter lite mer diskant jämfört med andra beror nog på att de sprider väldigt bra, kan ju vara en nackdel i vissa rum.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-06 17:04

Står den på föreskriven höjd och nära till dämpad vägg bakom?

Hur ser rummet ut i övrigt? En meters mätavstånd ger väl en del annat än
direktljud? Jag hade nog provat en halvmeter eller så, också.

En bild på uppställningen kan nog sägas vara minst lika viktig som själva
kurvan.

Info om vilken mätmikrofon som använts bör nog också inkluderas.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-06-06 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 17:10

norman skrev:Hmm, vad har du använt för mic? och hur står högtalarna i förhållande till bakväggen?
Mina mätningar jag gjorde på piP var betydligt rakare, mätte då ca en meter eller lite mindre rakt framför.
Att de låter lite mer diskant jämfört med andra beror nog på att de sprider väldigt bra, kan ju vara en nackdel i vissa rum.

Hej.
Jag har mätt med behringers ecm 8000. De står dikt an mot en bakvägg täckt av rca 4 m2 glasull.
Det i mätningen jag är lite förvånad över är att det är så rakt i diskantområdet även på lite avstånd om den samtidigt sprider bra. Det borde betyda att den är väldigt diskantrik. Kan den vara fel ihopsatt, eller är det nåt fel på min mätning?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 17:12

E får läsa ordentligt. Skrivbordet förekom vid en tidigare lyssning. Jag kan givetvis ta kort på uppsättningen, men den skedde på ett ca 80 cm högt stativ.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-06 17:15

patrikf skrev:Hej.
Jag har mätt med behringers ecm 8000. De står dikt an mot en bakvägg täckt av rca 4 m2 glasull.

Hmm, då var det ju en rundupptagande mic iaf... konstigt att du får sånt fall vid lägre frekvenser. Verkar vara nåt skumt...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-06 17:17

patrikf skrev:E får läsa ordentligt. Skrivbordet förekom vid en tidigare lyssning. Jag kan
givetvis ta kort på uppsättningen, men den skedde på ett ca 80 cm högt
stativ.

E läste ordentligt och redigerade, men du hann förstås klaga ändå. ;)

Är inte 80 cm lite väl högt? 8O Har för mig att de är konstruerade för runt
50 cm eller så.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-06-06 17:20

Det här blir en intressant tråd! Eller som man säger: The shit has hit the fan... :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 17:26

Jag vet inte om det är så intressant att diskutera 30 cm hit och dit när det gäller högfrekvensegenskaper :wink: .
Norman, vilket fall vid lägre frekvenser tänker du på?

Observera att jag inte drar några slutsatser av denna mätnin, men jag tycker att den bekräftar det lyssningsintryck jag fick av just dessa exemplar jag lyssnade på.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-06 17:31

patrikf skrev:Norman, vilket fall vid lägre frekvenser tänker du på?

Tänkte på att nivån vid 100hz verkar ligga ca 12db under... Skall kolla om jag hittar mätningen jag gjorde, det var också med en behringermic (fast dom verkar ju kunna skilja rätt mycket mellan olika exemplar så man kanske inte kan dra några slutsatser...)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 17:34

norman skrev:
patrikf skrev:Norman, vilket fall vid lägre frekvenser tänker du på?

Tänkte på att nivån vid 100hz verkar ligga ca 12db under... Skall kolla om jag hittar mätningen jag gjorde, det var också med en behringermic (fast dom verkar ju kunna skilja rätt mycket mellan olika exemplar så man kanske inte kan dra några slutsatser...)

Ok, men vid den frekvensen är det väl mest rummet som spökar. Inget att dra några slutsatser av gällande högtalaren väl?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-06 17:39

patrikf skrev:Ok, men vid den frekvensen är det väl mest rummet som spökar. Inget att dra några slutsatser av gällande högtalaren väl?

iof, fast om man mäter rätt nära borde inte rummet göra så mycket kanske.

Hittade min mätning. OBS! att jag inte har nån kalibrerad mikrofon och att högtalarna stod nära en inte helt dämpad vägg (troligen därför det är en topp vid 850hz, stämmer väl ungefär med djupet på piP och halva våglängden). fallet högst upp beror troligen på ljudkortets avrullning. Kan också bli en liten dipp kring delningsfrekvensen om jag inte hade micen i rätt höjd, mätte ganska nära.
Bild

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-06-06 18:04

Jag tycker det är ännu märkligare att det inte förekommer mer publicerade mätningar och analyser av högtalare som rosas så av alla lokala vetenskapsmän på faktiskt :wink: Utrustning för synnerligen kompetent mätning verkar ju inte saknas eller är det jag som inte hittar mätningarna? Är denna tråd den första? 8O

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-06-06 18:08

Mikael2 skrev:Är denna tråd den första? 8O

Tror inte det, har för mig jag sett en tråd med mätning av piP vid lyssningsposition.

Anledningen att man kanske inte vill lägga ut mätningar är väl att de flesta inte har kalibrerade mätutrustningar, har man inte det så säger ju inte mätningen så mycket så länge den håller sig runt vad som är rimligt att mätutrustningens fel kan vara (som min mätning av piP)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-06 19:36

Denna sida http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html tar upp hur det förhåller sig med frekvensgången hos bl.a Behringer ECM-8000.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-06 20:06

Om inte mätning är helt uppåt väggarna, så börjar jag nästan misstänka att någon missat seriemotståndet till diskantelementet. 8)

Mätningen påminner över huvud taget inte om hur en korrekt monterad och uppmätt piP presterar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
martinfor

Inläggav martinfor » 2006-06-06 21:21

Ho ho ho, är det inte felaktigt monterade högtalare så är det nåt annat katastrofalt fel. Plågsam diskantåtergivning tycker jag är klar övertramp och totalt respektlös kritik om piP. Helt allvarligt, olika hobbymätningar hit och dit, vad fyller de för nytta? Till Er som som tvivlar på piP och inte tycker de presterar efter era förväntningar, åk för bövelen till Öhman och lyssna på högtalaren i sitt rätta forum innan ni uttalar Er. Jag tycker detta är vilseledande info för de som inte har lyssnat på piP.

Var igår på demo hos Ino!! Vissa invändningar mot piP kan jag köpa (det har jag med), men dessa påståenden är helt galna enligt min mening.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2006-06-06 21:59

martinfor skrev:Ho ho ho, är det inte felaktigt monterade högtalare så är det nåt annat katastrofalt fel. Plågsam diskantåtergivning tycker jag är klar övertramp och totalt respektlös kritik om piP. Helt allvarligt, olika hobbymätningar hit och dit, vad fyller de för nytta? Till Er som som tvivlar på piP och inte tycker de presterar efter era förväntningar, åk för bövelen till Öhman och lyssna på högtalaren i sitt rätta forum innan ni uttalar Er. Jag tycker detta är vilseledande info för de som inte har lyssnat på piP.

Var igår på demo hos Ino!! Vissa invändningar mot piP kan jag köpa (det har jag med), men dessa påståenden är helt galna enligt min mening.

Jag tror nog att det finns några på faktiskt som kan prestera lite mer än "hobby-mätningar" 8O

I Faktiskt tradition borde det väl finnas en drös med mätningar som kan förklara varför så många gillar Ino, undertecknad inkluderad. :)
Men som jag skrev tidigare är det häpnadsväckande att det förutom denna tråd kanske bara finns en tråd till i ämnet trots att halva KTH finns till förfogande :?

Jag skulle vilja se mätningar och analyser av alla kunniga på forumet som förklarar varför dom är bra och varför dom kanske är bättre än den eller den högtalaren. Istället ödslar många tid på att i tråd efter tråd tjata om kablar och blindtester. Tror att ni kan räkna dessa trådar i tusental men som sagt 1 eller 2 trådar med "hard facts" om högtalarna från av sveriges mest intressanta högtalartillverkare. :cry: Jag förstår om Ingvar inte vill lägga ut egna mätningar men som sagt jag tror inte kompetensen att mäta saknas på Faktiskt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-06 22:05

martinfor skrev:Var igår på demo hos Ino!! Vissa invändningar mot piP kan jag köpa (det
har jag med), men dessa påståenden är helt galna enligt min mening.

Det vore intressant att höra vilka invändningar du har!

Mvh E*

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-06 22:16

Bamsefars piP med basmoduler visades det ju kurvor på http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/InoAudio%20frekvensg%e5ng.jpg . Över 80 Hz är det piP som står för kurvan. Antar att det är uppmätt i rummet med sinussvep.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-06 22:30

Det där är väl Bamsefars mätningar? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-06 22:38

Läser du från början torde det framgå....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-06-06 22:41

RogerGustavsson skrev:Läser du från början torde det framgå....

:lol: Hoppsan, klickade bara på länken. :oops:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 22:52

Jag tycker att det finns stora likheter mellan min mätning på en meter och Norrmans mätning. Olikheterna ser större ut pga olika skalor. Jag tänker på att området mellan 7-8 khz till 15 khz är ca 5 db högre än området 3 - 6 khz.
Jag vet inte vid vilket avstånd bamsefars mätning är gjord på.

Jag har lyssnat på Pip, och Johan Lindroos r56, och tycker att det finns en speciell Ino-karaktär hos diskanten hos dessa. Lite markerad halvhögt upp i frekvens, och inte helt utsträckt uppåt*.
*Min egen högst subjektiva åsikt.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-06-06 22:53

patrikf: jag vet inte vad det kan ha för betydelse för mätningen men piP ska ju absolut inte stå så högt som 80cm - diskantspridningen på piP är tänkt så att om den står på en höjd av 50cm så har man mycket god återgivning mellan 74cm och ca 2m höjd - om jag minns rätt. Dvs ungefär i sitthöjd till ståhöjd. Petar man upp piP förskjuts även det området.

Sedan vet jag inte om jag håller med om att diskanten är särskilt skrikig heller, pressar man dem hårt så är det mer mellanregistret som börjar skräna till. Något som piPs klarar klart bättre.

Jämfört med ALLT i stativhögtalarväg av rang (ex Dynaudio, Sonus Faber, B&W i samma prisklass och tre-fyra-fem ggr dyrare) som jag har lyssnat på, förutom Quad 11L, så är piP mindre diskantskrikig.
Inaktiv

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 23:03

Placeringen på 50 cm höjd är till för golvreflexens skull om jag inte har helt fel. Det har väl mest för övre bas/mellanregister att göra?
Sen vill jag inte att det ska tolkas som att jag menar att Piparna är skrikiga.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-06-06 23:04

Jag kan inte se att det här är nåt annat än en hobbymätning, ingenting av de givna förutsättningarna är fyllda. Fel höjd, fel dämpning mm.. Högtalarna är konstruerade efter speciella förutsättningar. Fast i detta test verkar knappt någon rekommedering följts, därav min reaktion. Typ som att köra terrängtest med en sportbil.

De invändningar jag har mot piP är i direkt jämförelse mot pi60, tycker iof att det inte är någon schysst jämförelse eftersom de är helt olika högtalare konstruerad för olika användningsområden.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Re: :

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-06-06 23:12

martinfor skrev:Jag kan inte se att det här är nåt annat än en hobbymätning, ingenting av de givna förutsättningarna är fyllda. Fel höjd, fel dämpning mm.. Högtalarna är konstruerade efter speciella förutsättningar. Fast i detta test verkar knappt någon rekommedering följts, därav min reaktion. Typ som att köra terrängtest med en sportbil.

De invändningar jag har mot piP är i direkt jämförelse mot pi60, tycker iof att det inte är någon schysst jämförelse eftersom de är helt olika högtalare konstruerad för olika användningsområden.

Jaha, visst är det en hobbymätning, men kan du vara så god att förklara på vilket sätt de felaktiga förutsättningar du anser att testet är gjort under har bidragit till mitt intryck av lite väl stark diskantåtergivning??
Och på vilket sätt var dämpningen fel?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-06-06 23:21

Jag är inget vidare på att tolka mätkurvor och bedöma mätförfaranden,
men det viktiga är väl hur de låter. Därför:
– Vad jämför du med? Några andra högtalare eller verkligheten, det vill
säga har du använt någon erkänt god inspelning av något som du vet hur
det ska låta?
– Har du lyssnat på dem på rätt stativhöjd ännu?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-06 23:24

Mikael2 skrev:Men som jag skrev tidigare är det häpnadsväckande att det förutom denna tråd kanske bara finns en tråd till i ämnet trots att halva KTH finns till förfogande :?

Nja, nu vet jag bara två på Faktiskt som är KTH-anställda. Ingen av oss har mätt piP och ingen av oss äger ett par heller.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino