piP+pp2 eller pi60

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

piP+pp2 eller pi60

Inläggav Borgaren » 2006-06-12 16:30

Til hösten så skall det uppgraderas. Användningsområdet är 50/50 musik och bio. Jag har en marantz recivier och dvd och Triphat baserade steg ska snart byggas. (Amp7) Det som skall köpas nytt är frontar, subb och center. Jag har lyssnat på piP och tycker att de springer åttor runt det mesta jag hört. Inklusive mina egna högtalare.

Men piP och pp2 kostar ju ungefr samma som pi60 om man räknar med filter och extra steg. Nu har jag inte lyssnat på pi60 än, men de skall vad jag förstått vara bättre än piP även med pp2, framför allt då till musik.

Men jag kan tänka mig att hemmabion skulle funka bättre med subbarna.

Nu är det här än så länge bara dagdrömmerie inför hösten/vintern, men lite feedback innan jag får chansen att lyssna vore bra. Jag får ju liksom bara en chans att lyssna och bestämma mig eftersom jag bor ganska långt ifrån sthlm.

Alltså piP+pp2 vs Pi60 50%musik 50%bio

8)

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-12 16:53

Nu kommer jag uttala mig om saker som jag inte har en aning om.
Så du får ta det för vad det är...

Jag tycker mig kunna läsa mellan raderna att folk verkar hålla pi60 som ett bättre alternativ än piP +pP2.
Det jag läst gäller förmågan att spela avslappnat som är några uns bättre med pi60 än med den andra kombinationen.

Det verkar nästan ha varit koncensus efter Pingvinlakrits musikträff.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-06-12 16:56

Stämmer. Jag skulle lätt ta pi60, men det bästa är nog om du ringer Ingvar och hör dig för. Det beror ju på rum o dyl.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-12 17:16

alltså nya pi60 är ju way bättre än pip...

inget fel med pp2 men pip har sina begränsningar och kommer alltid ha...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-06-12 17:27

Jag håller med resten, pi-60 - speciellt i sitt nuvarande nya utförande med f.d. pi60s-diskanterna - är mycket bättre förslag. Utöver själva "förbättringen" i återgivningen, så slipper man som sagt slutsteg och delningsfilter vilket kanske är bra. Det man vinner med pP+piP är givetvis att man kan hantera just evnt basproblem markant bättre.

Fast jag skulle ta pi60 i alla fall, eller då i28+p-X såklart ;)
Best Regards
Bamsefar

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-12 22:46

i28 är det den avhuggna pi60:in?

Jag gillar inte kompromisser. Har en känsla av att jag skulle ångra mig om jag tog pip när pi60. Jag läste pingvinlakrits tråd nyss så... Med ett sjysste steg nog klarar av .1 basen i bion oxå om jag mixar ion den i frontarna. NÄR jag får råd (student) så kan jag börja kika på sub. Kruxet är att jag behöver en center oxå. Vilken ska man ha till pi60? En pi60 till är inte ett alternativ pga möblering och plånka

Men i sinom tid så ska jag provlyssna och då får man ju avgöra själver!!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-12 22:50

Borgaren skrev:i28 är det den avhuggna pi60:in?
Nä, du tänker nog på i14. I28 ser ut såhär:

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-12 22:54

Dräggel!!! :twisted:

Är en pp2 och sen kanske pp4 för klent till pi60? Klarar den sig bättre själv? och behöver minst px2 för att trivas? (basmodul inte stöd)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-06-12 22:55

Borgaren: pi60 skall spelas med basstöd och inte med basmodul. De senare integrerar inte väl med pi60 vad jag förstår.

(fast det är rätt mycket jag inte förstår...)
Inaktiv

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-12 23:03

Det kan jag tänka mig. Och det vore samtidigt synd då stor vikt läggs på hemmabion, då det är det trevligare med separat baskanal (.1). Det funkar givetvis att mixa den med frontarna köra med ett steg och passivt dela till stödet. Hmmm

Får höra vad ingenjörn säger. Man kanske kan konsultera lite på telefon med honom.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-06-12 23:07

Borgaren: det är förstås bäst att höra med Ingvar i den här specifika frågan.
Då kan du ju bolla konstellationer och få bra info direkt från källan.

:)
Inaktiv

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-06-12 23:27

Pingvinlakrits skrev:
pi60 skall spelas med basstöd och inte med basmodul. De senare integrerar inte väl med pi60 vad jag förstår.

Detta stämmer inte, att det kan kännas onödigt att först anförskaffa fullregisterhögtalare när man har för avsigt att använda basmoduler det kan jag förstå.

Men med tanke på att en av IÖ:s favoritsystem består av pi60s+pY-4 så finns det ingen anledning att betvivla att pi60+pX-2->4 inte skulle fungera. Det gör det förmodligen med bravur+att man kommer till rätta med en del rumsliga egenheter.

Är man dessutom intresserad av att få ut lite "stööön" ur filmen, så blir man nog ännu mindre ledsen över sina basmoduler eller hur?

Det går väl att ordna så att man kan köra pi60 endast till finlyssning för att damma igång ett steg extra+filter till film eller?

Jag har själv pi60s, och mina planer ligger i.a.f. åt pX-4+6->8st a2.
pY-4 är lite för stora till mitt 15kvm rum annars skulle jag slå till på det.

Tack för ordet... :wink:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-13 07:11

Borgaren skrev:Kruxet är att jag behöver en center oxå.

Måste du ha center, eller tror du att du bör ha det? Med välplacerade pi60 tror jag inte att du kommer att sakna något i mitten av ljudbilden, om du inte vid filmtittning har en väldigt liten TV eller ofta tittar på film med folk sittande långt utåt kanterna.

Min rekommendation är att du väntar med center också, så kan du se om du behöver det senare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-13 13:12

Jag har inte tänkt på att centern kanske blir överflödig. Har läst någonstans (nu när jag tänker på det) där IÖ skrev att det blev t.o.m. bättre utan i vissa fall. Jag har ca 3-4 meter mellan frontarna. Pi60 sprider dessutom väldigt bra va? Minskar behovet av center gentemot piP.

Det här barkar mer och mer åt pi60 hela tiden :wink:

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-13 13:53

Dialog 2 är väl den center som anses passa pi60 bra.

Mvh Magnus Eriksson

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-13 14:20

Hmm Den va inte så dyr heller 8) 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-13 15:02

Borgaren skrev:Jag har inte tänkt på att centern kanske blir överflödig. Har läst någonstans (nu när jag tänker på det) där IÖ skrev att det blev t.o.m. bättre utan i vissa fall. Jag har ca 3-4 meter mellan frontarna. Pi60 sprider dessutom väldigt bra va? Minskar behovet av center gentemot piP.

Det här barkar mer och mer åt pi60 hela tiden :wink:

Fast det är kanske piP som är mera bredstrålande än pi60. Det är väl av just den anledningen alltför stora lyssningsavstånd med piP bör undvikas. 0.5-3 m vill jag minnas Ingvar talade om som passande lyssningsavstånd när det gällde piP.

Har du verkligen 4 m mellan högtalarna? Då hamnar lyssningplatsen 5 m från högtalarna och då krävs verkligen ett väldämpat rum. I annat fall lyssnar du mycket på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-06-13 15:46

RogerGustavsson skrev:Har du verkligen 4 m mellan högtalarna? Då hamnar lyssningplatsen 5 m från högtalarna och då krävs verkligen ett väldämpat rum. I annat fall lyssnar du mycket på rummet.

Låter som läge för i28s/i56s då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-06-13 15:46

screen: du har säkert rätt, fast jag vill minnas att IÖ på direkt fråga svarade att det är basstöd man kör till pi60 och inte (normalt inte) basmodul. Den tekniska aspekten av det hela gick mig förbi.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-06-13 15:58

Visst är det nog så att piP har en generösare spridning än pi60. Plutten är ju gjord som närfältsmonitor från början och kan därför med fördel avlyssnas på kortare avstånd.

Det är därför också högtalarens omgivning som avgör vilken som passar dig bäst av piP och pi60. I ett mindre rum kan nog piP mycket väl leverara mer välljud än pi60 på nästan alla parametrar.

Visst är det så att prisskillnaden mellan piP+pP-2 och pi60 äts upp av de nödvändiga tillbehören i form av filter och extra slutsteg. Men du kanske inte ens behöver pP-2-modulerna? Då blir ju piP ensam avsevärt billigare än pi60 oavsett om du väljer färdiga högtalare eller halvfabrikaten.

Jag upplever att mina piP utan basmoduler spelar med fullt tillräcklig nivå. Det enda jag har gjort är att komplettera med en aktiv subwoofer för filmeffekter, men då urkopplad när det spelas musik. Varför inte också skruva in en buttkicker i lyssningssoffan om du verkligen vill ha muller i baken!

Det du också kanske bör ta in i beräkningen är den merkostnad som surroundhögtalarna till pi60 betingar jämfört med de rekommenderade till piP. Det handlar om dubbla priset för Ambiens 2 kontra Ambiens 1 (ca 6 lakan extra för ett sexpack). Centern (om du nu skulle behöva en sådan) kostar i samma härad för piP som för pi60.

Ta en extra funderare på hur du vill bygga upp ditt system och vilka ambitioner och ekonomiska möjligheter du har i framtiden. I ett lite större rum, och om du har tänkt dig lägga en del stålar på anläggningen, tror jag liksom de flesta att ett par pi60 nog blir lämpligt. Glöm inte bort akustiska åtgärder i sammanhanget nu bara!

Har du däremot tänkt dig att inte kunna spela helt vansinnigt högt, och om du har tänkt dg att köpa ett komplett hemmabiosystem med en något begränsad budget, så kan piP vara lösningen för dig. Även estetiskt har piP sina fördelar framför de större pi60:orna. Du hade ju lyssnat på piP-system och funnit dem vara mycket bra. Tänk på att piP, som alla högtalare, låter väldigt annorlunda i olika rum, samt att de *kräver* akustiska åtgärder för att prestera i närheten av optimalt.

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-13 16:44

Conan: Ett bra genomtänk inlägg. Du har många bra poänger. Bla att jag ev. inte behöver ngt stöd i basen till tvåkanal, utan kan ha en "bio subba" undangömd. BRA kompromiss. Givetvis så hade jag nästan glömt bort kostnaden för a2:orna. Hmmm den ekonomiska faktorn spelar ju in eftersom jag är student i fyra år till.

Rummet är oxå en faktor. Tyvärr så har jag för brett mellan hgt och för kort till lyssningsplats. Möbleringen är tyvärr så gott som omöjlig att ändra på.
Just nu upplever jag ljudbilden mer luftig och fram för allt behagligare bakom och ovanför min normal lyssningsplats. Basen är mkt bättre i de bakre hörnen, då ca 5m från fronten. (nuvarande hgt hfls-1)

Vad kan skilja dessa båda hgt i mitt rum, är det fördel till ngn?

Och om ni vill, lite kort, finns det ngt uppenbart jag kan göra för mitt rum?
Iofs så kan jag göra en tråd om det senare. Det är lite av ett problem, lyckligt vis så är data:n hängandes på väggen bakom soffan med en barstol som sittplats....resultat sweetspot när jag surfar :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-13 17:01

Skulle tro att början med piP är smart. Det går nämligen tämligen enkelt att sälja dem sen om man inte är nöjd.

Risken är ju att man inte vill bli av med dem utan de hamnar i garderoben som hos Pingvinlakris iof...

A2 går naturligtvis bra att köra till piP med, särskillt om man tror man skall uppgradera senare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-13 19:25

Jag tycker det verkar sunt att inte gå rakt på "bästa möjliga". Det är trots allt även en penningfråga. Det ska väl bli pengar över till inte minst musik- och filminköp på CD/DVD? Sedan finns det givetvis skäl till att välja ett delat system (vilket jag tror har nämnts i tråden). Att det är mera flexibelt ska inte glömmas bort i sammanhanget. Finns det så välbärgade stundenter att de har råd med en komplett hembio med högtalare av Inos kaliber? Jag har då inte råd....

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-13 21:48

Det är bara att slita ihjäl sig 8O

Vissa saker får man prioritera!!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-06-13 22:17

Klokast tycker jag skulle vara att välja ett enklare system nu och uppgradera till tyngre saker i framtiden. Den svenska andrahandsmarknaden för piP ser mycket ljus ut inom överskådlig framtid, så man kan alltid sälja dem senare eller göra dem till sovrumsstereo när man flyttar till villa.

Jag har alltid tyckt bättre om delade system än om fullrangelösningar, just för de akustiska fördelarna. Dessutom går de lättare att uppgradera, eftersom man kan byta en komponent i taget.

Kör med piP+pp2 tills vidare- det låter fantastiskt. När du flyttar och får bättre ekonomi byter du upp dig till först piP + profundus X2, sedan ett par i28 + X2 och på sikt i28 + X4...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-06-13 22:34

Jas tycker; har du rad köp det
system du tror att du kommer sitta
nöjd med längst.
Det kommer löna sig i längden
Inga anknytningar

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-06-13 23:23

Tanken på ett supersystem är En av drivtaggarna till att plugga :oops:

Bara inte tjejen ser det där, då börjar nog hon ifrågasätta mina prioriteringar. Hon tycker på fullt allvar att jag borde bjud henne på semsetr istället för nya högtalare :evil: Hon borde inte få lyssna på dem när de kommer! :lol:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-06-14 00:20

Jag har ju haft piP plus pP-2 under en langre tid. Och om du inte raeknar in den enormt mycket storre investeringen (piP+pP-2 -> pi60 = dubbla priset elelr nagot sadant) sa aer ju pi60 ett baettre val alla dagar i veckan!

/J*

*som ser ut sahaer mest hela tiden (pga solen foerstass): :oops: + 8)
admin

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-06-14 09:57

Jag kan bekräfta att åtminstone jag tycker att pi60+px-4 fungerar alldeles utmärkt. Se medlemspresentation mikke_musik.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-06-14 10:10

Jag kan leverera en anekdot. :D

Tidigare hade jag ett system med en Gale 3080 som sub. I och för sig en hyfsat presterande lågbasmodul men...

Efter att pi60 kom på plats så går dessa djupare än suben så nu har jag den bara för att stötta upp basen lite grann vid filmtittande. För musik behövs den inte.
- Militant slacker

Nästa

Återgå till Wänner af Ino