Vasst ljud i sweetspot

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

wintersun

Vasst ljud i sweetspot

Inläggav wintersun » 2006-07-05 15:05

piP, ingen dämpning av bakvägg, ingen matta på golvet, har jag svarat på min egen fråga? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-05 15:59

Det verkar ju inte bättre. :) Testa att dämpa bakväggen och lägga ut mattor o.s.v. så ser du ju om det är det som är problemet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-05 16:02

Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-07-05 16:04

Kan det hjälpa att ställa högtalarna så att de tittar i kors? De högre registren har väl mindre spridning är de lägre?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-05 16:21

Jo, invinkling borde ju minska reflektioner i sidoväggarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-05 16:27

Någon sa att det sitter ett dämpmotstånd till diskanten i piP. Det är inte så att det saknas? (bara kollar)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-05 17:45

Almen skrev:Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.

Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens". Testa att hänga upp en pläd bakom varje piP samt vinkla in dem så du vid lyssningspostion precis ser utsidan på högtalaren.. funkade fint för mig en lång tid.

/J
admin

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-05 23:43

Tack för tipsen.

Jag ska testa med att dämpa lite. Detta är nämligen inte dom första högtalarna som jag har märkt ett vasst ljud i sweetspot. Att det skulle saknas något motstånd i mina piP tror jag inte. Sist jag kikade på elementen såg det okej ut.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-07-06 10:16

Låter ditt rum otäckt när du klappar hårt med händerna här och där? En elak ringning, typ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-06 10:26

Slartibartfast skrev:
Almen skrev:Fast bakvägg (och golv?) har väl mer med lägre registren att göra? Kanske mer sidoväggarna som är problem om diskanten är stygg.

Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens".

Nu var jag otydlig - "bakvägg" i mitt inlägg är väggen bakom högtalarna. Jag använder hädanefter uttrycket "högtalarvägg" i stället. "bakvägg" blir således den vägg som är bakom lyssnaren.

Vad jag menade var att högtalarväggen påverkar nästan uteslutande låga frekvenser, eftersom de höga frekvenser som når högtalarväggen är ju i värsta fall bara andra- eller tredjereflexer som studsat mot sido- och/eller bakväggen, och då redan passerat lyssnaren.

Ändrat: Jag antog (kanske felaktigt) att wintersun och Magnuz menade väggen bakom högtalarna i sina inlägg:
wintersun skrev:ingen dämpning av bakvägg
Magnuz skrev:Testa att dämpa bakväggen

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-06 12:19

Belker skrev:Låter ditt rum otäckt när du klappar hårt med händerna här och där? En elak ringning, typ?

Testade nu och det låter bra elakt ja, metalliskt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2006-07-06 12:48

Ok, testa att bryta hårda parallela ytor. Tavlor, affischer eller gardiner kan göra susen!

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-06 13:33

Jadå, men först ska jag flytta och skaffa ett par pi60 :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-06 14:18

Almen skrev:
Slartibartfast skrev:

Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens".

Nu var jag otydlig - "bakvägg" i mitt inlägg är väggen bakom högtalarna. Jag använder hädanefter uttrycket "högtalarvägg" i stället. "bakvägg" blir således den vägg som är bakom lyssnaren.

Vad jag menade var att högtalarväggen påverkar nästan uteslutande låga frekvenser, eftersom de höga frekvenser som når högtalarväggen är ju i värsta fall bara andra- eller tredjereflexer som studsat mot sido- och/eller bakväggen, och då redan passerat lyssnaren.

Ändrat: Jag antog (kanske felaktigt) att wintersun och Magnuz menade väggen bakom högtalarna i sina inlägg:
wintersun skrev:ingen dämpning av bakvägg
Magnuz skrev:Testa att dämpa bakväggen

Bakväggen och golvet har den fina egenskapen att påverka i fler än en frekvens, dock är de vanliga mattorna samt väggprydnaderna som Ino rekomenderar av sorten "dämpa högfrekvens". Bar för att man en gång har hört "förstareflexen av ljudet" innebär inte det att man "inte hör andrareflexen". Jag är osäker på om vi alls pratar om samma sak, men det jag menar är att högtalaren tar hjälp av bakväggen (högtalarväggen såklart) i alla frekvenser - inte bara basregistret - och det register man dämpar med Inos skumplastdämpare (acoblå etc) dämpar högre frekvenser - inte alls i basregistret. Jag antar att man skulle kalla det en resistiv dämpare, men det är jag osäker på.

/J
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-06 14:44

OK. Jag har fattat som att dämpplattorna bakom högtalarna mest är till för övre basregistret, men det är möjligt att jag har fel. Trodde att det inte strålade så mycket högfrekvensenergi bakåt från en högtalare.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-07-06 14:53

Almen skrev:OK. Jag har fattat som att dämpplattorna bakom högtalarna mest är till för övre basregistret, men det är möjligt att jag har fel. Trodde att det inte strålade så mycket högfrekvensenergi bakåt från en högtalare.

Basregistret är betydligt svårare att dämpa än att bara sätta upp ett par relativt tunna akustikskivor bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-06 15:09

wintersun skrev:Basregistret är betydligt svårare att dämpa än att bara sätta upp ett par relativt tunna akustikskivor bakom högtalarna.

Jo, det vet jag förvisso. Jag tror inte att några skivor kan ta hand om stående våg-fenomen och andra resonanser. Jag tänkte bara att eftersom (som jag fattat) de flesta högtalare är rundstrålande vid låga frekvenser och går över till njurform med en smalare och smalare lob för högre frekvens, så är dämpningen precis bakom högtalaren den som tar hand om den första och farligaste reflexen, primärt viktig för övre basregistret (eftersom den allra lägsta basen inte, som sagt, är så lätt att få kål på).

Det var därför jag gissade att dämpning alldeles bakom högtalaren inte är den första åtgärden vid problem med för mycket diskant.

Återgå till Wänner af Ino