Kabeltest vid Ino leverans från mig

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manga_X

Kabeltest vid Ino leverans från mig

Inläggav Manga_X » 2006-07-15 18:42

Hej gubbar och gummor.

Idag tog FBK hem sina pi60 samt Dialog 2.
Innan hann vi med ett icke vetenskapligt utfört kabeltest.

Vi tyckte båda att pi60 spelade med en för "vass" diskant.
Detta trots att jag använder en rörcdspelare samt har Transparent signalkablar mellan cdspelaren och förstärkaren.

I matchen fanns:

Transparent The Link 100 (nyaste modellen)
Profigold (149 SEK från Siba)
DIY (FKAR-PG)
DIY (RG62)

Klart bäst och mest njutbart spelade RG62:an!!!
På delad sista plats fanns Transparent tillsammans med FKAR-PG.
Näst bäst således Profigold.

Den vassa diskanten försvann när Transparent kopplades ur!
Jag som alltid trott att Transparent var rund och god i toppen s.a.s. ! 8O

Roligt tycker jag. Transparent finns nu ute till försäljning! :twisted:
Sex stycken RG62 snokar skall nu fabrikeras för att sitta mellan min Denon 2900 och Denon 3806:a.

FBK verkade nöjd med sina Ino högtalare!!! :)

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-15 19:06

Om pi60 var nya så bör de spelas in lite också vad jag kommer ihåg. Diskanten kan uppfattas som lite skarp och mellanregistret låter lite syntetiskt i början. Men ju mer man spelar så hamnar allting till rätta till slut. Detta var i alla fallet med mina pre-06 pi60. Efter ganska många timmar så lät de mer homogena . Tycker också att rg62 funkar fint. Det låter rent och fint helt enkelt.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-15 19:15

pinnick:
Precis så var det med de nya pi60 också. Vid "kabeltestet" hade de nog gått c:a 40 timmar kanske.
Så de var i stort stabila i sin återgivning.

J*klar vad de spelar naturligt!!!

Jag var snopen över resultatet med kabeltestet faktisk.se .

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-15 21:34

blindtest?

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 21:37

får jag köpa dina Transparent?

mvh/Isak

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-15 21:52

Hej grabbar.

Nej det var ett helt öppet test. Som kom till då vi letade felkällan till det vassa ljudet. Efter ett tag grävde jag fram Profigoldkabeln och det mesta blev bättre jämnfört med Transparent. Sen hittade jag en DIY kabel hemma som en kompis från Sundsvall ordnat. Efter det kom jag ihåg mina 60 m RG62 på rulle...
Sen var det hela igång... lödstationen kom fram. RG62 löddes...

Resten är som man säger historia! :wink:

Popedh:
Klart du får. :)

Nu bir det 6 st korta finfina RG62:or mellan DVD/DVD-A/SACD-spelaren.
Jäklar vad pengar jag sparade! 8)

Mvh Magnus Eriksson

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-15 22:08

Profigold är annars en av mina favoriter. det är väldigt bra transientsvar i dom. dom är snälla mot ljudkällan.. man kan nästan lyssna på vilken källa som helst.. skulle vilja beskriva dom som följsamma och frekvensraka. Stereobredden kan dock vara en smula snäv, men har löst detta genom att flytta högtalarna någon centimeter ut när jag spelar på dom. byter ofta just mellan dom och transparent beroende på vilken typ av musik jag lyssnar på.. när jag lyssnar på jazz använder jag oftast ett par kablar som är byggda i polen som jag köpt av morello..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 22:14

du menar alltså att denna killen inte bara lirar(de?) trummor utan kränger kablar också 8O 8O 8O :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-15 22:17

Dina synpunkter/åsikter om Profigold stämmer ganska väl med mina faktiskt.
Dock framstod RG62 som "klar" vinnare idag/här hemma. Mycket p.g.a. dess öppenhet i alla frekvenser samt dess imponerande förmåga att tillvara ta dynamiken utan att begränsa eller förvanska.

800 SEK och de är dina. Jag bjuder på frakten med vadderat kuvert inom Sverige.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-15 22:18

:lol: Är det där Morello?
Rolig med en bild på killen!! :wink:

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-07-15 22:20

popedh skrev: .. när jag lyssnar på jazz använder jag oftast ett par kablar som är byggda i polen som jag köpt av morello..

Byggda i polen? Det var väl inget vatten i den då? 8O 8)

E d inte enklare att sitta inomhus och bygga kablar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-07-15 22:38

Hej Gubbs 8)

pi60 och Dialog2an står finns i vardagsrummet :D men det lär dröja lite innan de kopplas in, då jag precis har bytt bostad och har en del att göra. Sedan så är rummet är i stort helt tomt då jag väntar på beställda möbler= skulle låta skit. Men väntar man på något gott så väntar man aldrig för länge :P
Sedan så är det bara att innstämma i Magnus beskrivning angående vårat kabel test att RG62 var klart bäst hemma hos honom.
FBK verkade nöjd med sina Ino högtalare!!!

Mycket nöjd skulle jag vilja säga :D :wink:

Sedan så är det inte Morello på bilden Magnus :wink: Om han nu inte har blivit gammal mycket hastigt :lol:
Senast redigerad av distad 2006-07-15 22:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 22:40

det där är joe morello.... :) den riktiga då dvs

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-15 23:43

popedh skrev:Profigold är annars en av mina favoriter. det är väldigt bra transientsvar i dom. dom är snälla mot ljudkällan.. man kan nästan lyssna på vilken källa som helst.. skulle vilja beskriva dom som följsamma och frekvensraka. Stereobredden kan dock vara en smula snäv, men har löst detta genom att flytta högtalarna någon centimeter ut när jag spelar på dom. byter ofta just mellan dom och transparent beroende på vilken typ av musik jag lyssnar på.. när jag lyssnar på jazz använder jag oftast ett par kablar som är byggda i polen som jag köpt av morello..

Hur kan man beskriva ett par kablar som frekvensraka? Du talar nu om en kvantitetsegenskap, och sådana beror i allra högsta grad på hur kabelns serieresistans och reaktiva egenskaper samverkar med högtalarens motsvarande egenskaper. Hur kabeln påverkar tonkurvan är alltså ingen för kabeln konstant egenskap, utan är någonting som beror i vilken omgivning den placeras.

Jag ifrågasätter inte för ett ögonblick att du har upplevt kabeln såsom påverkande ljudet på det vis du beskriver, men jag vill mena att så kommer den inte att uppfattas tillsammans med alla högtalare på marknaden. Att tala om att en kabel "låter" på ett specifikt sätt är alltså kvalificerat nonsens i jämförelse med att säga detsamma om ett par högtalare. En kabel låter inte på ett specifikt sätt mer än en given resistor eller spole i ett delningsfilter "låter" - tillsammans med givna elementparametrar har komponenterna en given tonkurvepåverkan, men med ett annan element ser påverkan kanske helt annorlunda ut.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-15 23:45

är det bara jag som förstår att det är ungefär 100% skitsnack och humor i den postningen?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-15 23:46

men det är ju uppenbart att popedh är ironisk
intressant dock att inte samma invändning skulle gälla manga_x?

edit-håkan hann före

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-07-16 02:19

:oops: Nu skulle jag verkligen vilja låna en smiley från flashback... *fixar lite med ftp* Sådär: Bild

Jag har en tendens att fullkomligt missa ironi. Jag vet inte vad det är för fel på mig. Troligen en tendens till aspergers syndrom/mild autism. Jag tolkar saker bokstavligt - i synnerhet när jag är trött och ouppmärksam.

Jag kan bara konstatera att jag framstår som en komplett idiot, och i detta fallet väljer jag att bjuda på det (jag kunde ju editera bort mitt inlägg snabbt, så att skadan till mitt anseende minimeras).

Jag har själv valt att vara övertydlig när jag är ironisk på internet. När man använder språket så i talad form kan ju tonfall och mimik vara ledtrådar till att den menade innebörden i yttrandet är motsatt den bokstavliga. Men i textform saknas dessa ledtrådar, och då kan idioter som jag själv bli lurade. Därför sätter jag numera ironiska kommentarer inom "tags":

[ironi] Där framstod jag verkligen som begåvad [/ironi]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-16 02:34

Morgan skrev::
Jag kan bara konstatera att jag framstår som en komplett idiot, och i detta fallet väljer jag att bjuda på det (jag kunde ju editera bort mitt inlägg snabbt, så att skadan till mitt anseende minimeras).

nädå du kanske inte läst popedhs alla inlägg....då är det kanske inte så lätt....nog har man läst dummare saker än det han skrev...

men lite kul var det allt :D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-07-16 04:11

Haha, ironi när den slår som bäst! :lol:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 06:51

:)

Morgan det är ingen fara jag for inte med ironi.
Jag var faktiskt.se seriös i min kommentar om profigold kablarna... :oops:
Det säger ju en del om mig då! 8)

Hur som helst var Profigold näst bäst i "testet", RG62:an upplevdes som mer "öppen" i alla register.

Så till ett par frågor:
Hur kommer det sig att en kabel kan te sig dynamiklös samt lyckas prestera en betydligt mindre ljudbild?

Vad eller vilka egenskaper är det hos kabeln som ger dessa resultat?

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-16 11:24

Jag skulle tro att det är CD-spelaren som har för dålig förmåga att driva kablar. Med ett lågohmigt drivsteg hör du nog inga skillnader alls.
Jag har själv hört stora förbättringar med RG62 på elbas, men den har extremt dålig drivförmåga. Det yttrade sig just i att det lät matt och odynamiskt med standardkabeln, men mera som "live" med RG62.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 12:56

popedh skrev:... när jag lyssnar på jazz använder jag oftast ett par kablar som är byggda i polen som jag köpt av morello..

Har du köpt en pool av Morello?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 13:29

Pinnick skrev:Om pi60 var nya så bör de spelas in lite också vad jag kommer ihåg. Diskanten kan uppfattas som lite skarp och mellanregistret låter lite syntetiskt i början. Men ju mer man spelar så hamnar allting till rätta till slut. Detta var i alla fallet med mina pre-06 pi60. Efter ganska många timmar så lät de mer homogena . Tycker också att rg62 funkar fint. Det låter rent och fint helt enkelt.

Hade detta handlat om högtalare av annat märke hade det inte stått som du skrev och andra verkar hålla med om.. Då hade det stått att diskaten fortfarande är "fel" o hård men du inbillat dig den blivit bättre. Eller / Och att du bara vant dig med det felaktiga ljudet... :lol:

Inget elakt ment.. men ändå rätt roligt tycker jag...

Jag delar ju åsikten att dom flesta nya burkar låter väldigt elakt i början och att dom förbättras över tid....Så inte text nu ovan missförstås... Kunde bara inte hålla mig från en liten liten gliring faktiskt i all välmening o god anda.. Så missförstå INTE..

Edit.

Sedan att en kabel oberoende av fabrikat kan vid nya oinspelade burkar ofta låta just hårt beror lika ofta på att den INTE lägger fingrarna emellan utan "uppvisar" övertydligt det hårda vassa. Vilket ofta (men inte alltid självklart) försvinner efter tiden gör burkarna bättre inspelade.

Så har skett vid tillfällen för mig i alla fall. Man har provat något som sedemera blivit liggande.. Sågat helt o fullt.. För att senare sättas in igen och hakan drattar ner då man "upptäcker" den förra lyssningens resultat ej stämmer med en ända siffra ens...

OBS! Jag säger inte DET ÄR SÅ.. Utan jag säger detta händer trotts allt rätt ofta..

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-16 14:03

Mayro, mnja jag tar ju inte illa upp direkt ! :) Jag kritiserade faktiskt mina pi60 i "bygga pi60. bra ide?". Det visade sig nämligen att en tåt i delningsfiltret hade lossnat! :P edit: (vilket gjorde att det lät lite konstigt)

Apropå inspelade pi60 och icke inspelade pi60 så är ju skillnaden i hårdhet ganska liten i diskanten tyckte jag trots allt. Men allt liksom faller på plats på ett bättre sätt efter 40+ timmar eller om det var mer. :) Sen ere ju en mer eller mindre standard Dynaudio diskant som sitter i mina pi60. Den modellen sitter säkert i nåt annat fabrikat också.

edit: Sen ere som så va att hittar jag nåt som är bättre än Ino så byter jag utan att tveka. Men just nu är jag så nöjd så jag inte ens orkar leta efter nåt bättre. :) Pengar är en annan aspekt.

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 15:23

Pinnick skrev:Mayro, mnja jag tar ju inte illa upp direkt ! :) Jag kritiserade faktiskt mina pi60 i "bygga pi60. bra ide?". Det visade sig nämligen att en tåt i delningsfiltret hade lossnat! :P edit: (vilket gjorde att det lät lite konstigt)

Apropå inspelade pi60 och icke inspelade pi60 så är ju skillnaden i hårdhet ganska liten i diskanten tyckte jag trots allt. Men allt liksom faller på plats på ett bättre sätt efter 40+ timmar eller om det var mer. :) Sen ere ju en mer eller mindre standard Dynaudio diskant som sitter i mina pi60. Den modellen sitter säkert i nåt annat fabrikat också.

edit: Sen ere som så va att hittar jag nåt som är bättre än Ino så byter jag utan att tveka. Men just nu är jag så nöjd så jag inte ens orkar leta efter nåt bättre. :) Pengar är en annan aspekt.

mvh
/Björn

Björn.. Det var ingen kritik alls. Så hurvida det är ino eller what ever spelar ingen roll.. Det var en liten retful vänskaplig gliring o inget annat...Så inga problem...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-07-16 15:47

jag fattade att det var en gliring serru men passade samtidigt på att fylla i lite mer om mina inspelningsupplevelser eftersom jag tyckte det passade in i tråden :-)

mvh
/Björn

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 16:05

Paa:

Intressant! Skullle du vilja fördjupa dig lite i detta (din förklaring)?
Utgångssteget är ett rörsteg med ganska fet strömförsörjning.
Det kanske inte har något med detta att göra i.o.f.s.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-16 16:17

Dålig drivförmåga/hög utgångsimpedans är det enda jag kan tänka mig ge stor skillnad mellan kablar. Vet inte vad mer jag skulle utveckla.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-07-16 16:52

Okej då! Det är verkligen SÅ enkelt m.a.o. :D

Ja det kanske är så. Jag vet inga "specar" på utgångssteget på min Tjoeb.
Lite lustigt, oväntat (för mig) och framför allt roligt var det med resultatet iallafall!

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-18 02:55

Kul att höra att PAA nämner just elbas, för av någon anledning är det just elbas som är det fall där jag oftast har hört mest skillnader mellan olika kablar också!

Men rekordet om jag skall konsultera mitt "upplevelseminne" var inget instrument - utan det var nämligen en pickup.

Med pickupen* som kabeldrivare var skillnaden mellan de två testade kablarna som natt och dag! Det ena var ett lakritssnöre och det andra en mini-RG62. Båda en meter långa.

Vh, iö

- - - - -

*Önskar jag kunde minnas vilket pickup det var... men det kommer kanske. RIAA-steget var ett Luxman i varje fall.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino