Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nattlorden!
Är det inte examensarbetet som var publicerat i MoLt, Ljudtekniska Sällskapets tidskrift?
perstromgren skrev:Ingen som känner till om den forskning iö har utfört har resulterat i några artiklar? Det vore ju rätt ovanligt, i så fall. Med det kan ju vara forskning åt något företag på konsultbasis, förstås, med åtföljande sekretess.
Eller så är Ingvar rik som ett troll och forskar bara för att det är kul! Det vore ju rätt trevligt!
Thomas_A skrev:Patrik,
publicering har egentligen ett syfte. Dokumentation som finns bevarad = kunskapsförmedling. Att en publicering granskas i många men inte alla tidskrifter är ett mått på kvalitet, men inte alltid.
En forskning bör dock alltid hålla för en granskning och en forskare bör tillhandahålla uppgifterna för att de skall kunna granskas. Undantag gäller företagshemligheter och personliga uppgfiter som skyddas av sekretess, och där man måste skriva sekretessavtal mellan forskaren och de externa granskarna.
Thomas_A skrev:Ingvar har ju skrivit om ex. detta:
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Där presenteras bla en graf för korrigering av tonkurvan pga golv och kavitetseffekter.
Här finns metod och en del resultat beskrivna. Även om de inte är granskade från start är det inget som hindrar att de granskas och diskuteras av vem som helst.
iö skrev:Om du någon gång i framtiden kommer på att du faktiskt vill lära dig något (och inte bara är ute efter att idka din fåniga lobbying för att skapa ett "låtsas-misstroende" som folk skall gå på) så är det bara att ändra stajl och övertyga mig om att angreppens tid är över (det bör framgå att du insett hur du betett dig).
pingvinlakrits skrev:Jag är av något yngre upplaga än Öhman - men har redan slitit ut ett par filt-tofflor...
BACH skrev:niklasz:
Jag håller med dig!
Man kan dessutom påstå (jag påstår det till exempel) att en mycket stor del av den forskning som bedrivs på universiteten, och de artiklar som skrivs där, är rena toalettpappret, med syfte främst att skaffa meriter åt uppblåsta professorer, eller personer som har som främsta mål att bli professorer, docenter osv.
![]()
Den typen av "forskning" kan man gärna vara utan!![]()
Sådan verksamhet tar ju bara en massa resurser från riktig forskning och leder dessutom vetenskapen fel, så den är enbart negativ!
Den bara förstör för dem som verkligen vill forska på riktigt, och inte främst är ute efter att få sitt namn på ett papper.![]()
Vh
P.S.
Man kan förresten faktisktäven fråga sig vad en riktig läkare är för något.
Johan_Lindroos skrev:Dahlqvist, din fråga två tycker jag inte har med BACHs inlägg alls att göra. T.ex. vad skulle ett svar innebära? För mig ingenting. Men berätta gärna varför du vill veta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster