i28 / i32s, teknsik och ljudmæssig skillnad?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

i28 / i32s, teknsik och ljudmæssig skillnad?

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-31 14:46

Nå, vad ær det før skillnad på dessa egentligen? Teknisk skillnad? Hur stor ær skillnaden i ljudkvalitet?
Ær dom anpassade før olika typer av rum (mer eller mindre dæmpat, typ)?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-03 02:41

De huvudsakliga skillnaderna mellan i28 och i32s är:

1. Talspolebobinen i i28-baselementen är i konstmaterial, medan jag för baselementet i i32s faktiskt har gjort dem i titan! Det kanske låter lite drastiskt men ett system som skall kunna hantera många tusen watt måste vara dimensionerat därefter.

2. Magnetsystemen i i28 har en massa fix för att linärisera motorn såsom undersvarning och annat fint, medan jag i i32 har en massa ytterligare specialknep (underligt placerade extra kortslutningsringar exempelvis) för att hålla nere alla distorionsprodukter, vilket faktiskt inte alls är överkurs utan nödvändigt eftersom:

3. i28 har talspole som medger en knapp cm slaglängd linjärt, medan i32s har en talspole som är avsevärt längre (nästan 1,5 cm slaglängd). Det senare gör att ett mycket mera avancerat motorsystem är absolut nödvändigt, redan för att kunna nå samma distorsion. Skall den till och med förbättras jämfört med i28 är det än svårare. Längre talspole ökar ju alltid distorsionen om inte motåtgärder tas till.

4. Som resultat av allt det ovanstående har det varit nödvändigt att linda talspolen av en koppartråd med aluminiumkärna för i32s (annars var det omöjligt att få ned vikten tillräckligt), medan en helt vanlig kopppartråd använts i i28-basarnas talspolar.

5. En annan konsekvens av skillnaderna är att magnetsystemet för i32s behövt bli mer än dubbelt så stort(!) hos i32s för att klara samma småsignalparameter-prestanda som i28.

6. En tredje konsekvens är att en annan korg med utrymme för större membranrörelser har behövt väljas för i32s-basen. Den skiljer sig också genom att ha sex skruvhål istället för fyra.

7. En signifikant skillnad är att i28-kabinettet är byggt i helt vanlig MDF, medan det till i32s är byggt som två lådor i varandra, med dämpgucka i mellan.

8. Diskantelementet för i32 har toleranser som är 2,5 gånger tightare än för i28. Estetiskt skiljer de sig också genom att den för i32s har sex skruvhål och har dessutom en hårdanodiserad yta.

9. Den yttre formen skiljer sig också en hel del mellan modellerna, vilket beror på att kraven på de tekniska funktionerna hos i32s inte fick formen att gå ihop med mindre än att den behövde få ett i övre halvan lutande bakstycke.

10. Den inre dämpningen ser helt annorlunda ut i i32s än i i28, såtillvida att den är mera avancerad för i32s. Främsta skälet är dock inget spektakulärare än att den underligare inre formen gjorde det nödvändigt.

11. Den dynamiska effekttåligheten skiljer sig en hel del på grund av mycket högre överslagsspänning för i32s-filtret än hos filtret för i28. Redan det senare klarar dock >10 000W, så det är nog en skillnad som inte spelar så stor roll för den normale användaren. 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Det har fram till igår funnits ett fel i Databladet för i32s, avseende känslighetsangivelsen hos i32s, som antytt att den skulle ligga 2 dB högre än i28. Det gör den inte.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-08-03 23:12

Lyssningsmässigt då :?: Hur hörbart är all den extra mödan :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-04 14:37

Tja, det beror ju på hur starkt man spelar det...

Distorsionsskillnaden är inte konstant, utan den är mindre mellan modellerna vid låga nivåer än vid höga. Vid rimliga nivåer än skillnaden faktiskt ganska liten, men i32s är lite alltid bättre än i28, även vid de allra svagaste nivåerna. Riktigt betydelsefulla skillnader behöver man spela starkt för att uppfatta dock.

Mera subjektiva beskrivningar vågar jag mig inte på. Kanske någon annan vill berätta?

Det finns dock ju inte så många i32s byggda och mer än hälften av dem finns faktiskt utomlands(!), så jag tror inte fler än något tiotal människor i Sverige har hört ett par i32s faktiskt. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-04 15:04

IngOehman skrev:PS. Det har fram till igår funnits ett fel i Databladet för i32s, avseende känslighetsangivelsen hos i32s, som antytt att den skulle ligga 2 dB högre än i28. Det gör den inte.

Hoppsan, där försvann en av mina stora käpphästar i min självmotivering till att spara till i32s istället för i28!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-04 15:18

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:PS. Det har fram till igår funnits ett fel i Databladet för i32s, avseende känslighetsangivelsen hos i32s, som antytt att den skulle ligga 2 dB högre än i28. Det gör den inte.

Hoppsan, där försvann en av mina stora käpphästar i min självmotivering till att spara till i32s istället för i28!

Se positivt på det istället, du får ju en lysande anledning att samtidigt köpa ett nytt slutsteg som klarar de där 2 dB:na högre effektbehov :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-04 15:57

UrSv skrev:Se positivt på det istället, du får ju en lysande anledning att samtidigt köpa ett nytt slutsteg som klarar de där 2 dB:na högre effektbehov :wink:

Hmm... vilket slutsteg peakar dynamiskt 2dB mer än ett bryggat NAD 208?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-08-04 15:58

Nattlorden skrev:
UrSv skrev:Se positivt på det istället, du får ju en lysande anledning att samtidigt köpa ett nytt slutsteg som klarar de där 2 dB:na högre effektbehov :wink:

Hmm... vilket slutsteg peakar dynamiskt 2dB mer än ett bryggat NAD 208?

:lol: Du behöver nog INTE mer effekt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-04 15:58

Nattlorden skrev:Hoppsan, där försvann en av mina stora käpphästar i min självmotivering till att spara till i32s istället för i28!

De kan dock spela 4 dB starkare än sina signatur-lösa syskon.

Som jag ser det är känslighetsskillnaden mindre viktig eftersom två dB extra (som motsvarar att gå från en förstäkare på 40W till en på 63W) tillsammans med en mindre (<200 W) förstärkare ändå inte kan utnyttja systemet.

Min uppfattning är ju att man alltid gör klokt i att ha en lite större förstärkare än man behöver, så att man oavsett vad man spelar inte kommer ens i närheten av klippning (som ju är en obehaglig distorsionsform).

Då ser man att 2 dB på slutet inte spelar till närmelsevis så stor roll som den 4 dB högre ljudtryckskapaciteten hos signatursystemen. Den högre ljudtryckskapaciteten har man ju glädje av inom ett stort spektrum av ljudtryck såsom en lägre distorsion (även om skillnaden vid låga ljudtryck är förhållandevis liten), medan två dB skillnad i känslighet bara märks om man har en "2 dB för liten förstärkare" som kortvarigt tvingas göra en 2 dB större förstärkares jobb. :wink:

Nattlorden skrev:Hmm... vilket slutsteg peakar dynamiskt 2dB mer än ett bryggat NAD 208?

Om du redan har bryggade NAD 208 (har du det?) behöver du inte bekymmra dig - du kommer att kunna spela tillräckligt starkt! :wink:

>2 kW dynamiskt är rätt mycket effekt... :o

De 4 dB extra i ljudtyckskapacitet kommer att komma dig till glädje. :P

Å andra sidan kan man fråga sig om det inte är (minst) i56 man skall ha om man vill kunna utnyttja sådana vansinneseffekter.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag i ett ganska tidigt skede av utvecklingsarbetet (dock hann jag tydligen skicka in uppgiften om känsligheten i menifestet dessförinnan :oops: ) bestämde att INTE ge s-systemen den 2 dB högre känsligheten (än de vanliga) eftersom det skulle ha inneburit att möjligheten till rumsanpassning (nivåjusteringsmöjligheten i registret mellan 80-200 Hz) skulle ha blivit sämre än hos de vanliga stora sidosystemen då.

wintersun

Inläggav wintersun » 2006-08-04 17:59

IngOehman skrev:Om du redan har bryggade NAD 208 (har du det?)

... till ett par piP som är delade vid 75Hz 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-04 20:50

IngOehman skrev:Om du redan har bryggade NAD 208 (har du det?) behöver du inte bekymmra dig - du kommer att kunna spela tillräckligt starkt! :wink:

Japp, vars en bryggad NAD 208 till piP samt 2 st NAD 218 till LTS B-1 staplarna (6 av 8 på plats)

De 4 dB extra i ljudtyckskapacitet kommer att komma dig till glädje. :P

Å andra sidan kan man fråga sig om det inte är (minst) i56 man skall ha om man vill kunna utnyttja sådana vansinneseffekter.

Jo, det tror jag säkert. Får se om jag nånsin lyckas spara ihop så mycket bara! Annars får jag hålla mig till lite mindre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-05 15:07

Kostar i56 mer än i32s?

Det borde de förvisso göra ja.

Hmmm... Jag måste lära mig Ino Audios prislista. :oops:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-07 07:33

IngOehman skrev:Kostar i56 mer än i32s?

Det borde de förvisso göra ja.

80 mot 58 färdigmonterade; 58 mot 43 byggsats lackad; 49,1 mot 40 byggsats rå-mdf.

Hmmm... Jag måste lära mig Ino Audios prislista. :oops:

Vh, iö

*fniss* :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-08-14 23:11

Tackar IÖ för bra och uttömmande svar. i32s verkar vara långt mer än jag har behov av.

Ska bara ordna vettigt boende. Sedan kommer frågan om i28 är rätt väg att gå... Krävs en provlyssning på ett par pi60s först. Kanske sådana räcker. Men delat (sub/sat) skulle vara coolare...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-15 08:07

IÖ: Högre överslagsspänning? Är det ett utryck för att filterkomponenterna är mer separerade, eller hur har du löst det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-15 20:46

He-he, nej, för att det skall kunna bli överslag MELLAN komponenterna skulle de behöva sitt oroväckande nära varandra. En cm klarar 10 kV utan överslag... :o

Det handlar om delningfilterkomponenterna själva. Kondensatorerna noga räknat.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-15 21:14

Ville bara att du skulle vakna ;-)

Men är det så att du parallellkopplar kondingar, eller har du "bara" valt typ 630V kondingar?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-17 09:18

Kaffekoppen skrev:Ville bara att du skulle vakna ;-)

Men är det så att du parallellkopplar kondingar, eller har du "bara" valt typ 630V kondingar?

Ehh måste du inte seriekoppla kondningar för att de ska palla med högre
spänningsfall? :wink:

Exempel: 2 st kondningar i serie som vardera pallar 300 V spänningsfall
över sig pallar ju tillsammans lika mycket som en 600 V konding eftersom
spänningen över dem delas lika över båda kondingarna (såvida den
inre resistansen är lika i båda förstås...). 8O

Förresten, måste man ha 630 V kondningar överhuvudtaget?
Finns det vettiga förstärkare som jobbar med så höga spänningar?
(borträknat rörsteg då)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-17 09:58

Man kan alltid disktuera hur mycket spänning man behöver, och det beror förstås på position i filtret också (vissa kondensatorer exponeras ju bara för en bråkdel av inspänningen).

Precis som Wolfie skriver ökar man inte tåligheten mot överslag det allra minsta genom att parallellkoppla flera kondensatorer, men det kan finnas andra skäl at göra det, så ibland gör jag det.

Vh, iö

- - - - -

PS. I ett vettigt dinemsionerat delningsfilter exponeras kondensatorerna maximalt för den dubbla matningsspänningen hos förstärkare, eller den differentiella matningsspänningen om man hellre ser det så.

Ett NAD 208 som är matat med sisådär +/- 117 volt, bör alltså inte användas upp till full utstyrning med en högtalare vars (fullexponerade) delningsfilterkondensatorer har lägre märkvärde (DC) än 234 volt.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-17 10:01

Är överslagsspänning samma som att klara spänningsfall?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-19 11:37

Du kan inte skriva bara "spänningsfall" sådär.

Spänningsfall kan betyda minst tre olika saker. Ingan av dem går din fråga helt begriplig.

Men ändå - berätta; vilken bemärkelse av ordet är det du åsyftar?

Vh, iö

- - - - -

1. En spänningsminskning av känt eller okänt skäl,

2. Det som finns (faller) mellan två punkter,

3. En situation som involverar en eller flera spänningar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-19 11:47

fall 1 eller 2

Lär mig nu, jag frågar ju för jag är på hal is och kan inte åka skridskor!

Kompletterande fråga: Har du några kommentarer till de som kopplar en "finare" kondensator av lågt värde bredvid en större kondensator. tillsammans ger de önskat värde, men de hävdar ljudmässiga fördelar av förfarandet. Själv har jag inte gjort nån empirisk övning på den och mina tankar är nog att bara en konding har rätt värde så...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-19 12:07

Om kondingarna har olika induktans så kan det ju förbättra med parallellkoppling, men om dom har olika serieresistans så bildar dom ett shelf-filter tillsammans, vilket väl kan vara problematiskt i sig?
Eller, jag vet ju inget egentligen, bara spånar...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-08-19 13:03

Kaffekoppen: spänningsfall nummer fyra har ni missat:

När man snubblar på nätsladden och drar ur den ur jacket.

:)

Apropå skridskor är jag en riktig baddare på långfärdsskridskor: förra premiärturen åkte jag en kvart på dålig is utan att ramla - med skenskydden på! :oops:

(kan man vara pinsammare än så..?)
Inaktiv

Återgå till Wänner af Ino