Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?
Moderator: Redaktörer
Projiceringen av ljudbilden. Den åker inte ner i källaren som den gör med en punktformig strålande högtalare när man reser sig eller åker upp lika högt som man ställer sig som är fallet med en linjekälla.Hetsporren skrev:Kompensering för vadå i höjdled?
Ä det inte så att de faktiskt har ett 6db filter inledningvis, men att filtret blir brantare ju längre från delningsfrekvensen man kommer? pi60 överlappar väl elementen mellan 1000-6000hz, vilket är ypperliggt för homogeniteten...paa skrev:Ett passivt filter med högre ordningens delning som är fasriktigt, var någon annan stans finner man det?
Nattlorden skrev:Spela en sinc genom ett par Ino och jämför med resultatet från de flesta andra högtalare, så fås säkert klara besked på skillnad.
(Att det inte finns någon som kan prestera lika bra i denna testen tänker jag inte påstå.)
Mikael2 skrev:Varför orkar ingen göra detta enkla test då?
Mikael2 skrev:Hur svårt är det för LTS att låna några välkända märken/modeller och genomföra det? Det räcker ju att låna ett par B&W 802, JM Lab, Watt/Puppy och pi60s
Mikael2 skrev:så får vi svaren som alla bara bara spekulerar om nu.
Mikael2 skrev:Finns det någon som tycker att en sån test vore ointressant?
Mikael2 skrev:Gör en omröstning på faktiskt så får vi se om någon håller med mig
Mikael2 skrev:LTS la ju ner stor möda på att testa ett antal hörlurar vilket var mycket bra. Många anser väl att högtalaren är den viktigaste komponenten så en lika seriös duell mellan några högtalare vore väl inte för mycket att begära?
Hetsporren skrev:Svaren, vilka svar? Menar du att LTS kommer att få "svaren" bara man lyder dina råd?
patrikf skrev::)
Vilka är ino-högtalares unika egenskaper, STRIKT TEKNISKT, som gör att dom fungerar som dom gör, och skiljer sig från andra högtalare?
Nä, jag tänkte specifikt på pulssvaret, inte "att mäta upp ett par högtalare".pingvinlakrits skrev:Det är ju inte en smal sak att mäta upp ett par högtalare, många felkällor och en hel del att ta hänsyn till vid tolkningen av mätdata.
Almen: du kanske har koll på det där, men jag tror alltför många inte känner till felkällorna utan mäter mer eller mindre rakt av och tolkar därefter.
pingvinlakrits skrev:
snip
piP / piPs är ju inte "unik" men har ett par egenskaper som står ut. Bland annat dess förmåga att återge relativt djup bas trots sin ringa storlek.
Med relativt avses att du kan ta de flesta stativare av motsvarande storlek - oavsett märke och pris - och de stupar runt 45<50Hz i medel. piP gräver ner till ca30Hz i ett odämpat rum och (om jag minns korrekt) 34Hz i ett dämpat rum. piPs vet jag inte om den kanske till och med gräver någon Hz djupare. Dessutom är konstruktionen sådan att den ska spela med stöd av bakväggen (alltså väggen bakom högtalaren) och det kopplat till frekvensåtergivningen som håller sig föredömligt rak genom hela registret gör att man får kapitulera för den lyckade konstruktionen.
Visa mig EN ENDA högtalare i samma storleksklass som lever upp till piP/piPs specar. Det räcker med en.
Liten men förbluffande kompetent.
/snip
pingvinlakrits skrev:
...
MEN om man lovordar ett "etablerat" och "stort" märke som t ex Dynaudio så får man inga mothugg utan det tas nästan för givet att de är "bra".
Jag som själv kommer från Dynaudio tycker att de är högst medelmåttiga (utan att vara dåliga), rätt snygga men lämnar en hel del i övrigt att önska men det får man ju knappt säga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster