icke INO konstruerat av Öhman

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

icke INO konstruerat av Öhman

Inläggav subsand » 2006-08-23 00:35

Läste nånstans att han konstruerat för B&W. Stämmer detta och isåfall i vilka andra projekt har Öhman varit med.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-23 00:57

Enklare att fråga vart han inte haft fingret med i spelet ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-08-23 01:43

för oss som inte vet kan du väl göra en ansträngning och berätta
ett bra rum!

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-23 07:49

Nu blev jag nyfiken! Snälla, berätta...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-23 08:42

Jag blev också lite nyfiken på exakt vad han gjort hos B&W 8O Jag vet att han har "hjälpt" ScanSpeak med deras diskantelement (Ring radiator) som sitter i den nya Respons Grand.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2006-08-25 10:38

ingen som vet?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-25 11:54

Företagshemligheter?.. 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-08-26 01:28

Det enda jag läst i den vägen är att han givit sina synpunkter på viss utformning av högtalarna och att de till synes hade gjort som han sade.

(Har för mig att det gällde utformingen av mellanregisterkabinettet, men minnet är mycket luddigt.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-26 02:02

Var det inte hur kevlaren var vänd?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-26 11:00

Den gula sidan utåt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-26 13:46

Japp, det hade med KEvlaren och dess spridningsegenskaper

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-08-26 18:53

Den gröna sidan upp :oops:

(Ja, ni som kommer ihåg sketchen fattar)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-26 19:34

:mrgreen:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-26 19:37

n-puh skrev:Den gröna sidan upp :oops:

(Ja, ni som kommer ihåg sketchen fattar)

Den handlade väl om att Bob Houghton var dålig på svenska, och Bosse Larsson i MFF och landslaget var dålig på att fatta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-26 20:08

Jepp!
(Tränaren drog in en spelare (Nisse?) i ett runt rum och sa: "Nisse ! Gå o ställ dig i hörnet!" Nisse bara fortsatte springa runt, runt men hittade inte hörnet... Bra enkel träning!) :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-26 21:57

Det handlade om ljudspridning från membranen, både på fram- och baksidan faktiskt. Den senare ett par år före det förstnämnda.

Tycker att B&W 801 och 802 blev mycket trevliga för övrigt.

I övrigt är jag inte rätt person att säga något om B&W-högtalare. Det gör de bättre själva. Min totala inblandning är försumbar i sammanhanget. Deras egna goda insatser är de som definierar produkten. Jag har bara varit rådgivare med avseende på några få detaljer.

(Kan nämna att jag spenderat uppskattningsvis 25 ggr mera tid på att diskutera sådana saker med dem, som jag vid dagens slut INTE övertygat dem om. :wink: )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2006-08-26 23:00

Aha. Tackar för svar.

Också kom jag på att jag redan delvis iallafall hade svar på min egen fråga. Lts högtalarna och nya Carlsson har jag ju läst IÖ är med på.

Kul med svar från mannen ifråga. Tackar.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-08-26 23:02

Törs man fråga då, har du varit medverkande i framtaganden av System-Audios högtalare? En arbetskamrat har köpt från dom och berömmer basen från så små element, kom att tänka på piP, vet inte varför :oops:
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-08-26 23:09

Efter att ha sett en ingående demo av SA från någon som borde ha koll så gissar jag att IÖ inte hade något att säga till om där. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-08-26 23:27

Ok, tänkte bara på att basen set rätt lik ut den som sitter i piP men har en "strut" där dammkåpan ska sitta. Kanske ett förslag från IÖ kan ha resulterat i att dom har dom elementen i sina högtalare.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-27 18:20

Jag varken har något med dem att göra, eller vet något om dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-27 19:35

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-08-29 13:19

I Holographic Audio produkter har ju Ingvar varit med o petat i vettja,
i alla fall i lurstärkarn :)

Fast det var väl knappast någon nyhet. :lol:

I vår sommarstuga peta Ingvar i sig ett gäng köttbitar som jag tillrätt,
fast de peta han i och för sig inte på innan han åt dem... Kanske är rätt
irrelevant? :oops:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-29 13:28

i alla fall i lurstärkarn

Fast det var väl knappast någon nyhet.

Kanske ingen nyhet, men vet ni att lurstärkaren blev utnämnd till (tror jag) årets produkt i Hifi & Musik :idea: :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-08-29 13:54

Å tusan. :P Jag gillar den tidningen bättre för varje dag som går. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-08-30 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-08-29 17:51

Merkurius skrev:
i alla fall i lurstärkarn

Fast det var väl knappast någon nyhet.

Kanske ingen nyhet, men vet ni att lurstärkaren blev utnämnd till (tror jag) årets produkt i Hifi & Musik :idea: :)

Årets produkt :?: Det hade jag ingen en aning om. :D
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-30 06:47

Oj då... helt säker är jag ju som sagt inte, men det går ju att kolla upp för den som läser hifi & musik. Något blev den utnämnde till iaf, kanske var det "årets innovation" eller nåt. Kan någon kolla upp det? Jag "tror" ( :wink: ) att det var i samma nummer som den blev testade, dvs. nummer 11 2005 :)

http://www.hifi-musik.se/?page=2&action=search&nbr=3035&order=1&category=0&start=960

Användarvisningsbild
frilins

Inläggav frilins » 2008-01-13 11:38

IngOehman skrev:Det handlade om ljudspridning från membranen, både på fram- och baksidan faktiskt. Den senare ett par år före det förstnämnda.

I övrigt är jag inte rätt person att säga något om B&W-högtalare. Det gör de bättre själva. Min totala inblandning är försumbar i sammanhanget. Deras egna goda insatser är de som definierar produkten. Jag har bara varit rådgivare med avseende på några få detaljer.

(Kan nämna att jag spenderat uppskattningsvis 25 ggr mera tid på att diskutera sådana saker med dem, som jag vid dagens slut INTE övertygat dem om. :wink: )

Vh, iö

Jag är ledsen IÖ att behöva skriva det jag gör, jag känner inte dig och vill inte alls "ge mig på dig" som somliga tror här.
Visst, jag är kritisk till en del uttalande jag läst att du gjort men det ser jag inte som något märkligt och inget jag normalt skulle tagit upp offentligt eftersom jag anser det vara min egen åsikt.
Men jag har tyvärr retat upp mig ordentligt vilket min vackra fru anser jag borde struntat i då hon ser mig som klokare än så...

Det är väl snarare hon som står för klokheten.. :D

Skälet var att jag försökte (mycket naivt) ha en sund dialog om hur dina högtalare låter och vad som gör dom bra men den dialog jag fick hade undermeningen att dom är "världsbäst" samt att om jag inte begriper detta är jag en idiot.

Jag tycker att dom som är här gör dig en stor björntjänst och det är väldigt tråkigt.

Känns faktiskt inte ens roligt att komma och lyssna hos dig är jag rädd, så dom har gjort ett bra jobb!

När det gäller B&W 801 är jag bara glad att jag har ett par och anser att jag hade tur men det gör mig då inte till någon bättre människa än någon annan här! Det är glädjen att lyssna på bra musik som är det väsentliga för mig.

Jag har svarat på inläggen i förra tråden och lägger ner det nu.

Kan vi prata högtalare istället för det är mycket roligare.

Så du har haft ett finger med i spelet hos B&W.
Hur i all världen gick det till?
Den historien vore kul att höra.
Hur resonerade B&W när man började med denna utveckling?

Har läst B&W:s patent på dämpning av diskantreflexer, var det detta du var inblandad i eller är jag ute och cyklar?

Har funderat på att göra dessa reflexdämpare trots deras groteska utseende för att se vad det gör för kvalitén.

Jag tror att Decca och Abbeyroad studion har bytt ut sina till den senaste modellen, vet du vilka andra studior i världen som har dessa högtalare.

Vet du ungerfär hur många som sålts i Sverige av B&W 801?
Mvh
Per
"Lyssnar till allt men blir knottrig av Blues."

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-01-13 12:56

(Kan nämna att jag spenderat uppskattningsvis 25 ggr mera tid på att diskutera sådana saker med dem, som jag vid dagens slut INTE övertygat dem om. )

när hjältarna från lts var på studiebesök var det en av cheferna där som sa följande:vart man en är i världen så kommer ingvar fram och diskuterar och har synpunkter på våra högtalare :lol:
jag kommer inte ihåg om det var försälgningschefen eller prgubben
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-17 10:51

frilins skrev:
IngOehman skrev:Det handlade om ljudspridning från membranen, både på fram- och baksidan faktiskt. Den senare ett par år före det förstnämnda.

Vh, iö

Jag är ledsen IÖ att behöva skriva det jag gör, jag känner inte dig och vill inte alls "ge mig på dig" som somliga tror här.

Visst, jag är kritisk till en del uttalande jag läst att du gjort men det ser jag inte som något märkligt och inget jag normalt skulle tagit upp offentligt eftersom jag anser det vara min egen åsikt.

Icke desto mindre får du gärna kommentera det jag skrivit om du finner det vara anmärknngsvärt. Jag korrigerar, kompletterar, försvarar eller förklarar (vilket det nu blir) gärna det jag skrivit, och ger dig grunderna för det.

frilins skrev:Men jag har tyvärr retat upp mig ordentligt vilket min vackra fru anser jag borde struntat i då hon ser mig som klokare än så...

Det är väl snarare hon som står för klokheten.. :D

Skälet var att jag försökte (mycket naivt) ha en sund dialog om hur dina högtalare låter och vad som gör dom bra men den dialog jag fick hade undermeningen att dom är "världsbäst" samt att om jag inte begriper detta är jag en idiot.

Jag tycker att dom som är här gör dig en stor björntjänst och det är väldigt tråkigt.

Nåja. Jag har ingenting emot att någon skriver något som "avpopuläriserar" mina högtalare, folk får gärna tro illa om dem. :wink: Så är det någon som gör sig en björntjänst så är det du, om du låter dig påverkas på ett sätt som du hade velat slippa. Det är ditt eget val.

frilins skrev:Känns faktiskt inte ens roligt att komma och lyssna hos dig är jag rädd, så dom har gjort ett bra jobb!

Helt ok. Jag vill inte se någon här som inte vill komma hit. Det skall vara kul, annars kan det kvitta. Och mig gör det ingenting. Det finns ju rätt många miljarder människor som inte lånat Ino Audio sina öron, så en till eller från spelar mindre roll. Om och när du tycker annorlunda kan du ju alltid ångra dig.

frilins skrev:När det gäller B&W 801 är jag bara glad att jag har ett par och anser att jag hade tur men det gör mig då inte till någon bättre människa än någon annan här! Det är glädjen att lyssna på bra musik som är det väsentliga för mig.

Även jag är glad å dina vägnar. Har svårt att förstå vad du menar med det där med bättre människa dock. Varför skulle någon vara (eller tror du att någon anser att någon är) en bättre människa på grund av att de är glada över sina högtalare?

Jag har svarat på inläggen i förra tråden och lägger ner det nu.

Vill bara säga att jag inte ens vet vad det kan vara som du skrivit som du är ledsen över att behöva skriva. Det var väl bra det du skrev, och jag är glad att du är nöjd med dina högtalare. Är ju alltid glad när någon är nöjd med sin situation. :)

Vidare får du som sagt gärna utvecka ditt "...jag är kritisk till en del uttalande jag läst att du gjort men det ser jag inte som något märkligt och inget jag normalt skulle tagit upp offentligt eftersom jag anser det vara min egen åsikt."

Jag har verkligen ingenting emot att diskutera saker, och tar inte illa upp om någon kommer med frågor om vad jag kan ha menat eller har sakinvändningar. I värsta fall kan jag inte reda ut frågetecknen, men troligen kan jag göra det, eller i varje fall förtydliga mig och reda ut eventuella missuppfattningar.

Vi behöver ju inte bli överens om subjektiva frågor, men om du undrar över något så fråga gärna.

frilins skrev:Kan vi prata högtalare istället för det är mycket roligare.

Så du har haft ett finger med i spelet hos B&W.
Hur i all världen gick det till?
Den historien vore kul att höra.
Hur resonerade B&W när man började med denna utveckling?
Har läst B&W:s patent på dämpning av diskantreflexer, var det detta du var inblandad i eller är jag ute och cyklar?

Diskussioner med B&W har lett till att jag blivit ombedd att komma med konstruktionsinput som påverkat deras produkter på några punkter.

Det är dock inte min sak att skriva om B&W's produkter. Det gör de bäst själva. Min uppfattning är hur som helt att det är ett seriöst företag, och med det menar jag ett företag med kompetens att realisera sina egna ambitioner. Deras ambitioner är det dock inte min sak att kommantera.

Har funderat på att göra dessa reflexdämpare trots deras groteska utseende för att se vad det gör för kvalitén.

Ok.

Jag tror att Decca och Abbeyroad studion har bytt ut sina till den senaste modellen, vet du vilka andra studior i världen som har dessa högtalare.

Många av DG's t ex. Jag har dock ingen speciell koll på företaget B&W bara för att jag haft ett nanofinger med i konstruktionsspelet.

Vet du ungerfär hur många som sålts i Sverige av B&W 801?

Nej, det har jag ingen aning om, men jag vet att det för några år sedan förhöll sig på så vis, att försäljningen av B&W 801 till jag tror det var >>95%, kanske rent av 99 % gick till privtpersoner och inte till inspelningsstudior. Det kanske kan vara förvånande eftersom många nog uppfattat att 801 primärt är en monitorhögtalare.

Vh, iö

Nästa

Återgå till Wänner af Ino