Jag summerade just alla mina intryck av piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Jag summerade just alla mina intryck av piP

Inläggav Hetsporren » 2006-08-28 14:08

Minirecensionen kan läsas här. :)

Bild
Lånade denna bild av nagref, hoppas det är okej?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-28 14:41

Det var inget dåligt betyg. :) Som vanligt bjuder Hetsporren på fint språk. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-08-28 14:46

Fast det är löjligt kort leveransproblem om man väljer rätt ytbehandling eller rå mdf - typ omedelbart!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-28 14:49

någon kanske skulle ha invändning mot att ordet "basstöd" nämns i texten, eftersom det inte finns basstöd för piP från Ino. :-)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-28 14:54

Pinnick skrev:någon kanske skulle ha invändning mot att ordet "basstöd" nämns i texten, eftersom det inte finns basstöd för piP från Ino. :-)

Ojdå, med basstöd tänkte jag främst på de Sanny_X har. Men de är kanske LTS-subbar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-08-28 14:56

Pinnick skrev:någon kanske skulle ha invändning mot att ordet "basstöd" nämns i texten, eftersom det inte finns basstöd för piP från Ino. :-)

"basstöd" ser jag som ett allmänt ord för att man skaffar sig lite stöd i basen. Om det sedan sker med en produkt från Ino som kallas just basstöd (och som då inte finns för piP) eller med en subwoofer från annan tillverkare är väl egalt. Jag vet att IÖ gör skillnad på basstöd och subwoofer. Om jag har förstått det hela rätt ligger skillnaden i att med ett basstöd kompletteras den ursprungliga högtalarens bas med ytterligare återgivare. Till skillnad från en subwoofer där signalen delas så att de ursprungliga (sido-)systemen rullas av i basen.

En subwoofer kan ju kopplas på båda sätten och kan alltså agera som ett basstöd :-)

/ B

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-08-28 15:00

jag tänkte mest om man var bekant med att det finns en produkt som heter bs-60 till pi60(s) och som benämns basstöd och att man förväntar sig att det finns en liknande produkt till piP. Fast är man så insatt så vet man säkert att det inte finna basstöd till piP också kanske. Nåja petitesser från min sida! :oops:

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-08-28 15:01

Kul!! Det var på tiden att någon gjorde det! :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-08-28 18:06

Sedan har väl ändå priset justerats upp lite :wink: Trevli recension Hetsporren :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-08-28 18:31

Det finns ju Basmoduler som är framtagna till piP, som heter Profundus P-2.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-08-28 18:45

Basstöd är speciella djur som spelar parallellt med huvudsystemet i det djupa området. Ger lite större belastbarhet och maxnivå men just inget djupare frekvensregister. Fördelen är att om dom är rätt konstruerade så behåller man fasgången i stort sett intakt. Det kan vara intressant om man har fasriktiga högtalare som går helt ner i lägsta basen, vilket ingendera stämmer för piP, däremot för ett par andra burkar från samma tillverkare. Basstöd fungerar alltså inte alls på samma sätt som basmoduler där man skär bort lägsta basen från huvudsystemet. Skillnad mellan basmodul och subwoofer kan variera mellan ganska stor, eller bara semantisk, men basstöd är alltså något helt annat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-08-28 19:45

Jag bara måste lyssna på ett par såna där innan jag bestämmer mej för å shoppa Oa60!
Någon nära Dalarna som har ett par?
Har bara hört dom på mässan i vintras och där lät dom inte som dom kan göra vad jag förstog på IÖ.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-08-28 20:10

Det enda du skriver om hur den faktiskt låter är "Ett fantastiskt bra ljud". Det känns lite magert, faktiskt. Att skriva om basstöd, men inte om den utmärkta och djupgående basåtergivningen, känns också skevt - snarast är piP en av få stativhögtalare som klarar sig bra utan subwoofer.
...perspektiv...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-28 23:16

guldfisk skrev:Det enda du skriver om hur den faktiskt låter är "Ett fantastiskt bra ljud". Det känns lite magert, faktiskt. Att skriva om basstöd, men inte om den utmärkta och djupgående basåtergivningen, känns också skevt - snarast är piP en av få stativhögtalare som klarar sig bra utan subwoofer.

Jaha...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-08-29 00:42

jag tycker det va helt ok iaf...allt för målande beskrivningar blir mest jobbigt

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Re: Jag summerade just alla mina intryck av piP

Inläggav HolographicAudio™ » 2006-08-29 17:58

Hetsporren skrev:Bild
Lånade denna bild av nagref, hoppas det är okej?

Vafals, det är ju min matta och pip 8O Du har alltså lånat av mig... :)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-08-29 18:41

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13215

Som man säger; ÄNTLIGEN! Varför är du så trög, Stefan? :)
11010000

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-08-29 19:20

Mr_Ekan skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13215

Mr Ekan,
det är inte målet som är målet utan vägen till målet som är målet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-08-29 20:00

dimitri skrev:
Mr_Ekan skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13215

Mr Ekan,
det är inte målet som är målet utan vägen till målet som är målet.

Hehe, ja det kan man ju undra. Varför jag varit så trög alltså.
Nu är dock slutstationen nära, efter alla märkliga omvägar.. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-08-29 20:16

Ska bli intressant och se hur länge du behåller dessa :)
Vad är rekordet hitills?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2006-09-01 09:04

Dynamic Skrev:
Jag bara måste lyssna på ett par såna där innan jag bestämmer mej för å shoppa Oa60!
Någon nära Dalarna som har ett par?
Har bara hört dom på mässan i vintras och där lät dom inte som dom kan göra vad jag förstog på IÖ.

Hej !

Du kan få lyssna på ett par piPs (Jakaranda) hemma hos mig om du vill
bor i Krylbo (Avesta), PM mig om du är intresserad.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-02 00:52

Som PAA mycket riktigt skriver än basstöd en speciell sorts bashögtalare som ger stöd åt (alltså arbetar tillsammans med) ett förefintligt fullregistersystem.

För att det skall kunna vara ett basstöd måste högtalaren ifråga vara konstruerad för uppgiften. Att en subwoofer kan användas så att den spelar tillsammans med ett icke avskuret fullregistersystem gör den inte till ett basstöd, eftersom den inte kommer att arbeta i fas med fullregisterhögtalren!

För att det skall vara ett basstöd måste den dessutom avlasta huvudhögtalarna, vilket kräver en kontrollbox som moderarar basnivån.

Därutöver kan tilläggas att basstöd endast är aktuellt tillsammans med huvudhögtalare som har så snäll imedans att basstödet kan parallellkoppas med dem utan att förstärkaren hamnar i andnöd.

I princip kan man säga att huvudhögtalaren måste ligga över 5-6 ohm, och sammanlagda impedansen får inte bli lägre än 3 ohm om alla vettiga förstärkare skall kunna användas.

Såväl piP som piPs går ned till ungefär 4 ohm som lägst. Att ta fram några basstöd till dem är sålunda inte akktuellt. Basmoduler går däremot prima att använda till dem båda, om man vill avlasta dem i basområdet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Basstöd är ett Ino-varumärke.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-02 05:11

Om jag skriver någon "riktig" recension av piP framöver så lovar jag dyrt och heligt att inte nämna något om basstöd... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-03 01:01

Det är cool.

Bara missbruket inte når sådana proportioner att varumärket degenereras. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-03 15:42

IngOehman skrev:Det är cool.

Bara missbruket inte når sådana proportioner att varumärket degenereras. :wink:

Vh, iö

Basstöd riskerar nog att hamna i samma grupp som quad och multimeter. Det vill säga, snarare blir ett relativt vitt begrepp för något än en produktspecifik benämning. Ordet stöd används ganska allmänt och vill man ha ett "basstöd" kan det nog i gemene mans mun snarare innebära att man på ett eller annat sätt adderar bas-kapacitet till sitt system. Oavsett hur.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-04 11:03

Visst, men om man ersätter en fullregisterhögtalares basalstring med en annan basalstrare är det näppeligen ett basstöd.

Om man ombeds ge en person lite stöd så betyder det ju inte att man ersätter personen, utan att man hjälper till.

Vh, iö

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-04 11:32

IngOehman skrev:Visst, men om man ersätter en fullregisterhögtalares basalstring med en annan basalstrare är det näppeligen ett basstöd.
Vh, iö

Nä men om man kompleterar istället för ersätter så kan man kanske kalla det för basstöd, eller basförstärkninglåda eller vad man nu vill.(jag misstänker att dom allra flesta som har en subwoofer till sin hembioreciever inte ersätter basen i huvudhögrtalarna utan lägger till subbas bara, även när man har stereoläget på)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-04 14:27

Man kan inte summera ett fullregistersystems bas med en subwoofer utan att åstadkomma förskräckliga utsläckningar! De har ju helt olika fasgång. Subwoofern fasvrider typiskt >360 grader mer än ett fullregistersystem i den övre delen av arbetsområdet! (Vrider man på en eventuell fasratt blir det ytterligare några hundra grader värre...)

Jag hoppas verkligen att ingen kör på det viset. 8O

Vad som med nöd och näppe går att göra (men även det är en dålig idé) är att köra fullregister V & H, och låta subwoofern spela bara .1-kanalen. Det är en hemskt slöseri på ljudtycksresurser dock, liksom ett sätt att skaffa sig mycket högra distorsion än vad som går att få med samma system - vettigt använt. :(
Och även när man kör så, så uppstår destruktiva interferenser, men de blir något mindre allvarliga eftersom .1-kanalen oftast är mindre hårt fas-korrelerad till huvudkanalerna.

Nej, ett par basstöd är något helt annat än en subwoofer! Detta alltså även om man inkluderar en flagrant missbrukad subwoofer! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-09-04 14:43

Dina basstöd är nåt helt annat ja, och jag kan hålla med om att använda vilken subwoofer som helst på liknande sett kanske inte är så bra, men dom allra flesta gör det. och ser jag ordet basstöd så tar jag det som att det är ett stöd för basen, dvs. att det är e låda med en bashögtalare som förstärker basen, nu vet ju jag att ett ino basstöd inte är så enkelt, men vi pratade om ordet basstöd inte produkten basstöd :wink: dom flesta tror ju att ordet basstöd är just ett stöd för basen, inte en produkt.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-05 00:38

Produkten basstöd ÄR ju ett stöd för basen! 8)

De enda rimliga alternativ till att ett basstöd är just det jag kallar basstöd (bs60), som jag kan finna vara rimligt - är antingen en parallellstämma man lägger på en inspelning, avsedd att ge stöd åt basen, eller ett stöd man lutar basen mot, när man inte spelar på den. :wink:

Vh, iö

Nästa

Återgå till Wänner af Ino