Moderator: Redaktörer
Svante skrev: Hur länge ska det fortgå?
Morello skrev:Det är ju förväl att Ino Audio spelar i en helt annan och högre division än stormarknadsjunket, varför risken för förväxling torde vara liten.
phon skrev:Vad är det får nåt? En CD-moj och två högtalare?
screen skrev:Även om apparaten ljudmässigt förmodligen "är junk" som Morello uttrycker det, så måste jag tillstå att det är otroligt vad mycket det plockas in i dom i form av funktioner för liten penning!![]()
Med detta i åtanke så tycker jag att denna var billig, förutom att den även verkar "billig" då.![]()
Mvh Björn//
hellre skulle ha den här i sitt vardagsrum än ett par pi60.
tvett skrev:Bokstavskombinationer på tre, om än tvåstaviga, är nog svåra att skydda..
Morello skrev:Det som drabbat Ino Audio och dess firmatecknare är naturligtvis tråkigt och olyckligt.
Jag tar därför tillfälle att med emfas påpeka några saker som är värda att ha i åtanke för småföretagare:
1. Registrera firmadominanten (i detta fall Ino) som varumärke. En nationell registrering kostar inte så mycket. Konsultera ombud för att undvika de vanliga klavertrampen. (särskiljningsförmåga och förväxlingsrisk).
2. Markera med TM innan reg. vunnit laga kraft och sedan med (R).
3. Var uppmärksam på intrång och degenerering* och vidta nödvändiga åtgärder.
Tänk också på att ensamrätt medelst inarbetning kräver oerhört mycket "bevismaterial" och kraven är mycket höga. Det kan handla om att märket förekmmit frekvent i redaktionellt material, att märket förekommer i den egna produktlitteraturen osv osv och naturligtvis att en mycket stor del av marknaden känner märket. "carlsson" är et gott exempel på et märke som uppfyller samtliga ovan nämda kriterier.
* Tex. har märket Ketchup förlorat sin särskiljningsförmåga pga. att folk använder märket som generisk beteckning för en viss typ av tomatsås. Ursprunlig innehavare (Heniz) kan ej göra anspråk på ensamrätt, vilket får till följ att Findus och tusen andra fabrikörer får nyttja märket utan tillstånd elelr dylikt.
Raukman skrev:Efter lång tid så måste jag bara tillägga att Heinz inte var först med Ketchup, dom ändrade bara stavningen och innehållet...
Från början var det en turkisk tomat och anjovissås som hette cachup (ej säker på stavningen) som är flera hundra år gammal.
Morello skrev:Syftar ni på märket som sådant eller såsen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster