Är piP gjord med hänsyn till stående lyssning som tex pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Är piP gjord med hänsyn till stående lyssning som tex pi60?

Inläggav Martin » 2006-09-14 18:43

Som jag har förstått det är pi60:s spridning anpassad så att man även ska få en rimlig ljudbild och klangbalans när man lyssnar stående. Är piP anpassad på motsvarande sätt?

Ja, så lyder frågan. Det går att svara ja eller nej eller så får man gärna utveckla lite. :)

mvh
/Martin

pingvinlakrits
 
Inlägg: 2225
Blev medlem: 2005-05-13

Inläggav pingvinlakrits » 2006-09-14 22:14

Martin: vid korrekt högtalarplacering (höjd minst 40, helst 50cm inklusive SD-fot) så har jag för mig att man ska få go och fin återgivning höjdled i spannet drygt 70cm upp till ca 2m höjd (öronhöjd) så det ska låta bra på stående fot.

Med reservation för fel-kom-ihåg.

:) Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 2003-12-07
Ort: Stockholm

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-08 20:35

Hej.
Jag klistrar in ett svar (på varför jag upplevde pip som diskantrik) jag fick från Johan Odemalm på ADL konsult som mätte upp mina Piphögtalare.
Har du inte diskanten i linje med öronen får du en sänkning med ca 4 dB / 15 grad du rör dig upp eller ned, runt de så viktiga området 3-5khz. Detta utan att frekvenser ovanför 10000Hz
påverkas nämnvärt. Detta går ej akustikreglera bort.
Siitter du i diskant höjd och upplever den diskant rik är det bara att
lägga in mattor eller hänga upp draperier direkt mot väggen.

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2006-10-08 21:14

Martin skrev:
Som jag har förstått det är pi60:s spridning anpassad så att man även ska få en rimlig ljudbild och klangbalans när man lyssnar stående. Är piP anpassad på motsvarande sätt?

Ja, så lyder frågan. Det går att svara ja eller nej eller så får man gärna utveckla lite.

mvh
/Martin


Om pi pe är anpassad lika som pi60:s i detta avseeende vet jag ej, men
jag hade svårt att höra skillnad (i höjd led, att pianisten inte höjdes i projektionen framför högtalaren) när jag var där på demon.

Jag har själv piPs och är verkligen förvånad över hur bra den låter då man ställer sig upp, dock inte lika bra som jag minns pi60:s presterade men jag kan ha fel eftersom det har gått en tid sedan jag var på demon.

Men visst händer det saker i ljudbilden när man ställer sig upp (det beror nog på hur lång man är) ljudbilden blir lite mer kompakt på något vis , och den rent holgrafiska ljudbilden blir lite sämre, men gämfört med alla andra högtalare jag lyssnat till så är det nog det bäst presterande högtalare i detta avseende i varje fall (förutom då pi60:s).

däremot sitter man i soffan inom "lyssningsfönstret 60 grader horisentalt och 30 vertikalt" låter det fin fint.

Vh Göran Nilsson

PS. Martin du var väl på föreläsningen om Psykoakustik ?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2006-10-08 21:23

PS. Martin du var väl på föreläsningen om Psykoakustik ?
Jovisst! :)

Men Ingvar tog väl inte upp något kring hur vi hör höjd förutom att vi gör det och att det har med den klangliga signaturen hos ljudkällorna att göra. Jag kan inte minnas att han sa något specifikt om piP och hur anpassad efter stående lyssning den är map höjdprojiceringen av ljudbilden.

Det här kanske är ett typexempel på när det är lättare att bara lyssna än att diskutera. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Re: Är piP gjord med hänsyn till stående lyssning som tex pi

Inläggav Naqref » 2006-10-08 21:59

Martin skrev:Som jag har förstått det är pi60:s spridning anpassad så att man även ska få en rimlig ljudbild och klangbalans när man lyssnar stående. Är piP anpassad på motsvarande sätt?


Ja!

(Sedär så svårt det var att svara på en så enkel fråga ;) )
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster