pi60 fungerar väl, tror jag? Jag har inga att kolla med.
Undrar vad som kom först, hönan, ägget eller tuppen? (basen, diskanten eller hyllan) Jag vet inte.
Baselementets konstruktion och främst materialvalet i konen gör att elementet tål dessa transienteffekter utan att ramla sönder. Hyllan gör det sedan möjligt att använda det elementet genom att den ger möjlighet att flytta diskanten så långt bakåt.
Det senare behövs för att nå samma fasskillnad mellan elementen i önskad horisontell sektor. Det beskrivs som att centrum på båda elementen skall sammanfalla, det centrum som ges av respektive elements vågutbredningsutseende sett uppifrån.
När både elementens centrum sammanfaller spelar de kanske inte alls i fas, men dom spelar lika mycket ur fas i hela den önskade horisontella sektorn. Då får filtret fixa den fasskillnaden, och det gör då filtret i hela sektorn, inte bara rakt fram.
Man kan ju fundera på våghastigheten i baskonen med tanke på att dels diskanten har en liten waveguide och dels att den ändå sitter så långt bak! Hyfsat hög om man säger .....
Likadan, fast nästan helt tvärtom, kan man tycka att piP är i många stycken. Sådana kan jag lyssna på på nära håll, det står faktiskt två sprillans piPs här i rummet bredvid. Dom spelar nästan skjortan av mina 2212, fast bara nästan ......

ⓘ De gustibus non est disputandum.