Effekttålighetsøkning med "knix" på baffeln

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Effekttålighetsøkning med "knix" på baffeln

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-03 14:18

Ja, i en annan tråd på en annan avdelning skrev IÖ något om att diskantens effekttålighet økade vældigt tack vare "knixen" på baffeln (eller trappsteg eller vad man nu ska kalla det) på pi60 och pi60s. Vafør ær det så? Och hur blir det på større modeller dær man har "knix" både ovan och under diskanten? Blir effekttålighetsøkningen ænnu større dær? Om inte, varfør det?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-03 14:29

Om man tänker "framlänges" så skulle man ju kunna tro att den veckade baffeln ger sämre effekttålighet i diskanten pga att filtret behöver göras brantare om diskanten placeras längre fram för att få elementen att spela i fas.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-03 19:30

Jag vet! 8)

Fast det var basen det handlade om ......
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-10-03 21:41

phon skrev:Jag vet! 8)

Så varför blir det så då ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 18:41

phon skrev:Jag vet! 8)

OK, det fungerar alltså? IÖ var inte bara på spex-humör när han skrev det?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-04 20:53

pi60 fungerar väl, tror jag? Jag har inga att kolla med.

Undrar vad som kom först, hönan, ägget eller tuppen? (basen, diskanten eller hyllan) Jag vet inte.

Baselementets konstruktion och främst materialvalet i konen gör att elementet tål dessa transienteffekter utan att ramla sönder. Hyllan gör det sedan möjligt att använda det elementet genom att den ger möjlighet att flytta diskanten så långt bakåt.

Det senare behövs för att nå samma fasskillnad mellan elementen i önskad horisontell sektor. Det beskrivs som att centrum på båda elementen skall sammanfalla, det centrum som ges av respektive elements vågutbredningsutseende sett uppifrån.

När både elementens centrum sammanfaller spelar de kanske inte alls i fas, men dom spelar lika mycket ur fas i hela den önskade horisontella sektorn. Då får filtret fixa den fasskillnaden, och det gör då filtret i hela sektorn, inte bara rakt fram.

Man kan ju fundera på våghastigheten i baskonen med tanke på att dels diskanten har en liten waveguide och dels att den ändå sitter så långt bak! Hyfsat hög om man säger .....

Likadan, fast nästan helt tvärtom, kan man tycka att piP är i många stycken. Sådana kan jag lyssna på på nära håll, det står faktiskt två sprillans piPs här i rummet bredvid. Dom spelar nästan skjortan av mina 2212, fast bara nästan ...... 8O
Senast redigerad av phon 2006-10-04 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:13

phon skrev:det står faktiskt två sprillans piPs här i rummet bredvid. Dom spelar nästan skjortan av mina 2212, fast bara nästan ...... 8O

Vaffan Phon!??? Snart köper du väl t o m en Peugeot eller en Renault?! 8O

:wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-04 23:31

:lol: :lol:

En röd beggad 307 gti kanske ...... 8O
Senast redigerad av phon 2006-10-05 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 09:28

phon skrev:
Baselementets konstruktion och främst materialvalet i konen gör att elementet tål dessa transienteffekter utan att ramla sönder. Hyllan gör det sedan möjligt att använda det elementet genom att den ger möjlighet att flytta diskanten så långt bakåt.

OK, har jag fattat rætt om det ær så hær: Baslelemenet måste, før att det ska fungera med "knixen" ha ett membran med en viss våghastighet (før att fungera tillsammans med diskanten och dess placering). Likaså måste talspole och kopplingen till membran vara utført på ett visst sætt. Tack vare detta erhålles en høgre effekttålighet. Talspolen skulle klara værmen av efffket ænen annars, men talspole-membrankopplingen och membranet skulle normalt sett inte hålla? Ær det korrekt uppfattat?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-05 12:16

Nu var jag väl inte så enormt frågvis i detaljerna senast utan har bara en ytlig information.

Själva hyllan har, vad jag förstår, gjort det möjligt att ha diskanten placerad där den är. Hyllan är lösningen på problemet att den virtuella centrumpunkten för basens vågutbredningsmönster är väldigt långt bak. I fokus står då naturligtvis den gemensamma koncentriska vågutbredningen.

Att punkten har hamnat där beror i sin tur på att våghastigheten i konen är hög, och därav följer att vågen är rätt plan. Konens egenskaper (bl.a.) är en funktion av att elementet är konstruerat som det är, för att tåla dessa effekter. Det är mycket av just mekanisk hållbarhet inblandat.

Ungefär så har jag tolkat det, det går säkert att gräva mycket djupare. Det kan säkert också vara något jag inte fattat rätt/alls. Jag har inte ägnat pi60 så mycket tid, jag har inga, och jag har inte sett några på närmare håll än ~5 meter.

Nån dag så kanske...... 8)

Återgå till Wänner af Ino