piPs är nyinstallerade - Tips & råd behövs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misc100

piPs är nyinstallerade - Tips & råd behövs

Inläggav misc100 » 2006-10-04 12:55

Nu har jag fått hem mina piPs + Dialog 1s. Har hunnit spela in piPs lite (repeat på cd spelaren ;) Blev jättesnyggt med lack i mattsvart och passar perfekt till stativen. Ångrar inte alls att jag valde mattsvart över pianolack.

Kompisar är mäkta imponerade av vad dessa presterar. Om du räknar in att det dessutom är i ett så akutiskt dåligt rum som mitt vardagsrum (ekar när man pratar :D så blir de ännu mer imponerad.

Basen är bra och imponerande i sig och dessutom är högtalarna så små. Dock måste jag säga att efter att ha lyssnat på pi60 hos Ingvar så vill jag ha lite mer bastryck. Så kanske beställer pi60 och säljer dessa piPs :) Dock när man kommer ihåg att pi60 kostar 13000kr mer så undrar man om inte det där lilla extra bastrycket är inte värt pengarna för piPs är ändå så kompetenta på det området :)

Har en fråga till er piP* ägare. Om man har Ingvars SD-kuddar så lyser det gult mellan högtalare och stativ. Hur skulle man kunna åtgärda det? Hur har ni gjort? Funderar på att sprayfärga dem svart men undrar om inte det kommer att "äta" på skumgummit eller göra dem hårda? Förslag?

Tänkte även lätt åtgärda mitt rum akustiskt. Tyvärr går det inte att lägga in fler/tjockare mattor av estetiska orsaker och möbler som är i skinn kommer inte bytas ut :) Gardiner skall sättas upp och de är i perfekt läge att ta bort vissa ljudreflektioner från väggen. Höger högtalare står i hörnet på rummet. Hur är det bästa att absorbera ljudet där? Ställa en dämppanel snett i hörnet för att fånga reklektioner? Tänkte göra en ram och fylla med lämpligt material och sedan spänna tyg över det. Förutom det som Ingvar säljer då det är långt till Lahäll vad för material är lämpligt? Typ stenull, plattor, mm.

Galen ide för gardinen men istället för att köpa typ sammet gardin kanske man skulle köpa en panelgardin och sedan sy fast lämpligt absorberande material på baksidan. Vad tror ni om det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-04 13:10

Lacka INTE de gula söta kuddarna (eller de är faktiskt fula).

Det du kan göra är att ha en stativfot som är urfräst just vid kuddarna så att de sjunker ner. Låt dem bara lyfta högtalaren ca 5mm över stativsfoten så kommer de inte synas så mycket.

Kul att du är nöjd!

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-10-04 13:18

Köpte stativen + stativfot av Ingvar som var gjorda för piPs med urfräsning men det gula lyser fortfarande igenom. Skall man platta till kuddarna? Eller kanske köpa lite svart tyg och linda runt kuddarna?

Kaffekoppen skrev:Lacka INTE de gula söta kuddarna (eller de är faktiskt fula).

Det du kan göra är att ha en stativfot som är urfräst just vid kuddarna så att de sjunker ner. Låt dem bara lyfta högtalaren ca 5mm över stativsfoten så kommer de inte synas så mycket.

Kul att du är nöjd!

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-04 13:18

Tänk att alla tycks tycka att att de gula fötterna är så fula. :)

Jag tycker dom är riktigt snygga :D
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-04 13:26

Som du själv skriver, linda lite svart tyg runt dem.

Har du en bild på planlösningen, som du kan lägga upp?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-04 13:39

borde det inte gå att färga dom svarta? som med kläder`?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-10-04 13:50

Sy en påse utav svart siden som du stoppar ned dom i!

Snyggt och syndigt :P
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 14:19

Patrik_B skrev:Sy en påse utav svart siden som du stoppar ned dom i!

Ja, eller mörkt vinröda som en liten accent. Håller med om att de gul/oranga kuddarna inte är så kul....

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:06

Den som inte är road av accenter i samband med musiklyssning kanske kan pröva att dutta med en svart tuschpenna längs sidorna på SD-kudden. Jag kan inte tro att det skulle hindra funktionen. paa kanske kan ge klart besked?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-04 15:10

Jag vill se bilder på dina mattsvarta piPs :D

Sedan en sak som jag reagerade på. Är det olämpligt att ha skinnsoffor i sitt ljudrum och i så fall varför?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-10-04 15:24

Bilder på gång, kommer förmodligen imorgon. Skall gömma kablar mm först så det ser lite städat ut ;)

Jag har hört att skinnsoffor, och särskilt sk bycast som är av lite tjockare stramare läder, skall lättare reflektera ljudvågor än tygsoffor. Man kan kanske säga att de istället fyller funktionen som diffusorer och inte absorbtorer :)

Kribban skrev:Jag vill se bilder på dina mattsvarta piPs :D

Sedan en sak som jag reagerade på. Är det olämpligt att ha skinnsoffor i sitt ljudrum och i så fall varför?

MVH Christer

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-10-04 15:25

Skall sticka ner till tygaffären och inhandla lite svart siden. Roligt kommer de ha åt att jag vill bara ha typ 144cm2 ;)

Patrik_B skrev:Sy en påse utav svart siden som du stoppar ned dom i!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-04 15:51

Gärna bilder - jag funderar själv på mattlack, kanske svartlila.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-04 16:28

Kribban skrev:JSedan en sak som jag reagerade på. Är det olämpligt att ha skinnsoffor i sitt ljudrum och i så fall varför?

Skinnsoffor är inte alls lika bra bredbandsabsorbenter som tygsoffor, vilket gör att de inte förkortar efterklangstiden alls lika mycket. En tygsoffa är en suverän bredbandsabsorbent från sisådär 300-500 Hz och uppåt. Samma kan inte sägas för skinnsoffan, som lider av för mycket ytreflektion.

Vidare ger reflexerna från skinnsoffan en tydlig ljudpåverkan, vilket du lätt kan höra genom att laborera lite med exempelvis ett täcke eller några tjocka filtar som du lägger på och tar av från soffryggen medan du sitter och lyssnar.

Därför skulle jag utan att blinka hellre välja tyg än skinn i lyssningsrymmet. Alldeles bortsett från hur obehagligt varmt och svettigt det brukar bli i längden att sitta i en skinnsoffa...

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-10-04 16:48

Planlösning här:
Bild

guldfisk skrev:Som du själv skriver, linda lite svart tyg runt dem.

Har du en bild på planlösningen, som du kan lägga upp?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-04 17:28

Kaffekoppen skrev:Lacka INTE de gula söta kuddarna (eller de är faktiskt fula).

Nä gå och köp en sådan där penna som man använder för att skriva på t.ex. CD-R skivor och "måla" med tusch helt enkelt ;) Mycket bättre ;)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-04 18:57

Morgan skrev:
Kribban skrev:JSedan en sak som jag reagerade på. Är det olämpligt att ha skinnsoffor i sitt ljudrum och i så fall varför?

Skinnsoffor är inte alls lika bra bredbandsabsorbenter som tygsoffor, vilket gör att de inte förkortar efterklangstiden alls lika mycket. En tygsoffa är en suverän bredbandsabsorbent från sisådär 300-500 Hz och uppåt. Samma kan inte sägas för skinnsoffan, som lider av för mycket ytreflektion.

Vidare ger reflexerna från skinnsoffan en tydlig ljudpåverkan, vilket du lätt kan höra genom att laborera lite med exempelvis ett täcke eller några tjocka filtar som du lägger på och tar av från soffryggen medan du sitter och lyssnar.

Därför skulle jag utan att blinka hellre välja tyg än skinn i lyssningsrymmet. Alldeles bortsett från hur obehagligt varmt och svettigt det brukar bli i längden att sitta i en skinnsoffa...

:( :( Skinnsoffa känns som bästa alternativet när man har barn för den är så lätt att torka av. Om vi nu köper en skinnsoffa så får vi väl köpa många plädar som man kan använda vid musiklyssning :)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-04 19:04

En svart Penol 2000 gör susen som Bamsefar nämnde :) en tuchpenna alltså, billigt, snabbt å enkelt gjort.

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-10-04 20:24

misc100 skrev:KSkall man platta till kuddarna?

Det går nog inte.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-04 22:39

Tänk att alla tycks tycka att att de gula fötterna är så fula.

Jag tycker dom är riktigt snygga

Då ska ni se mina blåa kuddar som jag har till min Dialog2a 8O de är fulare än fult så att säga :roll:

Ps. Så tack för tipset Bamsefar, för här ska det målas :D

Återgå till Wänner af Ino