modda piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karamellkungen

modda piP

Inläggav karamellkungen » 2006-10-09 15:54

Är det någon som har vågat sig på att modda sina piP? Jag tänker främst på bättre komponenter i delningsfiltret, bättre intern kablage samt kontakter.

Mvh

KK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-09 16:05

Jag kan nästan tänka mig vad det kommer komma för svar...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-09 16:14

Jag hukar mig förskräckt bakom skrivbordet, beredd på den heta debatt som kan komma att följa på ett så roligt inlägg "från andra sidan".

Försiktigtvis vill jag fråga varför man skulle vilja byta komponenter, när de som sitter där redan har korrekta värden för att skapa den överföringsfunktion som eftersträvas av konstruktören?

Användarvisningsbild
LarsR

Re: modda piP

Inläggav LarsR » 2006-10-09 16:27

karamellkungen skrev:Är det någon som har vågat sig på att modda sina piP? Jag tänker främst på bättre komponenter i delningsfiltret, bättre intern kablage samt kontakter.

Mvh

KK

Vad är det som är fel? :?
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-09 16:29

piPs är väl i stort sett en moddning av piP?

Vill man ha bättre får man köpa pi60. :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-09 16:44

Almen skrev:piPs är väl i stort sett en moddning av piP?

Vill man ha bättre får man köpa pi60. :)

Nja, det är ju inte samma baselement så det är väl synd att säga.

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-10-09 16:56

Kan man byta ut terminalerna till någon annan modell eller förstör man de ljudmässiga egenskaperna hos piP?

Anledningen att jag frågar är att de befintliga terminalerna inte är de mest påkostade vad jag kan se. Kanske för att det inte ger en så pass stor förbättring av ljudet i förhållande till den ekonomiska aspekten. Sen så är ju frågan om man kan få någon hörbar skillnad angående terminal byte. Jag är inte den mest insatta inom ämnet, men som sagt frågar man inget så får man ingenting veta.

Det som jag anser vara synd är att man gör ett ingrepp på en beprövad konstruktion och att det inte är just Ingengören som har bestämt att den detaljen ska sitta där.

Frågan är vad konstruktören skulle ha för några tankar kring denna typ av ingrepp?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-09 17:28

Låt den vara som den är & se skapelsen piP som ett konstverk som är helt efter konstruktörens idé & ambition :)

OT men har du något att göra med karamellpojkarna i Alingsås tro?

//JB
På G från piP till piPs inom kort :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-10-09 18:23

nutrek har jag bytt till i mina burkar
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 18:30

planetaryice skrev:Kan man byta ut terminalerna till någon annan modell eller förstör man de ljudmässiga egenskaperna hos piP?

Anledningen att jag frågar är att de befintliga terminalerna inte är de mest påkostade vad jag kan se. Kanske för att det inte ger en så pass stor förbättring av ljudet i förhållande till den ekonomiska aspekten. Sen så är ju frågan om man kan få någon hörbar skillnad angående terminal byte. Jag är inte den mest insatta inom ämnet, men som sagt frågar man inget så får man ingenting veta.

Det som jag anser vara synd är att man gör ett ingrepp på en beprövad konstruktion och att det inte är just Ingengören som har bestämt att den detaljen ska sitta där.

Frågan är vad konstruktören skulle ha för några tankar kring denna typ av ingrepp?

Det enklaste är väl att PM´a honom och fråga :-)

Jag ser egentligen ingen anledning att byta något på piP´arna. Tror inte att du erhåller någon förbättring av ljudet med annan kabelanslutning. Men det kan ju finnas andra anledningar att modda. Nu vet jag inte hur originalterminalerna ser ut men det kan ju vara trevligt med sådana som ger en lite lyxigare känska vid hantering. Eller man har kablar med termineringar som inte passar. Eller med anslutningar som inte lossnar trots barn som är och drar i kablarna :-)

/ B

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-10-09 18:49

Själv gillar jag inte de små kopparna på piP - det är riktigt besvärligt att skruva dit lösa kabeländar i dem. Att de är små har dock sin anledning, så stora är inget alternativ.

Annars kan man göra som jag gjorde på mina i28 - beställa med hel baksida. (Dock blir det säkerligen den långa levanstiden på dem helt plötsligt, så länge det är piP vi talar om...) Jag borrade hål för ett par snygga polskruvar, vilket känns ungefär hundrafemtiofem gånger exklusivare än en vanlig plastkopp. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 18:51

Tank skrev:Själv gillar jag inte de små kopparna på piP - det är riktigt besvärligt att skruva dit lösa kabeländar i dem. Att de är små har dock sin anledning, så stora är inget alternativ.

Varför inte? *nyfiken*

/ B

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-10-09 19:56

Om jag nu kommer ihåg rätt, så beror det på att den stora koppens större yta blir för eftergivlig. Vilket typ av fel som detta uppenbarar sig i har jag definitivt glömt bort. Missljud från själva koppen? Lådvolymens olinjäritet får effekter? Ja, gissa kan vi nog allihop. (Därför skrev jag inte mer ovan. :wink: )

Vill även i det sammanhanget minnas något om att piP är den Ino-högtalare som utövar störst tryck på högtalarens väggar.

Försökte söka på forumet efter detta men gav snabbt upp. Tror det togs upp öga mot öga med IÖ. Inte lätt att hitta då. :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-09 20:10

Det står ju i byggbeskrivningen att man INTE ska använda annan kabel än den föreskrivna, då det kommer resultera i en sämre ljudkvalitet.
Komponentvalet är ju ingen slump från IÖ:s sida så att fjärma sig från grundkonstruktionen och få till en BÄTTRE lösning tarvar nog att man

a) inte försöker modda på måfå och
b) i princip vet VAD man vill förbättra och
c) har en förståelse för vilket komponentval som krävs för att uppnå resultatet

Personligen tror jag att det är svårt att bara byta lite "på känn" utan att förstöra grundkonstruktionen - då skulle man kanske hellre utgå ifrån konstruktionen och bygga en helt egen och se hur bra (eller bättre) man själv kan göra den med samma låda och element - eller andra element.

Risken att byta på känn i den befintliga med bättre/finare/dyrare komponenter är ju ingen garant för ett bättre slutresultat även om placeboeffekten säkert kan bidra.

En "bättre" högtalarterminal kanske känns lyxigare och snyggare men man ska nog ha klart för sig att förändringar av placering i rummet och kanske rummets akustiska egenskaper i sig påverkar ljudet mångfalt mer än t ex byte av terminalen i sig, som får förmodas vara adekvat - annars skulle den väl inte valts i första taget.

Men modda på bara! Själv vågar jag inte. :wink:
Inaktiv

planetaryice

Inläggav planetaryice » 2006-10-09 20:16

Men om man byter ut platskoppen för att man som Tank vill få den hundrafemtiofem gånger exklusivare i sina ögon, påverkar det då ljudet? Eller kan man förvänta sig att inget i ljudbilden förändras?

Sen så har jag en fundering på varför det är en plastkopp i konstruktionen. Borde inte baksidan bli styvare om man använder små polskruvar ist för att borra ett större hål som krävs för koppen?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-10-09 23:08

karamellkungen skrev:Är det någon som har vågat sig på att modda sina piP? Jag tänker främst på bättre komponenter i delningsfiltret, bättre intern kablage samt kontakter.

Mvh

KK

Du vil nok ende opp med en annen høyttaler enn pip hvis du begynner å "forbedre" denne, og da er jo vitsen med å kjøpe denne i utgangspunktet borte?.......

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 23:19

realist skrev:

Mvh

KK

Du vil nok ende opp med en annen høyttaler enn pip hvis du begynner å "forbedre" denne, og da er jo vitsen med å kjøpe denne i utgangspunktet borte?.......

Det gäller i och för sig alla apparater man "förbättrar".
En anledning till "förbättring" kan ju vara att man vill få mer kvalitativa komponenter i sin apparat, oavsett om de låter bättre eller inte. Alla apparater är ju delvis kompromisser, de som är seriöst gjorda kompromissar med annat än ljudkvalitet. För den som då vill ha bättre "känsla" i tex anslutningar osv kan det finnas anledning att byta ut vissa detaljer.

/ B

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-10-10 02:37

Mmm, tänk er en piP med hisschaktsvajrar och finsk bly i lådan, herregud var det skulle bli bra. Så kallad hisstekniker-edition.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 07:26

planetaryice skrev:Sen så har jag en fundering på varför det är en plastkopp i konstruktionen. Borde inte baksidan bli styvare om man använder små polskruvar ist för att borra ett större hål som krävs för koppen?

Polskruvar är olämpliga om man kör med EKK-kabel. Bananer sitter bättre, speciellt Multi Contacts rörformade. Själv gillar jag Speakon anslutningar, helst i såväl förstärkare som högtalare. Ingen risk för förväxlingar av ledarna eller kortslutning. Billiga är de också.

MickeN

Inläggav MickeN » 2006-10-10 08:47

Jag skulle vilja ha lite krom och guld och sånt... lite "Pimp my piP"!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-10 12:03

MickeN skrev:Jag skulle vilja ha lite krom och guld och sånt... lite "Pimp my piP"!

Jag har länge funderat på om man inte skulle gå till en metallfräsare och be honom göra en liten skyllt som det står något i stil med "Ino Audio i5" och sätta fast på baksidan av mina i5. Det vore väl något?

Med tanke på hur många dörrskyltsförsäljare (skotillfixare brukar de vara också) i tunnelbanorna i Sthlm så är det ju inte direkt svårt att fixa... ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-10 14:57

realist skrev:

Mvh

KK

Exakt!

Jag kan verkligen inte mycket om högtalarkonstrukton och jag kanske har helt fel, men jag misstänker att delningsfiltret i piP inte är särskilt begränsande för prestandan hos högtalaren.

Jag skulle snarare tro att det är den lilla lådvolymen och det lilla (bas)elementet som framför allt är de begränsande faktorerna, att högtalaren ändå klarar att gå ned till 34Hz (-3dB) är mycket imponerande, man kan väl inte kräva att en högtalare på 10 liter skall prestera som en golvhögtalare.

Fast de flesta vanliga golvhögtalare får nog faktiskt rejält med stryk trots att piP är mycket mindre! :o

Folk som inte har hört piP förut brukar se ganska shockade ut. :wink:

Jag tror således inte att du har mycket att vinna på att mixtra med delningsfiltret. :?

Du måste i så fall verkligen veta vad du sysslar med, och i så fall verkar det väl rimligare att konstruera dina egna högtalare i stället för att modifiera piP. :wink:

Om du vill ha en förbättrad variant av piP så tycker jag att du skall titta på piPs i stället, där har ju konstruktören själv utfört förbättringarna, vilka inte bara inskränker sig till delningsfiltret, utan även inbegriper ett helt nytt baselement, som väl rimligen står för den största delen av förbättringen.

Om priset inte har någon betydelse så rekommenderar jag i stället pi60s, som ju är konstruerad utan hänsyn till kostnaderna.

Eller pi60es för den delen, som är ännu mer påkostad.

Vh :)

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-10 15:28

MickeN skrev:Jag skulle vilja ha lite krom och guld och sånt... lite "Pimp my piP"!

ja, varför inte hela lådan i plexiglas och massa neonbelysning inuti?! :D :P
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-10 15:40

Tank skrev:Själv gillar jag inte de små kopparna på piP - det är riktigt besvärligt att skruva dit lösa kabeländar i dem.
Men va tusan! Inte skall man skruva dit lösa kabeländar! Det skall vara bananer som man LÖTT dit kablarna på ;)

Förövrigt är väl byte till polskruvar som Tank föreslog just den enda förbättringsåtgärden jag kan se. Det blir ju inte sämre av att ha en potentiellt tätare låda och minskad risk för skrammel i plasten, även om just den lilla koppen har fördelen att inte skrammla så det märks (varit emd om riktigt skrammliga stora anslutningsdon i plast).

Delningsfiltret och internkablaget är uppmätt och justarat efter just varje batch diskanter/baselement som kommer in.

Man är väl fri att köra "Pimp my piP" bäst man vill, men då skall man nog inte kalla den piP längre 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-10 17:24

planetaryice skrev:Men om man byter ut platskoppen för att man som Tank vill få den hundrafemtiofem gånger exklusivare i sina ögon, påverkar det då ljudet? Eller kan man förvänta sig att inget i ljudbilden förändras?

Sen så har jag en fundering på varför det är en plastkopp i konstruktionen. Borde inte baksidan bli styvare om man använder små polskruvar ist för att borra ett större hål som krävs för koppen?

Bra fråga!

Jag ser det ungefär såhär:
Allting i en högtalarkonstruktion bör balanseras således att man hittar ett optimum. Med optimum menar jag lite förenklat i detta fall (men inte i alla fall*) en dimensionering där alla egenskaper är "lite bättre än de behöver vara".

I fallet piP har faktiskt rätt många klagat på att den plastkopp jag använder är så liten (mycket mindre än den jag använder för de flesta andra större modeller) och att det därför är svårt att få plats med fingrarna.

Men orsaken till att jag trots det använder den lilla koppen är du på spåret med din fråga - det beror nämligen på att den stora koppen jag använder för alla andra högtalare är för mjuk för att kunna användas i piP. Det kanske låter konstigt att kraven behöver ställas högre på en mindre högtalare, men det beror på att man, vid ett givet ljudtryck utanför högtalaren, faktiskt har mycket högre ljudtryck inuti piP än i de större modellerna!
(På grund av den mindre lådvolymen.)

Den lilla plastkopp jag använder i piP är ungefär lika stark som resten av lådan. Det får räcka. :wink:

Den som vill modifiera med annan lösning är välkommen att göra så, men det blir mycket längre leveranstid om jag skall kunna erbjuda bakstycke utan hål för aslutningspanel. Inga förbättringar är dock att vänta.

När det gäller polskruvar så har redan något varit inne på hur olämpligt det är att använda dylika. Att det går att använda polskruvarna på piP (och på alla andra Inohögtalare) skall inte tas som ett tecken på att jag rekommenderar det.

Den kloke/kloka använder banalkontakter. En överlägsen kontakt för överföring av stora effekter/strömmar. Vid absolut maxeffekt in till piP går det en peakström om 10 A in i dem, och vid normal högspelning handlar det snarare om enstaka ampere. Den banankontakt jag rekommenderar klarar utan vidare 50A med extremt små olinjäriteter.

Vh, iö

- - - - -

*De flesta optimeringar jag håller på är faktiskt inte balansgångar, utan jakt på synergi. Alltså sådana justeringar man kan göra i konstruktionen som förbättrar ALLA egenskaper samtidigt. :P Lyckas jag inte hitta/skapa tillräckligt många synergier i en konstruktion inom de första årens utvecklingsarbete, så lägger jag för det mesta ned projektet.

Ett dyrt sätt att arbeta, men ett som säkerställer att man inte lancerar en massa konstruktioner som saknar hög nivå av total-harmoni. Jag avskyr konstruktioner där egenskaper slåss med varandra. Kompromisser kan inte optimeras - bara utrotas, brukar jag säga. 8)

[Möjligen undantaget balansen mellan prestanda och köpbarhet (lågt pris) som oundvikligen måste avvägas varje gång man gör en grunka.]
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-10-10 18:06

Kaffekoppen skrev:Men va tusan! Inte skall man skruva dit lösa kabeländar! Det skall vara bananer som man LÖTT dit kablarna på ;)

Givetvis, och det är så jag har det, även med polskruvarna till mina i28. Men det gör det inte enklare att skruva dit kabeländar! :D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-10 18:22

Vad skulle hända om lådan gjordes mindre resonant?

Användarvisningsbild
sordini

Inläggav sordini » 2006-10-10 18:31

Tjôta!

Vilken av väggarna menar du? Vid vilka frekvenser finns resonanserna och hur stora är de?

Rent principiellt, om man gör lådorna mer dämpade (=mindre resonanta), så skulle väl ljudalstringen vid de frekvenserna minska från väggarna..? Eller vad är det du vill veta?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-10 21:24

patrikf skrev:Vad skulle hända om lådan gjordes mindre resonant?

Den skulle bli ännu mindre resonant.

Eller mindre resonlig.

/D

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-10-10 23:02

Jag tänker att en högtalarlåda som vibrerar lagrar och avger energi fördröjt. Och om det i pips fall, som vibrerar mycket, påverkar ljudet på något sätt?
Som min fråga var ställd riktades den till nån som visste något om det.
Jag vet av egen erfarenhet att annat än själva högtalarelementet låter väldigt mycket vid matning med ren sinussignal i "basfrekvenser", och att andelen "annat" i förhållande till högtalarelementets ljud varierar med signalens styrka (upp till ca 5 watt när jag provade).
Om missljuden till någon del berodde på lådvibrationer vet jag inte.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino