pi60 + a1?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

pi60 + a1?

Inläggav niklas » 2006-10-11 20:27

Någon som har erfarenhet av ovanstående kombination? Hur skulle försämringen kunna beskrivas jämfört med a2, annat än i ljudtryckskapacitet?

Vet att Ino rekommenderar a2 till pi60, men prisskillnaden (6.400 för 6 st a1 -> 15.000 för 6 st a2) gör att jag börjar fundera på hur det skulle bli. :P Det är inte sååå himla ofta jag använder bakkanalerna, men ibland händer det.

Hoppas nån har nåt vettigt att svara!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-12 01:41

det var ett tag sen jag ägde dessa och testade att spela dessa tillsammans. Men om jag försöker minnas så kommer jag ihåg att a1 låter lite för smått (pga av storlekerna på elementen i a1 och pi60 skiljer så mycket?), och att a1, som visserligen låter väldigt bra, har fel karaktär jämfört med pi60. a1 låter lite för "ljust" och har annan klang verkar det som. Jag har inga synpunkter på vad man ska köpa iofs eftersom jag inte hört a2 och jämfört. Men jag gissar att det låter mer "rätt" med a2.


/pi60mittdomesmältaren

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2006-10-12 08:50

Hej Pinnick!

Tack för ett bra svar! Låter märkligt att klangen skulle vara annorlunda, men om det är som du säger så får jag nog tänka om...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-12 13:14

niklas skrev:Hej Pinnick!

Tack för ett bra svar! Låter märkligt att klangen skulle vara annorlunda, men om det är som du säger så får jag nog tänka om...



Ponera att Pinnick har rätt, det kan ju vara så! Men väg in att du endast har fått ett enda svar, så kan räkna med att det kanske inte är så många andra som ens har provat. Att lita till vad en enda person skrivit, skulle jag absolut inte göra. I alla fall inte så mycket att "jag skulle tänka om". Mer skulle jag ta rådet med i beaktandet och undersöka vidare. Ja naturligtvis prova i praktiken, eller åtminstone höra efter vad konstruktören av högtalarna säger.

Personligen har jag inte provat kombinationen pi60 + a1. Däremot i olika sammanhang med enbart a1:or som ambienshögtalare (tillsammans med subbwåffer i ovanför undertaket. Det låter inte direkt ljust om dem tycker jag. Dock har jag ju inte provat kombinationen så den kan jag inte uttala mig om.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48436
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 13:33

Om man ställer de två systemen bredvid varandra, a1 och a2 (i båda fallen i kluster om tre stycken högtalare) så skulle jag nog inte riktigt hålla med om att a1 låter "mindre och/eller ljusare".

Snarare är de rätt så lika i klangen, och finns det en signifikant skillnad så är det snarast att a1 inte sträcker sig lika långt uppåt i frekvens.

Förvisso finns en skillnad i utsträckning nedåt också, men det spelar mindre roll om man använder dem som jag rekommenderar - alltså ställer in dem som small (låter dem hantera bara frekenser över de sisådär två lägsta oktaverna).


Vad är då den signifikanta skillnaden? Jo, det är ljudspridningen som är väldigt mycket mera skräddarsydd hos a2, och det är ljudtrycksförmågan.

Sex stycken a1 passar förträffligt bra till att matcha piP (med eller utan basmoduler) men är på tok för små för att hänga med pi60 eller större system.

Skillnaden är faktiskt rejält stor därvidlag mellan a1 och a2.


Kontentan av det hela är att det fungerar utmärkt bra att kombinera vilka som helst frontala Ino-högtalare med a1, förutsatt att man bara tänker spela lite försiktigt. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-12 14:00

tlil mitt försvar eller vad man ska säga ;) så hade jag 10 meter EKUA till varje a1. Det kan ju ha berott på det iofs. Saken är att jag uppfattade ljudet som lite vasst och ljust. Men om man nu har stort rum så borde i alla fall det paret längst bak låta så om man nu har så pass lång högtalarkabel på varje sida. Säkert behövs 4 meter till första paret, 2 meter till nästa par och ytterligare några meter till bakersta paret. Så det var bara det.

Jag plitade bara ner mitt lyssningsintryck som är 2 år gammalt. sorry. Som jag skrev så var detta bara hur jag uppfattade det och det är möjligt att det var kabelns längd som gjorde att jag uppfattade ljudet som jag gjorde. Dessutom var det inget köpråd och det var intressant att höra huruvida jag hade fel eller inte vilket jag hade. tack. Svårt att veta allt. :o

Användarvisningsbild
RichardJ
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2006-07-30

Inläggav RichardJ » 2006-10-12 14:00

IngOehman skrev:Om man ställer de två systemen bredvid varandra, a1 och a2 (i båda fallen i kluster om tre stycken högtalare) så skulle jag nog inte riktigt hålla med om att a1 låter "mindre och/eller ljusare".

Snarare är de rätt så lika i klangen, och finns det en signifikant skillnad så är det snarast att a1 inte sträcker sig lika långt uppåt i frekvens.

Förvisso finns en skillnad i utsträckning nedåt också, men det spelar mindre roll om man använder dem som jag rekommenderar - alltså ställer in dem som small (låter dem hantera bara frekenser över de sisådär två lägsta oktaverna).


Vad är då den signifikanta skillnaden? Jo, det är ljudspridningen som är väldigt mycket mera skräddarsydd hos a2, och det är ljudtrycksförmågan.

Sex stycken a1 passar förträffligt bra till att matcha piP (med eller utan basmoduler) men är på tok för små för att hänga med pi60 eller större system.

Skillnaden är faktiskt rejält stor därvidlag mellan a1 och a2.


Kontentan av det hela är att det fungerar utmärkt bra att kombinera vilka som helst frontala Ino-högtalare med a1, förutsatt att man bara tänker spela lite försiktigt. :wink:


Vh, iö


Du nämner att a1 matchar piP bättre än ett pi60-system. Hur blir det då tvärtom? a2 till piP, blir det för mycket för piP:arna? a1 är mycket smidiga vilket är en klar fördel, i mina ögon(och öron).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-12 14:11

Men jag tyckte a1 passade väldigt bra till pi10 och inte lika bra till pi60 eftersom jag nu sålt mina a1. Jag hade iofs samma 10 m EKUA på varje sida bägge gångerna. Knepigt. :?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48436
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 14:29

Det kan möjligen förklaras med att a2 är en lättare last. 18 ohm istället för 12 ohm per högtalare.

Pinnick skrev:tlil mitt försvar eller vad man ska säga ;) så hade jag 10 meter EKUA till varje a1. Det kan ju ha berott på det iofs. Saken är att jag uppfattade ljudet som lite vasst och ljust. Men om man nu har stort rum så borde i alla fall det paret längst bak låta så om man nu har så pass lång högtalarkabel på varje sida. Säkert behövs 4 meter till första paret, 2 meter till nästa par och ytterligare några meter till bakersta paret. Så det var bara det.

Jag plitade bara ner mitt lyssningsintryck som är 2 år gammalt. sorry. Som jag skrev så var detta bara hur jag uppfattade det och det är möjligt att det var kabelns längd som gjorde att jag uppfattade ljudet som jag gjorde. Dessutom var det inget köpråd och det var intressant att höra huruvida jag hade fel eller inte vilket jag hade. tack. Svårt att veta allt. :o

Jag avsåg inte alls att kritisera det du skrev alls, jag ville bara berätta att det inte riktigt överensstämde med min erfarenhet.
(Men det är svårt att beskriva klang entydigt. Tonkurvor kan ju varieras i all oändlighet och således skapa oändligt många olika klangintryck. Ord som ljust och mörkt är väldigt kantiga redskap för att beskriva och fånga alla nyanser.)

Fast mest av allt ville jag tydliggöra att det viktigaste skillnaden mellan a1 och a2 när det gäller vilka system man kan kombinera med - är att de klarar helt olika maxnivåer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
niklas
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: 2003-09-29
Ort: Feskekörka

Inläggav niklas » 2006-10-12 14:56

Johan_Lindroos skrev:Ponera att Pinnick har rätt, det kan ju vara så! Men väg in att du endast har fått ett enda svar, så kan räkna med att det kanske inte är så många andra som ens har provat. Att lita till vad en enda person skrivit, skulle jag absolut inte göra. I alla fall inte så mycket att "jag skulle tänka om". Mer skulle jag ta rådet med i beaktandet och undersöka vidare. Ja naturligtvis prova i praktiken, eller åtminstone höra efter vad konstruktören av högtalarna säger.

Självklart! Det var ju liksom därför jag startade tråden... :wink:
(Dessutom citerade du något märkligt eftersom jag inte alls skrev så!)

Öhman! Tack för infon. Framförallt din kontenta var goda nyheter för mig! :D Begränsningen i ljudtryckskapacitet hos a1 tror jag inte blir ett problem för mig i praktiken.

Finns det någon på forumet som har "kompromissat" och kör med a1 till större system än piP?

Användarvisningsbild
torbod
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 2005-10-31

Inläggav torbod » 2006-10-12 16:16

Jag har funderat på detta och är också intresserad om någon stadigvarande kör med typ pi60 eller "större" tillsammans med a1.

För min egen del tror jag inte heller att jag får problem med maxlyssningsnivån eftersom jag normalt inte spelar så högt, så det känns som en väldigt trevlig kombination speciellt ur estetiska och ekonomiska synvinklar.

Spridningsegenskaperna är nog den viktigare begränsande faktorn i mitt fall. Så om någon kör med denna kombo, upplever du någon drawback i det hänseendet!?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-12 17:04

ingOehman, nejdå ingen fara. Men med "ljust" och "litet" menar jag att basen från pi60 är så mycket starkare och att effekter som början i fronthögtalarna och som övergår till surroundhögtalarna får lite annan karaktär när de övergår från att låta i pi60 till att låta i a1. Det ska väl vara så eftersom det är inspelat så men däremot tyckte jag att pi10 och a1 stämde bättre överens när man spelade de tillsammans. Det finns säkert förklaringar till detta och detta är två år gamla ljudintryck som jag försöker komma ihåg. Och detta är bara mina intryck.

Möjligen har jag felaktiga förväntningar på hur det borde låta :)

edit: det vore roligt om man kunde skaffa några a1 istället för a2 kostnadsmässigt även om jag tror att jag kommer att spela sönder dessa. :(
Senast redigerad av Pinnick 2006-10-12 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2006-10-12 17:21

RichardJ skrev:Du nämner att a1 matchar piP bättre än ett pi60-system. Hur blir det då tvärtom? a2 till piP, blir det för mycket för piP:arna? a1 är mycket smidiga vilket är en klar fördel, i mina ögon(och öron).


Jag körde med 8 st a2 och piP ett tag.
Tyckte det fungerade väldigt bra.

Spelade även ett tag (när jag provade så att mina a2:or fungerade efter
ihopsättning) med a2 stående ovanpå piP och några ggr även med a2
spelandes på en kanal och piP på en annan kanal (alltså som fronthögtalare).

De låter väldigt lika, klangligt.
Dock är ju spridningen på a2:orna mycket mycket större, och a2:orna
tyckte jag faktiskt lät aningen aningen mer "fullvuxna" i mellanregistret.
Svårt att beskriva, men en liten skillnad tycket jag mig höra.
Kan iof ha berott på att högtalarna påverkas olika av rumsakustiken också.

Men med a2:orna spelandes hängda på väggarna tillsammans med piP
så tyckte jag det fungerade kanonbra.
Panoreringar mellan fram/bak kanalerna fungerade sömfritt utan att
klangkarakären på ljud ändrade sig med dess position.

Tyckte inte att a2:orna "blev för mycket" för piP.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-12 21:00

torbod skrev:Jag har funderat på detta och är också intresserad om någon stadigvarande kör med typ pi60 eller "större" tillsammans med a1.

...

Vh
Tobbe


Bamsefar kör välan a1 tillsammans med i28 och pX-6-infra (skriver man det verkligen så?) så han bör veta hur det funkar.

Ingvar, hur stor är skillnaden i ljudtryckskapacitet samt hur stora krav på ljudtryckskapacitet anser du att man behöver ställa på surroundkanalerna igentligen? (Gärna uttryckt som ett förhållande till frontkanalerna eller med en fin restaurangförklaring...)

/J
admin

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48436
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-10-12 21:06

Pinnick:

Jag börjar misstänka att du inte ställt in "small" för a1:orna... Då blir lätt oförmågan att spela bas ett alltför uppenbart tillkortakommande.


Wolfie:

Ja, att använda ett onödigt kapabelt surroundsystem är ju aldrig något problem - annat än möjligen ekonomiskt! :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RichardJ
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2006-07-30

Inläggav RichardJ » 2006-10-12 21:27

Wolfie skrev:
RichardJ skrev:Du nämner att a1 matchar piP bättre än ett pi60-system. Hur blir det då tvärtom? a2 till piP, blir det för mycket för piP:arna? a1 är mycket smidiga vilket är en klar fördel, i mina ögon(och öron).


Jag körde med 8 st a2 och piP ett tag.
Tyckte det fungerade väldigt bra.

Spelade även ett tag (när jag provade så att mina a2:or fungerade efter
ihopsättning) med a2 stående ovanpå piP och några ggr även med a2
spelandes på en kanal och piP på en annan kanal (alltså som fronthögtalare).

De låter väldigt lika, klangligt.
Dock är ju spridningen på a2:orna mycket mycket större, och a2:orna
tyckte jag faktiskt lät aningen aningen mer "fullvuxna" i mellanregistret.
Svårt att beskriva, men en liten skillnad tycket jag mig höra.
Kan iof ha berott på att högtalarna påverkas olika av rumsakustiken också.

Men med a2:orna spelandes hängda på väggarna tillsammans med piP
så tyckte jag det fungerade kanonbra.
Panoreringar mellan fram/bak kanalerna fungerade sömfritt utan att
klangkarakären på ljud ändrade sig med dess position.

Tyckte inte att a2:orna "blev för mycket" för piP.


Det låter kalas. Då får nog Öhman en beställning snart, igen. Trots hans ovilja att svara själv. :lol:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-13 00:18

IngOehman, Det stämmer. Jag har alltid använt "Large" på surroundkanaler. Är det bara just a1 som man ska låta vara "Small" och inte a2?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Inläggav distad » 2006-10-13 00:24

Om du skulle läsa mer i denna tråd IÖ, så kommer en fråga till här. Nu har du ju utvecklat nya A2or. (om de nu fortfarande heter A2?) Avråder du ifrån att kombinera dessa med de gammla A2orna i samma system. Frågar därför att jag sitter med ett par av den förra modellen och vill kanske ha 2 stycken till längre fram när plånboken godkänner inköp.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2006-10-13 07:51

Pinnick skrev:IngOehman, Det stämmer. Jag har alltid använt "Large" på surroundkanaler. Är det bara just a1 som man ska låta vara "Small" och inte a2?


a2 ska också ställas som small.

Helt onödigt att försöka tvinga dem att spela djupt.

a2 har, om jag minns rätt, en undre gränsfrekvens någonstans kring
100 Hz(?), men spelar väl i större antal, hängande på vägg nedåt 40-50
Hz? IÖ får gärna rätta mig om jag minns fel.

Bättre att skicka alla de frekvenserna till .1 kanalen istället :)

IÖ: Fast nu är inte surround-högtalarna så mycket overkill längre 8) :lol:
Körde ju de tillsammans med piP under tiden jag väntade på det andra
"front systemet" :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2006-10-13 08:28

Slartibartfast skrev:
torbod skrev:Jag har funderat på detta och är också intresserad om någon stadigvarande kör med typ pi60 eller "större" tillsammans med a1.

...

Vh
Tobbe


Bamsefar kör välan a1 tillsammans med i28 och pX-6-infra (skriver man det verkligen så?) så han bör veta hur det funkar

...

/J


Mja jo jag har i28 med 6 stycken Infra-X. Jag kommer till på köpet köra med i64orna tillsammans med A1orna också - bara för att jag kan ;)

Alltså, de har säkert begränsningar, men i mitt nuvarande lilla rum så upplever jag inte att det behövs mera. Detta dels pga antalet inspelningar (filmer eller musik) som verkligen utnyttjar surroundmöjligheten och dels för att mitt system är ett tungt 2-kanals främst, med filmmöjlighet.

Fast visst jag funderar på de nya A2orna - men antagligen inte...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv
 
Inlägg: 3323
Blev medlem: 2004-12-12
Ort: evigheten

Inläggav Pinnick » 2006-10-13 17:39

Wolfie skrev:
Pinnick skrev:IngOehman, Det stämmer. Jag har alltid använt "Large" på surroundkanaler. Är det bara just a1 som man ska låta vara "Small" och inte a2?


a2 ska också ställas som small.

Helt onödigt att försöka tvinga dem att spela djupt.

a2 har, om jag minns rätt, en undre gränsfrekvens någonstans kring
100 Hz(?), men spelar väl i större antal, hängande på vägg nedåt 40-50
Hz? IÖ får gärna rätta mig om jag minns fel.

Bättre att skicka alla de frekvenserna till .1 kanalen istället :)

IÖ: Fast nu är inte surround-högtalarna så mycket overkill längre 8) :lol:
Körde ju de tillsammans med piP under tiden jag väntade på det andra
"front systemet" :wink:

På så vis. Jag hade för mig att de klarade att spela ner till 70 Hz eller nåt. Väldigt bra att veta! tack wolfie.

Men om man nu smält mittdomen så kanske man nog ska ha a2 i alla fall. 8) (4 stycken får nog räcka)'

edit: tror för övrigt jag ska satsa på 4 stycken NHT superzero XU tills jag har råd med a2. De kostar väldigt lite och ska tydligen låta ganska bra. 4 såna kan jag förhoppningsvis få tag på för under 2000. De har 4,5" element. För det priset kan jag leva med att det låter lite fel kanske tills vidare 8)
Senast redigerad av Pinnick 2006-10-15 01:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-14 14:21

Mest till IÖ, då han lär ha det bästa svaret..

Slartibartfast skrev:Ingvar, hur stor är skillnaden i ljudtryckskapacitet samt hur stora krav på ljudtryckskapacitet anser du att man behöver ställa på surroundkanalerna igentligen? (Gärna uttryckt som ett förhållande till frontkanalerna eller med en fin restaurangförklaring...)

/J


..så att han inte missar min fråga menar jag.

/J
admin


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst