piP-frågor angående vinkel och dämpning.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RichardJ

piP-frågor angående vinkel och dämpning.

Inläggav RichardJ » 2006-10-16 19:18

Försökte leta runt lite i länkarkivet men jag hittade inget specifikt och det var svårt att söka eftersom det finns rätt många trådar där "toe", "in" och "vinkla" tas upp så jag skapar en ny.

Hur mycket, om ens, bör piP vinklas in emot lyssningspositionen? Tappar man bredden för de som sitter bredvid i soffan om man riktar dem (eller bara om man riktar dem allt för mycket, och i så fall hur mycket är för mycket)?

Kan man dämpa första reflex i golv och tak, likväl som sidoreflexerna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-16 19:35

Högtalare ska givetvis vara invinklade och så även Ino piP. Förutom grundregeln att de ska stå nära bakomvarande vägg, som ska dämpas, bör de ställas så att vinkeln i mellan dem är ca 46 grader, sett från lyssningsplats. Helst inviklade så att man kan skymta utsidan av lådorna. Golvet bör ha en heltäckande matta och gärna ett lågt soffbord som ligger i vägen för golvreflexen. Taket kan vara orört men gärna diffuserande. Vad man gör med sidoväggarna beror på hur nära de befinner sig. Har du full koll på var reflektionerna kommer? För en spegel utmed den yta du vill kolla. Låt någon sitta på lyssningsplats och när denne ser högtalaren i spegeln har du funnit reflektionspunkten. Hamnar ofta inte alls där många tror.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-16 22:12

Att bredden skulle försvinna för de som sitter sidoplacerade om man vinklar in högtalarna är en missuppfattning :). Bra att frågan dyker upp igen, så att vi får chansen att prata om det.

Om man inte vinklar in högtalarna så kommer en person som är placerad en bit åt sidan lyssna "rakt framifrån" på den högtalare man hamnar framför, och lyssna ganska skarpt från sidan på den högtalare som man befinner sig en bit ifrån. Vinkeln förstärker alltså nivåfelet från sidoplaceringen om man inte vinklar in högtalarna.

Om man däremot vinklar in högtalarna ganska starkt, så att man i mittposition ser dem lite från utsidan, så kommer en sidoplacerad lyssnare hamna extra mycket "off axis" i förhållande till högtalaren rakt framför, medan man hamnar mer "on axis" i förhållande till högtalaren som hamnar längre bort. Vinklarna motverkar nu nivåfelet på grund av lyssningsavstånd.

Effekten varierar från högtalare till högtalare, beroende på vilken spridningskaraktär de har. Prova dig fram till vad som funkar bra! Ofta är det just en ganska kraftig invinkling som gör susen.
Senast redigerad av Morgan 2006-10-17 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-17 13:24

Morgan, undertill beskriver du ju tvärtom* mot vad du skrev i översta stycket. Det blev kanske ett "inte" för mycket där uppe.

* helt korrekt alltså enligt min mening också.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-17 13:47

Johan_Lindroos skrev:Morgan, undertill beskriver du ju tvärtom* mot vad du skrev i översta stycket. Det blev kanske ett "inte" för mycket där uppe.

* helt korrekt alltså enligt min mening också.

Tackar så mycket, Johan. Jag har justerat det jag skrev så att det mejkar sens. Jag fattar inte hur det kunde bli så fel. Skyller på grus i ögat och allergimedicin som gjorde mig lite slö :D :D :D

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-20 00:03

Hur sjutton mäter jag upp exakt 46 grader mellan högtalarna? :o

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-20 00:16

RichardJ skrev:Hur sjutton mäter jag upp exakt 46 grader mellan högtalarna? :o

Gör inte det utan prova dig fram till ett bra ljud. Mät sedan upp i efterhand var de hamnade, det kan bli kul. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-20 00:22

Jo,

Du ser bara till så att avståndet från mitt emellan högtalarna till din lyssningsposition (A) är 1.18 gånger avståndet mellan högtalarna (B)

Dvs:

A = 1.18*B
/Esbjörn

Digitalt fonogram -> Pioneer DV668 -> Denon 2105 -> Ino piP -> mina öron -> min hjärna (som i denna kedja oftast upplever stor förtjusning :) )

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-10-20 18:57

Svante skrev:

Gör inte det utan prova dig fram till ett bra ljud. Mät sedan upp i efterhand var de hamnade, det kan bli kul. :wink:

Sådär! Nu har jag provat mig fram och enligt mig får alla i soffan, man sitter ju inte själv och lyssnar, bäst ljud när högtalarna står 212cm ifrån varandra och det är 305 till lyssningsposition. Så antingen är man hörselskadad eller så funkar det bara annorlunda i mitt rum. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-20 19:10

Det blir 19,2 grader det, mot de rekommenderade 23. Lite smalt alltså, men trivs du med det så är det så de ska stå.

Det finns två pågående trådar just nu om vad folk har för vinklar, där kan du hitta lite kul läsning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-21 09:41

[quote="RichardJSådär! Nu har jag provat mig fram och enligt mig får alla i soffan, man sitter ju inte själv och lyssnar, bäst ljud när högtalarna står 212cm ifrån varandra och det är 305 till lyssningsposition. Så antingen är man hörselskadad eller så funkar det bara annorlunda i mitt rum. :)[/quote]

Man får hoppas att du har vinklat in dem kraftigt också!

Återgå till Wänner af Ino