paa skrev:regent8 skrev:Hej hå,
Vad säger skaran om valet mellan pIPs och OA60?
Går de att jämföra?
Dom jobbar nog mer lika än vad många tror. I vilket fall om man monterar den rekommenderade akustikskivan bakom piP och vinklar in dom enligt rekommendationen. Båda placeras intill, och samverkar med väggen i lägre registret och de tidiga reflexerna dämpas bort med absorbenter.
Det stämmer nog att de är mera lika varandra än någon av dem liknar de flesta högtalare.
Även Stig Carlsson själv sade ju om piP (spelandes i hans eget lyssningsrum)
"-Ja, de är ju nästan ortoakustiska!"Fast visst finns det en del skillnader ändå - skillnader man bör bilda sig en uppfattning om för att kunna göra bästa möjliga val av högtalare åt sig själv.
Jag tillhör dock dem som tycker att det bästa sättet att bilda sig en bra uppfattning om en högtalare (eller om ett par högtalare rättare sagt) är att lyssna på dem
i ett rum som gjorts så bra som möjligt för dem! För det är ju bara på så vis man får veta vad man själv
kan åstadkomma med respektive högtalare, om man vill nå så långt det går.
Att ta hem två olika högtalare och ställa dem i ett rum som man inte fixat till så att det är bra, är att göra valet onödigt slumpmässigt.

Rummet kan ju råka passa den ena mycket bättre än den andra, men när man senare ändrat rummet kan man lika gärna tycka tvärtom.
Rummets utformning bör om maximal kvalitet eftersökes tillpassas högtalarna enligt det sätt som respektive tillverkare förespråkar, om det skall bli så bra som möjligt - i båda fallen. direktjämförelser mellan högtalare sida vid sida tenderar dessutom att göra att man upplever respektive högtalare mest som SKILLNADEN mot den andra, snarare än att man lägger märke till vilken helhet de presenterar.
Rättvisaste jämförelse får man om man låter respektive högtalares representant demonstrera dem under goda förutsättningar, alltså på sätt som hyggligt bra passar respektive högtalare.
Wolfie skrev:piP har knappast snäv sweetspot... tvärtom skulle jag vilja påstå...
Det håller jag med om. Varken Stig eller jag hade något gott överhuvudtaget att säga om swetspot-idén. Jag har skivit en del om detta i Ino-manifestet.
För mig är det en absurditet att göra en högtalare som måste avlyssnas från en specifik punkt. Hela poängen med att använda högtalare är ju att man kan lyssna många tillsammans, och att man kan röra sig hur man vill medan man gör det!

Bryr man sig inte om det kan man ju lika gärna använda hörlurar.
Så ur just denna aspekt är nog Ino- och Carlsson-högtalare ganska lika varandra - de går att avlyssna från valfri plats i rummet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).