piP-problem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TeM

piP-problem

Inläggav TeM » 2006-10-31 19:36

Hej!

Är väldigt intresserad av att bygga ett par piP eller möjligtvis ett par piPs. Jag är däremot inte intresserad av att åka från Malmö till Stockholm för att hämta ett par. Någon som har någon bra idé hur man skall lösa detta problem?

/TeM

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-31 20:14

fråga nån som pendlar i jobbet elle nått sånt. så borde dom ju komma närmare malmö åtminstånde

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 23:20

Är det inte bara att beställa ett par, rena postorden typ?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-31 23:24

IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

de ända som gäller e hämtning i sthlm

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-31 23:25

paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Helt förståeligt tycker jag.

Men säkert ska någon neråt landet någon gång och då kan man ju synka kanske. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 23:37

pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Jag har nog missuppfattat det, han säljer alltså piP ohörda; men skickar således inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-31 23:47

blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

Märkligt. Vi skickar dagligen paket och har mycket sällan något problem. Det handlar förstås mycket om att packa på rätt sätt.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 00:49

Bill50x skrev:
blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

Märkligt. Vi skickar dagligen paket och har mycket sällan något problem. Det handlar förstås mycket om att packa på rätt sätt.

/ B

Jag har jobbat på lager i sammalagt två år (elektroniklager och möbellager) och på båda ställena var det väldigt vanligt att man fick skador i frakten. Dock kan man förpacka komponenter så de inte går sönder på ett lätt sätt - detta kan man VERKLIGEN inte med möbler. Med möbler så gäller det att har rätt fraktare bara, och hur plockar man ut honom tro?

Jag tror högtalare liknar möbler mera. Jag har dock både fått skickat till mig själv samt skickat (med bussgods) och det har alltid kommit fram i ursprungsskick. Tur? Bra fraktbolag? Högre standard idag? Inte en aning.

/J
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-01 10:00

Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-01 10:18

Håller med Slarti till 100%. rätt "gubbe" så är saken gjord, men han växer dock ej på träd....

Säljer & skickar en del "hyllor" på dagarna & får detsamma till mig & det är ofta skador :( Speciellt om det skickas som styckegods... dvs. ej på pall. Schenker ersätter på nettot 150:- / kilo!!! så det gäller att ha rätt värde kontra vikt om man ej skall täcka förlusten själv :(

Jag förstår I.Ö. eftersom det blir problem & tjaffs med skador & vem som skall anmäla & vem som skall ersätta vem med vad ect... finns roligare sätt att tillbringa sitt korta liv med än i fraktbolags träsket :evil:

TeM,
rätt som det är dyker det upp en annan piP.are ifrån Skåne & så kanske ni slår era påsar ihop & samåker till I.Ö. ?
Är du aldrig i Stockholm själv? ett ypperligt tillfälle att slå 2 flugor i samma smäll annars...

Håll utkik & ha lite tålamod så ordnar det sig i sinom tid :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-01 11:29

För tusan.. är det någon som vill köpa piP eller nått annat obskyrt och ha en helg i Sthm så fixar vi bostadsplats i Sthm... bara skicka ett PM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-01 12:10

paa skrev:
pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Jag har nog missuppfattat det, han säljer alltså piP ohörda; men skickar således inte.

No way att jag säljer några piP ohört! 8O

Vad jag har sagt är att man i normalfallet måste ha varit här på demo för att få köpa några Ino-högtalare, men att jag när det gäller piP har gjort undantag från detta - på grund av att det finns så många möjligheter att höra dem på andra ställen.

Att köpa piP utan att ha hört dem alls kommer inte på fråga dock. Det får man verkligen inte!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 13:13

BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..

Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!

/J
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 16:48

IngOehman skrev:Att köpa piP utan att ha hört dem alls kommer inte på fråga dock. Det får man verkligen inte!
Vh, iö

I ett helt annat sammanhang skriver du:

Kort sagt: Skall helt normala människor inte [skall] få uppnå myndighetsåldern under sitt liv?

Nå, ska de? :D

Du bestämmer givetvis helt själv vad du säljer till vem, men är inte detta att ta ifrån dina kunder sitt eget riskbedömande? Jag kan kan tänka mig att priset för ett par piP inte är större än att flera som varit här och hört lovorden är beredda att ta risken att de inte låter fint. Att Porsche kräver att man ska gå körkurs för att få köpa deras grövre maskiner kan ju vara ett sätt att ta ansvar för folks liv, men ett par högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-01 17:07

Jag är böjd att hålla med Per.

Jag vill kunna plöja igenom elektronik och högtalare utan att en tillverkare talar om för mig att jag dels MÅSTE höra ett par innan jag FÅR köpa dom. Sedan måste jag själva hämta dom på platsen då dom inte skickas.

Nu har vi ju dock fått fraktfrågan förklarad men resten är lite tråkigt. Jag själv kommer således kanske aldrig ens få höra ett par INO då jag inte är lagd åt det hållet att jag känner för att leta upp andra konsumenter som redan gått igenom alla stegen, enbart för att få lyssna på deras högtalare.

Jag vill beställa, testa och utvärdera produkten på egen hand. Var det inte min kopp te så säljer jag den till någon annan som inte orkar med kravtrappan.

Men jag kanske inte är värdig INO isåfall? :)

Mvh / Jimmy

P.S Vill förtydliga att inlägget är skrivet med största värme och välmening. Förstår dock om det uppfattas gnälligt och lite "svära i kyrkan-varning". D.S

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-01 17:16

det är väl inte så underligt att ingvar vill dema dom själv
han vill säkert undvika att de drivs med underlig hiendprylar eller demas i ett rum som påminner om en bastu eller dylikt

ps ingvar har bestående men efter postens framfart
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 17:47

profbd skrev:det är väl inte så underligt att ingvar vill dema dom själv
han vill säkert undvika att de drivs med underlig hiendprylar eller demas i ett rum som påminner om en bastu eller dylikt

Du menar att han vill att de ska framstå i så god dager som möjligt? Men den kontrollen har han ju redan avhändat sig genom att tycka att det är OK om man lyssnar hos någon annan piP-innnehavare! Eller räknar han med att kedjan av piP-köpare är så tajt att han kontrollerar hela sekt^H^H^H^H kundkretsen? 8O

Nå, vill Ingvar svara, så gör han det säkert alldelse själv. Vi ska inte spekulera i anledningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-01 18:13

det är väl många producenter som ställer krav på hur deras grejor säljs :?:
tom bose har väl en del krav på det
många hifiaffärer är ju så bedrövliga idag att man lika väl kan handla osett över internett

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-01 18:19

skulle man inte kunna acceptera I.Ö. val av hur han vill göra?

Gillar man inte läget blir det att söka beggat eller skita i det, hur svårt är det att göra någon annan människas val till viljes?

Eller så provar man barnens metod att lägga sig ner & banka med armar & ben grinandes i golvet till´s föräldrarna ger upp! men då är risken stor för dårhuset nästa :twisted:

//JB
ps. som själv skall dit, lyssna, köpa mitt andra par & ta med hem till Götet. & det är ett nöje att få träffa I.Ö. i egen person :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-01 18:24

JimmyN skrev:P.S Vill förtydliga att inlägget är skrivet med största värme och välmening. Förstår dock om det uppfattas gnälligt och lite "svära i kyrkan-varning". D.S
Jag tycker det var ett riktigt bra inlägg! Svär på bara :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 19:20

Affald skrev:skulle man inte kunna acceptera I.Ö. val av hur han vill göra?

Gillar man inte läget blir det att söka beggat eller skita i det, hur svårt är det att göra någon annan människas val till viljes?

Det är klart, det tror jag alla inser. Men vi ska väl inte behandla honom på något annat sätt än andra högtalarsäljare, väl? Han är en hyvens grabb, inget snack om den saken, men i rollen som försäljare får han tåla mothugg, om det nu kan räknas som mothugg att kritisera hans val av kunder baserat på hur de gör sina val.

Jag tycker det vore förfärligt trist att inte kunna gå i polemik med honom här av rädsla för att han hämnas genom at inte sälja sina högtalare till mig. Nu är jag inte omedelbar spekulant och kan därför orda fritt! :D Däremot skulle jag inte ha något emot att beöka den berömda källaren; jag hoppas att jag får en chans, trots polemiken här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-01 19:40

Själv tyckte jag besöket i täbykällaren var mycket lärorikt, dels får man veta hur bra högtalarna kan låta rätt placerade och i ett bra rum och dels kan man fråga en massa om högtalarna och få svar direkt!

Är bra att veta högtalarens potential när man sen testar den i olika rum, då vet man att det kanske inte är högtalarens fel om det låter dåligt utan placeringen/rummet. Man kan då undvika en byteskarusell och åtgärda det som är fel istället.

Alltså: Jag kan mycket väl förstå att man vill försäkra sig om att få nöjda kunder genom att kunderna måste provlyssna först, speciellt om man har ett hobbyföretag vars mål är att utveckla högtalare som kunderna verkligen är nöjda med. (skulle nog själv köra nån liknande strategi om jag skulle tillverka nåt, tänk att se sina högtalare som man finslipat i många år helt felplacerade där de inte alls kommer till sin rätt....)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-01 21:01

Nja, nu är vi inne och tänjer på spekulationsgränserna lite...

IÖ säger ju att han tillåtit piP köp utan demo just för att spridningen på piP är såpass stor att man kan få höra dem lite varstans - och med det menas ju att man i vilket fall som helst åtminstone har hört dem innan man bestämmer sig. Men han förordar ju iallafall en demo. Det föreligger ju ingen motsägelsefullhet i det. Att han sedan är mycket strikt med att resten av sortimentet är förbehållet folk som fått demo är ju också hans val.

IÖ har ju ingen kontroll över sina köpare och han är ju inte heller överdrivet intresserad av slutanvändarens elektronik verkar det som. Det finns ett par som hört piP och piPs hemma hos mig utan att hört dem hos IÖ och jag påpekar för alla att de bästa förutsättningarna för demo är hos IÖ men att de "förutsättningslöst" gärna får lyssna hemma hos mig.

Om IÖ sedan vill slippa ifrån posthantering/paketinslagning och hela den balettcirkusen så är det självklart 100% upp till honom. Där jag jobbar har vi tusentals artiklar och vi skickar inte heller en pinal som postorder. Flera som kanske önskar det men vi gör det inte för det.

Jag är fullt beredd att ta omaket att hämta mina pinaler, stora som små, på plats - trots att det för mig innebär ca tre timmars kommunalt resande eller hyra/låna bil. Att jag sedan får en massa matnyttig info är ju bara en välkommen bonus. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-01 21:14

Slartibartfast skrev:

Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!

/J

Liten byrå eller sänghurts liknar väl mer högtalare än vad en soffa gör...

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 22:21

Bill50x skrev:
Slartibartfast skrev:

/J

Liten byrå eller sänghurts liknar väl mer högtalare än vad en soffa gör...

/ B

Tack för hjälpen. :)

/J
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-01 22:42

Slartibartfast skrev:

/J

Hehe, menade ju inte så.. men om man nu har en elektronik-mackapär eller en möbel i samma storlek i omärkt förpackning som fraktas av samma bolag (exempelvis posten) borde de ju inte göra skillnad på hanteringen när de inte vet vad innehållet är.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-02 00:40

BengtO skrev:Hehe, menade ju inte så.. men om man nu har en elektronik-mackapär eller en möbel i samma storlek i omärkt förpackning som fraktas av samma bolag (exempelvis posten) borde de ju inte göra skillnad på hanteringen när de inte vet vad innehållet är.

Jag vet inte vad du vill säga med detta, men du verkar ju hålla med mig fullt ut! :) Alltså att fraktaren inte gör någon direkt skillnad på låda A och låda B. Det jag tillade var att om låda A ofta går sönder p g a hanteringsproblem, och låda B liknar låda A, så kan man med Murphys hjälp räkna ut att man kommer ha ett fraktproblem om man ska skicka låda B.

För att förklara litet yttligare så var liknelsen om att båda har en yta som är lätt att skada, och båda går att slå sönder med mer eller mindre våld.

Jag kan gärna förklara mitt ställningstagande ytterligare - men jag ser gärna att frågan får en egen tråd - denna tråd handlar om något HELT annat än de intentioner trådskaparen kan tänkas ha haft, tror jag!

/J
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-02 01:11

Murphys: Om två lådor har samma utseende och tyngd och behandlas likadant av fraktaren så kan du ge dig attan på att det är lådan med dina nya små piPs som blir skadad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-02 01:24

vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-02 08:44

profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Det har man sagt iaf. :wink: Men vet du att någon öht varit där?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Wänner af Ino