Ny på Ino i Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Ny på Ino i Stockholm

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-01 16:00

Hej, jag heter Magnus och är en 27 årig audiofil (-nörd) i Stockholm.

Jag har just snubblat på ino audios produkter under en jakt på nya högtalare och blivit väldigt nyfiken. Dels så är jag ute efter något entusiastbygge med mkt höga ambitioner och dels så skulle det vara kul att bygga ihop något själv i kit-form.

Jag är mest nyfiken på piP/piPs och kanske pi60. Jag har talat med IÖ angående provlysstning, men det skulle tidigast kunna ske i Jan/Feb och nu har min nyfikenhet och otålighet väckts...

Jag skall flytta i årsskiftet och minns ej exakt hur lyssningsrummet kommer att se ut, men det är ca 15 - 20+ m2, ganska fyrkantigt, högt i tak och har fönster där ena högt. förmodligen skall placeras. Pga flickvännskompatibilitet kommer nog dämpningsmöjligheterna vara ganska begränsade. Är piP/piPs ändå ett rimligt val eller skall jag titta på alternativ?

I allmänhet tycker jag om monitorljud, min elektronik är ganska påkostad Naimutrustning, slutsteg på 60 W kont. i 8 ohm. Är piP/piPs ett alternativ för mig även om dämpning blir svår att genomföra? Finns det någon med lågt dämpat / kalt rum som kan berätta om sina erfarenheter?

Tips, erfarenheter och råd emottages gärna!

Mvh Magnus G.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-01 16:53

Din sambo kanske föredrar högtalare dikt an mot dämpad vägg jämfört med högtalare en halvmeter ut från odämpad vägg.

Har du läst tråden Dämpning bakom piP?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-01 17:26

Jo det har du rätt i, att högtalarna skall stå dikt an emottages nog tacksamt. Mina nuvarande Epos ES11 skall stå minst 20 cm ut för att funka, fast jag har inte fått så mycket klagomål om just det faktiskt (bara att de är sjuuukt fula 8O ).

Problemet är att vänster högtalare kommer att stå framför ett vattenburet värmeelement så där blir det svårt att isolera. Dock kanske det ej behövs så mycket där eftersom elementets form kanske bidrar med någon form av dämpning...

Måste man använda tjocka skumdämpningar, skulle det funka med grovt tyg, täta klängväxter eller dylikt? Har någon här erfarenhet av olika annorlunda dämpmatrial?

Om någon i Stockholmsområdet skulle vara vänlig nog att upplåta sitt hem för provlyssning och diskutera inoljud på plats skulle det uppskattas otroligt! Jag är vin/öl-nörd också och tar gärna med någonting gott... :wink:

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-01 17:38

Jo, om elementet är gammaldags öppet med lameller vågrätt mot väggen kan du säkert ha tunnare dämpning. Klängväxter går bort. Du bör nog ändå ta ett foto och mått/ritning och konsultera Ingvar.

Jag har lyssnat, men ännu inte köpt piP. Placering direkt mot dämpad vägg gäller piP och inte pi60. Sök och läs på forumet, det finns duktigt med information i gömmorna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-01 17:59

En skiva Acustimet monterat i en snygg träram som hänger ner från fönsterhyllan framför elementet borde väl kunna funka? Om man lämnar 5 cm spalt mot golvet och fönsterbrädan så får man ju cirkulation på luften kring elementet i alla fall.
Det ger inte alldeles lika bra absorbtion som en porös absorbent, men bra mycket bättre än inget i alla fall.
Datablad på Acustimet här:
http://www.sontech.se//2003/produktblad ... STIMET.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-01 18:20

Jag har snokat runt på detta forum ett tag innan jag gick med för att kunna posta så jag har viss koll på piP och pi60 (bara läskunskaper dock, ingen praktisk erfarenhet). Klart att man är sugen på pi60, men mitt lyssningsrum är nog för litet yt/rymdmässigt plus att man nog kommer att komma för nära den. Har lite taskig erfarenhet av golvare, speciellt i små utrymmen, tycker lätt att det blir för mycket bas...

Dessutom är det rätt tveksamt om en golvare skulle uppskattas av tjejen, det här blir vårat första gemensamma boende så man vill ju inte klampa på hur som helst...

Plus självklart att pi60 kostar betydligt mer och skulle kräva en hel del sparande. piP är lite lättare att klämma in i budgeten.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-01 18:27

En tanke bara, istället för att dämpa husväggen bakom högtalaren skulle man kunna fästa ett mjukt dämpande matrial på högtalarväggarna som vätter mot väggen istället?

Det kanske skulle kunna göras lite diskretare och därför vinna flickvännspoäng. Frågan är bara hur det skulle fungera.

Har någon testat detta?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-01 18:56

Helst vill du vinkla in högtalarna, så det kanske inte är så enkelt. 0,8*1,0 meter skiva på varje högtalare lär dessutom märkas mer än om man har skivorna mot väggen. Klär man skumplastskivorna i tyg med väggmatchande färg smälter de troligen in ganska väl.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-12-02 02:09

man är sugen på pi60, men mitt lyssningsrum är nog för litet yt/rymdmässigt

Tyckte du skrev att rummet är 15->20kvm+?
Jag har pi60s i ett rum som understiger 15kvm och det funkar fint.

Men du kanske har haft mediokra högtalare som inte gör sig vettigt als?

Så du behöver inte oroa dig att pi60 inte skulle funka...

(snart kommer nån & tjatar om negationer igen, håll k_ft) :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-02 02:14

En högtalare med en 8" bas är ju inte alls för stor i ett rum som är drygt 4 meter per väggsida. Pi60 funkar säkert lika bra som något annat i ett odämpat rum. Absoluit inte sämre.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-02 18:52

Min tanke om dämpning direkt på högtalaren var om man på det sättet bara skulle behöva dämpa ytan på själva högtalarväggen och inget mer. Dock är säkert som ni märker mina akustikkunskaper inte på topp så jag behöver er hjälp :oops: .

Fast när man får höra att pi60 skule funka i tänkta rummet blir man ju lite brydd, jag som i princip hade bestämt mig för ett par piPs om det skulle bli tal om köp... Nu biter uppgraderingsdjävulen ( :twisted: ) fast sig i en igen och det blir förmodligen till att börja storspara igen. Skall dock ta mig till ingenjörn för provlyssning innan jag går längre, fast av allas vittnesmål här känns det som att man kommer bli inoit efter ett sådant besök.

Jag har ännu inte hunnit få min prislista och manifest, vet någon kit-pris på pi60/pi60s för rå mdf?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-02 18:58

Återigen, har du läst tråden "Dämpning bakom piP"?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-02 19:15

Ja, jag har läst dämptråden och tittat på ingenjörns bild. Min fråga var om det fanns andra metoder med liknande resultat, som tex att dämpa direkt på högtalaren. Det kanske låter knäppt för någon mer insatt, jag undrar bara om det finns alternativ som någon testat.

Jag har sett bilder här på forumet där folk i princip klämt fast dämpskum mellan högtalare och bakvägg och det var det som fick mig att undra över direktdämpning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-02 20:09

Men det är ju precis vad bilden i dämptråden visar.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-02 20:10

agent_cooper79 skrev:Jag har sett bilder här på forumet där folk i princip klämt fast dämpskum mellan högtalare och bakvägg och det var det som fick mig att undra över direktdämpning.

Det är så det är tänkt i fallet piP och dämpskiva, alltså mellan högtalare och vägg. Med direktdämpning menar du då att dämpmaterialet är fäst på högtalaren?

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-02 20:23

Ja precis. Min tanke med direktdämpning är dämpmatrial direkt på högtalaren och på så sätt "bara" behöva dämpa högtalarväggen och ej 0.8 m2 husvägg.

Har någon testat detta eller har argument för / mot?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-02 22:15

Det är ju refektionen från väggen man vill åt, inte något från högtalarlådan. Reflektionen från väggen interferar med direktljudet och det är rena giftet för ostörd återgivning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-03 00:20

Jaha, det var då du menade. Nej, lyssna på RogerGustavsson.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2006-12-03 02:13

Ok, då vet jag...

Jag var osäker på om det var något som kom från själva lådan vars relektion man ville undvika. Läste nog in för mycket i kommentarer jag läste av IÖ om att lådan var precis lagom mjuk / styv. Fick väl helt enkelt för mig att själva lådan svängde mer än den gör och kom in på fel spår... :oops:

Då är det alltså så att man pga elementens stora spridning och den kraftiga invinklingen får relativt kraftiga reflektioner som interfererar med direktljudet vilket naturligtvis är oönskat. Det låter väldigt logiskt och ganska självklart nu när man har fått det serverat, jag fastnade väl helt enkelt i fel tankegångar.

Tack för hjälpen med logikuträtningen, trevlig helg på er allihopa! /Magnus

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-03 09:51

Det som sker är att låga frekvenser har så lång våglängd att de smiter runt kanten på högtalaren som blir rundstrålande. Detta gäller även vanliga högtalare.
...perspektiv...

Återgå till Wänner af Ino