Känd högtalarkonstruktör/akustikkonsult till Skåne!!??

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Känd högtalarkonstruktör/akustikkonsult till Skåne!!??

Inläggav IndyLeMans » 2006-12-02 23:32

Jag tar en liten rövare och slänger ut en efterlysning;

Finns det i Skåne möjligtvis någon mer än undertecknad som tycker att riktigt bra högtalare är värda ett bra rum, speciellt när högtalarkontruktören himself kan hyras in för att optimera förhållandena?
Tillsammans kanske vi kan få ner "ställkostnaderna". :)

Kommentarer från andra som fått sina lyssnings-/hembiorum professionellt akustikbehandlade (eller lyckats bra med egna lekmannamässiga insatser) vore också intressanta.

Köpte f.ö. nyligen ett par piP till bottenvåning/TV-rum, och de ger en trevlig försmak om vad som komma skall när den pågående källarrenoveringen är klar. Jag har redan goda anledningar att tro att en akustikkonsultation är minst lika viktig som själva högtalarvalet.

mvh
John

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-11 16:21

Jo, det kunde ju vara väldigt intressant om man kan samköra det så det blir mestadels timpenningen som kostade...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-12-11 16:57

Den idén var inte så dum IndyLeMans! :)

Nu håller jag ju till i småland, men det är ju på väg ner i.a.f. och skulle bli ungefär halvvägs = halv ställkostnad?

Jag skulle kunna tänka mig detta framåt vårkanten och blir vi fler så kan IÖ köra "IÖ on Tour in the South of Sweden" och ligga ute i en vecka minst. :D

Hos mig får han gärna slafa+svull+ridning(menas: till häst då :oops: ) att erbjudas om det nu inte promt måste vara hotell!?! :wink:

Fler?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-12-13 11:48

Vad trevligt med lite hugg! Kanske blir det fler?

Nattlorden: Hur ligger detta i tiden för dig? Har du något nybygge på gång eller är det ett befintligt utrymme som skall få sig en genomkörare? Jag tror inte att det är mer än 15-20 min. mellan våra bopålar (jag bor f.ö. i Flädie mellan Lund och Bjärred), så verkningsgraden på en samordnad insats borde bli hög.

screen: Våren kommer extremt tidigt i Målilla, va? 8) I övrigt samma fråga till dig som till Nattlorden. Geografiskt ser det ut att ligga något utanför ”stora vägen”, men det är ju i alla fall halvvägs till svenska Rivieran. :)

Kan för egen del meddela att källarrenoveringen går frustrerande långsamt, så än är det ingen större panik för mig. Det skulle däremot kännas bra att få kläm på eventuella akustiska hänsynstaganden innan man hinner för långt. Utan någon form av samordnad insats spricker nog min budget, så ”Så fort som möjligt men bättre sent än aldrig…” är det som får gälla för mig.

Mvh
John

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-13 12:10

IndyLeMans skrev:Nattlorden: Hur ligger detta i tiden för dig? Har du något nybygge på gång eller är det ett befintligt utrymme som skall få sig en genomkörare? Jag tror inte att det är mer än 15-20 min. mellan våra bopålar (jag bor f.ö. i Flädie mellan Lund och Bjärred), så verkningsgraden på en samordnad insats borde bli hög.

Det är inget nära förestående. Har två baslådor kvar att få upp och det lär dröja ett tag till innan garaget är i sådan status att jag kan måla/slipa där igen. (Videofilmer, klädsäckar, prydnadssaker o.dyl. som är kvar att ordna upp efter sambons inflytt). Sen skall jag dock göra en del saker med lyssningsrummet efter eget huvud oavsett om vi gör detta eller ej - om det sedan behöver rivas ut efter att IÖ varit där och skakat på både huvud och mätmick det bekommer mig mindre. Kan inte göra en totalinsats i vilket fall som då jag bara har tillgång till att förändra en rumshalva. Hur man fixar till ett surroundljud i en sådan setup ("utan bakvägg") är nog det som jag behöver mest hjälp med, men finns det fler insatser att göra inom ramen av konceptet så vore det självklart trevligt!

Okej, då passerar jag "förbi" 2 ggr om dagen, typ. CD och Capuccino nån gång kanske?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-12-13 19:39

Alltså jag hakar på när det sampassar bäst med flera i första hand, tidpunkten är inte så noga.

Jag har redan ett dedikerat rum som används till musik/bio men det behöver ses över för att få det till det bästa tänkbara.

Än så länge har jag inte ens lagt in heltäckmatta, men när detta är gjort (eftersom detta är ett grundkrav) så kan IÖ få komma och berätta resten. :)

Med tanke på att en matta till mitt rum går till ca: 8k:- så har jag ett tag till fram till IÖ-dax s.a.s. Det närmaste (som håller på att ske närsomhelst i dagarna) nu är att 6st a3:or ankommer och skall målas + monteras. :wink:

Om man åker till mig från "fjollträsk" så tar man lämpligen E4:an till Linköping, därefter 34:an till Målilla. Vidare till Lund åker man först till Växjö sedan 23:an tills man kan kliva på E22:an vid Rollsberga.

Så ju fler vi kan samla oss desto bättre...

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-13 19:51

vad är det för fel på att bara följa e4 söderut och köra 110 hela vägen?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-12-13 21:15

Eventuellt kan jag vara intresserad av att IÖ stannar hos mig i Linköping om han ändå är på väg söderut på E4:an :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-12-13 22:20

Ett par Ino-högtalare (piP/piPs) är visserligen plannerade framöver* men som Nattlorden säger: "Det är inget nära förestående."
Men det är en bra idé - klart intressant om vi man kan få ihop en rimlig tripp till en rimlig summa pengar.
Frågan är hur Ingenjören ställer sig till en Tour De South Sweden... :?

* Till sommaren...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-12-17 20:31

Hmm... Jag är möjligen lite lätt speedad av mitt piP-köp och det är kanske bra att skynda långsamt när det gäller en iö-konsultation. Den får mogna ett tag medan jag trälar vidare i min ångmaskinslösa källare och övriga intressenter samlar krafter på sina håll. Jag är ändå beredd att få ändan ur vagnen när som helst om/när någon annan här på sydliga breddgrader skulle vilja göra detsamma.
När (inte om, hoppas jag) det finns en konkret plan får vi ta ett vackert samtal med den gode iö och se om vi kan locka honom söderut.

manger förresten, var håller du hus? (möjligen f.d. IGBT-domptör från Helsingborg???)

OT: Nattlorden; Visst kunde det vara kul med en liten "after-work session" om du ändå drar förbi. Vi kan ta det via PM, förslagsvis efter helgerna?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-12-18 01:43

IndyLeMans skrev:manger förresten, var håller du hus? (möjligen f.d. IGBT-domptör från Helsingborg???)

Nix! Bor i Malmö men arbetar nere i Vikens Hamn - nära nog Hbg.
(Vad är en IGBT-domptör?)
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-12-20 19:51

Tackar manger, då har vi koll på dig också :)
(IGBT-domptör=transistorsprängare)

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-12-20 19:52

Tackar manger, då har vi koll på dig också :)
(IGBT-domptör=transistorsprängare)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-21 06:10

OT: Indy - ok!

Återgå till Wänner af Ino