Kan nån på rak arm ge mig EPS-1 effekttålighet också så
blir jag ännu gladare...
Om jag förstått rätt så är bas/mid en Vifa TC14WG49-08 och enligt databladet så har den:
Operating power 10W
Long term max power 110W
Sensitivity 86dB
Någorlunda motsvarande för piP:
Kontinuerlig effekt: 25W
Max effekt: >100W (>300 Hz)
Känslighet: 87dB (vid 2,83V)
Kortvarig max effekten vid låga frekvenser bör göra att man bottnar elementet, vilket förståss kan vara skadligt.
Om du lyckats elda upp elementet pga långvarigt hög medelnivå så ser piP ut att tåla lite mer.
Om du nu är ute efter att kunna spela högtalarna starkt i fullregister ner till låga frekvenser så kanske du bör fundera över om du inte skulle skaffa högtalare med större element.
Vitsen med att ha stora frontar (eller basmoduler till frontarna) är att dessa skall spela all bas så att man kan avlasta övriga högtalare till att bara spela högre frekvenser.
Att ställa högtalarna som large innebär att de inte delas alls neråt.
Alternativet är att alla högtalare skall vara kapabla att spela djup bas, men det betyder i praktiken ganska stora högtalare och då blir möbleringen oftast mycket svårare.
Surroundkanalerna brukar inte innehålla så mycket lågfrekvent på de flesta inspelningar, så chansen att de överlever är därför stor. Jag tycker dock att det är tveksamt att förlita sig på vad som är vanligt. Det räcker ju med en enda film som har tänkt annorlunda för att elda upp högtalarna. Bättre då att sätta dem till small och få eventuell basinformation ur högtalare som är kapabla att spela djup bas.