Ljudtryckskapacitet, EPS-1 vs piP

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MHo

Ljudtryckskapacitet, EPS-1 vs piP

Inläggav MHo » 2006-12-09 18:20

Hej,

Har för närvarande 5 st EPS-1 tillsammans med 2 st LTS B1 subbor i
bion i gillestugan.... Eller rättare sagt, jag har 4 st EPS-1, eftersom
jag lyckats elda upp bas-/mellanregisterelementet i min ena EPS-1
(centern)...

Troligen behöver jag alltså nånting som är mer ljudtryckskapabelt
än EPS-1 för att matcha mitt behov... :roll:

Nu till min fråga... Hur står sig piP i förhållande till EPS-1 när det
gäller ljudtryckskapacitet? Kan det vara ett alternativ, eller måste
jag gå på nåt värre?

Mvh MHo

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Ljudtryckskapacitet, EPS-1 vs piP

Inläggav nl1970 » 2006-12-09 18:26

MHo skrev: Hur står sig piP i förhållande till EPS-1 när det
gäller ljudtryckskapacitet?

Det vet jag inte men om du brukar spela riktigt starkt hemma så bör du kika något steg åvanför piP, jag har lyckats bottna mina piP ett par gånger, kanske lätt blir så när dom spelar så bra :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
MHo

Re: Ljudtryckskapacitet, EPS-1 vs piP

Inläggav MHo » 2006-12-09 18:36

nl1970 skrev:Det vet jag inte men om du brukar spela riktigt starkt hemma så bör du kika något steg åvanför piP, jag har lyckats bottna mina piP ett par gånger, kanske lätt blir så när dom spelar så bra :)

Om man spelar så att B1'orna gör så att soffan som står 4 m ifrån
hoppar när man titta på War of the worlds, är det starkt? :lol:
(Det var nog så jag eldade upp elementet i EPS-1'an)

Skämt åsido... Jag tar gärna emot lite "hårda fakta" à la piP kan
prestera x dB högre tryck än en EPS-1'a... :)

/MHo

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-10 23:43

Viktigast bör i ditt fall vara att avlasta centern från låga frekvenser, dvs ställa delningsfrekvensen på den i bioförstärkaren rimligt högt. Kanske på 100Hz.
Har du LTS subborna för att spela basen för respektive frontkanal (dvs inte bara kopplade till .1-kanalen)?
I så fall har du rejält med kapacitet att avlasta centern med.
Absolut bäst avlastning av centern får som om du kör med virtuell center, dvs plockar bort centern helt och låter den spelas av fronthögtalarna.

Att byta ut enbart centern till en annan typ av högtalare (t.ex. piP) kommer troligen ge klangliga skillnader mot dina fontar, så du kan skapa fler problem än du löser.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-11 02:24

Jag tror helt enkelt ingen har testat ljudtrycksförmågan hos EPS-1... Fast man borde väl kunna räkna fram ett teoretiskt värde genom den maximala slaglängden på basen... ska klura lite på det om en vecka.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-11 08:41

silvervarg skrev:Viktigast bör i ditt fall vara att avlasta centern från låga frekvenser, dvs ställa delningsfrekvensen på den i bioförstärkaren rimligt högt. Kanske på 100Hz.
Har du LTS subborna för att spela basen för respektive frontkanal (dvs inte bara kopplade till .1-kanalen)?

100 Hz är väl lite högt ändå? Nu har jag kört alla högtalare i "Large-läge", dvs fullregister, vilket förstås är förklaringen till varför jag brände elementet...

Jag borde nog köra dom med delning förstås... Det är lätt att vara efterklok... :(

I så fall har du rejält med kapacitet att avlasta centern med.
Absolut bäst avlastning av centern får som om du kör med virtuell center, dvs plockar bort centern helt och låter den spelas av fronthögtalarna.

Detta i sig ökar ju knappast den totala ljudtryckskapaciteten i systemet... Jag har ju EPS-1 även för sidokanalerna....

Att byta ut enbart centern till en annan typ av högtalare (t.ex. piP) kommer troligen ge klangliga skillnader mot dina fontar, så du kan skapa fler problem än du löser.

Jag tänkte naturligtvis byta ut alla 3 fronthögtalare till piP i så fall... :)

/MHo

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-11 08:43

Slartibartfast skrev:Jag tror helt enkelt ingen har testat ljudtrycksförmågan hos EPS-1... Fast man borde väl kunna räkna fram ett teoretiskt värde genom den maximala slaglängden på basen... ska klura lite på det om en vecka.

[slrt]

Thnx! Jag hade hoppats att Naqref möjligen hade räknat på detta i
samband med konstruktionsarbetet runt EPS-1... :)

piP's maximala ljudtryckskapacitet är väl känd...

/MHo

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-12-11 09:31

Alltså, ljudtrycksförmågan är väl inte den primära frågan?* Snarare vilken effekttålighet, vilken i sin tur beror på talspole och värmeavledning.

(*Ljudtrycksförmågan kan spela möjligen en sekundär roll.)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-11 09:44

markih skrev:Alltså, ljudtrycksförmågan är väl inte den primära frågan?* Snarare vilken effekttålighet, vilken i sin tur beror på talspole och värmeavledning.

Förvisso! Kan nån på rak arm ge mig EPS-1 effekttålighet också så
blir jag ännu gladare...

/MHo

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-11 11:57

Kan nån på rak arm ge mig EPS-1 effekttålighet också så
blir jag ännu gladare...

Om jag förstått rätt så är bas/mid en Vifa TC14WG49-08 och enligt databladet så har den:
Operating power 10W
Long term max power 110W
Sensitivity 86dB

Någorlunda motsvarande för piP:
Kontinuerlig effekt: 25W
Max effekt: >100W (>300 Hz)
Känslighet: 87dB (vid 2,83V)

Kortvarig max effekten vid låga frekvenser bör göra att man bottnar elementet, vilket förståss kan vara skadligt.
Om du lyckats elda upp elementet pga långvarigt hög medelnivå så ser piP ut att tåla lite mer.
Om du nu är ute efter att kunna spela högtalarna starkt i fullregister ner till låga frekvenser så kanske du bör fundera över om du inte skulle skaffa högtalare med större element.

Vitsen med att ha stora frontar (eller basmoduler till frontarna) är att dessa skall spela all bas så att man kan avlasta övriga högtalare till att bara spela högre frekvenser.
Att ställa högtalarna som large innebär att de inte delas alls neråt.
Alternativet är att alla högtalare skall vara kapabla att spela djup bas, men det betyder i praktiken ganska stora högtalare och då blir möbleringen oftast mycket svårare.

Surroundkanalerna brukar inte innehålla så mycket lågfrekvent på de flesta inspelningar, så chansen att de överlever är därför stor. Jag tycker dock att det är tveksamt att förlita sig på vad som är vanligt. Det räcker ju med en enda film som har tänkt annorlunda för att elda upp högtalarna. Bättre då att sätta dem till small och få eventuell basinformation ur högtalare som är kapabla att spela djup bas.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-11 12:26

Tack för infon!

Om du nu är ute efter att kunna spela högtalarna starkt i fullregister ner till låga frekvenser så kanske du bör fundera över om du inte skulle skaffa högtalare med större element.

Jo, jag väntar med spänning på utgången av högtalarfävlingen! :D
Kanske kommer det fram nåt i den som kan vara värt att bygga....
Det börjar klia i DIY-nerven igen! :)

Har tom köpt Basta! för att kunna laborera lite...

Om nu inte piP är mycket mer kapabel (ljudtrycksmässigt) än EPS-1
och kan vara ett alternativ...

/MHo

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-11 18:17

markih skrev:Alltså, ljudtrycksförmågan är väl inte den primära frågan?* Snarare vilken effekttålighet, vilken i sin tur beror på talspole och värmeavledning.

Jag tycker nog tvärt om.. Kan jag spela jättehögt utan att vara i närheten av effekttålighetsmaxima så är jag nöjd. Om jag har ett enormt högt effekttålighetsmaxima men inte kan spela så högt som jag vill så är jag inte nöjd. :)

[slrt]
admin

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-12-11 21:07

Ligger förstås en del i det du säger, Slr.
sb17nbac till alla!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-11 23:51

Precis... högt ljudtryck utan att behöva pumpa in massa effekt är ju alltid bättre. Om det krävs massa effekt för att få ett visst ljudtryck måste effekten ju ta vägen nånstans =värme och kompression... inte bra.

Tittar man på värdena så verkar piP klara mycket mer än EPS-1, men jag skulle vilja säga att EPS-1 är ett bra val om man bara delar av systemet. Det skall inte köras fullrange, åtminstone inte på frontarna med det ljudtrycket. Köp en ny bas till centern. Det är mitt råd.

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2006-12-12 10:41

Kaffekoppen skrev:Köp en ny bas till centern. Det är mitt råd.

OK, men var gör man det då nuförtiden?

Ställde denna fråga här men fick inget svar...

/MHo

Återgå till Wänner af Ino