Kan ett par piP var något för mig?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Kan ett par piP var något för mig?

Inläggav Hammarstrand » 2006-12-10 16:01

Hej alle sammans!
Har läst en hel del om dessa mycket omtalade Ino Audio piP och är nu nyfiken på om det kan vara något för mig?

Min nu varande anläggning består av:
* Vincent SA-31 försteg.
* Vincent SP-331 slutsteg.
* Dali blue wave högtalarkabel. (bi-wire)
* Denon 1730 DVD/ CD spelare.
* PowerBook G4 som media spelare.
* Qln 604 mkII högtalare plus center och bakhögtalare.
( centern och bakhögtalarna används inte då jag nyligen sålde min Marantz SR4600.)

Rummet är ca 4*6m med "fönstervägg" vid balkongen.

Eftersom jag nu mera endast kör 2-kanal så har jag ingen använding utav dessa högtalare och är där för ute efter ett stativare som spelar bra även i lite mindre rum.

Lyssnar mycket på musik och då blir det för det mesta hårdrock och ofta i mp3 format dessvärre.
Är dock ruskigt sugen på hur SACD och DVD-Audio låter.

Mitt största problem är att jag bor i Malmö och inte äger någon bil.

Skulle vara kul att höra lite vad ni har och säga och om ni kan rekomendera något annat i högtalarväg?

Budget beror lite på vad jag får sålt mina Qln högtalare för.
Skulle tippa på ca 6500:-.

Tack på förhand.
//Måns H.

JeLe

Inläggav JeLe » 2006-12-10 18:05

Självklart ska du ha ett par piP du med! :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-10 19:35

piP till hårdrock? Nja, är kanske inget förstaval då jag antar att det spelas högt. Sedan är ljudkvaliteten kanske inte världes bästa på de flesta hårdrockinspelningar och piP har en förmåga att blottlägga sådant.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-12-10 20:07

RogerGustavsson:
Sedan är ljudkvaliteten kanske inte världes bästa på de flesta hårdrockinspelningar

Och du baserar det på vad???? :?:

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-12-10 22:40

Hade ett par piPs fram till ett par dagar sedan. Mycket trevliga skapelser som har fått ett nytt lyckligt hem. Jag har ett vardagsrum på lite över 30m2 och de kunde "fylla rummet" utan problem. All musik lät bra, inte bara bra iofs mycket mycket bra. Upptäckte glädjen i att bara sitta och lyssna på musik.

Sålde iofs piPs nyligen och köpte pi60. Så får återkomma om vad jag tycker om dem i jämförelse med piPs i mitt vardagsrum. Hoppas på mer "immersion" i musiken. I IÖ källare upplevde jag att man kunde tänka på annat medan man lyssnade på piPs medan med pi60s så blev så hänförd att musiken var allt man kunde tänka på... hoppas på lite mer av den känslan i pi60 (Försöker montera dem så snabbt det går ;)

Så här i efterhand om jag skulle behöva återgå till mindre högtalare skulle jag köpa ett delat system med iPs och och Profundus P (Pp). Orsakerna är 1. Sidhögtalare blir ännu mindre och basmoduler är enkla att "gömma", 2. Mer ljudtryckskapabel än piPs, 3. Mer bastryck än piPs och om man vill ha ännu mer bas är det bara att köpa ett par till Pp så du har fyra stycken. Nackdel är att du behöver ha en till förstärkare men det har de flesta redan om har varit hifi intresserade i ett par år alternativt köpa en billig begagnad för det krävs knappt någåt av förstärkarna för Pp har jag för mig.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2006-12-10 22:51

Måste säga att antagandet om att jag spelar högmusik stämmer inte alls.
Dels för att jag bor i en hyresrätt och dels för mina öron inte pallar allt för mycket..
Där i mot så var jag lite osäker på hur dom klarar av basen och om dom verkligen är så mycket renare i ljudet än motsvarande högtlare från andra tillverkare.

Möjligtvis ingen som bor i Malmö som är sugen på en liten demo????

Kom gärna med mer kommentarer...

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-12-10 23:10

piPs spelar 33hz med pondus och jag hörde ton vid 26hz vid sinussvep. Om du väljer delat med Pp basmodul har du 27hz med pondus (-3db @24hz)... tar du två par Pp till så har du superpondus ;) Har tyvärr inte hört bättre stativare än piPs och jag har lyssnat till stativare från B&W 60*/80*/CM1, Dali Helicon, Sonus Faber Cremona, Quad, osv. Kräver du mer bas än piPs eller mini-delat system kan leverera så är det inte stativare du är ute efter utan golvare...

Även om de briljerar med bas är det upplösningen eller kanske vad du kallar klarhet som är deras kännetecken.

Folk använder superlativ alldeles för ofta med högtalare utan att ha lyssnat på tillräckligt många högtalare kan jag tycka. Som du sade själv, hitta någon som vill dema dem. Det är värt besväret.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-01-02 16:38

Misc100, hur går det med pi60 bygget?

Jag är mycket nyfiken på både piPs och pi60-06 och dina intryck skulle vara trevliga och matnyttiga att få ta del av.

Hoppas allt med bygget går bra och posta gärna här igen när du är klar och har hunnit skapa dig en uppfattning.

Mvh. Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-02 17:07

Jag skulle aldrig köpa högtalare på hörsägen. De måste avlyssnas själv!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-02 17:14

Kaffekoppen skrev:Jag skulle aldrig köpa högtalare på hörsägen. De måste avlyssnas själv!

Så brukar man säga, men är det verkligen så? Är det inte snarare så att de måste avlyssnas i det rum de är avsedda att användas? Vem som sen lyssnar borde vara av mindre betydelse, så länge vederbörande är någorlunda insatt.

Jag tycker att detta med personlig smak har alldeles för mycket tyngd i högtalarval, det borde väl kunna gå att sålla fram någorlunda neutrala högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-01-02 17:15

Självklart blir det inte tal om köp baserat på hörsägen! I detta fall är det väl ens knappast möjligt eftersom IÖ kräver provlyssning. Däremot kan det motivera att få tummen ur för att boka en provlyssning hos Ingenjörn, man är ju tyvärr seg som den segaste julkola ibland... :oops: Även om det säkert är både audiofil-skoj och lärorikt att få komma dit.

/Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-02 17:19

IÖ kräver inte provlyssning av piP. De är faktiskt undantagna från den regeln, däremot skickas de inte.

Högtalare är väl aldrig neutralare än det rum de står i? Dessutom är det inte alls säkert att alla vill ha neutralt agerande högtalare...

Personligen är det ju trevligt att få avlyssna högtalarna i mitt rum, men om det finns andra högtalare i närheten som jag har preferenser till så kan det gå att skapa sig en någorlunda bild till förväntad prestanda iallafall.

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-01-02 17:20

Hann inte läsa sin post innan jag postade Per. Till viss del kan jag hålla med dig, även om jag upplevt klara skillnader i preferenser mellan presentationer, även bland erfarna lyssnare.

Själv är jag till exempel villig att offra lite djupbas för att få en överkomlig högtalare som är rapp och har naturligt mellanregister och diskant.

/Magnus

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-01-02 17:26

Kaffekoppen skrev:IÖ kräver inte provlyssning av piP. De är faktiskt undantagna från den regeln, däremot skickas de inte.

Som jag förstog honom i en annan tråd så ska man ha lyssnat på dom fast inte nödvändigtvis på en demo hos honom..
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-02 17:27

Kaffekoppen skrev:Högtalare är väl aldrig neutralare än det rum de står i? Dessutom är det inte alls säkert att alla vill ha neutralt agerande högtalare...

Personligen är det ju trevligt att få avlyssna högtalarna i mitt rum, men om det finns andra högtalare i närheten som jag har preferenser till så kan det gå att skapa sig en någorlunda bild till förväntad prestanda iallafall.

Jo, men då måste du i princip ha hört en högtalare både hemma i ditt rum och i rummet där de okända högtalarna står. Det tror jag är rätt ovanligt, förutom om det gäller "uppgradering" inom samma märke, t.ex. INO.

Vill man inte ha neutrala högtalare? Varför inte det? Självklart kanske man vill skrämma barnen med Smoke on the Water över lämpliga JBL-don ibland, men det är väl undantag?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-01-02 18:36

Jättebra faktiskt. Två dagar efter jag hämtade komponenterna var pi60 färdigbyggd, kunde inte vänta :)

Ända sedan jag var på IÖs demo så har jag suktat efter pi60, t o m när jag tyckte att jag var så ekonomiskt rationell och köpte piPs. I slutändan insåg jag att mina krav var mer högtställda än piPs kunde leverera och dessutom var kanske mitt rum lite för stor för dem (30m2) samt med ett akustikproblem som i princip släckte 45-57hz (amatörmätning). Till slut insåg jag att jag ville ha fylligt stor ljudbild med grävande bas och ljudtryck när jag ville ha det (lite som att ha en v8 i bilen mot en rak 6:a). Dock måste piPs ändå få gott om eloge för att ha nästan klarat av att leverera mina önskemål för de är bra duktiga för att vara så små. Sedan är jag till smärre grad perfektionist och jag retade mig på att piPs inte levererade 101% av mina ovannämnda önskningar. Tack och lov hade jag pengarna att köpa pi60 :)

Nu efter ett tag med pi60 kan jag bara säga att jag retas inte alls på något som jag gjorde med piPs. Skönt för att nu kan jag njuta av musiken :) Akustikproblemet avhjälptes en hel del men ändå är det en dip på bl a 47-50hz. Jag börjar små fundera på bs60x lösning för att avhjälpa dippen för jag vill inte möblera om hursomhelst. Dock skall nämnas att det mullrar mycket gott i rummet och dippen är egentligen inget större problem som behöver åtgärdas.

Har hört på omvägar att killen som köpte mina piPs är mycket nöjd.

Om jag skulle inte kunna ha pi60 av diverse orsaker så skulle jag köpa ipS + pP2. Har du plats, råd, intresse köp pi60 -06.

agent_cooper79 skrev:Misc100, hur går det med pi60 bygget?

Jag är mycket nyfiken på både piPs och pi60-06 och dina intryck skulle vara trevliga och matnyttiga att få ta del av.

Hoppas allt med bygget går bra och posta gärna här igen när du är klar och har hunnit skapa dig en uppfattning.

Mvh. Magnus

Användarvisningsbild
agent_cooper79

Inläggav agent_cooper79 » 2007-01-02 19:22

Kul att höra!

Vad har du för elektronik du driver dem med?

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-01-02 19:55

Kanske inte några supergrejor i andras ögon men jag upplever inte att de har några uppenbara brister även när jag spelar på tok för högt :) Denon AVR-2800 som matas optiskt digitalt av en Thinkpad (som får också agera filmspelare, diskretare mediaspelare får man leta efter ;) EKK såklart till högtalarna.

agent_cooper79 skrev:Kul att höra!

Vad har du för elektronik du driver dem med?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-01-02 20:34

tänkte bara passa på att fråga hur många det igenligen är som har heltäckningsmatta i sitt lyssningsrum/vardagsrum.
Fick intrycket av en tråd att det var ett måste för att piP skall låta som dom ska.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-02 20:40

Hammarstrand skrev:tänkte bara passa på att fråga hur många det igenligen är som har heltäckningsmatta i sitt lyssningsrum/vardagsrum.

Det går att svara exakt på! :D

29 st enligt en tråd här som undersökte saken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2007-01-02 20:50

piP behöver inte heltäckningsmatta mer än någon annan högtalare! :)

Jag har hört att det näst bästa efter heltäckningsmatta är inte att lägga matta/or mitt på golvet utan längs väggarna 8)

Hammarstrand skrev:tänkte bara passa på att fråga hur många det igenligen är som har heltäckningsmatta i sitt lyssningsrum/vardagsrum.
Fick intrycket av en tråd att det var ett måste för att piP skall låta som dom ska.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-02 21:03

perstromgren skrev:
Kaffekoppen skrev:Högtalare är väl aldrig neutralare än det rum de står i? Dessutom är det inte alls säkert att alla vill ha neutralt agerande högtalare...

Jo, men då måste du i princip ha hört en högtalare både hemma i ditt rum och i rummet där de okända högtalarna står. Det tror jag är rätt ovanligt, förutom om det gäller "uppgradering" inom samma märke, t.ex. INO.
Ja, det är korrekt uppfattat.
perstromgren skrev:Vill man inte ha neutrala högtalare? Varför inte det? Självklart kanske man vill skrämma barnen med Smoke on the Water över lämpliga JBL-don ibland, men det är väl undantag?
jag vill ha extremt neutrala högtalare. Men det vill inte alls som är 15-20 år ha alla gånger...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-02 23:50

Kaffekoppen skrev:Jag skulle aldrig köpa högtalare på hörsägen. De måste avlyssnas själv!

Men det hjälper inte! Dvs du kan utesluta högtalare den vägen om de har något allvarligt fel, men om de passar mig vet jag inte förrän efter, typ, en veckas lyssning hemma.

Mina livserfarenheter...
Mundus Vult Decipi

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-03 00:14

Visst är det mycket lätt att välja en högtalare som initialt känns rätt, men som ger lyssningströtthet i längden!

Jag vet iallafall vilka parametrar jag måste utesluta direkt för att inte med tiden skall bli missnöjd och lyssningstrött.

Ju mer tid man har på sig att bestämma sig, ju bättre är det. Men utan att lyssna själv är det verkligen ett lotteri :)

Alla måste hitta sin metod att välja rätt. Alldeles för många hamnar i en byteskarusell utan att riktigt förstå varför...

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-01-03 00:19

Ingen som har ett par piP och bor eller vet någon som bor i Malmö området?
Om jag bara får höra lite av dessa högtalare så får första intrycket vara avgörande om detta kan vara något för mig eller inte..

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-01-03 00:24

Kaffekoppen skrev:...

Jag vet iallafall vilka parametrar jag måste utesluta direkt för att inte med tiden skall bli missnöjd och lyssningstrött.

...

Tyvärr kan man bli helt lurad av lyssning i en HiFibutik där man har helt olika villkor (= förstärkarval o. volymnivå) för olika högtalare man lyssnar på!

Kaffekoppen skrev:...

Alldeles för många hamnar i en byteskarusell utan att riktigt förstå varför...

Det värsta är att det har blivit närmast ett axiom... :( :( :(
Mundus Vult Decipi

Återgå till Wänner af Ino