Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Hur ser dom ut och vad kostar dom? Skulle vilja helst bara ha 4 st högtalare (+ en sub) eftersom vi snackar om ett "andra" system på 20 kvm.
Dynamic skrev:subjektivisten skrev:Hur ser dom ut och vad kostar dom? Skulle vilja helst bara ha 4 st högtalare (+ en sub) eftersom vi snackar om ett "andra" system på 20 kvm.
Om du inte ska spela så extremt högt med anläggningen behövs ingen sub till piP, dom spelar djupt så det räcker om man inte ska spela tok-högt.
Ambiens 1 kostar 1200:-/styck eller 6400:- för 6st i industrilackad monteringssats.
edit: finns en bild på den i bildtråden om ino-högtalare.
niclas skrev:
Till film kan det dock vara trevligt att kunna vrida upp basen lite extra, då är en subwoofer ett bra val. Ska du alltid använda subwoofer till kanske ett par iP är ett smuttare val?
Dynamic skrev:niclas skrev:
Till film kan det dock vara trevligt att kunna vrida upp basen lite extra, då är en subwoofer ett bra val. Ska du alltid använda subwoofer till kanske ett par iP är ett smuttare val?
Finns ju tonkontroller
Johan_Lindroos skrev:Håller inte riktigt med dig, Conan.
Jag tycker man absolut ska ha ett delat system, för att kunna avlasta toppsystemet och medge bättre integration och mycket större ljudtryckskapacitet. Fullrange + sub är bara till för amatöraudiofiler!De inbyggda filtrena i hembiostärkare brukar vara hyfsat ok om man vill göra en budgetlösning. Då behövs ju bara ett slutsteg till basarna, och det kan man ju ta någon begagnad 100-wattare i stort sett vad som helst.
Bara piP och hembio går inte ihop tycker jag, då vill man kunna krana på!
Conan skrev:
Tänk på att ett delat system med piP och 2st pp-2 medför en avsevärd extrakostnad. Du behöver minst ett multikanalsslutsteg (eller två stereoslutsteg) att ansluta till din receiver
Conan skrev:...Redan piP kan spela grannovänligt högt faktiskt.
Johan_Lindroos skrev:Bill och Conan, det är just det som är grejen, d.v.s. det blir outhärdligt att lyssna på små högtalare vid stark volym!Varför? Jo, de är små högtalare helt enkelt. Större högtalarsystem ger mycket lägre distorsion på motsvarande ljudnivå och låter därmed mycket "renare och klarare", "oanfrätt" ljud helt enkelt.
Det märkliga är att när man har ett stort högtalarsystem med väldigt låg dist så plågas man inte alls nämnvärt av att man subjektivt tycker att ljudnivån är för stark. Snarare vill man vrida upp ännu mer.
Jag bultar visserliggen med hammare, men det är mest för att jag renoverarprofbd skrev:johan kan du spela så högt du vill nu?
inga galna grannar som bultar på dörren med hammare?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Kraniet och 13 gäster