Har nog egentligen inte så mycket att tillföra. Mycket klokt har redan sagts i den hör tråden, men några saker kan jag säga.
1. Jag lägger ned mycket energi på att göra högtalare så lätta som möjligt att driva. Vad "som möjligt" betyder kan vara lite olika dock beroende på förutsättningarna... En stor har faktist bättre förutsättningar än en liten, så även om piP är en lätt last (går aldrig under 4 ohm, och har dessutom hygglig känslighet så små effekter räcker långt) är den mycket större högtalaren pi60 både mera lättdriven och en mycket lättare last! Tvärtom mot vad man kan tro är kraven på en "strömstark" förstärkare alltså faktiskt mindre med pi60 än med piP!
2. Den större och ljudtryckskapablare högtalaren pi60 behöver mera effekt för att kunna göra sitt yttersta, eftersom det yttersta är mycket mer än det yttersta för piP. Om pi60 får sisådär 4 ggr mer effekt än vad som är lagom till piP, så kan den leverera 5 ggr mer akustisk effekt!
3. På demo så spelar jag som många han nämnt med Denon 2105, och jag kan nämna att jag ALDRIG spelar högre än 20-25 W RMS ("8-ohmseffekt") peak, när piP är anslutna, och oftast handlar det om bara några få watt. När jag sitter själv och spelar musik är det för det allra mesta snarare bråkdelar av watt det handar om.
Hur stor förstärkare man behöver till denna lilla högtalare kan man alltså diskutera. Många använder så små förstärkare som 2 * 10W, eller ännu mindre, och finner det vara gott och väl tillräckligt.
Om jag fick drömma så skulle det på marknaden finnas en liten billig (<2000:-?) hemmabioförstärkare (kanske rent av med inbyggd DVD/CD-spelare, fast då fick den nog kosta 3000:-) med fyra kanaler med >20 W i varje (L - R - LS - RS).
Det vore supernajs till ett par piP + 6 stycken a1...
Hade den ett inbyggt, med en knapp aktiverbart, delningsfilter (80 Hz - 30/18 dB/okt) och ett extra slutsteg på 80W som kunde driva ett par basmoduler, så vore det perfekt...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).