Elektronik till pip

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Magnusjohansson

Elektronik till pip

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-15 23:54

Råkade av en slump glida in på en sida där det stod en massa om dessa högtalare. Blev väldigt nyfiken. Har varit intresserad av Hifi i många år och har haft många olika högtalare osv. För mig är det självklart att elektroniken som man använder till högtalarna har betydelse för ljudet, även om jag anser att högtalaren och dess placering i kombination med rummets akustik har den klart största inverkan på ljudet. Oftast när jag läser på forum och pratar med hifi folk så känner jag att de flesta tycker att elektronikens betydelse är mycket större än vad jag anser.

Men det som fascinerar mig är att detta forum generellt sätt när jag läser olika trådar ger mig vibbar av att ingen verkar vara intresserad av elektroniken. Har försökt hitta trådar där folk har synpunkter på vilka förstärkare och CD spelare som dom anser passar med pip, men lyckas inte hitta nått vettigt. (Kanske delvis min oförmåga att hitta rätt :wink: )

Eftersom jag inte hört dessa högtalare så är jag intresserad av vad folk tycker om elektronik som passar och inte passar, detta mycket därför jag anser att detta säger mycket om vad en högtalare har för karaktär. De flesta vet ju till exempel att Marantz alltid haft ett lite speciellt ljud osv.

Så har ni dessa högtalare så skriv gärna en rad om vad ni har för elektronik och vad ni anser om ljudet. Har ni hört något som låtit sämre eller bättre osv.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Elektronik till pip

Inläggav Ragnwald » 2006-12-16 02:35

Magnusjohansson skrev:Men det som fascinerar mig är att detta forum generellt sätt när jag läser olika trådar ger mig vibbar av att ingen verkar vara intresserad av elektroniken.

Vad tjänar det att raljera över hur blommande en CD-spelare eller förstärkare låter? Den ska ju inte färga ljudet alls, eller åtminstone så lite som möjligt.
Det enda i kedjan som vi kan laborera med är högtalarnas sätt att arbeta ihop med det rum man tvingas ha dem i. :wink:

Har för mig det nämnts tidigare, att förstärkaren bör kunna återge ca 40 - 100 odistorderade watt åt pip, om de ska kunna ge sitt bästa i ett normalrum.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-16 11:07

Jag förstår vad du säger och håller delvis med dig. Och det är givetvis jättebra i teorin. Men verkligheten är inte lika perfekt som vi kanske ofta kanske vill. Med det vill jag säga att all elektronik färgar ljudet mer eller mindre. I vissa fall så pass lite så det kan anses försumbart. Men i många fall så pass mycket så man måste ta hänsyn till det. Och detta oavsett vilken högtalare som används.

Men om jag istället frågar så här. Vilken elektronik anser ni som har dessa högtalare färgar ljudet så lite så man kan anse att sakerna passar högtalarna? Eftersom högtalarna har ett extremt neutralt och ärligt ljud om jag förstått det hela rätt, så behövs det ju så att säga ingen kompensering av elektroniken för att det skall bli bra. Självklart finns det hur många exempel som helst på sådana produkter. Men jag är intresserad av vad som används av de personer som läser detta och vad dom tycker.

JeLe

Inläggav JeLe » 2006-12-16 11:48

10w till 50w rekommenderas till piP och piPs 10w till 60w, enligt manifestet. Maila inoaudio@hotmail.com och önska ett manifest i julklapp.

Denon 2105 brukar vara populär till Ino.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-16 12:08

Ok, skall be och få det där manifestet, misstänker att det är intressant läsning..

JeLe

Inläggav JeLe » 2006-12-16 12:10

Magnusjohansson skrev:Ok, skall be och få det där manifestet, misstänker att det är intressant läsning..

Ja det är det!
Finns nog svar på alla dina frågor där, (påtänkta som kommande).

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-12-16 12:34

Magnusjohansson skrev:Jag förstår vad du säger och håller delvis med dig. Och det är givetvis jättebra i teorin. Men verkligheten är inte lika perfekt som vi kanske ofta kanske vill. Med det vill jag säga att all elektronik färgar ljudet mer eller mindre. I vissa fall så pass lite så det kan anses försumbart. Men i många fall så pass mycket så man måste ta hänsyn till det. Och detta oavsett vilken högtalare som används.

Men om jag istället frågar så här. Vilken elektronik anser ni som har dessa högtalare färgar ljudet så lite så man kan anse att sakerna passar högtalarna? Eftersom högtalarna har ett extremt neutralt och ärligt ljud om jag förstått det hela rätt, så behövs det ju så att säga ingen kompensering av elektroniken för att det skall bli bra. Självklart finns det hur många exempel som helst på sådana produkter. Men jag är intresserad av vad som används av de personer som läser detta och vad dom tycker.

Hej Magnus,

Jag har hört piP tillsammans med.

Denon DM31 (mini, mini)
Denon 2105
NAD 208
ROTEL 1090

och dom funkar bra ihop med piP :D :D
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-16 12:59

Nu har jag ju inte läst det omtalade manifestet så jag kanske borde var tyst tills dess. Men kände ändå för att kommentera lite :)

Måste säga att det känns lite motsägelsefullt att det ena stunden pratas om ofärgat ljud och låg distorsion, och sekunden senare få höra att många väljer använda en surround receiver för 5k. Säger absolut inte att detta skulle vara en dålig kombination. Har hört alldeles för mycket för att döma ut något utan att ha hört det. Låter säker kanon. Känns bara lite för bra för att vara samt i kombination med att vara lite motsägelsefullt som sagt.

Dessutom har jag alltid upplevt Denon färga ljudet en hel del åt det ljusa hållet, många gånger lite skrikig på toppen. Men jag kanske har fel. Man drar ofta fel slutsatser när man lyssnar på saker. Det är ju så mycket som påverkar intrycken.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-12-16 13:09

Din slutsats om Denon är nog "sann" med en felkonstruerad högtalare.
11010000

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-12-16 13:09

Hallå Magnus,

Denon är inte helt ofärgande, men färgar mindre än flertalet andra.
Priset är inte en parameter, när man jämför hur mycket en
en förstärkare påverkar insignalen.

De som har belagts av LTS fe tester vara minst färgande i den lista
som jag skrev ner är, NAD 208 och Rotel 1090.

Mvh

Håkan
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-12-16 13:23

Magnusjohansson skrev:Nu har jag ju inte läst det omtalade manifestet så jag kanske borde var tyst tills dess. Men kände ändå för att kommentera lite :)

Måste säga att det känns lite motsägelsefullt att det ena stunden pratas om ofärgat ljud och låg distorsion, och sekunden senare få höra att många väljer använda en surround receiver för 5k. Säger absolut inte att detta skulle vara en dålig kombination. Har hört alldeles för mycket för att döma ut något utan att ha hört det. Låter säker kanon. Känns bara lite för bra för att vara samt i kombination med att vara lite motsägelsefullt som sagt.

Dessutom har jag alltid upplevt Denon färga ljudet en hel del åt det ljusa hållet, många gånger lite skrikig på toppen. Men jag kanske har fel. Man drar ofta fel slutsatser när man lyssnar på saker. Det är ju så mycket som påverkar intrycken.

Denonrecievern anses nog inte som helt (hörbart) ofärgande, jag har för mig att Ing. Öhman till och med har skrivit att den är just åt det ljusa hållet, men mycket svagt.

Hursomhelst så har han uppenbarligen ansett att den är tillräckligt bra, eftersom han använder den vid demo av högtalarna, eller gjorde det i alla fall.

Personligen skulle jag nog resonera som så att om jag skall köpa en förstärkare som är väsentligt dyrare, då väljer jag nog exempelvis Ino pi60 i stället för piP, innan jag byter förstärkare, det gör troligtvis större skillnad för pengarna. :)

Så har jag också gjort kan jag ju tillägga, jag hade först piP och nu har jag pi60 (fast jag har kvar piP) förstärkaren har jag inte bytt ännu (Yamaha AX-492).

Det som jag planerar att förbättra härnäst är nog min matta och inte förstärkaren.

Hursomhelst så tycker jag att du skall lyssna på högtalarna, så kan du ju själv avgöra, det är nog bäst tror jag.

Vh 8)

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-16 16:27

Jo, jag tänker lyssna på dom och köpa dom in vilket falls om helst. Tycker nämligen om att bygga högtalare. Och hitta en byggsats med bättre resumé än denna lär jag väll aldrig göra så det är inte mycket att fundera på.

Och vad gäller att lägga pengarna på dyrare högtalare i stället för dyrare elektronik så är det säkert också sant till en viss grad givetvis.

Men hur intresserad jag än är av att det skall låta så bra som möjligt så billigt som möjligt så finns det ändå en viss tillfredställande känsla av att veta (eller egentligen tro sig veta, om man inte har mycket kunskap och mätinstrument) att elektroniken inte är den svagaste länken och att man kan bortse från att denna när man letar efter den optimala ljudupplevelsen.

Hifi är ju också ett typexempel på när placebo effekten visar som mest. Ser elektroniken bra ut så tycker nog de flesta att det låter lite bättre. Och den känslan tycker inte jag man heller skall försumma. Fast då har jag ifs glidig ifrån ljudtemat lite och är mer inne på totalupplevelsen. Vilket kanske inte hör hemma här.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-12-16 18:10

Det är svårt att hitta ett bättre försteg för rimliga pengar än det som sitter i 2105 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-12-16 18:34

Magnus skrev:Det är svårt att hitta ett bättre försteg för rimliga pengar än det som sitter i 2105 8)

Ja, i alla fall om man vill ha alla de finesser som 2105 erbjuder (kanske?)...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-12-16 18:43

Hetsporren skrev:
Magnus skrev:Det är svårt att hitta ett bättre försteg för rimliga pengar än det som sitter i 2105 8)

typ 5 hyfsade förstärkare och biodekoder samt radio 8O och glöm ej fjärr :)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-12-16 20:13

Magnus skrev:
Hetsporren skrev:

typ 5 hyfsade förstärkare och biodekoder samt radio 8O och glöm ej fjärr :)

Subutgång! :wink:

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-16 23:55

Betyder det att ni bara använder den som försteg och har separat slutsteg då eller?

Anses denna 2105 vara bättre än de som säljs idag vad gäller förstegen, eller varför denna hyp kring just den förstärkaren? Tycker bara det är konstigt att det inte blivit en stereoförstärkare för 5k som blivit en favorit i stället. Känner på mig att det finns en logisk och förmodligen intressant förklaring till detta som jag bara måste försöka ta reda på :)

Användarvisningsbild
mos

Overkill i elektroniken?

Inläggav mos » 2006-12-17 00:36

Detta var ju en kul tråd och jag som också är spekulant på piPs har en fråga:

Jag har just nu min anläggning med en gammal Sony ES cd spelare, Audio Research LS9 försteg och hembyggda, ej av mig, monoblock baserade på LC audio dvs 78 watt klass A.

Jag har ingen aning om denna setupen är ofärgad - för jag har aldrig jämfört dem med någon annan anläggning eller mätt någonting på dem. Dock känns det som förutom att CD'n är gammal och att jag borde uppgradera lite kablar, så är den helt ok som budget-aspirant på 'high end'. De flesta grejerna har jag köpt begagnat så det är ju inga 'high end priser' jag har betalat :-)

Just nu kör jag på ett par B&W 805'or den första serien och jag funderar på att uppgradera till piPs.
Nu blir jag lite fundersam, dvs istället för att jag skulle köpa ett par piPs till min nuvarande anläggning, sälja hela rasket och köpa 'enklare' elektronik och ett par pi60.

Jag själv anser att högtalarna har väldigt stor betydelse, men samtidigt 'skit in skit ut' dvs jag har väldigt svårt att byta ut förförstärkaren och monoblocken då jag tycker att de är väldigt kompetenta.

Jag har för mig att jag läst i nåt forum att på någon mässa för ett tag sedan så spelades det med förstärkeri på ca 50w klass A och ett par piP och det var 'mässans bästa ljud' ?

Hjälp! :-)
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2006-12-17 06:11

Magnusjohansson skrev:Betyder det att ni bara använder den som försteg och har separat slutsteg då eller?

Anses denna 2105 vara bättre än de som säljs idag vad gäller förstegen, eller varför denna hyp kring just den förstärkaren? Tycker bara det är konstigt att det inte blivit en stereoförstärkare för 5k som blivit en favorit i stället. Känner på mig att det finns en logisk och förmodligen intressant förklaring till detta som jag bara måste försöka ta reda på :)

nä många använder även slutstegen tex IÖ i sitt demorum. men förförstärkaren är en fullträff, sitter samma i 2307 enligt hifi-klubben....

Nästan alla förstärkare som säljs idag är hemmabio så volymerna är väldigt mycket större än sterio modellerna........stora volymer= billigare
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

JeLe

Re: Overkill i elektroniken?

Inläggav JeLe » 2006-12-17 11:24

mos skrev:och att jag borde uppgradera lite kablar, så är

Nu blir jag lite fundersam, dvs istället för att jag skulle köpa ett par piPs till min nuvarande anläggning, sälja hela rasket och köpa 'enklare' elektronik och ett par pi60.

Hjälp! :-)

Uppgradera dina kablar är lätt!
köp 3x1,5 EKK, strippa den så att du bara har två ledare, tejpa ihop dem. Köp plastslang, 8mm på biltema. För in ledarna i den. Löda på några bananer och du har en "super duper mega high-End klabel", för bara några hundringar! :D http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html

http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html#Kabel

Givet ska du försöka sälja av din elektronik och satsa på ett par pi60.
Men du kanske borde nöja dig med ett par piP till en början, i rå mdf. pi60 har nog lite längre lev.tider misstänker jag. :(

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-17 12:26

Så det är alltså IÖ som har mätt upp att 2105 är en bra förstärkare med låg distorsion, intressant..... Om man nu bara jagar låg distorsion och inte behöver mer ström än vad 2105 kan leverera så är frågan om man kan tjäna nått på ett externt slutsteg. Måste nästan bli mer förvrängning av ljudet när det skall gå genom ytterligare en apparat. Vore intressant att se mätningar på det.

Använder han 2105 även till pi60?. Där borde han ha nått mer strömstarkt eller?

Det där mer att man får mer för pengarna med en surround stärkare han säkert stämma. Jag tycker bara rent logiskt det borde bli mer störningar med all elektronik radion video kretsar och annat junk som är i dom. Men det kanske inte har så stor betydelse som jag inbillar mig. Har han mätt på det så är det förmodligen inte mycket att ifrågasätta. IÖ värkar inte vara en slumpens man direkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-17 16:54

Magnusjohansson skrev:Använder han 2105 även till pi60?. Där borde han ha nått mer strömstarkt eller?

Vadå, strömstarkt? Ingvar verkar lägga ned arbete på att göra sina konstruktioner lättdrivna. Några "svetsaggregat" till förstärkare ska inte behövas. Dessutom finns det mängder med förstärkare som inte har någon överdriven strömkapacitet t.ex. de allra flesta rörförstärkare och ändå rankas som ytterst välljudande.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2006-12-17 18:34

Du har så rätt. Läste bara på nån annan tråd att han tydligen demade sina högtalare på mycket höga volymer. För att detta skall låta bra och vara möjligt så kvävs i vilket fall som hellst en del effekt. Var osäker på om denna 2105 redde ut det. Men svaret på min fråga var ju tydligen då att den gör det.

sverker

Inläggav sverker » 2006-12-17 19:32

Det beror på hur dynamisk musik du spelar.
Tror IÖ har skrivit att han inte kan köra alltför högdynamisk musik med 2105 och därför inte gör det när han demar.

Annars går det att köra rätt högt med den :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2006-12-17 20:14

Jag kör Denon 2106 till mina piP och det låter nice. :)

Denon 1720 DVD som är helt ok fast den har lite oljud för sig :?

Kablage? EKK såklart! Och nån taralabs-signal-historia

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-12-21 10:46

Kör mina piPs på en Nad 752.
Kanonljud!

Hade en gammal tvåkanalig Arcam (glömt modell) som skulle lev 2x45w

A-B-testade med dom stärkare jag kunde låna fram.
Nad 752
Arcamen
2105
Yamaha ax1 (har jag för mig den heter) Svindyrt jätteas.
Sony bla bla bla, kass ny bio-reciver

Det egna intrycket var att 2105 lätt bäst, sen Naden, Arcam och Yamahan var grymt lika och sist Sonyn som lät rentav kass i jämförelse.

Det enda irriterande m Naden är den förb-----e fläkten som nu hörs tydligare än någonsin.
Gamla burkarna lät så illa att fläkten knappt var ett störande moment.

Kanske har någon här nått tips på att få ordning på fläktljudet?

Men IÖ fick mig att åter att uppskatta flerkanal sen demon, så det blev Nad

Användarvisningsbild
kari

Inläggav kari » 2006-12-31 01:42

Tjo,
jag kör mina piP med följande:

AA MCD203 (Rören är bytta till Sovtek LPS)
DIY X-Bosoz försteg
DIY Mini-Aleph som är upphottad, ca 40W i 4ohm

Jag kör även balanserat hela vägen.

Kablarna är köpta från Elfa i tre olika färger sen tvinnat ihop dessa och lött på xlr kontakter.

Och jag bara njuter av musiken! Man kan lugnt lyssna nåra dagar i sträck utan att bli "lyssnings trött"

/Kari

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-31 03:26

Har nog egentligen inte så mycket att tillföra. Mycket klokt har redan sagts i den hör tråden, men några saker kan jag säga.

1. Jag lägger ned mycket energi på att göra högtalare så lätta som möjligt att driva. Vad "som möjligt" betyder kan vara lite olika dock beroende på förutsättningarna... En stor har faktist bättre förutsättningar än en liten, så även om piP är en lätt last (går aldrig under 4 ohm, och har dessutom hygglig känslighet så små effekter räcker långt) är den mycket större högtalaren pi60 både mera lättdriven och en mycket lättare last! Tvärtom mot vad man kan tro är kraven på en "strömstark" förstärkare alltså faktiskt mindre med pi60 än med piP!

2. Den större och ljudtryckskapablare högtalaren pi60 behöver mera effekt för att kunna göra sitt yttersta, eftersom det yttersta är mycket mer än det yttersta för piP. Om pi60 får sisådär 4 ggr mer effekt än vad som är lagom till piP, så kan den leverera 5 ggr mer akustisk effekt! :P

3. På demo så spelar jag som många han nämnt med Denon 2105, och jag kan nämna att jag ALDRIG spelar högre än 20-25 W RMS ("8-ohmseffekt") peak, när piP är anslutna, och oftast handlar det om bara några få watt. När jag sitter själv och spelar musik är det för det allra mesta snarare bråkdelar av watt det handar om.

Hur stor förstärkare man behöver till denna lilla högtalare kan man alltså diskutera. Många använder så små förstärkare som 2 * 10W, eller ännu mindre, och finner det vara gott och väl tillräckligt.

Om jag fick drömma så skulle det på marknaden finnas en liten billig (<2000:-?) hemmabioförstärkare (kanske rent av med inbyggd DVD/CD-spelare, fast då fick den nog kosta 3000:-) med fyra kanaler med >20 W i varje (L - R - LS - RS).

Det vore supernajs till ett par piP + 6 stycken a1... :P

Hade den ett inbyggt, med en knapp aktiverbart, delningsfilter (80 Hz - 30/18 dB/okt) och ett extra slutsteg på 80W som kunde driva ett par basmoduler, så vore det perfekt... 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-31 10:43

IngOehman skrev:Om jag fick drömma så skulle det på marknaden finnas en liten billig (<2000:-?) hemmabioförstärkare (kanske rent av med inbyggd DVD/CD-spelare, fast då fick den nog kosta 3000:-) med fyra kanaler med >20 W i varje (L - R - LS - RS).

Vad är det för fel på de billiga resivrar som finns att köpa?

En slagning på måfå ger t.ex. denna Sony-maskin för 1995:- hos Siba. Att det inte kan bli SOTA för dessa pengar inser även jag, men har du någon åsikt om vad som är felet, typiskt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-31 17:43

Tja det som jag ser som problem med billigare hemabioförstärkare är:

Billiga och dåliga kontakter för RCA.
Billiga urusla snäppkontaker för höägtalare.
Usel switchad nätdel (ger störningar och för lite effekt).
Inte helt bra ljudkvalitet.
Saknar användbara finesser, som t.ex. vettig eq för basen.
Saknar pre-out ifall man vill använda separata slutsteg.
Billigast tänkbarar plastiga fjärrkontroll.
Hela apparten ger plastigt intryck och saknar kvalitetskänsla.

Om man går upp lite i pris så slipper man förståss oftast flera av dessa problem.
Den enda nackdelen (förutom priset) när man går upp i pris är att det blir kraftigare nätdelar som ger större magnetfält och att det blir ännu mer packat inne i apparaten (=mer störningar och mer värme).

Jag skulle gärna se billiga hemmabioförsteg som har mist:
3 st analoga ingångar (2-kanal)
2 st koax ingångar.
2 st optiska ingångar.
4 st analoga utgångar.
24/192 D/A omvandlare.
Bra ljudkvalitet.
Hyfsad kvalitet på kontakter.
Vettiga digitala delningsfilter.
Flexibel delay till respektive högtalare.
Smalbanding eq för basen.
Avkodning av samtliga nyare surroundformat.

Ett plus vore om den sessutom hade:
Känsla av kvalitet.
Fjärr som följer någon vanlig standad så man kan styra den med valfri programmerbar fjärr.
HDMI switch (helst med 3 in och 2 ut).
Pre-out för hörlursförstärkare (med mixning av surroundljud till virtuell surround).
Rimligt små fysiska mått. Säg max 40x30x10 cm.

Något som klarade allt ovan skulle jag direkt köpa för om det gick att få för 5000:-. Troligen beredd att betala betydligt mer.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino