Intressant läsning där Ino Audio är medverkande.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Intressant läsning där Ino Audio är medverkande.

Inläggav screen » 2007-01-17 21:34

Examensarbete för tillämpad akustik.

Läses här!

Kanske är gammal skåpsmat, men vassegoa i.a.f. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
chrisss

Re: Intressant läsning där Ino Audio är medverkande.

Inläggav chrisss » 2007-01-17 22:46

screen skrev:Examensarbete för tillämpad akustik.

Läses här!

Kanske är gammal skåpsmat, men vassegoa i.a.f. :)

Mvh Björn//

På sidan 53 syns en system SPL-kurva från LEAP Dosversion.
Använder I.Ö detta program :o
Trodde han räknade såna "enkla" saker i huvudet :lol:

Nä, allvarligt talat så är jag imponerad över hans djupa OCH breda kunskap han har. Skulle vara kul att se kurva 1, SPL per driver med fas-kurvan synlig.

Jag har själv LEAP Dos + LMS windows.
LEAP var outstanding för 10 år sedan men nu finns det konkurenter.
När jag får tid skall jag lära mig LspCad 6 Pro och testa filteremulering.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Maarten

Inläggav Maarten » 2007-01-18 08:27

Finns nog en hel del matnyttigt att hämta i den artikeln. Jag orkade bara skumma igenom den.
Tycker dock att det är lite konstigt att endast ITU- och Pentagon uppställning diskuteras, dvs inga 21-25 grader mellan fronthögtalarna efter vad jag kunde se.

Ps. Chriss: Mätningen på pi60 i dokumentet är kanske inte gjord av IÖ
? Men den ser ju fin ut! Ds.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Intressant läsning där Ino Audio är medverkande.

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-18 10:12

chrisss skrev:
På sidan 53 syns en system SPL-kurva från LEAP Dosversion.
Använder I.Ö detta program :o
Trodde han räknade såna "enkla" saker i huvudet :lol:

Det gör han. Men det är svårt att trycka, det är enklare med en skärmdump...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-18 12:53

Brukar inte IÖ använda sig av den där Neutrik-skrivaren vid sina svepmätningar? Var ju med på TV t.o.m.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-18 12:59

Men huvva! Här mäts det efterklang under Schröderfrekvensen och man använder sig av RT60 trots att det är ett så litet rum att diffusfält inte kan finnas enligt vissa. Skräparbete! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-01-18 13:13

Det var ju inte IÖ som skrivit dokumentet. Vad han använder för utrustning eller kroppsdel kanske inte är så relevant för diskussionen om examensarbetet?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-01 06:30

Jag har varken gjort mätningen eller skrivit dokumentet, men det är ett av de mesta imponerande X-jobb jag sett. Många X-jobb kan vara väldigt bra, men få inkluderar något som är färdigt och användbart som det är direkt. Det gör det här. Nämligen tekniken att kunna lyssna på ett rum (i högtalare) innan den ens är byggt!

Kan nämna att den där mätningen på Ino i14 (inte pi60 som visst någon skrev) ser korrekt ut, givet de reservationer som han lagt till i texten. Man ser både inverkan av rummet och om man vet vad man skall titta efter ser man även stereosystekorrektionerna, även om de är svåra att upplösa noga i en mätning gjord i ett rum med reflexer.

Naqref™ skrev:Men huvva! Här mäts det efterklang under Schröderfrekvensen och man använder sig av RT60 trots att det är ett så litet rum att diffusfält inte kan finnas enligt vissa. Skräparbete! ;)

Efterklang och diffusfält finns ju i alla rum vars rumsradie är signifikant kortare än rumsdiametern#

Men jag vet ju att du skojade. De som inte visste det kan härmed känna sig informerade.

Vh, iö

- - - - -

#Lustigt nog betyder de två begreppen inte alls det man kanske kan tro att de betyder - det förstnämnda är det avstånd från en rundstrålande ljudkälla som man har lika andel direkt och reflekterat ljud på - det senare är SQR(B^2*H^2*D^2) det vill säga "längsta sträckan som finns i rummet". När radien sträcker sig längre än diametern har man inte mycket till diffusfält längre. Sådana betingelser är dock mycket ovanliga. Även förhållandevis död rum har ofta en rumsradie som är bara en fjärdedel av rumsdiametern. :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-02 19:44

Kan nämna att den där mätningen på Ino i14 (inte pi60 som visst någon skrev) ser korrekt ut, givet de reservationer som han lagt till i texten. Man ser både inverkan av rummet och om man vet vad man skall titta efter ser man även stereosystekorrektionerna, även om de är svåra att upplösa noga i en mätning gjord i ett rum med reflexer.

på sidan 65 står det:

Tonkurvemätning av Ino Audios högtalare, pi60s. Tonkurvan är identisk med den föreslagna
högtalarens i14 över 60Hz. Mätningen är gjord inomhus, frekvensområdet över 400Hz är uppmätt
med gatingteknik. Registret under 400Hz är uppmätt med närfältsteknik för att undvika rummets
påverkan i frekvensregistret, (mätningen är korrigerad för baffeleffekten, port och bas är summerade
matematiskt).

klarar i14 -5db vid 20hz?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-02 22:07

Det verkar ju vara ett ambitiöst exjobb med mycket godis och många kända namn i.

Jag kan bara inte låta bli att kommentera att Matlabsjukan har haft ett starkt inflytande på många av figurerna... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-01-03 03:57

celef skrev:

på sidan 65 står det:

Tonkurvemätning av Ino Audios högtalare, pi60s. Tonkurvan är identisk med den föreslagna
högtalarens i14 över 60Hz. Mätningen är gjord inomhus, frekvensområdet över 400Hz är uppmätt
med gatingteknik. Registret under 400Hz är uppmätt med närfältsteknik för att undvika rummets
påverkan i frekvensregistret, (mätningen är korrigerad för baffeleffekten, port och bas är summerade
matematiskt).

klarar i14 -5db vid 20hz?

Ber om ursäkt, jag trodde att det var den där mätningen på i14 som åsyftades. Jag mindes inte att det fanns någon mätning på pi60s med i exjobbet. :oops:

Inte heller den har jag gjort. Tror mig minnas att den gjordes i Skåne, och att det finns en korrigering av högsta oktaven med, eftersom mätmikrofonen som hade använts i det fallet hade lite artefakter att bidraga med. Närmare bestämt att mkrofonkapseln (Panasonic) inte tittade ut som en skulle ur mikrofonkroppen, vilket gav en resonanspeak i högsta oktaven, men det var många år sedan, så kan minnas fel.

Mätmikrofoner är ett knepigt kapitel hur som helst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Wänner af Ino