Moderator: Redaktörer
karamellkungen skrev:Har någon av er här på faktiskt provat att modda piP, och i så fall hur har ni gjort.
Kaffekoppen skrev:En uppgradering är väl en moddning i sig - det är ju en förändring av ursprungskonceptet...
Då kan du nog inte räkna med någon prestandavinst alls, snarare riskerar du en försämring av resultatet.karamellkungen skrev:jag tänkte mig mest filter bestyckningen andra komponenter eller dylikt.
Byte av koncept? Nä, det är fortfarande en liten tvåvägare med basreflexprinciptvett skrev:Kaffekoppen skrev:En uppgradering är väl en moddning i sig - det är ju en förändring av ursprungskonceptet...
Ur Inos synvinkel är det en förändring av ursprungskonceptet.
För användaren är det snarare ett byte från ett koncept till ett annat koncept.
Men frågan är helt förståelig! De allra flesta tillverkare lever i en marknadsekonomi där varje besparing är en vinst. Ino däremot lever i Ingvars ekonomiska verklighet och då gäller inte normala marknadsprinciper. Det är helt enkelt högtalare där varje komponent varken är bättre eller sämre än vad som krävs för helheten. Det gör det nästintill omöjligt att förbättra högtalaren genom moddning. Varken diskanten eller baselementet vinner på att den ena komponenten byts ut, ty de har samma begränsning* och således kompletterar varandra utmärkt. Lådan är vald i den tjocklek och med det dämpaterial som krävs för att dels vara styv nog och tillräckligt dämpad.tvett skrev:Med tanke på vilken prestanda piP ger så tror jag inte många ens tänker tanken att de själva ska kunna hitta på nåt som inte redan är testat...
Almen skrev:Det är en konformad dong som sitter fast i botten på piP för att ge en fastare bas, men om man byter dem kan man även påverka diskanten.
KarlXII skrev:Vad händer om en brutal hand helt sonika klipper bort anti-A-bombsgrunkan och blottlägger diskantkonen?![]()
PÅ Pp2 kan jag inte se nått problem. På piP kommer du få diffraktionseffekter som har negativ effekt. Du kan ju ha en avtagbar frontygsgrunka på piP när du skall lyssna på dem..StefanR skrev:Jag postar detta som en fråga i denna tråd för att det kan anses som en modifiering..![]()
Jag är lite rädd för att ha öppna element på högtalare, funderar därför på om någon testat att montera finmaskigt galler på piPs och pP(-2)? Alternativt någon form av fronttyg.
För att slippa skruva i kabinettet funderar jag på en lösning att montera en liten ram på högtalarstativet och klä ramen med ett fronttyg, för att åtminstone få lite skydd för elementen.
Är det någon risk att ljudet blir lidande?
// Stefan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster