50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Re: 50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa m

Inläggav jawen1 » 2022-08-21 13:53

IMG_20201023_225919.jpg
IMG_20201023_225919.jpg (1.91 MiB) Visad 1362 gånger
1.jpg
1.jpg (1.96 MiB) Visad 1362 gånger
Med väldigt begränsad ekonomi många år efter detta långa husbygge (där jag till slut tvingades sälja av mycket av mina "dyra" grejer), har jag också passat på att lära mig så mycket som möjligt av kunskaperna som behövs i att bygga högtalare.

Är ju väldigt komplicerat totalt sett, då man behöver många kunskaper för att bygga fint kabinett, välja element, få dessa element att integrera perfekt med varandra samt delningsfrekvenser och till slut att tillverka ett anpassat delningsfilter.

Men jag har gått "All IN" och något år & <1000 timmar senare fått fram en färdig produkt.
Det blev att jag använde dom 4 stycken Peerlees XXLS art 830847 som jag haft i box sedan 2006 ( dubbla 8 ohms talspolar) seriekopplade vid elementet & parallellkopplade vid högtalaranslutningen, i 118 liter´s rejält stagade lådor avstämda till ca 23 hz & högglanslackade i vitt fram & bakstycke, samt satin möbelsnickerifärg på långsidor, ovandel & underdel. ( vikt ca 55 kg styck)

Och elementen jag valde i MTM vart mina favoriter Audax HM130Z0 aerogelkona ( 5,5 tum´s), som fick jobba ihop med en Audax tw025a28 satt i en waveguide från Pellegrino i USA.

Delningen sker aktivt vid ca 320 hz & vid 3000 hz, och både basar och MTM drivs av 2 st Krell F.B.I

Resultatet blev klart över förväntan både kosmetiskt och ljudmässigt & är nog det bösta jag upplevt, även om 175 kg högtalare per sida blir lite av ett problem i sig själv.

Finns ett kapitel 2 i detta, som jag kan berätta i nästa etapp.

MvH John
Power need Power

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: 50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa m

Inläggav Maarten » 2022-08-21 16:45

Www, kul, det måste du berätta utförligt om och gärna lite mätningar också!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Re: 50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa m

Inläggav jawen1 » 2022-08-22 13:27

Jag ska se om jag hittar lite bilder från högtalarbygget.
Just bilder har ju blivit lite "drygt" att hantera nu för tiden då dom alltid tas i överflöd, & aldrig rensas.

Läggs i datorer/laptops & mobiltelefoner som går sönder osv.

Det gjordes mätningar för ex, men inga som sparades på fil utan enbart mätningar i realtid under konstruktionen av delningsfiltret.
I rummet spelade dom extremt bra ned till ca 20hz & spelade homogent sammanhängande, d.v.s man kunde inte uppfatta att det var baslådor+MTM.
Och att jag byggt baslådorna i 22mm mdf rejält stagade med dubbla baffeltjockleken & 4 tum´s port, skapade en otroligt hög nivå på baskvalitéten.
Och dessa XXLS 830847 2x8 ohm är fantastiska element även upp till säkert 4-500hz, även om jag använder dom till ca 320hz
Och man kan köra 3 st parallelkopplade & ändå ha vettiga ca 5,66 ohm :D

Och spelade på dessa högtalare under några fantastiska månader, tills detta hände med mellanregistren efter en 5-6 timmar lång hög lyssning session 8O

2.jpg
2.jpg (1.78 MiB) Visad 1282 gånger


Efter att ha både köpt nya mellanregister, samt prövat att "laga" en del som vart "mindre" skadade, så slutade de med att jag också efter en ny 5-6 timmar lång lyssning brände 3 av dom 4 "nya" mellanregistrens talspolar....suck!

Så det tvingade mig till att "tänka om" då jag uppenbart behöver mer headroom i mitt hifi system, för dessa låg oftast på sitt max vad gäller SPL & det är inget vidare bra vid långa lyssningar, och kyla en talspole inuti en isolerad liten låda är relativt "krångligt".

Dessa högtalare har element med ca 92dB känslighet förutom diskanten i waveguiden som kommer upp i ca 95dB, basarna och diskanten tål mera effekt än just mellanregistren även om dom parallellkopplade mellanregistren inte tål lite effekt heller, så blev dom den "svagaste länken".

Så bara att sätta sig vid "ritbordet" igen och planera för "Steg 2", som vart ytterligare <500 timmars jobb & helt andra faktorer att ta hänsyn till.
Utgångspunkten var så lik ljudbild som möjligt men med avsevärt högre SPL möjlighet, & på så sett få ordentlig med headroom i mitt stora rum.

To be continued
/Jawen
Power need Power

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa m

Inläggav DVD-ai » 2022-09-01 08:41

Men så tråkigt... :cry:
Verkar ju helt klart vara fel element för applikationen ifråga och dina behov.
Hoppas att du hittar något som kan göra jobbet bättre och att du blir nöjd ☺️
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster