50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Inläggav jawen1 » 2007-01-21 01:24

Hej folket

Kämpar precis med en större utbyggnad av vårt gamla hus på 2 X 65 kvm, utbyggnaden blir 2 x 81 och i källaren tänkte jag bygga min dröm.

Min dröm består av ett avsatt rent ljudrum/biorum/mysrum/ljusrum så jag kan stilla min skäl när den behöver läka sig.

Frågan jag ställer mig efter att ha hört på IÖ modeller ( pip/pi60) i hans egen miljö, som jag vart mycket imponarad av är, vilken modell ska jag välja ?.

Säkert är att jag är en höglyssnare av sällan skådat slag, min lyssningsnivå är säkert runt 100 db konstant, med peakar på över 120 db, och att jag inte accepterar hörbar dist eller en "tappad" homogenitet, eller rättare sagt för stora kompromisser.

Jag vet att detta ljudtryck inte är att rekomendera, men min skäl säger "skruva upp" tills jag når runt denna ljudvolym, och min kropp fullständigt bombas av känslor och återigen fylls den med energin jag så behöver.

Jag måste lyssna fysiskt på musik för att uppskatta den totalt, känna både bas, mellanregister och ja, t.o.m diskanten i bland slå mot kroppen.

Jag har hyffsad kunskap om IÖ's varianter, men känner mig ändå klyven i mitt val, ska jag välja i28/r32 med bas-stöd eller måste jag välja i56 eller t.o.m i64z ??.

Min grund-tanke är att mura in 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité i fundamentet, jag kommer självklart att rådgöra med IÖ innan så det får ultimat funktion, men eftersom rummet blir rätt stort, så undrar jag mycket vilken modell som är lämplig för en som mig, så jag fortfarande "känner" ljudet i kroppen ?.

MvH john

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-01-21 01:40

i56 kombinerat med Profundus Y-4 borde räcka till dina behov... och mer därtill :twisted:

Eller kanske Z-2 ... eller Z-4 så behöver du aldrig fundera

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2007-01-21 03:39

Strauss skrev:i56 kombinerat med Profundus Y-4 borde räcka till dina behov... och mer därtill :twisted:

Eller kanske Z-2 ... eller Z-4 så behöver du aldrig fundera


exakt det skulle jag också föreslå

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Inläggav Vigor » 2007-01-21 06:17

Lyss du till Strauss kloka ord! :D

Meeen, pi60 med basstöd är nog kapabelt att ge dig vad du efterfrågar. Med råge...

Fetare prylar än så är perverst!

Fast lite småpervo är vi kanske allihopa 8) Varför spara på krutet när man kan låta bli :twisted:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-01-21 08:24

i64s och Profundus Infra Y-12 förstås! :)

eller i32s... De är kapabla de också.

i28 räcker långt de med i och försig... :)

Skulle jag gjort om mitt köp av Ino högtalare hade det blivit i32s och Infra
Y-6 (eller Y-8) fast då hade jag förstås behövt mer pengar än jag hade
när jag köpte i28 och X-4... :?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-21 16:55

När du ändå ska bygga nytt så skulle jag bygga in alltihopa! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY.

Lycka till.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2007-01-21 17:07

Wolfie skrev:i64s och Profundus Infra Y-12 förstås! :)

eller i32s... De är kapabla de också.

i28 räcker långt de med i och försig... :)

Skulle jag gjort om mitt köp av Ino högtalare hade det blivit i32s och Infra
Y-6 (eller Y-8) fast då hade jag förstås behövt mer pengar än jag hade
när jag köpte i28 och X-4... :?


varför i32s ? i56 är ju mycket mer kapabla när det kommer till ljudtryck och på 50kvm får man ju rätt lyssningsavstånd också?

jag tror dessutom att över i56 finns det knappats nån anledning att gå om inte rummet är 100% perfekt....i56 är nog den gyllene medelvägen om man inte vill spendera hur mycket pengar som helst :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 17:11

Jag skulle välja i28 för de är ett par helt fantastiska högtalare, såväl estetiskt som prestandamässigt. Basmässigt skulle det bli infrasystem om budgetten medgav det..

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2007-01-21 17:33

i28 eller i32s eller i56 samt profundus Y4 eller Y6 eller kanske Z4 för själsfridens skull, är vad jag skulle rekommendera. Ett Z4-system ger duktigt med massage i njurtrakten även i ett stort rum...

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-01-21 17:45

Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..

Om man ser till vilka saker som John brukar ha ute på hifimagasinet så tror jag att pengar är av sekundär betydelse...

Får ändra min rekommendation från y-4 till något infrasystem med kanske 12-16 moduler 8)

ps: Jag förvarnar gärna din Krell F.B.I hemma hos mig till du hittar köpare John :P

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-21 17:57

Idet läget är det väl Z-4 och i32Z som känns motiverat att föreslå..

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 21:03

Strauss skrev:
Kaffekoppen skrev:om budgetten medgav det..

Om man ser till vilka saker som John brukar ha ute på hifimagasinet så tror jag att pengar är av sekundär betydelse...


Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-01-21 21:09

perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?

Fick uppfattningen att så redan var fallet?

dvs att han ska konsulta Öhman ytterligare.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 21:43

Strauss skrev:
perstromgren skrev:Vore det inte i så fall klokast att börja med att köpa några timmar IÖ för att inreda rummet och få tips om lämpliga högtalare på köpet?

Fick uppfattningen att så redan var fallet?

dvs att han ska konsulta Öhman ytterligare.


Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Nåja, hur som helst verkar det som om det kan lösa sig galant.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-01-21 21:46

perstromgren skrev:Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Nåja, hur som helst verkar det som om det kan lösa sig galant.

Det står ju i första inlägget att han ska rådgöra mer med Öhman!?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-01-21 22:25

Strauss skrev:
perstromgren skrev:Tråden berättar inte det, men du kanske har annan information?

Nåja, hur som helst verkar det som om det kan lösa sig galant.

Det står ju i första inlägget att han ska rådgöra mer med Öhman!?


Ja, jäklar! :oops: Om jag nu ska komma med bortförklaringar, så undrar jag varför han rådgör med oss om han har IÖ inkopplad.

Med det var slarvigt av mig, jag erkänner!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Inläggav jawen1 » 2007-01-22 02:53

Tack för alla råd, man blir ju onekligen rätt konfunderad av alla modeller/beteckningar, och inte minst bas-stöd's modeller olika egenskaper.

"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?


För Pi60 är helt uteslutet då dom garanterat inte levererar det jag önskar, speciellt inte i 50 kvm rum.

Och jag rådgör ju med er, just för att få "mer kött på benen", om jag inte frågar er ino-användare....vilken opartisk människa ska jag då fråga om råd ??.

Tycker i56 förövrigt är mycket vackra, har sett bilden på dom svartlackade, och den tilltalar mig på många plan, så eftersom många av er rekomenderar just den modellen, så lutar det nog mot just i56.

i64...är den mycket större ?, jag ser att den är dyrare men har inte riktigt klart för mig vad skillnaden är.

Sedan missade ni att jag redan har 6 stycken helt nya baselement ( 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité) dom har jag tänkt mura in i fundamentet med runt 100 liter per styck.

Det måste väl räcka ? eller ?

!PS Sen är jag absolut inte tät, jag är en vanlig byggnadsarbetare som har investerat/förvaltat allt jag kunnat sparat i dyrare hifi, då hifi är mitt allt vad gäller hobby och välmående.
alla övertidstimmar och sparade ören har jag petat ner i hifi, för aktier o sånt har jag ingen kunskap om, och det verkar så osäkert.

Strauss:

Jag vill inte öppna F.B.I kartongen, då den inte blir "helt ny" längre, annars hade du gärna fått förvara och smekt den ,-)

MvH John

Användarvisningsbild
screen
interlaced
 
Inlägg: 5044
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Sveriges varmaste plats!

Inläggav screen » 2007-01-22 03:04

Jag rekomenderar att du konsulterar IÖ innan du gör någonting alls, i.a.f. vad gäller rumsutformning och vilka högtalare du skall/bör använda och hur. Om det nu är Ino Audio som är målet?

Jag skulle gissa (ganska väl tror jag) att det är lika bra att du säljer de basar du har nu och blickar vidare mot det IÖ har att erbjuda, vilket troligen ger ett bättre slutresultat. Framför allt om du vill att det skall bli samstämigt med övriga högtalare. Fortfarande gällandes om det är Ino's du väljer förståss. :wink:

my 2 cents...


Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Strauss
 
Inlägg: 7619
Blev medlem: 2006-01-23
Ort: Hällefors

Inläggav Strauss » 2007-01-22 08:05

jawen1 skrev:!PS Sen är jag absolut inte tät, jag är en vanlig byggnadsarbetare som har investerat/förvaltat allt jag kunnat sparat i dyrare hifi, då hifi är mitt allt vad gäller hobby och välmående.
alla övertidstimmar och sparade ören har jag petat ner i hifi, för aktier o sånt har jag ingen kunskap om, och det verkar så osäkert.

Strauss:

Jag vill inte öppna F.B.I kartongen, då den inte blir "helt ny" längre, annars hade du gärna fått förvara och smekt den ,-)


Låter ungefär som mig då, fast jag har inte riktigt lika fina grejjer :)

Får stå fast vid min första rekommendation då. i56 kombinerat med Profundus Y-4. Det kommer absolut att räcka. :)

Ska bli kul att höra vad Ingvar själv rekommenderar!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2007-01-22 08:13

jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?


cc står för "custom cinema"... det är högtalare för inbyggnad i vägg för dold montering i hemmabiografer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 08:33

jawen1 skrev:Sedan missade ni att jag redan har 6 stycken helt nya baselement ( 4 stycken Peerlees XXLS 12:or + 2 stycken JBL 15" av bättre kvalité) dom har jag tänkt mura in i fundamentet med runt 100 liter per styck.MvH John


Hej John,

Om jag skall vara ärlig bör du nog sälja de elementen och investera i ett basstödssystem av IÖ istället. Det kanske låter tråkigt, men lösningen är den bästa.

Du verkar spela i en annan division än mig vad gäller din hobby och om du byter till ett Infrasystem kommer du vara nöjd med den basbotten du får. Du kommer aldrig vilja byta! Det kanske låter tråkigt ;)

Vad det gäller huvudsystemet skulle jag börja med i28. Du skulle kunna kontakta bamsefar på forumet och lite snällt undra om du kunde få lyssna lite. Det är ett underbart system som faktiskt fungerar i hans 15-20kvm rum - vilket i sig är osannolikt!

Steget över det är i56 som många rekommenderar. Sjäölv tycker jag i28 räcker mer än väl, särskillt om man har ett akustikbehandlat rum. i56 äär bättre på att trolla bort golv och tak beroende på sin elementkonfiguration, vilket kan vara bra om du har ett stort lyssningsavstånd.

Du bör, som du själv nämt, ta hemn Ingvar för konsultation och samtal INNAN du lyssnar en sekund på några förslag här. Det kommer ge dig ett system som spelar optimalt i just ditt lyssningsrum.

Mitt enda råd är således att sälja de element du har lösa, du kommer få en ruskigt bättre basåtergivning med ett givet och optimerat system gjort för lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-22 09:04

Iofs får jawen1 gärna komma och lyssna - men i28orna finns ej längre...

Håller för övrigt med Kaffekoppen: Sälj dina lösa baselement och köp Ino Audio egna.

Och CC, dvs Custom Cinema, är nog en helgjuten (!) lösning...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-01-22 13:48

Jo i28:orna räcker lååångt (det vetja för jag har ju ett par själv :) )

Redan i28 låter klart mycket bättre än allt annat jag lyssnat på (Wilson´s
större pjäser har inget att komma med).

Kan bara tänka mig vad trevligt det måste vara hemma hos Bamsefar nu
med ett par i64s spelandes :D

Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på
i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte
har sparats på krutet) har jag fått för mig.

Fast det är klart.. Har man småbarn och får en näve genom membranet
på en signatur bas är det ju inte direkt gratis att byta ut en klabbe på 4
element (de är ju hårt selekterade och matchade). :lol:
Dessutom inga billiga pjäser...

Vad är det ett sådant baselement kostar? 7-8 lakan/st?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-22 13:57

Wolfie skrev:Kan bara tänka mig vad trevligt det måste vara hemma hos Bamsefar nu med ett par i64s spelandes :D


Näe det är inte sant det heller - i64orna är inte klara. Jag lirar på pi60 just nu, och det går utmärkt. Men vilken dag som helst kanske mina i64or blir klara....

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-22 14:02

Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...

Jag tycker du gjorde rätt som valde i28:or!

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2007-01-22 22:17

Kaffekoppen skrev:
Wolfie skrev:Skulle jag fundera på i56 så skulle jag nog även ta mig en funderare på i32s... Klart kapablare element i signatur-serien (där det verkligen inte har sparats på krutet) har jag fått för mig.
IÖ skall väl själv lira på ett par 32:or... De är ju nästan omänskligt konstruerade...

Jag tycker du gjorde rätt som valde i28:or!


Jag hade nog kanske hellre tittat åt i32s än i56, eftersom jag hört ett par i28-or spela och vet att två element räcker gott och blir över för att spela högt och distorsionsfritt även med våldsamma krav på höga ljudtryck (NNord skulle sitta med en fånigt leende, och det vill inte säga lite!). Hellre förfiningen i ett par i32s än den brutala överkapaciteten i ett par i56, om man nu inte har särskilda akustiska omständigheter som gör att man vill ha den mer begränsade spridningen hos i56-orna. Det finns ju en anledning til det där lilla s-et som i32s har, men inte i28 eller i56...

I mina härligaste *hrm*-fantasier så spelar jag på i32s och profundus Y6 eller Z4.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-22 22:31

jawen1 skrev:"bygga in alltihopa ! Alltså cc-pc2 eller cc-pc4 tillsammans med antingen pY eller cc-pY. "
?????, dessa modeller har jag aldrig hört talas om, vad är dessa för något ?


Antar jag ska förklara vad jag menade med mitt inlägg också.. ;)

Anledningen till att jag tyckte CustomCinema var det bästa för dig, var att dessa säljs som kompletta lösningar - en ritning för rummet med alla dess åtgärder tillsammans med alla högtalare - samt att man blir av med allt i väggarna, så man slipper se högtalarna iaf. Det bästa är med det hela är ju nästan att man slipper fundera ut någon galen finnisch...

Resten om CustomCinema som jag kan något om är det som står i manifestet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Inläggav jawen1 » 2007-01-22 22:34

Det lite lustiga när jag köpte dessa lösa XXLS 12 element, var att jag på omvägar hörde att just IÖ hade bett Peerlees göra ett extremt element till honom efter ritning .

Sedan känns det som om Perrlees blev så imponerade av modellen att dom året efter " stal/använde" ritningen och började själv tillverka dom, med beteckningen XXLS 12. ( gamla hette xls 12 )

Dom har extremt lika värden som ino-w121 eller om det var w-106 modellen, men jag kan vara helt ute och cyckla.

Tanken var bara att få "bort" massa fyrkantiga lådor, och få lite stilrent i.o.m att jag skulle mura in elementen i fundamentet :?

Har gjutit plattan för 14 dagar sedan, men nu kom ju vintern, så jag får vänta lite med att mura upp själva huset :cry: , men den som väntar på nå't gott...........

! ska försöka hitta bilder på dom i32s ni nämner.

Mvh John

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:39

Det blir kanske svårt, jag har aldrig sett några bilder på dom faktiskt.

Har någon annan gjort det?





Vh :)

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2007-01-22 22:41

jawen1 skrev:Tycker i56 förövrigt är mycket vackra, har sett bilden på dom svartlackade, och den tilltalar mig på många plan, så eftersom många av er rekomenderar just den modellen, så lutar det nog mot just i56.

i64...är den mycket större ?, jag ser att den är dyrare men har inte riktigt klart för mig vad skillnaden är.


Dom kan spela ännu starkare! 8)

Just det, i64s är ju en s-modell också. 8)



Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-01-22 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster