50 kvm ljudrum på gång, men vilken modell skulle passa mig ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-31 09:00

jawen1 skrev:Vilken stärkare kan det bli då tro ?

Kanske en Bryston 14B SST på två gånger 600 W?

Eller två bryggade 4B SST, 2x900 W! Det skulle vara mitt val till i56, i alla fall.

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-01-31 10:22

Det till en början lite fel för mig att kliva ner från Krell och Grendel till Rotel.. Men jag är faktiskt helt nöjd med mina bryggade 1090 till topparna. Må vara att Grendel har lite mera "romantisk" klang. Men i effekt har dom inte mycket att hämta mot dubbla Rotel. Effekt ca 1500w*2 i 8ohm skulle jag tippa på. Finns inte många slutsteg på marknaden som matchar det.
Bryston verkar vara ett alternativ som Almen skrev, men tyvärr mycket dyrare. Krell FPB-600 alt 700cx petar väl ur sig ca 1kw i 8ohm. Men återigen dyrare med sannolikt mindre effekt.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 10:29

Röstar på Bryston 14B SST steg. I alla fall de allra nyaste som är
modifierade...

jawen1: Om jag var du skulle jag gå på s serien... Typ i32s eller i64s.
Och till det ett riktigt fett basmoduls-system typ Y-6 eller Z-4.

Då har du kapacitet som klarar att spela totalt obekymrat oavsett vilka
dynamiska transienter musiken (eller filmen?) innehåller och det oavsett
vilken ljudnivå du vill använda (kan lova att dina öron ger upp innan
högtalarna börjar låta besvärade).
Det bästa är ju att högtalarna spelar på "tomgång" vid alla normala och
"normalt höga" ljudnivåer :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-31 11:30

Jo, hur snygga i56 än är så vidhåller jag nog min första rekommendation: i32s + Y4 (alt. Y6), drivna av ett 14B SST för topparna och ett 4B SST för baslådorna (parallellt).

Då tror jag man är hemma. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 11:55

Bryston 14B SST krämar ur sig runt 1kw / kanal i 8Ohm dynamiskt, tror jag det var/är. Och som Wolfie skrev, den absolut senast producerade skall det vara då det finns ny version av den.

Det kan gå att modda en äldre 14B SST till senaste versionen, men det är ej känt vad som ändrats för närvarande.

Jag rekommenderar att man vänder sig till Tyskland eller Frankrike för att skaffa Bryston, om man skall köpa ny. T.ex. http://www.playback-europe.com/
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 12:22

Hmms vad kostar stegen i Deutschland?

Bamsefar:
Det var väl en fransk site det där va?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 12:27

Jo det är Paris, Frankrike. Just Frankrike är bra för att den som står för det där har humanare priser för att uppgradera saker (t.ex. SP1.7 till SP2) än någon annan inom EU (och utanför EU skall vi inte snacka om...).

Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-01-31 12:33

Hur är det med danska återförsäljaren då? Funkar inte det?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 12:52

Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.


Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 12:57

RogerGustavsson skrev:
Bamsefar skrev:
Det är troligen billigare i Tyskland, men jag hittar inte länken.


Den tyska agenturen finns på http://www.bryston.de


Sant, det är Sun Audio: http://www.sunaudio.de/ som har agenturen - men dom säljer inte direkt till slutkund... Plus att deras site är inte uppdaterad sedan 2004....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 13:05

Blev lite imponerad av Brystons hemsida. Finns t.o.m. kretsscheman! Det där slutstegsmodulerna för inbyggnad ser intressanta ut....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-01-31 18:33

Vad betyder den här texten som fanns på deras hemsida?
"Bryston does not authorize the sale of current products online."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-01-31 18:36

paa: Jag antar att de med "current products" menar "products not sold by an authorized dealer", eller kanske rättare "products sold by a non-authorized dealer".

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2007-01-31 18:45

paa skrev:Vad betyder den här texten som fanns på deras hemsida?
"Bryston does not authorize the sale of current products online."


Att man inte får köpa via postorder...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Inläggav jawen1 » 2007-02-01 00:05

Tack för förslagen folk.

Rotel har jag svårt för då jag tycker dom är lite nasala/torra i ljudkaraktären, men Bryston har jag varit sugen på länge att prova :P

Mcintosh MC-602 var också en rätt kul gemenskap, när jag hade dom, även om självklart Krell's 450 Mcx monblock hade en torrare mer korrekt bas.

FPB-600 har jag ägt förut, och det var en jäkel på att lämna effekt, sen om den har det sista i mellanregister och upplösning, låter jag vara osagt.

Vad menas med dynamisk effekt ??
Och hur vet man vad en förstärkare lämnar i dynamisk effekt ?

Mvh john
Power need Power

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2007-02-01 00:40

Dynamisk effekt, alltså vad den klarar av att ge kortvarigt ! :)
NN

Användarvisningsbild
StefanR
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Göteborg

Inläggav StefanR » 2007-02-01 09:03

Så här ser jag på det:

Dynamisk effekt, tänk dig en kortvarig topp i låtens ljudkurva t.ex. ett slag på en trumma. Den dynamiska effekten är då effekten som steget klarar att spela just trumslaget högt. Har man t.ex. en orkesterinspelning med mycket stråkar etc. kan man (ev) spela högre än om man har en bastung inspelning. Anledningen (antar jag) är bufferten som finns i slutstegen i form av kondensatorbankarna som lagrar energi för kortvariga pulser.

Kontinuerlig effekt, tänk dig att orkesterinspelningen innehåller mer trummor och basgångar, då orkar inte steget med att spela lika högt p.g.a. basområdet kräver mer energi än det övre området (stråkarna).

Någon som är duktigare på elektronik kanske kan förklara bättre? :D
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-02-01 09:19

Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.

Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.

Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.

Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-02-02 11:14

Almen skrev:Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.


Jo för då får man ett hum om hur hög medelljudnivå man kan spela utan
att steget kommer att klippa vid transienter (som kanske hamnar en 20 dB
över medelnivån).

Så spelar du med 10 W medeleffekt (vilket är HÖGT) så behöver du ha en
1000 W om transienterna ligger 20 dB över medelnivån för att steget
inte ska klippa 8O

Dock är det vä kanske inte sådär värst mycket musik som har transienter
som ligger 20 dB högre än medelnivån, men visst förekommer det :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-02-02 11:53

Men jag ser fortfarande inte toppeffekten som ett praktiskt jämförande värde. Visst, som kuriosa för att kunna räkna ut hur starkt du kan spela, men annars...? Jag menar, klippeffekt är klippeffekt oavsett om du anger effektiv- eller toppvärde.

Om man vet maxutslag på volymkontrollen för full utstyrning vid 0 dB, vad mer behöver man veta? Sedan är det ju helt och hållet beroende på fonogrammet du spelar vilken lyssningsvolym du rattar in. Ett välinspelat fonogram med hög dynamik (sannolikt låg medelnivå) spelar du förmodligen nära full volym, ett med lägre dynamik måste du skruva ned.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-02 12:13

Almen skrev:Jag ser det mer som skillnaden mellan effektivvärde och toppvärde, alltså roten ur 2 för spänningen och en faktor 2 för effekten.

Teoretiskt sätt blir toppeffekten dubbelt så stor som (3 dB mer än) angivna märkeffekten på stärkaren. Praktiskt blir den säkert något annat, med seriösa märken som Bryston och Rotel kan den siffran säkert bli större.

Ljudtrycksmässigt lägger man väl till 6 dB för toppvärdet, eftersom man i bästa fallet får anta att högtalarna spelar i fas.

Tillagt: Sedan är jag inte så säker på vad man har för nytta av att ange toppvärdet, egentligen.


Man får inte glömma att toppvärdets förhållande till just RMS värdet kan skilja rejält. Ett litet klass G slutsteg jag har kan leverera 2*400W @ 8 ohm innan klippning dynamiskt, men bara 100 WRMS. Alltså en skillnad om 6 dB...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-02-02 12:18

Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?

Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.

Användarvisningsbild
Nicke
 
Inlägg: 1289
Blev medlem: 2006-11-15
Ort: Hudik

Inläggav Nicke » 2007-02-02 19:48

John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.

Ingen som provat I56 med rörsteg : )



Mvh Nicke

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

Inläggav jawen1 » 2007-02-04 02:50

Men Nicke..........Jag stormar din lägenhet när du får hem dina i56 :D.
Sen är dina Krell halv-värstingar, och speciellt sugen är jag att lyssna på ditt 3250, först i stereo sen bryggat :lol: .

Var på mässan i dag, trångt och mysigt som vanligt när det är på Sheraton, men jag hittade en guldklimp bland vimmlet.
SVS hade trevliga norrmen som rest till Stockholm, och demade filmsnuttar med bas-markering :wink:
Lite kul att också bekanta sig med MBL och T+A, som verkar klart intresanta.

Såg IÖ också, hade sådan lust att fråga om leveranstid för i56, men han har ju vänner överallt och prata med, så jag hoppade den frågan.

MvH john
Power need Power

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2007-02-05 20:18

Nicke skrev:John,om du lugnar dig lite så får du höra I56 med mina krellsteg,inga värstingar men ändock.

Ingen som provat I56 med rörsteg : )



Mvh Nicke


Inte vad jag vet... Men jag funderar på om jag skulle ta o driva mina i28:or
med en rörhäck den dagen IÖ ska hit :lol:

Har nog tillgång till någon 40 W triodhäck tror jag :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-02-06 12:17

Almen skrev:Jag kanske har tänkt fel: gäller roten ur två endast för en ensam sinus?

Jag har tänkt att eftersom man kan fourierutveckla vilken signal som helst till en summa av sinus så gäller faktor 2 för vilken signal som helst som förhållandet mellan effektiv- och toppvärde av effekten.


Någon? Frågan gäller alltså för ett normalt klass AB-steg: är det ett matematiskt förhållande mellan effektiv- och toppvärde (faktor 2), eller är det något annat som gäller?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-02-06 14:32

Såvitt jag vet gäller roten ur två endast en ren sinus. Möjligtvis någon annan vågform också naturligtvis men som svar på din fråga gäller det endast en ensam sinus.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2007-02-06 15:01

Så att man inte blandar ihop saker o ting. Roten ur två gäller för spänningen vilket är detsamma som en faktor 2 för effekten (som ju växer kvadratisk med spänningen (P=U^2/R)).

Hade iof inte så mycket med frågan och göra :oops:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-02-06 15:20

Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken. :)

Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:

En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.

Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.

Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-02-06 17:58

Almen skrev:Jo, Rydberg, det gäller att hålla tungan i rätt rottecken. :)

Det var så länge sedan man läste det här, bara... Men jag har tänkt så här:

En fiktiv förstärkare har angiven effekt 2x250 W. Om den gäller för en sinusspänning vid 1 kHz i 8 ohm, så är motsvarande dynamiska toppeffekt 2x500 W.

Vid uppmätning (sinus 1 kHz i 8 ohm) kommer man fram till ett effektivvärde på 2x280 W, och motsvarande toppeffekt blir 2x560 W - fortfarnande i 8 ohm.

Men, nu byter vi till en godtycklig signal, och en högtalarliknande last. Vad händer då med effektivvärde och toppvärde?


Men... Pratar vi inte om effekten under olika lång tid, helt enkelt? Att ange vad förstärkaren kan avge en timme, eller så, jämfört med en kort tidsrymd där kondensatorerna i nätdelen kan hjälpa till att skjutsa på.

Att ange toppvärde resp RMS är ju bara en räknelek.

Mina knappt två öre.
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster