Moderator: Redaktörer
Med de rumsdimensioner jag har
Man har ju dessutom i de flesta fall möjligheten att för 5.1-material använde de två bakersta högtalarna i en non-matrix-koppling
BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..
På något sätt känns det som att det är någon medelvärdesbildning av avstånden man vill åt..?
[slrt]
BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..
Ge alla hörlurar istället.
Nej jag tror det handlar om täckningsgraden (alltså att man täcker upp hela rumsvinkeln som bakkanalerna ska täcka).
[slrt]
BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?
IngOehman skrev:Till sist finns i många apparater ytterligare en möjlighet - nämligen att använda prologic-algoritmerna (PLIIxC eller PLIIxM) för att blanda fram disparata SB-kanaler.![]()
Men det bör man under alla förutsättningar undvika, eftersom det ger riktningar som inte är konsekventa med olika placeringar av lyssnarna i lyssningsrummet.![]()
Vh, iö
BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?
Slartibartfast skrev:
Tänkt att jag skulle fortsätta prata på samma sätt, pratar vi om samma sak då?
[slrt]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster