jag har SEX

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

jag har SEX

Inläggav profbd » 2007-01-30 19:26

a2 och jag funderar på att köpa två till
ska jag koppla in dom som 5.1 eller 7.1?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-30 19:29

5.1 absolut!

Det finns ju knappt nått prgrammaterial med 7.1

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-30 19:44

jag har väl den första ex titeln som kom
på laser naturligtvis :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-01-30 19:49

7.1 !

Själv upplever jag en markant förbättring av filmupplevelsen på DTS-ES material.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-30 20:42

Kan du inte koppla 6 stycken för 7.1 dvs 2+1+1+2 för surroundkanalerna.
Sedan gäller det förståss att övertyga din förstärkare att den skall spela dem 3+3 vid 5.1 material och som 3+2+3 vid 6.1 material utan att koppla om fysiskt .
Det borde ge mycket bra ljud ljud vid alla varianter av film.

Jag har inte provat själv, men denna finess borde finnas på alla seriösa 7.1 förstärkare.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-01-30 22:13

Jag bytte själv till 6.0 för ett tag sedan med mina 6 A2. Jag kör alltså 2+1+1+2. På visst matrial så ger det klart bättre bak panoreringar när det finns en bak riktning att använda. Med de rumsdimensioner jag har så klarar sig det bra med två A2 per sida.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-30 23:42

wayfarer skrev:
Med de rumsdimensioner jag har

Och de är?

Jag undrar bara då jag snart skall hänga upp 6st a3:or och om det räcker med det till mitt rum på 3,20 brett? :?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-01-31 10:10

Jag har 4,2 mellan sidoväggarna. Tyvärr är mitt rum lite för kort i lyssningrummet så jag sitter relativt nära bakväggen. Läs soffan nästan dikt an billy bokhyllor som står mot bakväggen. Jag har mina sidohögtalare monterade rakt åt sidan från lyssningposition samt ca 25 grader framåt från lyssningsposition. De som sitter bak sitter ungefär 30-40 grader ut från rakt bakåt. Eftersom de sitter i bokhyllan så hamnar de för nära och för högt upp för att vara optimalt. Man märker ibland att det är en högtalare som spelar. Även ljud som skall komma rakt bakifrån hamnar lite högt i ljudbilden. Hade jag någon meter drygt mer bakåt so vore det riktigt bra. Men jag tror inte bostadsrättsförening går med på att ta bort ingången till huset för att jag skall få mer vardagsrum :wink:.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 10:17

Tidigare (innan mitt rum byggdes om) så tyckte jag det fungerade bättre
med 5.1 än 7(6).1 med mina 8 st a2:or.

Körde då 4+4 eller 3+1+1+3.

Nu när jag precis fått upp de 4 sista a2:orna så har jag bara provat 7.1
koppling (3+1+1+3) och tycker det fungerar mycket bra.

Ska testa att köra 3+3 igen och se om det blir ännu bättre.

Men det är ju klart mycket roligare när det står DD EX eller DTS ES eller
ES DSCRT när man lyssnar på DTS ES kodat material på receiver
skärmen :lol:

Ja just det, det är mycket roligare surroundfält med 8 st a2:or inkopplad
jämfört med 4 eller 6 stycken... Något att tänka på kanske... :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-01-31 10:52

Det finns väl ingen egentlig nackdel (förutom olika impedans) att koppla in 7.1 om man ändå har tillräckligt många högtalare.

Kör man 5.1 material kommer surround back L & R spela samma signal som surround L & R, så man förlorar inget på det (det går i alla fall ställa in receivern att agera så på alla jag lekt med).

Dessutom kan man ju bättre ställa in avståndet (fördröjningen) till alla surroundhögtalare. Annars får man ju ta något påhittat medelavstånd vilket kanske inte fungerar optimalt om man inte kan placera ut alla surroundhögtalare på lika avstånd till lyssningspositionen (vilket jag förmodar ganska få har möjlighet till).

Nackdelen är kanske om man bara har sex surroundhögtalare och kör 7.1 material att surround back L & R bara får 1 par och surround L & R två par högpratare. Fast det mesta material är väl fortfarande 5.1!?

Det är ju enkelt att koppla och prova i alla fall. Nackdelen med att koppla diskret till 7.1 är ju mer kabeldragning fram till receivern än motsvarande daisy chain på 5.1.

En bra uppställning av minst 6 suroundhögtalare ska ju kunna "emulera" 6. 1 och 7.1 material väldigt bra om man har en hyffsad avkodare. Så strävan efter 7.1 uppställning är kanske onödig så länge som äkta 7.1 inte finns.

/Tobbe

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-01-31 10:59

jag koplar 7.1 på studsen sedan fixar jag till det när jag köper två a2:or till
man får ju inte föringa värdet av alla lampor man får igång i displayen :lol:

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-31 11:04

profbd skrev:
...man får ju inte föringa värdet av alla lampor man får igång i displayen :lol:

Exakt! :lol:

Ser mycket häftigare ut när det står ES eller EX bakom DTS eller DD. :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 16:48

Tycker att man när man når upp till 8 stycken inte behöver tveka längre: Bara att koppla 7.1! (3+1+1+3)

För DTS-es (förvisso ovanligt) är det ju det rättaste sättet att koppla, och med sex högtalare aktiva om man väljer att tysta de två bakre, är surroundfältet ändå välrepresenterat. Jag spelar faktiskt ofta med bara sex av de åtta jag har i demorummet. Man får prova sig fram. Med programmaterial som är 5.1 kan man välja: SB OFF,

Man har ju dessutom i de flesta fall möjligheten att för 5.1-material använde de två bakersta högtalarna i en non-matrix-koppling, om man ogillar ex-pumpningarna.

Med bara stycken föresrpåkar jag oftast 5.1-koppling, men med 8 säger jag: Kör 7.1! (Det vill säga 6.1... :wink: )

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-31 17:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-31 17:03

IÖ skrev:
Man har ju dessutom i de flesta fall möjligheten att för 5.1-material använde de två bakersta högtalarna i en non-matrix-koppling

Que?

Hur menar du då? Eller är det bara en omställning i recievern?
Kopplingsmässigt förfarande tack! :?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 17:52

Utgångspunkt:
6 högtalare kopplade 2+1+1+2, eller (bättre) 8 högtalare kopplade 3+1+1+3.

I surround back = "ES MTRX" (för DTS) spelar LSB och RSB bara när LS och RS är likadana. Dock är då ett styrsystem inkopplat som kan ge pumpeffekter.

I surround back = "EX MTRX" (för DD) spelar LSB och RSB bara när LS och RS är likadana. Dock är då ett styrsystem inkopplat som kan ge pumpeffekter.

I surround back = non matrix ("NON MTRX") spelar RSB samma ljud som RS, och LSB spelar samma som LS. (Gäller både DTS och DD)

I förekommande fall kan saker heta lite annorlunda saker, men ni kan säkert klicka runt på edra hemmabioapparater och lista ut vad som är vad.

Till sist finns i många apparater ytterligare en möjlighet - nämligen att använda prologic-algoritmerna (PLIIxC eller PLIIxM) för att blanda fram disparata SB-kanaler. :o

Men det bör man, enligt mina erfarenheter, under alla förutsättningar undvika - eftersom det ger riktningar som inte är konsekventa med olika placeringar av lyssnarna i lyssningsrummet. :(

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-10 23:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-31 20:43

Alltså, om man utgår från de flesta recievers som har 7.1, och inte väljer nåt special utan bara kör en film med 5.1, oavsett om det är DD eller DTS, skickar den då ut nån signal i SB-kanalerna som standard? Upplevde aldrig det på min HK-reciever vad jag kommer ihåg.. Däremot gick det utmärkt att aktivera såna där "virtuella baksurroundkanaler" manuellt..

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-02-01 09:44

Om man har flera surroundhögtalare parallellkopplade per kanal, vilket avstånd väljer man i avkodarens inställningar?

1. Avståndet till den närmaste högtalaren
2. Medelavståndet till alla högtalare
3. Avståndet till den bortersta högtalaren
4. Annat

Jag chansar på 2, kan det stämma?

Är det viktigt att sträva efter någotsånär samma vektorlängd mellan surroundhögtalarna och lyssningsplatsen, eller är det akustiskt inoptimalt.

Vh
/Tobbe

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-01 10:09

Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-02-01 11:47

Ja, det kanske är bäst att den närmsta högtalaren avgör inställningen. Surroundljudet anländer då i alla fall inte för tidigt, och högtalarna längst bort ger typ en reverbeffekt på det först inkomna ljudet. Detta kanske uppfattas minst overkligt och ger lite större rymdkänsla.

/Tobbe
Senast redigerad av torbod 2007-02-01 11:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 11:49

BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..

På något sätt känns det som att det är någon medelvärdesbildning av avstånden man vill åt..?

[slrt]
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-01 12:00

Slartibartfast skrev:
BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..

På något sätt känns det som att det är någon medelvärdesbildning av avstånden man vill åt..?

[slrt]

Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-01 12:43

jag skall kolla vilket avstånd min 3805 ställer in på bakburkarna

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 15:20

BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..

Ge alla hörlurar istället. ;)

Nej jag tror det handlar om täckningsgraden (alltså att man täcker upp hela rumsvinkeln som bakkanalerna ska täcka).

[slrt]
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-01 15:32

Slartibartfast skrev:
BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..

Ge alla hörlurar istället. ;)

Nej jag tror det handlar om täckningsgraden (alltså att man täcker upp hela rumsvinkeln som bakkanalerna ska täcka).

[slrt]

jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-01 15:43

BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?

Nä för fasen det fungerar nästan tvärtom bättre och bättre ju fler
surroundburkar man har inkopplade :)

Du bor väl i K-hamn?
Inte långt att åka till Kga för att provlyssna ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-02-01 15:47

IngOehman skrev:Till sist finns i många apparater ytterligare en möjlighet - nämligen att använda prologic-algoritmerna (PLIIxC eller PLIIxM) för att blanda fram disparata SB-kanaler. :o

Men det bör man under alla förutsättningar undvika, eftersom det ger riktningar som inte är konsekventa med olika placeringar av lyssnarna i lyssningsrummet. :(

Vh, iö

Aha! Det är därför det låter mycket trevligare att stänga av SB kanalen
när man lyssnar på 2-kanals skivor med prologic kodning påkopplad.

Brukar tycka om att lyssna så för att få lite mer ambiens :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 15:51

BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?

Hmm jag förstår inte hur du menar riktigt. Om man panorerar från vänster till höger bakkanalshögtalare (en per kanal, två kanaler) brukar ofta rendera i ett "hål" i mitten bak. Om man nu använder flera högtalare som spelar samma kanal (som 6st a2) i två kanaler om tre högtalare, så kan du ju överbygga detta hål en hel del genom flera strålningskällor...

Tänkt att jag skulle fortsätta prata på samma sätt, pratar vi om samma sak då? :oops:

[slrt]
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-01 16:21

Slartibartfast skrev:
Tänkt att jag skulle fortsätta prata på samma sätt, pratar vi om samma sak då? :oops:

[slrt]

Picture this:

Denna bakvägg är 5 meter
_______________________ < bakre vägg
SR BS BS BS BS BS BS BS SL

______här sitter man______

FR_______center_______FL
________bildkälla_________ < främre vägg

SR är höger surroundkanal
SL är vänster surroundkanal

BS är bakre surroundkanal, alla spelar samtidigt samma ljud..

Om nåt börjar låta i SR, och sen ska åka bakom lyssnaren i säg 5 sekunder så är ju ljudet samtidigt som det går från SR till BS väldigt nära SL direkt när det börjar åka? Förstår du vad jag menar nu?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-02-01 17:01

Förrutom att man skall ha flera SL och SR så fungerar det utmärkt. Det är ju kombination av sidokanalerna samt bakkanalerna som ger ritningen. Alltså kommer ljudet gå från Mycket SL och lite BS, via enbart BS till att bli Mycket SR och lite BS. Den sammanslagna upplevelsen är faktiskt en snygg panorering.
Magnus Westerlund

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-06 01:47

så har jag då anslutet alla tåtar
men min 3805 envisas med att höger och vänster sb är felkopplade
jag testade att vända på sladdarna men det hjälpte änå inte fel fas klagade stärkaren
då vände jag helt sonika på högtalarna
varför blir det så här?
har jag stött på en bugg i 3805?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino